De daadwerkelijke dag van emigratie

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
RaphaelB
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

De daadwerkelijke dag van emigratie

Bericht door RaphaelB » 17 jun 2019, 13:22

Hoi,
Het komt steeds dichterbij, na meer dan een jaar is de nvc status eindelijk "case completed". Ik hoef alleen nog een interview te doen en een medische keuring en dan kan ik met mijn vrouw herenigd worden in de USA.

Mijn vraag is nu: hebben jullie alles in 1 keer 100% opgezegd en achter gelaten in NL? Ik twijfel hier nog een beetje over, want ik mag bijvoorbeeld 1 jaar onbetaald verlof nemen van mijn werk zodat ik nog een backup heb, mocht er om de 1 of andere manier iets mis gaan (stel ik vind geen vast werk in de VS oid, of de relatie loopt ineens stuk, waar ik niet vanuit ga trouwens). De enige voorwaarde van mijn huidige werkgever is trouwens dat ik m'n pensioen premie elke maand dan zelf moet doorbetalen. Ook zat ik te denken om nog even mijn huis aan te houden in NL.

Maar aan de andere kant, wat heeft dit voor zin, dit brengt alleen maar extra kosten met zich mee. En het is misschien beter om er 1000% voor te gaan, dus ontslag nemen en alles opzeggen en uitschrijven uit NL. Want ik zie mijn toekomst wel in de USA. Alleen heb ik kennelijk moeite om alles helemaal op te zeggen en ben ik altijd iemand van een plan B (dus dat ik weer makkelijk terug naar NL zou kunnen in noodgevallen).

Hoor graag jullie ervaringen.
"The World Is a Book and Those Who Do Not Travel Read Only One Page"

ADE01
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: De daadwerkelijke dag van emigratie

Bericht door ADE01 » 17 jun 2019, 16:52

Blijft lastig en erg persoonlijk. Wij hadden alles opgezegd, verkocht, weggegeven en overige spullen gedoneerd aan de kringloop winkel. Huis ook verkocht. Enkel wat spullen bij familie achtergelaten die we niet direct nodig hadden zoals winterkleding, boeken, enzovoorts. Bij bezoek aan Europa nemen we iedere keer weer wat mee terug. We zijn blij het zo gedaan te hebben. Naast extra kosten vermijden wilden we onze tijd en eneragie graag steken in de nieuwe omgeving zonder de afleiding van de oude omgeving. Ons backup plan is overigens een x geldbedrag dat apart staat (voor tickets e.d.) en een gegarandeerde slaap plek bij familie.

Netjes van je baas, maar wel even kijken of het verder geen complicatie met zich mee brengt. Zelfde verhaal met het huis. Wanneer je je niet uitschrijft moet je bijv. zorgverzekering doorbetalen en dat zal niet het enige zijn.

Wacht overigens niet te lang met spullen sorteren, verkopen, doneren, enzovoorts. Je hebt altijd meer dan je denkt.

Jessica88
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Jessica88 » 17 jun 2019, 18:02

Ik denk inderdaad dat dit heel persoonlijk blijft. Ik heb ook alles opgezegd en weggegeven of verkocht. Ik heb de laatste maand voor mijn vertrek zelfs weer even bij mijn ouders 'gewoond' of sliep bij vrienden. Mij gaf het heel veel rust om alles af te handelen en af te sluiten en met een schone lei te beginnen hier in de VS.

Ik heb niet echt een back-up plan, anders dan dat ik weet dat ik altijd bij mijn familie en vrienden terecht kan, net als ADE01. Ik kan in ieder geval een terugticket boeken mocht het nodig zijn en dan vanuit Nederland weer verder gaan.

Voor mij werkt het zo, helemaal omdat er, in ieder geval in mijn geval, de eerste maanden veel meer kwam kijken dan ik dacht. Naast het settelen en wennen aan de nieuwe omgeving lag dat bij mij ook aan het aanvragen van een werkvergunning etc. Ik ben hier wel op een visum, dus ik neem aan dat het bij jou anders. Maar onderschat dat ook niet. Het is dan fijn dat je je alleen op het hier en nu kan richten en niet nog bezig hoeft met pensioenpremie's, zorgverzekeringen of bijvoorbeeld de onderhuur/verhuur van je huis.

Eigenlijk precies wat ADE01 zegt dus!

RaphaelB
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door RaphaelB » 26 jun 2019, 00:36

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels ook besloten om alles op te zeggen en te beeindigen in NL als het zover is. Zodat ik me 100% kan focussen op m’n nieuwe leven in de VS
"The World Is a Book and Those Who Do Not Travel Read Only One Page"

Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess » 26 jun 2019, 01:22

Ik heb nog eens door de papieren van mijn emigratie gebladerd. Wat ik al lang weer vergeten was is hoeveel de Nederlandse overheid toen nog betrokken was bij dat proces. Ik vond o.a. nog een formulier van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Directie voor de Emigratie, waaruit bleek dat zij voor mij de "passage alsmede de doorreis" hebben gereserveerd - een gesubsidieerd vliegticket (enkele reis AMS-STL via ATL), waarvoor ik toen het speciale emigranten-tarief van f. 1.283,00 heb betaald (dit was in de jaren '80). :D
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 26 jun 2019, 02:22

Het enige dat ik 40 jaar geleden meegenomen heb waren zes dozen met boeken. Inclusief de woordenboeken die ik van de stad Amsterdam gratis gekregen heb om mij door mijn middelbare school te helpen. Mijn moeder heeft indertijd nog voor dat verzenden betaald. Maar op die boeken en een paar kleine dingetjes (een koffiekop en wat bestek) helemaal overnieuw begonnen in de VS.

Ik ben zo langzamerhand een keer of tien in de VS verhuist en daarbij zijn ook de nodige dingen vertrokken. Bezit is diefstal, zeggen ze wel eens. Hoe minder mee, hoe vrijer je bent.
Terug in de straten en huizen in de voorsteden (gelukkig niet al te ver van Brooklyn, Manhattan, de Bronx, Queens en Staten Island).

dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle » 27 jun 2019, 23:07

RaphaelB schreef:
26 jun 2019, 00:36
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels ook besloten om alles op te zeggen en te beeindigen in NL als het zover is. Zodat ik me 100% kan focussen op m’n nieuwe leven in de VS
Ik zit ondertussen ook alweer bijna 19 jaar in de V.S., maar wij hadden destijds ook maar weinig meegenomen: kleren, wat (Nederlandse) boeken en wat persoonlijke dingetjes, maar da's alles. Geen huishoudelijke spullen, meubels of elektronische zaken (behalve laptop en zo). Dat kun je allemaal gewoon in de V.S. aanschaffen, heel vaak veel goedkoper dan in Nederland. Ook kun je met Craig's List, OfferUp of soortgelijke diensten heel goedkoop tweedehandse spulletjes kopen. Alles op één klein palletje van één bij één meter gezet, folie eromheen, pallet met de boot verzonden en vervolgens voor de deur afgeleverd. Was niet eens zo duur.
Wel heb ik het altijd heel handig gevonden dat we onze Nederlandse bankrekening hebben aangehouden (met het adres van mijn ouders als postadres). We hoeven niet vaak geld over te maken naar Nederlands bankrekeningen, maar het is wel handig dat je dat heel gemakkelijk kan. Ook is het handig om een Nederlandse bankpas te hebben wanneer je in Nederland bent, zodat je heel gemakkelijk en zonder kosten contant geld kunt tappen.

Succes met je verhuizing!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 28 jun 2019, 02:44

Ron: En die Nederlandse bankrekening is ook heel makkelijk als je (ooit) AOW krijgt. Dat geld kun je dan makkelijk, en goedkoop met je Nederlandse pinpas uit een Amerikaanse flappentapper halen.
Terug in de straten en huizen in de voorsteden (gelukkig niet al te ver van Brooklyn, Manhattan, de Bronx, Queens en Staten Island).

Almere vak V
Amerikakenner

Bericht door Almere vak V » 28 jun 2019, 03:26

Bennogr schreef:
28 jun 2019, 02:44
En die Nederlandse bankrekening is ook heel makkelijk als je (ooit) AOW krijgt.
Afhankelijk van je leeftijd kan je hier misschien het beste (n)ooit van maken... :wink: :blink:

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer