Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
WP1962
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2019, 17:36
Aantal x V.S. bezocht: 2

Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door WP1962 »

Goedenavond,

Want ze is met volledige beurs op haar onderzoeksvoorstel toegelaten op Cornell University, Ithaca, NY. En ze wilde wat spulletjes meenemen waaronder een flink deel van haar boeken, kleding uiteraard en haar bureau. Ze heeft een ongemeubileerd appartement kunnen huren en is dan van plan om de rest aldaar te kopen wat ook zo links en rechts hier op het forum beschreven is "Neem zo weinig mogelijk mee." Omdat ik nog moet zien dat ze gaat rondkomen van die beurs had ik haar beloofd de verhuiskosten voor mijn rekening te nemen en na een aantal bedrijven gebeld en aangeschreven te hebben schrok ik toch wel van de kosten maar niet onoverkomelijk. Wel vreemd is dat ze al direct vroegen op wat voor visum ze daarheen gaat (F1) en gaarne een kopie daarvan op te sturen. Want zo'n visum zou inhouden een tijdelijk verblijf en dus geen feitelijke immigratie en dus ook het betalen van invoerrechten over de spullen zoals werd gesteld door de verhuizer. Ik heb hier zo'n beetje alle onderwerpen hier die over verhuizen en emigreren gaan gelezen maar niets wat gaat over ons geval. Ook de website van US customs gaat hier niet specifiek op in. (https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... ntory-list)

Is er iemand die in dezelfde situatie heeft gezeten en dus als student met F1 visum moeite heeft gehad met tijdelijk invoeren van wat huisraad/kleding en een tiental dozen boeken?
Alvast bedankt voor enige info. De laatste offerte staat ook een uitsluiting van invoerrechten op de totale kostprijs.

M.v.g.

Wim
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door Taygi »

Een goeie vriendin van mij studeerd aan een unief in de VS. Zij heeft haar boeken en andere dingen gewoon met de post opgestuurd. Maar ze nam niet zo heel veel mee en al zeker geen meubilair.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door ADE01 »

Het is vaak goedkoper spullen in de VS te kopen dan ze te verschepen. Zeker in het geval dat het ook weer mee terug moet. Lastig met boeken, maar voor de rest zou ik er toch kritisch naar kijken. Overigens maximaal toegestane bagage bijboeken op de vlucht scheelt ook al veel.
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door SophiaB »

Sluit me aan bij "zo weinig mogelijk", zeker omdat het allemaal tijdelijk is. Als de verhuiskosten zo hoog zijn is het misschien handiger om het geld mee te geven om dingen ter plekke te kopen.

Bureau: lokaal aanschaffen (volgens mij heeft iedere stad/dorp wel een recycle winkeltje).
Boeken: gaat ze echt tientallen dozen aan boeken nodig hebben? Als het kan alleen het hoogst noodzakelijke meenemen, of probeer zoveel mogelijk om te zetten naar digitaal formaat.
Kleding: ook alleen wat noodzakelijk is, wat is er nou een betere manier om je ergens thuis te gaan voelen dan nieuwe kleding kopen :mrgreen:

Overigens gefeliciteerd met haar studie toelating!
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door ANY »

Neem idd zo weinig mogelijk mee. In Ithaca zijn verschillende tweedehands winkels waar je veel dingen heel goedkoop kunt krijgen. Cornell heeft ook een inzamel programma waar studenten aan het eind van het semester hun spul kwijt kunnen, en het wordt weer goedkoop verkocht. Waar en hoe ze dat precies doen weet ik niet.
Tweedehands winkels; ReUse https://ithacareuse.org/. Mimi's Attic http://mimisatticithaca.com/ (consignment en wat duurder), en Salvation Army. Craigslist is er ook nog, zoiets als marktplaats.
Boeken; in het najaar is de Friends of the Library book sale als ze leesboeken wilt :) En met een bibliotheekkaart kun je ook boeken online lenen. Maar ws zijn het studieboeken die ze verstuurt wil hebben. Cornell heeft ook de nodige bibliotheken, dus maar goed kijken wat echt nodig is.
Wat kleding betreft, neem ook maar zo weinig mogelijk mee. Je gaat toch vanzelf af en toe wat inslaan (de winters zijn hier koud).

Het is gewoon ongelooflijk en pijnlijk hoeveel er weg geknikkerd wordt op het eind van zo'n semester. Er zitten veel studenten uit het buitenland, die dus de spullen niet mee terug nemen. Gelukkig wordt het hergebruik de laatste jaren meer gestimuleerd.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
WP1962
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2019, 17:36
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door WP1962 »

Bedankt voor de reacties.

Echter geen aangaande invoerrechten voor pers. spulletjes dus benieuwd hoe dat zal gaan.
Inmiddels heeft Oma zich bereid verklaard de kosten van het versturen te betalen dus gaan we ws deze week de boel rondmaken met de verhuizer.

Leuk dat je reageert Any! Had al elders gezien dat je in Ithaca woont en zelfs als gastouder studenten hebt opgenomen. Mijn dochter is in April al wezen kijken op Cornell en is toen ook al op diverse zaken gewezen maar ik zal je bericht aan haar door sturen.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door Ziva »

Ik zou alvast lid worden van locale Facebook groepen daar en dan zo een beetje uitkijken naar wat er zoal 2e hands te koop is. Als je het een beetje timed, kan ze binnen een week wat meubeltjes daar ophalen (als je 2e hands geen probleem vindt natuurlijk).

Wel altijd op publieke parkeerplaatsen afspreken, een Walmart bijvoorbeeld :)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door roelb »

Uit die laatste zin spreekt wel een enorm wantrouwen tegen de maatschappij. Ik zal het omdraaien: als een verkoper van iets dat gebruikt is niet gewoon zijn adres geeft om het te bekijken en de koop te sluiten zou ik al direct afhaken: grote kans dat er een luchtje aan zit.

Voor wat betreft de vraag van de OP: een verhuizer inschakelen lijkt me voor deze situatie echt onnodig en duur. Is het niet veel leuker om, voor het geld dat je anders aan een verhuizer zou uitgeven, ook zelf een paar dagen mee te gaan en die baggage allowance te gebruiken om spullen voor je dochter mee te nemen? Of kijk of je er wellicht een mooi business class tarief is. Dat geeft standaard, naast fors meer carry-on, al 2x32kg checked luggage allowance. Voor een klein bedrag extra (100 euro) kun je nog eens een derde koffer inchecken, dus dan kan ze 3x32kg=96kg inchecken en 2 carry-on trolleys + kleine rugtas/handtas meenemen.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door Wanderlust »

roelb schreef:
19 jun 2019, 10:40
Uit die laatste zin spreekt wel een enorm wantrouwen tegen de maatschappij. Ik zal het omdraaien: als een verkoper van iets dat gebruikt is niet gewoon zijn adres geeft om het te bekijken en de koop te sluiten zou ik al direct afhaken: grote kans dat er een luchtje aan zit.
Hmmm, lastig. Mijn familie in PA spreekt altijd op openbare plekken af (zelfs als het om de verkoop van een TV gaat :D :lol:) en zijn vorig jaar nog beroofd tijdens zo'n verkoop ('koper' wou de iPhone zien en sprintte toen weg met het toestel, bleek later dat-ie het kunstje meerdere malen had geflikt waarvan één keer iemand met pistool bedreigd en neergeslagen). (Gotta love de politie daar, gast is gewoon opgespoord, opgepakt en wordt nu veroordeeld en de iPhone is teruggebracht.) Je moet er toch niet aan denken dat je zo iemand thuis over de vloer krijgt.

Ik ben zelf hier in Nederland ook opgelicht bij de verkoop van mijn iPhone 8 Plus ('koper' maakte zgn geld ter plekke over met - wat later bleek - een fake app). Het gaf mij persoonlijk toch een nare nasmaak dat ik hem bij mij thuis had laten komen.

Moraal van mijn verhaal: ik ga zelf altijd uit van het goede in de mens, maar voorzichtigheid is geen overbodige luxe.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door roelb »

Misschien dat je met dit soort praktijken juist wel dit soort volk aantrekt. Kijk, zo'n louche telefoonkoper vind het natuurlijk ideaal om op een parkeerplaats af te spreken. Hij kan snel weg. Zo iemand zal vermoedelijk nooit op een normale manier handelen. Want in een woonkamer kom je niet zo snel meer weg als je kwaad in de zin hebt en zonder te betalen wilt vertrekken. En de kans dat je zelf, en je auto, goed op camerabeelden staan is levensgroot (ring anyone? Of gewoon een normale camera op de oprit?).

Sowiezo zijn telefoons, en Apple apparaten al helemaal, een wespennest van fraude en oplichting. De kans dat je een gestolen of defect en maar half opgelapt apparaat koopt is enorm. De mensen die daarin handelen profiteren echt van de aantrekkingskracht die het merk apple heeft op mensen die graag "mee willen doen" maar het niet kunnen betalen. En die figuren trek je ook aan als je dit soort dingen verkoopt.

Ik heb echt in mijn leven van alles tweedehands gekocht en verkocht. Van auto's tot telefoons tot meubels tot bouwmaterialen. Waarom ook niet, als verkoper geldt vaak: zonde om iets weg te gooien als ik er iemand anders blij mee kan maken voor een klein bedrag, en als koper bijvoorbeeld voor zaken die in de winkel niet meer te koop zijn. Meestal was dat in NL, maar ook een aantal keer in de US. Maar ik heb nog nooit zaken gedaan op een parkeerplaats en ook nog nooit een issue gehad met zo'n transactie. Wel een paar keer zo'n vage mail waarvan je direct al weet dat het niet in de haak is, en daar ga ik dan ook gewoon niet op in. En meestal is een parkeerplaats of benzinepomp onderdeel van zo'n verhaal.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door Almere vak V »

Lekker naar Ikea gaan voor een bureautje. Tot en met 23 juni op alle bureau's 20% korting in Amerika...
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door kastelke »

Hier heeft de politie 'afspreek plaatsen' op de parkeerplaats voor het politiekantoor.

Verder vind ik het inderdaad wel een enorme manier van geld er tegenaan smijten om duizenden dollars uit te geven aan het verhuizen van een beetje meubeltjes en dat dan ook nog eens over te doen wanneer je terug naar huis gaat verhuizen. Maar he, iedereen heeft andere $$$ op de bank he!
Sommige mensen zijn ook erg emotioneel omtrent hun meubeltjes, en misschien helpt het de dochter om toch wat minder heimwee te hebben.
En mogelijk is dit een PhD die 4 jaar duurt of zo. Dat is ook al anders dan wanneer het slechts 1 of 2 jaartjes is.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door roelb »

Almere vak V schreef:
19 jun 2019, 13:39
Lekker naar Ikea gaan voor een bureautje. Tot en met 23 juni op alle bureau's 20% korting in Amerika...
Behalve dat er geen Ikea in upstate NY zit ;-). Dan moet je best wel een stukje rijden..
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
19 jun 2019, 13:43
Dan moet je best wel een stukje rijden..
Ach, wat is 3 uurtjes rijden?? Leuk ritje, beetje sightseeing en als klap op de vuurpijl ook nog een kek Ikea-bureautje!! Wat kan het leven toch mooi zijn...

Anders gewoon bij de plaatselijke Staples of zelfs de Walmart heeft die dingen.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door Wanderlust »

Waar zat nu ook alweer die IKEA waar je met de IKEA ferry naartoe kon?
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door Almere vak V »

Brooklyn volgens mij...
Gast

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door Gast »

ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door ANY »

3 uur naar Ikea rijden worden er ook 6 als je weer naar huis wil :)
Aangezien dit een universiteitsstad is is er zoveel aan tweedehands te vinden. Alles wordt weg geknikkerd als ze klaar zijn met school. Ik heb zelf via craigslist dingen gekocht en verkocht, nog nooit problemen gehad. Ik ben ook lid van een grote, maar gesloten facebook groep waar mensen dingen weg geven die ze niet meer nodig hebben. Of je kunt vragen als je wat nodig hebt. Werkt ook goed. Een beetje voorzichtig zijn als je dure dingen aanbiedt is altijd een goede tip.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door Ziva »

roelb schreef:
19 jun 2019, 10:40
Uit die laatste zin spreekt wel een enorm wantrouwen tegen de maatschappij. Ik zal het omdraaien: als een verkoper van iets dat gebruikt is niet gewoon zijn adres geeft om het te bekijken en de koop te sluiten zou ik al direct afhaken: grote kans dat er een luchtje aan zit.
Ja ik vind dit dus echt onzin. Je leeft in een land waar mensen grote meubels veelal in hun pickup truck of trailer laden en waarbij het heel normaal is om gewoon op klaarlichte dag op een parkeerplaats af te spreken. Er is niets vreemds aan hoor, je parkeert gewoon je auto's naast elkaar, even overladen, betalen en klaar. Ik heb op deze manier al van alles gekocht en dat gaat gewoon prima. Of inderdaad, zoals Kastelke zegt, op speciale plaats bij politie bureau. Nou zeg ik er wel bij dat ik een wapen in mijn auto heb en dat ik ook zeker zou dragen mocht ik een persoon niet helemaal vertrouwen.

Voor wat betreft de meubels, kijk ook op de webstes van Walmart of Overstock. Die hebben betaalbare meubels. Verder zitten er ook in veel steden winkels die naar IKEA gaan voor je als de IKEA te ver weg zit. Dan bestel je gewoon bij hen, zij rijden naar IKEA en kopen wat je wilt en dan reken je met hen af. Is wel iets duurder maar wel zo makkelijk. Sommige zetten de meubels ook in elkaar voor je.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Dochter verhuist voor PhD tijdelijk naar US

Bericht door kastelke »

Hou er bij het exporteren van je bureau meubel van Nederland naar de US ook rekening mee dat men daar niet werkt met A4 formaat, maar met Letter en Legal size. Als er dus zo'n 'klaseer' schuif in zit, waar je hangmapjes in kan hangen, dan is dat een ander formaat in de US.
Ook je 'binders' (ringkaften, of hoe noem je dat in het Nederlands?) zijn ander formaat in de US.
Zelfs de gaatjes die ze perforeren in de papieren die je in de binders steekt staan op andere plaatsen, dus je kan eigenlijk niets doen met binders die je uit Nederland meebrengt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer