Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
sjoopje
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2018, 20:57
Aantal x V.S. bezocht: 2

Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door sjoopje »

Hallo,

Mijn werkgever heeft mij gevraagd te verhuizen naar Amerika, gecombineerd met een promotie. Het gaat om een groot technologiebedrijf +10k werknemers.
Aangezien wij vier pubers/volwassen kinderen in huis hebben (nu 12-19), is de stap om direct voor definitief te gaan, te groot en willen we starten met voor hen een behapbaar tijdsbestek van minimaal een jaar. Daarna volledig openhouden hoe het tweede en desnoods opvolgende jaren eruit komen te zien,
De functie kan in principe ook vanuit EU worden gedaan maar het opbouwen van een Amerikaans netwerk in het hoofdkantoor zie ik als grote meerwaarde en dat is te doen in minimaal een jaar.

Met deze aanpak wil ik graag mijn eigen huis in NL niet verkopen en ook niet verhuren, er altijd op terug kunnen vallen.
Een van de grootste kostenposten die ik nu zie is het huren van een woning in Amerika, wat gauw neerkomt op $3000-$3500 per maand voor omgeving Denver.
Vraag 1: Zijn er voorbeelden waarbij de werkgever de kosten voor wonen in US op zich neemt?

Ook is mij niet duidelijk wat de kosten voor een high school zijn. Collega's uit Amerika geven aan dat dit praktisch gratis terwijl op internet soms te lezen is dat het duizenden dollars per jaar kan kosten.
Vraag 2: Zijn er kosten verbonden aan het hebben van je kinderen (13 en 15 jr) high school?
Vraag 3: Zijn er mogelijkheden om de huidige MBO en HBO opleidingen van de oudste twee op afstand te blijven doen (waarvan voor beiden geldt: eerste halfjaar stage)
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door mtl »

Heb je die vragen al aan je werkgever gevraagd? Ikzelf zou nooit verhuizen als mijn werkgever niet betaald. Wat de opleiding van je kinderen betreft zou ik ook aan hun school in Nederland vragen in hoeverre leren op afstand mogelijk is.
sjoopje
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2018, 20:57
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door sjoopje »

Dank voor je reactie. Nee, nog niet en dat ga ik zeker spoedig doen. Maar ik wil vooraf graag weten wat gangbaar is bij dit soort situaties en of er meer mensen zijn die met dit bijltje gehakt hebben. Wat de kinderen betreft, zodra de scholen weer begonnen zijn, ga ik zeker hierover contact met ze opnemen en e.e.a. afwegen tegen een jaar lokale high school. Die ervaring is voor hen ook waardevol, vermoed ik.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door kastelke »

Mijn ervaring met een groot pharmaceutisch bedrijf is dat de werkgever de verhuiskosten betaald, de huur van een woning daar en de kosten die verband houden met de scholing van de kinderen tot dat ze high school afgewerkt hebben. (en nog wat enkele ander kosten trouwens)

Probleem is jouw 19-jarige. Hij/zij kan maar legaal in de US blijven tot 21 op basis van jouw visum. Nadien moet dat kind het land verlaten of voor hun eigen visum zorgen. Dat kan een studievisum zijn (waarbij je ontzettend hoge studiekosten moet betalen voor deze 'international student'). Maar eens de studie afgelopen is of opgegeven wordt, is het alweer gedaan. Dus dan moeten ze ofwel trouwen met een Amerikaan(se), of als ze ontzettend getalenteerd zijn is het misschien mogelijk om een werkvisum te bemachtigen (voor bepaalde beroepen).
Jouw werkgever gaat dus een green card voor jou moeten sponsoren vooraleer de oudste 21 geworden is. Als jij een green card krijgt, is ook je familie inbegrepen.
Maar... eenmaal jij een green card hebt, wil dat voor je werkgever zeggen dat ze veel geld geinvesteerd hebben om jou naar de US te halen, maar binnen de 2 jaar leggen zij een rode loper voor jou uit die je toestaat om voor een andere werkgever te gaan werken. Terwijl jij met een tijdelijk visum gewoon met armen en benen verbonden bent aan die ene werkgever...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door Tipsy_1 »

Het zal ook van het type contract afhangen. Als je op een "expat" contract gaat (tijdelijke assignment) dan vergoedt de werkgever allicht veel.
Ik heb zo'n contract nu, en sta nog op Belgische payroll (maar werkgever doet tax equalistie, ik betaal minder taxen in US maar moet zelf hogere taxatie zoals het hypotethisch in Belgie is bijpassen - zo is het financieel of ik nog in belgie ben) met een "cost of living allowance" (US is veel duurder). Werkgever betaalt mijn housing, betaalde verhuis en nog wat andere allowances. Ook de health insurance (dat is een belangrijke!). Mijn contract is echter wel maar "tijdelijk" , normaal gezien "moet ik over enkele maanden terug".
Als je op lokaal contract gaat in de US, de regel meestal dat je verhuis misschien vergoedt wordt en ook de huur voor een aantal maanden.
Zorg dus dat je tijdig inzicht krijgt in wat je aangeboden krijgt. Je zal sowieso iets moeten tekenen en daarvoor moet je toch eerst het aanbod zien.
sjoopje
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2018, 20:57
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door sjoopje »

Dank allen voor de waardevolle reacties.
Wat betreft mijn zoon van 19: Dat is inderdaad tricky. Hij volgt nu een (eerstejaars) internationaal georienteerde HBO opleiding in NL en moet straks ook buitenlandse stages lopen (Canada of Frankrijk, moet i.i.g. native Franstalig zijn dus zeker geen US). Het conceptplan is om in zomer (Juli) 2021 naar de US te gaan. Hij wordt 21 in Sept van dat jaar. Dat eerste halfjaar is hij al stage aan het lopen, buiten de US. Tweede halfjaar moet hij weer studeren. Wellicht een balans vinden in: aanwezig in US (thuisstudie) of in NL (college volgen), Neem aan dat dit gewoon op Esta zou moeten kunnen (max 90 dagen aan één in US).
We kunnen nu nog niet beslissen of we voor permanent gaan, dus die Green Card is nog heel ver weg.

Interessante info Tipsy_1. Dit is net voor de kerstvakantie aangeboden en ga komende weken verder in gesprek. Je antwoord geeft goed inzicht over hoe het opgebouwd zou kunnen zijn. Heb je nog ervaring met auto? Ik heb hier in NL een leaseauto van de zaak maar moet in US minimaal over twee auto's kunnen beschikken (waar - het auto van de zaak - concept niet bestaat). Heb je daarvoor nog een allowance gekregen?
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door Tipsy_1 »

Ik heb hier een firma wagen (wat inderdaad zeer ongebruikelijk is!). In Europa had ik inderdaad ook een firmawagen.
Uiteraard biedt de werkgever geen tweede wagen aan... daar moet je indien gewenst zelf voor zorgen.
Hoor eens na wat andere collega's die internationale moves hebben gemaakt bij je werkgever aangeboden kregen. Meestal zijn dat standaard pakketten.
sjoopje
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2018, 20:57
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door sjoopje »

Ga ik zeker doen! Bedankt!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door hemmie »

Wat een wergever wel of niet betaalt verschilt enorm, dat zul je echt zelf moeten uitzoeken en/of onderhandelen met jouw werkgever. Ik heb zelf het idee dat steeds meer expats hier in de VS zitten zonder expat regelingen, dan moet je dus zelf de woning betalen, en zal er ook geen (internationale) school voor de kinderen worden betaald. Maar er zijn ook werkgevers die het wel nog betalen. Het is uiteindelijk aan jou om het aanbod wel of niet te accepteren onder de voorwaarden die je werkgever stelt, maar tegelijkertijd kan een werkgever meer of minder bieden afhankelijk van hoe graag ze je in de VS willen hebben.

Onderwijs is in principe gratis (er zijn nog zat bijkomende kosten, met name als je kinderen actief willen meedoen met sport, muziek, etc), zo lang je voor een public school kiest. In dat geval is het dus heel belangrijk dat je goed uitzoekt waar je gaat wonen, want je adres bepaalt meestal naar welke school je gaat, en niet elke school is gelijk. Het systeem verschilt ook per staat of zelfs schooldistrict, dus zorg dat je precies weet hoe het zit voor je een woning huurt.

Als jullie maar een jaar blijven zal het voor de jongste 2 denk ik sowieso een waardevolle ervaring zijn, als je uiteindelijk besluit om te blijven zijn ze nog wel jong genoeg om in te stromen in het amerikaanse systeem lijkt me. Maar je oudste is wel lastig. Als jullie voor een jaar gaan gaat hij dus niet mee in principe begrijp ik, op bezoek komen kan op esta. Maar mochten jullie besluiten in de VS te blijven krijg je de situatie dat hij niet in de VS mag wonen. Hij is immers direct al te oud om mee te liften op het werkvisum, en zal dus zeker te oud zijn voordat jullie evt. een green card krijgen. Dat lijkt me wel iets om vooraf heel goed over na te denken, ben je bereid om naar de VS te emigreren en 1 kind achter te laten?
Terug in Texas!
sjoopje
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2018, 20:57
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door sjoopje »

Dank voor de info Hemmie. We gaan een en ander verder uitspitten en doordenken. Komende weken ga ik starten met de onderhandelingen om te weten hoe ver de werkgever gaat met financiele compensatie en ook nog eens goed bekijken hoe we om moeten gaan met de situatie van mijn oudste zoon. Dat is nog een lastig dingetje....
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4001
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door Loek »

Beetje laat, maar ik was even weg. Aangezien ik in omgeving Denver woon wil ik nog even reageren op de $3000-$3500 die je quote voor een huurwoning in Denver omgeving. Je kunt in greater Denver area voor $2000-$2500 een ruime woning huren in een redelijke buurt. Het bedrag dat je noemt is meer voor Boulder omgeving of een “McMansion”. Hoewel Boulder een leuke omgeving is om te wonen vind ik het daar erg overpriced.
sjoopje
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2018, 20:57
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door sjoopje »

Dank voor het bericht. Het kantoor is in Westminster, dus idealiter zou ik daar enigszins in de buurt willen zitten. Ook hoor ik dat high school gekoppeld is aan de wijk. Heb nu vooral op Zillow gekeken in de plaatsen om Westminster heen. Ook moet het minimaal vijf slaapkamers zijn. Heb je een advies / idee van iets wat in die context past voor de range die je noemt? Zou natuurlijk prima zijn! Liefst nog gemeubileerd;-) zijn er nog andere bronnen dan Zillow te raadplegen?
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door Queste »

www.redfin.com <- mijn favoriet
www.realtor.com
www.trulia.com
www.homes.com
www.zumper.com
www.rent.com
hotpads.com
www.craigslist.com
Evt. digitale uitgaven van lokale krant.

Ze zullen allemaal grotendeels hetzelfde aanbod hebben, ik heb vaak het idee dat ze allemaal dezelfde bronnen aanboren om de database te vullen. Het interessante hier is dat alle huizen doorgaans op de sites staan, of ze nou te koop staan of niet, te huur staan of verhuurd zijn. Alles is beschikbaar.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
sjoopje
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2018, 20:57
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door sjoopje »

Dank! Ik ga hiermee aan de slag.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door Almere vak V »

sjoopje schreef:
03 jan 2020, 11:10
Mijn werkgever heeft mij gevraagd te verhuizen naar Amerika, gecombineerd met een promotie.
1e opmerking. Dank voor de promotie!
2e opmerking. Waar kan de rekening van de verhuizing, de huur en eventuele andere extra te maken kosten voor mij en mijn gezin naartoe?
3e opmerking. Stel dat het niet bevalt. Hoe zit het dan met terugkeergarantie en de kosten die daarmee gepaard gaan?

Zolang je daar geen antwoord op hebt zou ik helemaal nergens naar kijken.

Ikzelf werk voor een Engelse werkgever in Amerika en woon in Nederland. Mijn werkgever heeft er goud geld voor over als ik in Amerika zou gaan wonen. Ik vlieg tussen de 30 en 40 keer per jaar op en neer van Nederland naar Amerika. En gemiddeld per verblijf in Amerika ook nog 2 binnenlandse vluchten. Denk dat hij tussen de 100 en de 150k per jaar kwijt is aan vliegtickets voor mij.
Mijn vrouw wil ivm haar ouders en een onze gehandicapte dochter (nog) niet permanent in Amerika wonen. Wel hebben we inmiddels in Oregon op 3 kwartiertjes van PDX een huis. Mijn werkgever is in staat om het huis te laten taxeren en dat cash aan me af te rekenen als ik er ga wonen. Maar hij zal nog even geduld moeten hebben. Dat weet hij, en respecteert hij ook.

Dit zul je ook bij jouw (grote) werkgever neer moeten leggen. Zal echt niet de eerste keer zijn dat een werknemer gevraagd wordt om naar het buitenland te gaan. Er zullen regelingen en garanties zijn waar je gebruik van kunt maken. Het is eigenlijk wel mooi dat je dat nu niet weet. Je bent al op huizenjacht geweest. Ga is kijken wat je kwijt zult zijn aan levensonderhoud. Eventuele zorgkosten. Denk ook aan gas, licht en water. De winters in Denver zijn een tikkie anders dan hier kan ik je vertellen. Vervoer in Amerika. Eventuele schoolkosten voor je kinderen. Heb je hier een eigen huis, auto?? Wat ga je daarmee doen?

Vervolgens kan je daar een mooi plaatje van maken. En kan je dat tegen het voorstel van je werkgever aanleggen. Dan wordt het vervolgens plussen en minnen. Denk ook aan de impact op je kinderen. Het klinkt allemaal heel mooi. Maar vakantie is toch net ff iets anders dan er wonen...
sjoopje
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2018, 20:57
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Huur tijdelijke woning in States betaald door werkgever?

Bericht door sjoopje »

Bedankt voor je tips! Het is in lijn met mijn aanpak. Deze week in Denver doorgebracht en geeft weer veel input. Ben nu bezig om de kosten in kaart te brengen rondom het scenario dat ik start met een jaar. Daarna de onderhandelingen in om te kijken of er voedingsbodem is. Als er geen voldoende support is voor financiele compensatie, dan doe ik het uiteraard niet. Maar ik verwacht daar wel mogelijkheden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer