DigiD App activeren

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
MargUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2013, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Arkansas

DigiD App activeren

Bericht door MargUSA »

Heeft iemand al ervaring in de nu verplichte DigiD App?

Als je wat te maken hebt met Nederlandse instanties als UWV moet en kan je alleen nog maar inloggen met gebruik van een geactiveerde DigiD App.

Ik heb een probleem om die te activeren en na heeeel lang getouwtrek met de Helpsdesk DigiD en verschillende antwoorden blijkt dat de Nederlandse paspoorten die vernieuwd zijn op buitenlandse ambasades toch wel goed zijn, in tegenstelling tot wat eerder beweerd werd, maar … dat de persoonsgegevens administratie in Nederland waar dergelijke zaken worden in opgenomen en bijgehouden, dat niet doet met en voor degenen die naar buitenland zijn vertrokken voor permanent verblijf.

Suggesties als gebruiken van een ander geldig ID bewijs of rijbewijs afgegevens na …2014 gaan voor mij niet op.

Vragen bij UWV kunnen alleen nog maar telefonisch gesteld worden, dat wordt dus nachtwerk want ze houden om 17.00 uur op en werken niet in het weekend.
Heeft iemand al ervaring hiermee en een oplossing?
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: DigiD App activeren

Bericht door ADE01 »

Kun je niet de SMS functie aan zetten? Volgens mij is de verplichting de app of SMS als 2e laag beveiliging bij het inloggen.
MargUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2013, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Arkansas

Re: DigiD App activeren

Bericht door MargUSA »

Dank voor je reactie. Nee dat is het punt voorheen kon SMS wel en dat werkte prima. Nu met die zgn. verbeterde of verdubbelde beveiliging die het UWV qua organisaties blijkbaar als eerste inzet is die SMS functie niet meer mogelijk. Ze hebben op geen enkele manier van te voren rekening gehouden met wat het doet voor Nederlanders buiten Nederland.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: DigiD App activeren

Bericht door ADE01 »

Vreemd, ik kan wel gewoon inloggen op het UWV via SMS, ondanks dat ik dat nog nooit eerder had gedaan. Het loopt zo te zien allemaal via digid.nl/inloggen net als alle andere overheidszaken. "met een controle via sms" staat bij mij nog onder de Digid app optie op de inlog pagina.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: DigiD App activeren

Bericht door hemmie »

Volgens mij is er geen oplossing voor. Als je nog geen sms-verificatie had ingesteld, moet je naar NL of een ambassade om dat alsnog te doen. Enige alternatief zou idd kunnen zijn om met NFC de app te gebruiken, maar dat kan dus alleen met recent rijbewijs of in NL uitgegeven paspoort.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: DigiD App activeren

Bericht door hemmie »

Ik lees nu pas je latere post nog eens door. Sms-verificatie bestaat gewoon nog volgens mij. Het is nu óf sms óf app als extra stap, terwijl het voorheen meestal wel kon met alleen inloggen met je wachtwoord.
In elk geval heb je die sms verificatie nodig om de app te activeren.
Terug in Texas!
MargUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2013, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Arkansas

Re: DigiD App activeren

Bericht door MargUSA »

ADE01 schreef:
18 sep 2019, 02:16
Vreemd, ik kan wel gewoon inloggen op het UWV via SMS, ondanks dat ik dat nog nooit eerder had gedaan. Het loopt zo te zien allemaal via digid.nl/inloggen net als alle andere overheidszaken. "met een controle via sms" staat bij mij nog onder de Digid app optie op de inlog pagina.
Dank voor je reactie. Ja zover kom ik ook. Je logt in drukt op SMS controle an dan is het volgende hun antwoord:

Bij Mijn UWV moet u inloggen met de DigiD app of sms-controle. Download en activeer de DigiD app, de makkelijkste manier om veilig in te loggen. Geen smartphone? Vraag de sms-controle aan in Mijn DigiD.

En daarmee gaathet verhaal dus weer naar die DigiD App die je vanaf nu moet activeren met je geldige indentificatiebewijs wat ik wel heb maar dus echt niet herkend wordt zoals de bedoeling is. Probeer zelf maar eens volledig in te loggen en laat met weten of het jou wel gelukt is. Dank voor de moeite.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: DigiD App activeren

Bericht door Willem1 »

Ik heb het uit nieuwsgierigheid net even geprobeerd - mij lukt het wel, met SMS controle. Ik heb de laatste keer dat ik in NL was een nieuwe DigiD aangevraagd en activeringscodes afgehaald op een gemeentehuis. Ik geloof wel dat ik toen meteen ergens die SMS controle heb ingesteld/aangevraagd.

Dit staat trouwens op de site van DigiD zelf :
"Ik woon in het buitenland en heb al een DigiD. Kan ik mijn DigiD uitbreiden met de controle via sms?
Dat is niet mogelijk omdat DigiD alleen een activeringscode kan sturen naar een adres in Nederland. U kunt wel een nieuwe DigiD aanvragen met de controle via sms. Voor het afhalen van een activeringscode van uw nieuwe DigiD gaat u naar één van de daarvoor beschikbare balies
"

https://www.digid.nl/nl/vraag-en-antwoo ... e-via-sms/
MargUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2013, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Arkansas

Re: DigiD App activeren

Bericht door MargUSA »

hemmie schreef:
18 sep 2019, 02:45
Ik lees nu pas je latere post nog eens door. Sms-verificatie bestaat gewoon nog volgens mij. Het is nu óf sms óf app als extra stap, terwijl het voorheen meestal wel kon met alleen inloggen met je wachtwoord.
In elk geval heb je die sms verificatie nodig om de app te activeren.
Nee helaas. Het lijkt of ze het aanbieden maar als je ja zegt op SMS dan krijg je uiteindelijk HET antwoord: letterlijke tekst:
Uw adresgegevens in de Basisregistratie Personen zijn niet actueel of u woont niet in Nederland. U kunt daarom nu geen extra inlogmethoden per brief aanvragen. U kunt zelf de gegevens in de Basisregistratie Personen controleren via MijnOverheid [opent in een nieuw venster] of u kunt contact opnemen met uw gemeente.

En ja in die basisadmistratie (=MIJN Overheid) staat i.d.d. je paspoort maar helaas degene die al verlopen is en die gegevens worden dus voor geen enkele in buitenland wonende Nederlander bijgehouden, nieuw paspoort staat er niet in. Ik hoor het graag als dat bij jou anders is. In mijn geval is een oude niet meer actuele achternaam blijven staan en die blijven ze doodleuk gebruiken wat me al last gaf in USA, ik moet alles tig keer verklaren, zelfs mijn post bezorging is confuse en ik vind dat dat privegevens zijn, UWV weet dit maar veranderde het niet, legde het ook niet uit.

Ik ben geen uitzondering en daarom dacht ik dat iemand anders in de USA inmiddels ook al tegen dit probleem aan was gelopen. Dus niet. Ik vervolg als ik een antwoord ooit krijg want ik wil/moet bepaalde gegevens inzichtelijk hebben en uitdraaien die ik dus ook niet (meer) over de post toegestuurt krijg.
MargUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2013, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Arkansas

Re: DigiD App activeren

Bericht door MargUSA »

Willem1 schreef:
18 sep 2019, 04:11
Ik heb het uit nieuwsgierigheid net even geprobeerd - mij lukt het wel, met SMS controle. Ik heb de laatste keer dat ik in NL was een nieuwe DigiD aangevraagd en activeringscodes afgehaald op een gemeentehuis. Ik geloof wel dat ik toen meteen ergens die SMS controle heb ingesteld/aangevraagd.

Dit staat trouwens op de site van DigiD zelf :
"Ik woon in het buitenland en heb al een DigiD. Kan ik mijn DigiD uitbreiden met de controle via sms?
Dat is niet mogelijk omdat DigiD alleen een activeringscode kan sturen naar een adres in Nederland. U kunt wel een nieuwe DigiD aanvragen met de controle via sms. Voor het afhalen van een activeringscode van uw nieuwe DigiD gaat u naar één van de daarvoor beschikbare balies
"

https://www.digid.nl/nl/vraag-en-antwoo ... e-via-sms/
Goed dat je het uitprobeerde, dit is dan het verschil met jou dat je in Nederland was en die acties hebt verricht waardoor je wel de SMS hebt kunt activeren. Dat kan dus alleen als je in Nederland bent. En even op en neer wippen om aan een balie dat even te regelen c.q. op te halen zit er voor mij niet in. Dus ik zit voor een ongevraagd dilemma! Kreeg advies vanuit chatten met UWV dat ik iemand in Nederland voor mij moet laten bellen met het UWV, waarempel!!!!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: DigiD App activeren

Bericht door Willem1 »

MargUSA schreef:
18 sep 2019, 04:34
Goed dat je het uitprobeerde, dit is dan het verschil met jou dat je in Nederland was en die acties hebt verricht waardoor je wel de SMS hebt kunt activeren. Dat kan dus alleen als je in Nederland bent.
Nou, nee - lees even nauwkeurig wat ik quootte vanaf de DigiD site. Het kan wel vanuit de VS (een nieuwe DigiD met SMS aanvragen), maar je moet wel langs de ambassade in Washington (of even de grens overwippen naar Vancouver). Afhankelijk van waar je in de VS zit ben je daar misschien nog steeds niet mee geholpen, maar goed.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: DigiD App activeren

Bericht door ADE01 »

Als het UWV advies over je DigiD gaat dan heb je daar niks aan. Zoals Willem1 al aangeeft moet je echt langs Washington DC of anders naar Nederland. Ik had hetzelfde probleem een jaar geleden, SMS stond wel aan maar ik had het telefoon nummer niet meer. Dat krijg je niet aangepast vanuit je adres in het buitenland.
MargUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2013, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Arkansas

Re: DigiD App activeren

Bericht door MargUSA »

Willem1 schreef:
18 sep 2019, 04:47
MargUSA schreef:
18 sep 2019, 04:34
Goed dat je het uitprobeerde, dit is dan het verschil met jou dat je in Nederland was en die acties hebt verricht waardoor je wel de SMS hebt kunt activeren. Dat kan dus alleen als je in Nederland bent.
Nou, nee - lees even nauwkeurig wat ik quootte vanaf de DigiD site. Het kan wel vanuit de VS (een nieuwe DigiD met SMS aanvragen), maar je moet wel langs de ambassade in Washington (of even de grens overwippen naar Vancouver). Afhankelijk van waar je in de VS zit ben je daar misschien nog steeds niet mee geholpen, maar goed.
Hoi. Ja ik begrijp je. De aanvraag kan gedaan worden maar waar haal je het persoonlijk 'even' op. Geen van beiden is bij mij om de hoek, helaas.
Vervolg op mijn research hoe nu wel de voor mij maandelijks en jaarlijkse brieven te krijgen? Ze hadden geen oplossing voor mij om de dubbele beveiliging om in te logeren te passeren, moeilijk, moeilijk. Het UWV heeft me nu beloofd dat ik brieven voortaan als vroeger weer toegezonden krijg. Daar kom ik in iedergeval wel verder mee.
MargUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2013, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Arkansas

Re: DigiD App activeren

Bericht door MargUSA »

ADE01 schreef:
18 sep 2019, 11:13
Als het UWV advies over je DigiD gaat dan heb je daar niks aan. Zoals Willem1 al aangeeft moet je echt langs Washington DC of anders naar Nederland. Ik had hetzelfde probleem een jaar geleden, SMS stond wel aan maar ik had het telefoon nummer niet meer. Dat krijg je niet aangepast vanuit je adres in het buitenland.
Ik begrijp je. Het wordt velen wel erg lastig gemaakt is mijn idee. Contact met UWV gehad. Oplossing, ze gaan me weer als vroeger papierwerk toesturen, daarmee ben ik geholpen.
Even op en neer wippen naar of Washington of Nederland zit er niet in.
Aanvraag AOW zal t.z.t. ook wel e.a.a. In de voeten hebben.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: DigiD App activeren

Bericht door ADE01 »

Ja, het is vervelend maar er zal een reden voor zijn. Ik had gelukkig net een trip naar Nederland in de planning staan dus kon het op schiphol regelen. Echt 2 minuten werk. Als je het in de toekomst weer nodig hebt zou ik toch kijken of je niet een keer een goedkoop vliegticket naar DC kunt scoren met een budget airline zoals spirit of frontier.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8336
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: DigiD App activeren

Bericht door Bennogr »

Heb je tegenwoordig een actieve DigID nodig om AOW te krijgen? Ik heb alles rechtstreeks geregeld via de Sociale Verzekeringsbank (www.svn.nl) en kreeg zelfs een nationaal nummer of hoe dat registratienummer tegenwoordig heet. Geen DigID nodig (al was het een tijdje geleden.)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
MargUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2013, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Arkansas

Re: DigiD App activeren

Bericht door MargUSA »

Ja je moet voor een hele rij zaken de DigiD hebben. Die voert de controle uit dat je bent wie je bent etc. En sommige organisaties w.o. UWV vragen nu een dubbele beveiliging. Daar is mijn eerste vraag door begonnen.

Ik bleef natuurlijk zoeken en er is een wellicht jou bekende Organisatie die zich hard maakt voor zaken aangaande Nederlanders in het buitenland.NIHB. www.nihb.nl

Zij hebben a.d.h.v. deze verandering en reacties van Nederlanders in het buitenland vragen gesteld. Het wordt onderzocht en naar uitbredingsmogelijkheden gekeken IN het buitenland. Zoek de artikelen maar op. 2020 praten ze over.

Wat ik ook weer tegenkwam was dat er in de wereld soms extra mobiele aanvraagkantoren zijn met een paar data voor nieuwe paspoort aanvraag. Dat kan voor een aantal mensen in de USA ook interessant zijn. Je moet dan wel zelf in de gaten houden wanneer de data gepubliceerd worden en bepaalde zaken optijd regelen maar dat is vanzelfsprekend. Ik heb het vrij recent gedaan in St. Francisco wat vanaf Arkansas toch een behoorlijke onderneming laat staan kostenpost was.

www.nihb.nl. Partner van stichting Goed (grenzeloos onder een dak) www.stichtinggoed.nl

:thumbup:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: DigiD App activeren

Bericht door hemmie »

Volgens mij kun je nog steeds AOW aanvragen zonder DigiD. En wanneer je dan eenmaal die AOW krijgt kun je via de SVB een DigiD aanvragen per post, dus zonder naar NL of een ambassade te gaan.

@MargUSA , jouw probleem zit hem dus eigenlijk niet zo zeer in de app, maar in het feit dat de sms-verificatie bij jou niet meer werkt? Want je geeft aan dat het eerder wel heeft gewerkt. Waarom werkt je sms-verificatie niet meer? Heb je je oude, nederlandse nummer niet meer?
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: DigiD App activeren

Bericht door Dutchess »

@hemmie - het is een bekend probleem, zie ook artikelen van Stichting GOED:
Probleem DigiD App activatie voor Nederlanders in het buitenland

Edit: sorry ik had je vraag niet goed begrepen. :oops:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
MargUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2013, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Arkansas

Re: DigiD App activeren

Bericht door MargUSA »

hemmie schreef:
19 sep 2019, 03:58
Volgens mij kun je nog steeds AOW aanvragen zonder DigiD. En wanneer je dan eenmaal die AOW krijgt kun je via de SVB een DigiD aanvragen per post, dus zonder naar NL of een ambassade te gaan.

@MargUSA , jouw probleem zit hem dus eigenlijk niet zo zeer in de app, maar in het feit dat de sms-verificatie bij jou niet meer werkt? Want je geeft aan dat het eerder wel heeft gewerkt. Waarom werkt je sms-verificatie niet meer? Heb je je oude, nederlandse nummer niet meer?
Van de AOW aanvraag klopt, dan krijg je een DigiD en een activeringscode 'thuisgestuurd'.
Dat geldt niet voor de rest. Ik heb alles paraat ook constant gebruikt totdat ze de zgn. dubbe beveiliging instelden voor UWV wat toekomst wordt voor andere instanties.
Verwees al naar stichting Goed en NIHB die de kamer vraagt naar oplossingen. In 2020 misschien.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer