Kosten van levensonderhoud in Houston?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
everduin
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2020, 12:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Kosten van levensonderhoud in Houston?

Bericht door everduin »

Hoi,

Wij overwegen als gezin om op expatcontract voor minimaal 2 jaar naar Houston te gaan. Ik heb al verschillende berichten van mensen gelezen, maar zijn benieuwd of iemand ons kan helpen inzicht te krijgen in de kosten van levensonderhoud als we met ons gezin (met 2 kleine kinderen) in Houston zouden wonen. Wat is er anders dan het leven in Nederland? Waar zouden we meer geld voor moeten reserveren? We willen er namelijk niet op achteruit gaan.

Groetjes, Emma.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kosten van levensonderhoud in Houston?

Bericht door hemmie »

Ik ben bang dat ik je niet heel goed kan helpen, want ik ben al 13 jaar weg uit NL. Maar ik zal een poging doen.

Allereerst, Houston is, vergeleken met de rest van de VS, erg goedkoop. Maar, vergeleken met NL zijn de meeste dingen wel duurder. De salarissen liggen hier dan ook hoger, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Een huurwoning kost bij ons (verre buitenwijk) zo'n $2500, dan heb je een nieuwbouw, grote, vrijstaande woning. Je kunt voor minder een kleinere en/of oudere woning huren, maar wil je dichter bij downtown wonen, of zelfs dichter bij de grote wegen of in een populairdere buitenwijk, dan betaal je ook meer. Dan is $3500 voor een grotere woning ook niet vreemd. De vraag is dus waar jij of partner gaat werken, en waar je zou kunnen gaan wonen. Wij hebben de mazzel dat mijn man in een buitenwijk werkt, dus wij kunnen relatief goedkoop wonen zonder veel reistijd, maar niet iedereen heeft die luxe.

Gas, water, electriciteit zijn misschien ook wat duurder, maar als je daar op zijn Nederlands wat zuinig mee om gaat valt dat wel mee. Internet en mobiele telefoons vind ik hier wel nog steeds peperduur helaas ($100+ p.m. voor internet/kabel, $40-50 per telefoon).

Boodschappen zijn duurder dan in NL, maar je kunt dat natuurlijk zo duur of goedkoop maken als je wilt. Er is een wereld van verschil tussen veel bij Aldi kopen, en op aanbiedingen letten en weinig biologisch, of alles biologisch uit de duurste winkels. Kijk eens op de website van de HEB, Kroger of Walmart supermarkten om gemiddelde prijzen te zien.

Onderwijskosten zijn enorm variabel. Zolang je kinderen nog geen 5 zijn zit je sowieso nog vast aan prive (pre)schools. Voordeligste optie is dan een kerkschool waar je kind voor ongeveer $250 per maand 3 dagen per week naartoe kan. Een Montessori of daycare is meestal aardig wat duurder, ik denk dat je dan wel het dubbele moet rekening. Als je 5 dagen opvang nodig hebt, is dat een flinke kostenpost. Kinderen die op 1 sep 5 zijn starten dat schooljaar in kindergarten. Dat is gratis op een public school, maar niet alle public schools zijn gelijk. Je adres bepaalt naar welke school je kind moet gaan, dus daar moet je op letten bij het kiezen van een woning. Het is makkelijker om in de buitenwijken een goede school te vinden, dichter bij downtown moet je beter opletten waar je gaat wonen, en wonen in een buurt met goede scholen is meestal ook duurder. Verder zijn er uiteraard privescholen, met verschillen kosten, en er zijn internationale scholen, soms met geintegreerd nederlandse les. Maar de echte internationale scholen zijn erg duur, meestal geen optie als de werkgever dat niet betaalt.

Grootste kostenpost inde VS is sowieso ziektekosten, dus zorg dat de werkgever voor een goede verzekering zorgt!
Terug in Texas!
everduin
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2020, 12:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Kosten van levensonderhoud in Houston?

Bericht door everduin »

Bedankt voor je snelle reactie Hemmie! (ik heb al veel berichten van je gelezen op dit forum).

Mijn man behoudt zijn Nederlands contract bij een Nederlands bedrijf. Veel zullen we vergoed krijgen. Wat we zelf zouden moeten betalen zijn de boodschappen, telefoon kosten en dat wat je uitgeeft door gewoon te leven (uitgaan, kleding uitjes etc).

De stap naar Houston zou betekenen dat ik mijn baan als docent op het HBO zou moeten opzeggen. Dat inkomen valt dan weg. Ik zou wel een werk visum krijgen maar weet niet hoe moeilijk het is om daar als docent aan het werk te komen? Dus vandaar willen we weten wat het verschil zou zijn als ik niet zou werken en de kinderen (1 en 3) eventueel naar opvang of iets gaan.

De eerste tijd zal ik niet veel te doen hebben en zal ik (en het gezin) nog erg moeten wennen gok ik zo. Ik heb gehoord over mom clubs of mops. Weet je (of iemand) daar iets van? wat zijn de verschillen en hoe werken ze?

Het werk van mijn man zit rond het vliegveld. We overwegen buurten als the woodlands, kingswood, spring of lake houston als buurten. Ken je een van deze buurten? en welke is leuk als gezin met kleine kinderen? Het liefste zoeken we iets waar ik als thuisblijvende ouder mezelf beetje kan vermaken.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kosten van levensonderhoud in Houston?

Bericht door hemmie »

Ik ben in die omgeving niet bekend, maar weet wel dat er in the Woodlands veel nederlanders wonen. Er is daar ook een Nederlandse NTC school. Volgens mij is er ook wel een Facebook groep Dutch in the Woodlands of zoiets, je kunt daareena informeren.

Als werkgever alle vaste lasten betaalt dan lijkt het mij vrij makkelijk om te bedenken of het financieel haalbaar is, maar dat zou toch wel makkelijk moeten lukken, zelfs als je een duurdere preschool/opvang voor de kinderen kiest. Ik ken geen expats waarbij vanalles door de werkgever betaald wordt en ze verder op een houtje moeten bijten :wink:

Mops is volgens mij altijd via de kerk, ik heb er geen ervaring mee, wij zijn niet gelovig, dus niet mijn ding. Moms club kan denk ik vanalles zijn.
We hebben in Houston wel een nederlandse koffieochtend, 1x per 2 weken. Er komen niet veel kinderen, maar jonge kinderen zijn zeker welkom. Maar dat is in West/Zuid-Houston. Ik vermoed dat er in the Woodlands ook wel zoiets is.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Kosten van levensonderhoud in Houston?

Bericht door Tipsy_1 »

Als je man een expat contract krijgt met behoud van Nederlands salaris, dan komt daar normaal gezien toch een "cost of living allowance" bovenop?
Als je vaste kosten dan nog vergoed worden, dan moet het normaal gezien toch lukken denk ik zo.
everduin
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2020, 12:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Kosten van levensonderhoud in Houston?

Bericht door everduin »

Bedankt iedereen! We gaan het avontuur aan 😋
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Re: Kosten van levensonderhoud in Houston?

Bericht door houstonwehaveaproblem »

everduin schreef:
14 jan 2020, 17:08

Het werk van mijn man zit rond het vliegveld. We overwegen buurten als the woodlands, kingswood, spring of lake houston als buurten. Ken je een van deze buurten? en welke is leuk als gezin met kleine kinderen? Het liefste zoeken we iets waar ik als thuisblijvende ouder mezelf beetje kan vermaken.
Als je contact wil met andere Nederlandse vrouwen die ook als expat in Houston wonen dan zou ik voor Spring of The Woodlands gaan. Ik denk dat daar de concentratie het hoogst is vergeleken met de andere buurten die je noemt.
In The Woodlands heb je ook nog wel de mogelijkheid om te fietsen als je zou willen, alhoewel de afstanden iets anders zijn dan in Nederland en de hitte niet altijd comfortabel is. Ik heb zelf jaren in deze omgeving gewoond, maar hou me niet zoveel met expats bezig.
Ik weet daarom ook weinig van kosten van levensonderhoud verschillen tussen Nederland en hier. Maar ik kan je evt. wel helpen aan het leggen van contacten met Nederlandse expats.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer