Trouwen zonder K1?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
gt95
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 6

Trouwen zonder K1?

Bericht door gt95 » 15 dec 2019, 23:59

Hi iedereen,

Mijn vriend en ik zijn van plan te (willen) trouwen op korte termijn.
Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om naar Amerika af te reizen via een Esta visa en dan te trouwen?
Of is het verstandiger om een K1 aan te vragen & kan ik er dan voor kiezen deze tijd in Amerika te verblijven? Dat ik niet kan werken is voor mij geen probleem. Ik zie het gewoon niet zitten om +6 maanden gescheiden van mijn vriend in Nederland te wonen.

Alvast bedankt,
Gina

MariekeH
Amerika-ontdekker

Re: Trouwen zonder K1?

Bericht door MariekeH » 16 dec 2019, 02:23

Het is illegaal om op een ESTA de VS binnen te gaan met de bedoeling om te trouwen en daar te blijven.

Je kan een K1 aanvragen, maar je kan niet de hele procedure in de VS afwachten. Je kan in de tussentijd wel voor (korte) bezoekjes naar de VS.

Helaas is dit de realiteit van een relatie met iemand in een ander land.

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 16 dec 2019, 03:22

gt95 schreef:
15 dec 2019, 23:59
Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om naar Amerika af te reizen via een Esta visa en dan te trouwen?
Het kan, maar het mag feitelijk niet, omdat je nu al weet dat je wil trouwen. Omzetten van Esta naar K1 kan alleen als het een spontane actie is, dat is moeilijk aantoonbaar.
gt95 schreef:
15 dec 2019, 23:59
Of is het verstandiger om een K1 aan te vragen & kan ik er dan voor kiezen deze tijd in Amerika te verblijven?
Dat kan alleen maar als je binnen 90 dagen je K1 krijgt, want je zal op esta moeten reizen. Een B1/2 visum aanvragen zal weinig kans maken, want je hebt duidelijk intentie om te blijven, ondanks dat je dit legaal wil doen door je visum om te laten zetten.

PS: Ik ben geen expert op dit gebied, ik ken alleen de algemene regelgeving.

Bryan K
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Bryan K » 16 dec 2019, 09:30

Hockey schreef:
16 dec 2019, 03:22
Omzetten van Esta naar K1 kan alleen als het een spontane actie is, dat is moeilijk aantoonbaar.

Een B1/2 visum aanvragen zal weinig kans maken, want je hebt duidelijk intentie om te blijven, ondanks dat je dit legaal wil doen door je visum om te laten zetten.
Nu lijkt het net of je wil aangeven dat je op een B1/B2 visum zonder spontaniteit kunt gaan trouwen? Nou weet ik niet exact hoe het zit, maar dit lijkt mij toch ook niet mogelijk?

Ik weet dat AoS mogelijk is met een B1/B2 visum, maar daar bij blijft de voorwaarde dat het spontaan was. In ieder geval dit is zover ik het weet.

Nagini
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Nagini » 16 dec 2019, 11:24

Voor zowel ESTA of B1/B2 geld dat het visums zijn voor toeristische doeleinden (of in het geval van ESTA, ook korte zakelijke bezoeken). Trouwen is dus technisch gezien illigaal op deze visums omdat (zover ik dat kon lezen) dit niet onder toeristische doeleinden of kort zakelijke bezoek valt. Een spontaan huwelijk (a la 'ik was dronken in las vegas en bleek na een wilde avond getrouwd') is technisch gezien niet tegen de regels omdat dit duidelijk niet het hoofddoel van je bezoek was. Bij de meeste huwelijken wordt dit al snel moeilijker te verklaren (was je 'toevallig' in die kapel, met die bruidsjurk, familie en een pastoor om je te trouwen?), en dan is het visumfraude, iets wat je later problemen kan opleveren. Je zou K-1 kunnen doen, en dan in de tussentijd wat heen en weer reizen (pas op dat dit niet te vaak +/- 90 dagen achter elkaar is, want dan zou je teruggestuurd kunnen worden door de immigratie.). Anders is CR-1 een optie, waarbij je hier in nederland trouwt (of in een ander, niet-VS land), en dan de procedure in gang zet.

In beide gevallen vrees ik dat de realiteit is dat je het nog een aantal maanden zonder elkaar moet stellen.

Taygi
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Taygi » 16 dec 2019, 15:02

Het is niet zo dat trouwen op een ESTA illegaal is.
Je mag met een ESTA naar de VS, trouwen, en het land weer verlaten. Ookal is 'trouwen' jouw hoofddoel.

Je mag niet naar de VS op een ESTA, trouwen en dan AOS aanvragen.

Bryan K
Amerika-ontdekker

Bericht door Bryan K » 16 dec 2019, 15:19

Taygi schreef:
16 dec 2019, 15:02
Je mag niet naar de VS op een ESTA, trouwen en dan AOS aanvragen.
Ik dacht dat dit niet eens mogelijk was, alleen met een B1/B2 visum.

MariekeH
Amerika-ontdekker

Bericht door MariekeH » 16 dec 2019, 21:35

Trouwen op een ESTA of B1/B2 of een ander visa is geen enkel probleem, zolang je daarna weer vertrekt. Het is een probleem als je op een non-immigrant visum (of ESTA) het land binnenkomt met het doel om te immigreren, waar je dus een immigrant visum voor zou moeten hebben. Trouwen op zich is geen probleem, maar je moet je aan de voorwaarden van je visum houden en dus weer op tijd vertrekken.
De K1 is hier een apart geval; dit is een non-immigrant visum met dual intent, dus als je met een K1 non-immigrant visum het land in komt mag je wel AOS aanvragen en blijven.

Taygi
Amerikafan

Bericht door Taygi » 17 dec 2019, 10:00

@bryanK

Het is mogelijk maar je moet bewijzen dat het 'spontaan' is en dat je dus niet met de intentie om te immigreren naar Amerika bent gekomen.
Ik ken er zo een via via, die op een ESTA naar de VS is getrokken, verliefd werd en snel snel is getrouwd. Ik stel hun relatie niet in vraag, want ik ken ze eigenlijk niet en ze zijn jaren later nog altijd samen, maar hij is echt wel naar de VS getrokken met het idee "ik zoek een manier om er te blijven".

Bryan K
Amerika-ontdekker

Bericht door Bryan K » 18 dec 2019, 10:20

Taygi schreef:
17 dec 2019, 10:00
Het is mogelijk maar je moet bewijzen dat het 'spontaan' is en dat je dus niet met de intentie om te immigreren naar Amerika bent gekomen.
Bedankt voor je verheldering, altijd leuk om weer wat te leren over de immigratiewetten in de US.

Dit lijkt mij niks anders als een B1/B2 visum? Hier moet je dit toch ook aantonen?

Taygi
Amerikafan

Bericht door Taygi » 18 dec 2019, 17:34

Geen idee, behalve CR1 en in minder mate K1 ben ik er niet in thuis.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer