Wachttijd voor GC afspraak consulaat

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
drfrank
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2019, 13:48
Aantal x V.S. bezocht: 8

Wachttijd voor GC afspraak consulaat

Bericht door drfrank »

Dag allen,

Korte intro: mijn partner en ikzelf wonen op dit moment in de VS en zijn de opties voor een green card aan het bekijken.
Via een een immigratie-advocaat weten we dat ik grote kans maak eligible te zijn voor een green card middels de eb2-NIW procedure.

Heeft een van jullie recente ervaring met de doorlooptijd van het daaropvolgende consulaire proces? Dus hoe lang je moet wachten om op het consulaat in Amsterdam terecht te kunnen nadat formulier i-140 is goedgekeurd…?

Ben benieuwd!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Wachttijd voor GC afspraak consulaat

Bericht door Willem1 »

Om te beginnen: vergeet niet om bij je advocaat na te vragen hoeveel EB2-NIW aanvragen hij/zij heeft gedaan in het afgelopen jaar, en hoeveel er daarvan zijn toegewezen. Jammer genoeg spiegelen veel advocaten je een gunstiger scenario voor dan realistisch is, omdat dat nu eenmaal meer werk voor hen betekent...

Specifiek antwoord op je vraag: een aantal jaar geleden stond daar 3 tot 6 maanden voor, maar eerlijk gezegd weet ik niet wat het nu is. Hou er wel rekening mee dat de wachttijd nog verder kan oplopen als er een wachttijd is voor EB2 visa (in de afgelopen jaren steeds in augustus en september, voor EB2-ROW).

Weet je trouwens zeker dat je voor CP wilt gaan, en niet voor AOS? CP schijnt al met al wel sneller te gaan, maar met AOS kun je gewoon in de VS blijven wonen/werken (mits je huidige visum dat toestaat).
drfrank
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2019, 13:48
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Wachttijd voor GC afspraak consulaat

Bericht door drfrank »

Dank voor je zorgen:)

Collega's van mij - werkzaam op een grote Universiteit - hebben ervaring met deze advocaten dus ik vertrouw het wel. Daarnaast hebben ze mijn profiel bekenen en durven ze een niet-goed geld-terug garantie te bieden. Als m'n i-140 wordt afgewezen kost het me dus niets.

Hebben inderdaad over AoS nagedacht, nadeeel is alleen dat ik op een J-1 zit en dan dus beperkt ben qua reizen... Combineer dit met de (relatief) beperkte formaliteiten bij CP in Nederland + een snellere doorloop en we kiezen waarschijnlijk toch voor CP.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Wachttijd voor GC afspraak consulaat

Bericht door Willem1 »

OK - dat klinkt goed.

Waarschijnlijk weet je dit al, maar: het reis-probleem als je voor AOS zou gaan met een J1 kun je natuurlijk ondervangen door Advance Parole aan te vragen. De doorloop bij CP is weliswaar "sneller", maar nog steeds niet "snel" ;). Verder moet je met een J1 oppassen dat de home residency requirement niet op je van toepassing is, en als die dat wel is, om daar op tijd een waiver voor aan te vragen.
drfrank
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2019, 13:48
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Wachttijd voor GC afspraak consulaat

Bericht door drfrank »

Yes, dat wist ik inderdaad. Gelukkig is de home-residency niet op mij van toepassing :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer