Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door dutch_in_seattle »

Heeft iemand nog goede, betrouwbare informatie over hoe een en ander belastingtechnisch werkt als je als in de V.S. woonachtige Nederlander een erfenis vanuit Nederland krijgt? Al bijna twintig jaar weg uit Nederland, volledig uitgeschreven, niet belastingplichtig, zowel Nederlandse als Amerikaanse nationaliteit, geen enkele onroerend goed of andere bezittingen in Nederland, nog wel een Nederlandse bankrekening met ongeveer 1.000 euro erop (postadres is dat van mijn moeder).

Dank!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door goldenhills »

Goede betrouwbare informatie komt van de belastingdienst :wink: , maar van een oud-collega (greencard-houder woonachtig in de VS) hoorde ik dat de NL belastingdienst de belasting inhoudt (taxatie bij de bron).

Als toevoeging: zelf heb ik er ook al mee te maken gehad, waarbij de belasting direct is ingehouden in NL, maar dat is een iets andere situatie omdat er overlevingsrecht geldt waardoor het geld nog niet aan mij is uitgekeerd. Maar het principe is hetzelfde. Men wist dat ik inwoner van de VS ben, en toch heft de NL belastingdienst de erfbelasting.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door hemmie »

Ik heb ook begrepen dat de belasting in NL direct ingehouden wordt, waarna je het bedrag zo kunt overboeken naar de VS. Ik heb er gelukkig nog niet mee te maken gehad, maar mijn ouders hebben recentelijk hun testament helemaal vernieuwd, en als ik het me goed herinner had mijn vader dit toen ook door de notaris bevestigd gekregen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Dbacks
Amerikafan
Berichten: 361
Lid geworden op: 03 mei 2013, 14:06
Partner van: Dbacks2
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Arizona

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door Dbacks »

Klopt, wij hebben het dit jaar nog mogen ervaren.
Je betaald in NL de erfbelasting niet in Amerika.
Daarna kan je het geld, indien gewenst, overmaken naar de US.
Never give up!
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door knaapje »

Even kort door de bocht.
Er is " iemand " die de erfenis afhandelt. Erfgenaam, executeur-testamentair, notaris bijv.
Die vult een aangifte in en er volgt een belastingaanslag.
Deze moet betaald worden.
Afhankelijk van de relatie met de overledene gelden er per persoon andere tarieven, dus netto bedragen kunnen ook door de belasting per persoon verschillen. en moeten dus per persoon uitgerekend worden
Het netto bedrag kan aan een ieder uitbetaald worden.
Noot: Het kan zijn dat de afwikkelaar een bedrag achterhoudt totdat de aanslag definitief is geworden, omdat er altijd nog een naheffing kan volgen en die wordt bij de afwikkelaar neergelegd en hij zal hem moeten betalen, vandaar.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door IngridUSA »

Als de erflater (overledene) in NL woonde valt de erfenis onder Nederlands erfrecht. Dus belasting betalen in NL. Afgelopen jaar is mijn schoonvader overleden en mijn man heeft 2 broers waarvan er 1 niet in NL woont. Ze hebben samen digitaal aangifte erfbelasting gedaan. Het voordeel hiervan was dat de broer uit het buitenland hierop kon ‘meeliften’ want die heeft zelf geen DigID. Als er 1 erfgenaam inlogt kan de rest (indien gewenst) gelijk aanhaken. Het mag uiteraard ook ieder voor zich, maar samen betekent wel dat iedereen ook automatisch hetzelfde invult. Erg handig want dat voorkomt verschil in interpretatie en daardoor mogelijk verschillende aangiften.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door Dutchess »

Dat is nuttige informatie, Ingrid, over die digitale aangifte. Dan zal ik bij een volgend bezoek aan NL toch maar een DigID aanvragen, want dat heb ik nog niet.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Bericht door IngridUSA »

Hoi Dutchess,

Ik weet niet of je al gekeken hebt op de site van DigID, maar ik vraag me af je het wel moet/kan aanvragen in Nederland als je geen ingezetene bent. Wij ontvangen correspondentie namelijk op het adres dat in de Basis Registratie Personen staat en dat heb je niet neem ik aan.

https://www.digid.nl/buitenland/
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door Queste »

Ook als je in het buitenland woont heb je tzt een digid (of z'n opvolger) nodig als je AOW wilt ontvangen. Aanvragen is inderdaad een groot probleem want ze sturen niet naar het buitenland. Belangengroepen voor Nederlanders in het buitenland hebben dit hoog op de agenda staan. Helaas heeft de NIHB de betreffende pagina nog niet klaar :( https://www.nihb.nl/knowledge-base/know ... e-article/
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door Dutchess »

Maar als ik die link van Ingrid bekijk, als ik eenmaal m'n BSN en RNI heb, ontvang je de aangevraagde baliecode per SMS èn per email. Ik zie niets over correspondentie per post?

Ik begrijp wel dat er lang een probleem is met de DigiD app activeren als je je paspoort in het buitenland verstrekt kreeg, maar mijn laatste paspoort is in NL uitgegeven.

AOW is nog heel ver weg voor mij, en waarschijnlijk de moeite niet want ik heb na m'n 17e maar 2 jaar in NL gewoond. Tenzij ze de tijd dat we verplicht in het buitenland woonden (via militaire overplaatsing) ook meetellen.

Afijn, ik hoop dat de betreffende erfenis voorlopig nog niet aan de orde is. Is digitaal indienen van de erfbelasting aangifte verplicht of kan het ook anders?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door hemmie »

Als je toch in NL bent en makkelijk naar één van de grensgemeenten kunt gaan die dit doen, is de DigiD aanvraag heel eenvoudig. Afspraak maken, gaan, en in 5 minuten geregeld. Zo lang je maar een telefoon nr hebt dat zowel in NL als je woonland werkt en dat nummer behoudt.

Wat betreft de app, die kun je vervolgens activeren m.b.v. een sms naar dat nummer, maar je moet dus eerst een DigiD aanvragen voordat je de app kunt gaan gebruiken (en dus eerst naar NL of DC). In theorie kun je wel je telefoonnr wijzigen in de app als je al een digid hebt en je je paspoort of rijbewijs kunt scannen. Maar volgens mij werkt dat dus ook niet met een paspoort uitgegeven bij een grensgemeente. Oftewel, als je eenmaal een keer je paspoort vernieuwd hebt terwijl je in het buitenland woonde kun je deze functionaliteit nooit meer gebruiken. Mocht je een recent nederlands rijbewijs hebben (nov 2014 of nieuwer) dan is dat waarschijnlijk eerder een optie.
Terug in Texas!
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door IngridUSA »

Aangifte erfbelasting kan ook nog op papier. Je vult dan een pdf in en je kunt eveneens kiezen om het alleen of (deels) gezamenlijk met andere erfgenamen te doen. Het lijkt me dat ze een mogelijkheid op papier altijd wel zullen moeten blijven aanbieden.

Dan heb je verder nog de aangifte inkomstenbelasting voor de erflater; hiervoor ontvang je altijd een papieren formulier met een dikke toelichting. Geen snel klusje als je de jaarlijkse online aangiftes van tegenwoordig gewend bent :?
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door goldenhills »

Je kunt ook op Schiphol terecht bij de gemeentebalie voor de activatiecode voor DigiD. Wij hebben dat tijdens ons recente bezoek aan NL (mijn paspoort is in de VS uitgegeven), en dat verliep vlot en was gratis.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door Ing »

IngridUSA schreef:
09 jan 2020, 19:27
Dan heb je verder nog de aangifte inkomstenbelasting voor de erflater; hiervoor ontvang je altijd een papieren formulier met een dikke toelichting. Geen snel klusje als je de jaarlijkse online aangiftes van tegenwoordig gewend bent
Mijn ervaring uit 2016 is dat je vaak nog wel gewoon kan inloggen in een DigiD van een overleden persoon en daarmee het vooraf ingevulde belastingformulier kan downloaden. Daarmee kun je die papieren aangifte makkelijker invullen.

Of, nog beter: laat het voor 200 euro doen bij een lokaal administratiekantoor. Scheelt je een hoop werk en ellende en meestal weten die kantoren ook beter nog van allerlei regeltjes en loopholes gebruik te maken, waardoor je alsnog goedkoper uit bent.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door nieuwenoord »

Na het overlijden van mijn moeder heb in de belastingaangifte door het notariskantoor laten regelen.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door knaapje »

Dat kan natuurlijk altijd.
Als er meerdere erfgenamen zijn lopen de kosten dan wel snel op.
Stel: Er zijn 5 kinderen waarvan er 2 zijn overleden en die hebben ieder 3 kinderen, dan heb je al 9 erfgenamen.
Ik heb een geval meegemaakt van 36 erfgenamen, een groot gezin waar er een paar van overleden waren en van de kleinkinderen waren er al overleden.
Ieder moet aangeschreven worden (vaak opgespoord) en zijn personalia doorgeven en akkoord gaan met o.a. de verdeling.
Voorbeelden te over van jarenlang slepende zaken en daarmee gepaard gaande oplopende kosten.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door Queste »

Ligt ook een beetje aan de assets in de erfenis. Mijn moeder is in 2016 overleden, nalatenschap is nog steeds in behandeling bij de notaris en niet door het aantal erfgenamen (2). Probleem is de BV in de nalatenschap, de tijd die het geduurt heeft om het huis eerst op de markt en vervolgens verkocht te krijgen, etc. Dit jaar kan eindelijk de BV opgeheven worden en alles afgerond worden.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Erfenis vanuit Nederland en belastingen

Bericht door IngridUSA »

Je kan inderdaad na iemands overlijden nog tijdelijk gebruik blijven maken van diens DigiD. Tijdelijk kan zelfs wel een paar jaar zijn. Het is officieel niet de bedoeling, maar zolang het werkt werkt het. Uiteindelijk wordt het wel opgeheven.

Wanneer een overledene bv kort na de ontvangst van de uitnodiging voor aangifte IB komt te overlijden zou je deze dus nog met de DigiD kunnen doen.

Echter het daaropvolgende jaar moet er aangifte IB worden gedaan over het jaar van overlijden. Deze aangifte inkomstenbelasting voor een overledene kan alléén met het papieren F-formulier. Dus niet online.

Ik kan me voorstellen dat een notaris wellicht wat hulp kan bieden bij aangifte erfbelasting, maar deze lijkt me niet de aangewezen persoon voor inkomstenbelasting. Verdeling van een erfenis, waarvoor de notaris nodig is, is ook iets anders dan aangifte erfbelasting doen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer