Terug naar Nederland na pensioen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door goldenhills »

Het is voor ons nog niet zover, maar ik sluit zeker niet uit dat we terug naar NL verhuizen als we stoppen met werken (wel nog eerst een jaartje rondreizen in VS/Canada :wink: ). We hebben hier in Californië zeker nieuwe contacten gelegd, maar onze banden met NL zijn toch sterker. We hebben geen kinderen, en bijna al onze familie woont in NL. En we verwachten dat diverse vrienden hier ook verhuizen na hun pensioen, richting familie in een andere staat. Zolang we nog kunnen reizen zullen we vast regelmatig naar de VS gaan, en als we niet meer kunnen reizen dan zijn we toch liever in NL dan in de VS (zowel kwa sociaal netwerk als kwa zorg).

Zijn er mensen op het forum die na emigratie naar de VS weer teruggegaan zijn in hun pensioen? Hoe is dat gegaan? Zijn er mensen die er over denken om terug te verhuizen naar NL?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door Bennogr »

Heb social security, een brokje AOW en wat van het ABP. Maar denk er niet over om naar Nederland terug te gaan. Weinig familie meer en voel met gewoon meer thuis in de VS. Bovendien: langer in de VS dan in Nederland (43 tegen 29 jaar.

Maar wat je gelukkig maakt. Heb dubbele nationaliteit, dus ik zou terug kunnen. Maar ik denk van niet. Ook omdat: kan ik nog wel een betaalbare woning vinden?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door goldenhills »

Voor ons is NL goedkoop vergeleken met waar wij nu wonen (mediaan huiswaarde in onze buurt is $1.6m). Het dagelijks leven is hier ook veel duurder, als we in NL zijn vinden we de Albert Hein goedkoop :shock:. Wij zijn nu 11 jaar hier, en denken dat we hier ongeveer over 10 jaar willen stoppen met werken. Ik vermoed wel dat we de komende jaren steeds meer/langer naar NL zullen gaan. Voorheen was dat om het jaar, nu is het zo'n beetje elk jaar.

Maar we hebben het nog heel erg naar ons zin waar we nu wonen, dus we hebben geen haast om naar NL te verhuizen, zeker niet zolang we hier nog werken en genoeg inkomen hebben om in deze buurt te wonen. We moeten waarschijnlijk verhuizen naar een goedkopere plek als we met pensioen gaan, dus dat maakt de overweging om naar NL te gaan ook wat makkelijker.
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door jan_nl »

Denk er ook aan dat je in Neserland minder aow krijgt als je een aantal jaren in het buitenland hebt gewoond.
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door FlipjeBTiel »

Er is een verdrag tussen de VS en NL dat het mogelijk maakt om social security credits en AOW uit te wisselen, dus een combinatie bij elkaar sprokkelen om bij het een of het ander aan 100% te komen zal niet zo'n probleem zijn.

Los daarvan, als je $1M aan overwaarde kunt meenemen en in NL een huisje koopt voor het equivalent van $200K (zit je erg mooi in mijn geboortedorp), houd je $800K over. Aan 6% met 2% inflatie is dat een inkomen van $2650/maand. Voeg $3500 van social security toe en $1K uit een 401k van $300K en je zit op bijna $74K/jaar bruto. Da's het armenhuis in Silicon Valley, maar boven modaal voor een 65+-er echtpaar in NL (hetgeen E50K, ofwel $65K, is).

Dus ja, dak boven je hoofd geregeld, ziektekosten geregeld, en niet meer willen reizen, dan zit dat verder wel snor.

Wij hebben hier nogal wat buitenlands volk op het werk en van tijd tot tijd gaan er mensen met pensioen die er dan hetzelfde voorstaan als in dit scenario. Wat duidelijk is, is dat mensen het op dezelfde manier aanpakken als zovelen hier op het forum die naar de VS verhuizen: maak een plan voor een probeer-periode van een jaar ofzo. Huur bv. je huis uit gedurende die periode (via een property management bedrijf, dus geen rompslomp), zodat je nog relatief gemakkelijk terug kunt (aannemende dat er in jullie gemeente geen rent control is). Als je de overwaarde nodig hebt voor je nieuwe leven, sluit dan een HELOC af voordat je je baan opgeeft en neem een bedrag op voor een vaste periode voor een vaste tijd. Als het uiteindelijk bevalt, verkoop het huis, los de schulden af, nog een enkele belastingopgaaf, groene kaart inleveren, en klaar.

Al mijn buitenlandse collega's, en ikzelf ook, zijn naar hier gekomen voor werk. Niks mis met het leven hier, maar het is dus niet zo dat de Bay Area zelf de reden was om hier te komen wonen. Dat verandert met die emigratie voor pensioen: dat wordt primair een keuze op basis van waar je wilt wonen (voor wat voor reden dan ook). Het verbaast mij dan ook niets dat ik nog niemand ooit heb zien terugkeren, en ik denk dat dat ook precies de situatie is waar veel van jullie vrienden zich in verkeren zoals je dat hierboven beschrijft.

Voor onszelf ligt het allemaal anders. We hadden idee-en/plannen, maar toen kwam, zeer verlaat, alsnog de tweede koter waar we zo lang op gehoopt hadden. Dolblij, natuurlijk, maar als ik nu tel hoe oud wij zijn als zij op haar eigen benen kan staan, dan is het met emigratie wel gedaan: niet verpoten van oude bomen enzo. Wel nog een verhuis, want we wonen nu op een heuvel, wat niks is als we slecht ter been worden, maar hoogstwaarschijnlijk ergens lokaal.

Gr., Flipje
Gast

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door Gast »

Als ik zie voor welke prijs de ouders van onze schoondochter in een suburb van Kansas City, Missouri wonen, is elk vergelijkbaar huis in NL een stuk (zo niet dubbel of driedubbel) duurder. Om over de prijzen van grond, het hebben van rust en ruimte maar te zwijgen.

Vergeleken met the Valley en SF is nagenoeg alles in de US betaalbaar, dus waarom je voor de prijzen van huizen, het gebrek aan ruimte en een aftakelend zorgstelsel terug zou willen komen naar NL is me een raadsel.
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door FlipjeBTiel »

Terpies schreef:
03 jul 2019, 19:40
waarom je voor de prijzen van huizen, het gebrek aan ruimte en een aftakelend zorgstelsel terug zou willen komen naar NL is me een raadsel.
TS schrijft hierboven dat "familie" en "banden met NL" de redenen zijn om terzijnertijd terug te keren.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door bedeve »

Zelf ben ik het meest in de buurt van Goldenhills woonst en begrijp ik haar dillema ' s
Alhoewel ik haar textueel als een jonge blom voorstel die nog niet aan het denken om pensioen toe is.
De mooie waarschuwingen mbt 2% AOW verlies per jaar doen mij glimlachen , want ze verraden de leeftijdscategorie van degene die het hier plaatst.
De AOW is eindig.
Goldenhills noemt hier een tiental jaren.
Dan is de AOW een bijstandsuitkering voor oudjes.
Zoals we ook bijzondere bijstand voor zelfstandigen hebben.
Ik wens Goldenhills in haar pensioeneringsplannen toe dat zij geen AOW afhankelijkheid heeft. !

Beste @goldenhills Je geeft jezelf & vrouw & kinderen nog zo ' n tien jaar maar het is wel een dillema hoor.
Even los van de financieringsvraag...
Vanuit dat deel van California terug naar Nederland .
Het Nederland wat zo anders is als het Nederland wat jullie verlieten.
Oef....
Gelukkig geef je jullie nog wel ruim de jaren om het door je hoofd te laten waaien...

Leonard Cohen zingt dan in " Sing another song boys " :
But kindly leave, leave the future,
leave it open.


@FlipjeBTiel Top :thumbup: :clap:

@Terpies Zo heb ik in mijn mei Houston-Housto tripje Fayetteville AR aangedaan.
De plek van het WK Veldrijden 2022.
Gemoedelijk universiteits-stadje .
Tjsa voor de prijs van een eenkamer appartement zonder keuken in Goldenhills leefwereld heb je hier een paleis.
Dus koop hier een 5 kamer 3 bathrms vrijstaande woning en hou een miljoen overwaarde in een wereld waar de kosten van levensonderhoud zo' n 25 % lager zijn .

:offtopic:
Even een positieve opmerking over Fayetteville; het is geen dry-county .
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gast

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door Gast »

FlipjeBTiel schreef:
03 jul 2019, 20:41
Terpies schreef:
03 jul 2019, 19:40
waarom je voor de prijzen van huizen, het gebrek aan ruimte en een aftakelend zorgstelsel terug zou willen komen naar NL is me een raadsel.
TS schrijft hierboven dat "familie" en "banden met NL" de redenen zijn om terzijnertijd terug te keren.

Gr., Flipje
Klopt...dat schreef ze OOK, maar ook
Zolang we nog kunnen reizen zullen we vast regelmatig naar de VS gaan, en als we niet meer kunnen reizen dan zijn we toch liever in NL dan in de VS (zowel kwa sociaal netwerk als kwa zorg).
Bedenk wel dat er in je sociale netwerk na pensioneren kans is dat de groep die je ooit achterliet behoorlijk kan zijn uitgedund (uiteraard gun ik het niemand, maar het is wel realistisch). Bovendien geeft TS aan dat er geen kinderen zijn, dus het netwerk is familie en (vroegere) vrienden...(geen waardeoordeel uiteraard).

Het blijft een lastig dilemma, maar er zijn ook voordelen van leven in de US.
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door SophiaB »

Spannend die plannen! Hoe lang zijn jullie nu in de US? Zelf zou ik niet (meer) terug willen maar ik wens jullie alle succes met de beslissing!
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door goldenhills »

Interessant om al jullie reacties te lezen; stof tot nadenken. AOW/ABP + social security rekenen we inderdaad niet heel erg op, het meeste moet van de 401k komen en de verkoop van het huis. Sowieso willen we wat eerder stoppen met werken, en dan moet je natuurlijk op je eigen financiën kunnen rekenen. Flipje's rekenvoorbeeld geeft aardig aan hoe het zou kunnen werken.

De 'gezondheidszorg' (lees: toegang tot betaalbare goede zorg & verzekeringsdekking) wordt wellicht minder in NL, maar ik betwijfel of het slechter is dan de VS. De VS mag dan 'the best healthcare in the world' hebben, een goede verzekering is erg duur en dan nog heb je kans op enorme hoge rekeningen voor wat de verzekering niet dekt (copay, deductible, lifetime limits, out-of-network, non-covered care, etc.).

Ik ben opgegroeid in NL, na mijn promotie 3 jaar VS, daarna weer 9 jaar in NL, en nu alweer 11 jaar in de VS. Ik weet ondertussen wel dat het gras niet altijd groener is bij de buren. Onze primaire reden om naar NL te verhuizen is zeker de sociale banden, die zijn (ook nu) sterker met NL dan met de VS. We hebben erg goede banden met familie en vrienden in NL, diverse mensen waar je na een jaar elkaar niet gezien te hebben weer bij de keukentafel aanschuift, en het gesprek weer voortzet :-D

Zoals Flipje aangeeft, we moeten eerst eens proefdraaien in NL, maar ik denk echt dat we tzt gelukkiger in NL zijn in een rijtjeshuis in de regio waar we onze banden hebben (en misschien dat een twee-onder-een-kap er ook nog wel van af kan :wink: ), dan verhuizen in de VS naar een goedkopere plek waar we weer een nieuw leven moeten opbouwen. Iedereen heeft zo haar of zijn eigen idee waar je het meest gelukkig bent.
You can really breathe in San Jose
They've got a lot of space. There'll be a place where I can stay
I was born and raised in San Jose
I'm going back to find some peace of mind in San Jose
Maar zoals bedeve al schrijft, voorlopig laten we het nog maar open.
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door SophiaB »

Sorry dat had je inderdaad al gezegd dat jullie al elf jaar in de US wonen, had ik overheen gelezen.

Het is denk ik echt een beslissing die jullie samen moeten nemen. Het zou erger zijn als een van jullie met alle geweld terug wilde en de ander juist beslist niet, dan had je een probleem.

En bijvoorbeeld Canada? Zorg is hier vergelijkbaar met Nederland, maar ja, dan ben je natuurlijk nog wel net zover weg van familie. Plus het emigratieproces is zo makkelijk niet (meer).

Ben heel benieuwd wat jullie uiteindelijk gaan beslissen :)
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door goldenhills »

Ik ben ook benieuwd! Aan de reacties te lezen blijven veel emigranten plakken in de VS, en ik kan me dat goed voorstellen; zeker als je kinderen hier opgroeien. Ik ken diverse buitenlandse stellen die voor een paar jaar in de VS zouden komen wonen, en die waarschijnlijk voor altijd blijven. Het omgekeerde geval ben ik nog niet tegengekomen in onze kennissenkring.

Deze website is helemaal on-topic en aardig om te lezen: https://www.ikkeerterug.nl/

Ondertussen kijk ik uit het keukenraam en zie onze grote palmboom in de voortuin en een heldere blauwe lucht als achtergrond. Een album van Kayak op de speakers, een mooi stukje Nederlandse cultuur. Het wordt rond de 24 graden vandaag, perfect BBQ weer. Life ain't so bad here... Happy 4th!
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door bedeve »

Happy 4th! @goldenhills , ik zit met een biertje onder een palmboom in Alicante.
Bij mijn zoon en gezin die al veel in de USA zijn geweest , een " GreenCard " hebben plus een ruime re-entry permit.
Ze weten hoe het hun central coast broer bevalt.
En toch in het dillema zitten ; wat gaan we doen ?
The American Dream volgen of de huidige kwaliteit van leven vasthouden.

Geniet van een mooie 4e juli
Proost !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
SilverLake1973
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2019, 09:49

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door SilverLake1973 »

Absoluut Nooit terug naar Nederland. Ik heb m'n Nederlanderschap vrijwillig opgegeven, ik woon vanaf m'n 18e hier, dus NLS AOW zit er voor mij niet in, mijn 401K ziet er fantastisch uit - Soc Sec. we zien wel - ik heb rental properties gekocht in een leuke Los Angeles buurt (Silver Lake) dat mijn pensioen zal financieren (samen met Soc. Sec. en 401K) - het enige land wat ik inzou ruilen voor de USA (maar nooit mijn US Citizenship opgeven) is Israel.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door Ziva »

Ik vind het heel spannend GoldenHills, ik wil ook nooit meer terug maar je moet doen wat je gelukkig maakt niet?

Ik hoop wel dat je je realiseert dat Nederland, sinds je weg bent, ook veranderd is natuurlijk en de vraag is of je daar, als je er voor een bezoek bent, genoeg van meekrijgt. Ik merk dat veel mensen die al enorm lang in Amerika wonen vaak met weemoed terugdenken aan "hun Nederland" waarbij ze dan even vergeten dat "hun Nederland" zoals ze het kennen gewoon niet echt meer bestaat. Maar vrienden en familie zijn een enorm belangrijke drijfveer natuurlijk. Veel success alvast :clap:
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door goldenhills »

Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen over de onveranderd korte dagen in de Nederlandse winter (vooral als ze grijs zijn) en het nog steeds behoorlijke platte en in mijn ogen enigszins saaie landschap dan over hoe NL veranderd is; ik zal het Californische weer en de mooie omgeving zeker missen. De Bay Area was ook veranderd toen ik voor de 2e keer weer hier kwam wonen, en het is deze 11 jaar weer verder veranderd. Door het verhuizen van NL-USA-NL-USA voel ik me niet enorm verbonden aan NL nog aan de USA als land. Beiden hebben voor- en nadelen.

Voorlopig wonen en werken we nog lekker in California, en met onze eigen mix van Nederlandse en Amerikaanse waarden en normen. Dagelijks lekker op de fiets naar m'n Amerikaanse werk! En geen prent van oom agent als je op de stoep fietst :lol:
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door Loek »

Nog geen ambities om naar NL terug te keren. Wij zijn nu allebei met pensioen en we wonen waar we willen, en op dit moment is dat nog Colorado. Op dit moment zijn we toevallig wel onderweg naar NL. Maar het is meer een tussenstop op weg naar de Balkan, waar we een tour gaan maken. Wij zijn geen honkvaste mensen en de familie in NL heeft hun eigen leven, dus voor familie hoeven we ook niet terug te gaan. Ik weet niet hoever je van je pensioenering af bent, maar voor ons veranderede er veel in aanloop daar naartoe. Wij brengen nu graag wat tijd door in warmere gebieden als het hier winter is. Daarbij hebben we zuidoost Azie ondekt als een plek waar we graag de winters doorbrengen. Afgelopen jaar Thailand, en komende winter wordt het Taiwan en Vietnam.
paulspeek
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2021, 18:17
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door paulspeek »

Las met interesse deze 'thread" over het terug gaan naar NL na pensioen...

Maar na een blijkbaar "intense" uitwisseling van ideen in juli 2019, stopt alle kommentaar :-) Hoe is het iedereen vergaan ?

Ik ben zeer geinteresseert aangezien wij een paar jaar geleden met pensioen zijn gegaan (hier in Northern Virginia, vlakbij Washington DC) en, nu dat alle 3 de kinderen/kleinkind in Europa wonen, ook een appartement in AMS hebben gekocht en daar een aantal maanden per jaar verblijven...

Met het idee om te zijner tijd ook mogelijkerwijs daar ook naar toe te verhuizen... :-)
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7902
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Terug naar Nederland na pensioen

Bericht door Pete.Z »

Waarom Nederland?
Wij hebben een appartement in Portugal wat we nu gebruiken voor vakantie, en waar we na ons vroegpensioen gaan wonen. Bereikbaar met de auto, of 2 uur vliegen naar “huis” als we ooit de familie willen zien, en een stuk prettiger klimaat en goedkoper leven. Zou zoiets geen optie zijn?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer