Als ZZPer werken in de VS (op werkvisum) voor NL bedrijf

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
lalaland2323
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2019, 10:06
Aantal x V.S. bezocht: 11

Als ZZPer werken in de VS (op werkvisum) voor NL bedrijf

Bericht door lalaland2323 »

Hoi,

Ik vroeg me af of iemand kennis heeft mbt het werken voor een NL bedrijf als zzp'er/freelancer terwijl je op een werkvisum/greencard in de VS woont.

Hoe werkt dit belastingtechnisch? Kan ik gewoon een factuur sturen naar het NL bedrijf en hier in de VS er belasting over betalen? Mag het NL bedrijf dit zomaar doen?

Hoor graag of iemand hier kennis over heeft.

Groet,
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Als ZZPer werken in de VS (op werkvisum) voor NL bedrijf

Bericht door Queste »

Met greencard: ja
Met werkvisum: hangt af van het visum maar in de meeste gevallen nee

Je betaald dan inderdaad gewoon in de VS belasting, waar de factuur naartoe gaat is niet zo relevant. Dat geldt ook voor het mogen werken: is je visum gebonden aan een werkgever of en je vrij voor elke werkgever (jezelf) te werken.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Als ZZPer werken in de VS (op werkvisum) voor NL bedrijf

Bericht door ADE01 »

Belasting technisch is het best simpel. Je betaald self employment tax. Dat is 15.3% en staat los van federal en eventuele state tax percentages. Even googlen op self employment tax en schedule C / form 1040 en je komt al een heel eind. Na het eerste jaar zul je per kwartaal moeten betalen via 1040ES. Ga je dit langer doen dan is het aan te raden een tax professional te vinden of het zelf te doen via software als TurboTax.

Verder even onderzoeken of je een bedrijf moet oprichten zodat je niet persoonlijk aansprakelijk bent, een LLC. Dat kan handig zijn maar hangt af van wat je precies doet.
lalaland2323
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2019, 10:06
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Als ZZPer werken in de VS (op werkvisum) voor NL bedrijf

Bericht door lalaland2323 »

Dankje, goede en duidelijke antwoorden.

Ik ben getrouwd in de VS en momenteel aan het wachten op mijn EAD. Ik was in loondienst bij een bedrijf, maar we zijn aan het onderzoeken of zij mij niet gewoon de loonkosten kunnen betalen als ik die factureer. Dus ook even de vraag of dit voor het NL bedrijf handig/slim is. Het betekent dus dat ik dezelfde werkzaamheden blijf uitvoeren maar dan als freelancer vanuit de VS.

Alvast dank!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Als ZZPer werken in de VS (op werkvisum) voor NL bedrijf

Bericht door Hockey »

Je hebt dus geen werkvisum, maar een K1 of CR1/IR1 visum. Ik ben te weinig kundig om een advies te geven, maar mijn gut zegt: niet doen. Je status wordt aangepast. Ga dat niet riskeren door nu mogelijkerwijs de visumregels te overtreden. En als je zekerheid wil, schakel een immigratieadvocaat in.
lalaland2323
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2019, 10:06
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Als ZZPer werken in de VS (op werkvisum) voor NL bedrijf

Bericht door lalaland2323 »

Klopt. Ik wil dit dus ook pas gaan doen na dat ik mijn EAD card ontvangen heb (werkvisum). Die is niet gebonden aan een werkgever.
Uiteraard ga ik geen risico nemen om nu iets te doen, maar zodra mijn werk visum binnen is (binnen nu en 2 maanden) dan wil ik wel weer aan de slag. Vandaar dat ik even wil bekijken of dit als freelancer kan, omdat dit waarschijnlijk belasting technischer een stuk voordeliger is.
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Als ZZPer werken in de VS (op werkvisum) voor NL bedrijf

Bericht door MariekeH »

Even voor de duidelijkheid: een EAD is geen werkvisum. Je bent in een periode van authorized stay in afwachting van je greencard, en hebt toestemming om te werken. Dat is echt anders dan een werkvisum, waar meestal allerlei regels aan verbonden zijn.

Ik ben geen expert, maar ik denk dat je wel als zzp-er aan de slag mag voor een Nederlands bedrijf.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer