DV 2020 Winnaar: Nagini

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Countrydon
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 mei 2011, 14:40
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Countrydon »

Bedankt voor je verhaal en met name de updates. Erg leuk om te lezen.
Reisverslag Zuid West Amerika
Alleen WA en OR nog te gaan.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Nagini »

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Moge 2022 meer brengen dan 2021 (en 2020). Korte update; ik woon nog steeds in mijn huis in WV. Het is inmiddels al weer 7 maanden geleden dat ik naar de VS ben verhuist, en ongeveer een half jaar sinds ik op mijn vaste stekkie woon. Baan is echt super, en de afgelopen seizoenen zijn heel mooi hier. Mijn on-again, off-again Amerikaanse vriend uit Wisconsin komt waarschijnlijk begin februari bij mij wonen. Daar heeft de pandemic dan wel bij geholpen; hij mag zijn baan meenemen en dan vanuit thuis werken. Spannend, maar ik kijk er naar uit! We overwegen ook een extra poes (maar dat weet ons huidig poezenkind nog niet... :shock: ). Vanwege covid ben ik helaas nog niet terug naar NL geweest, maar ik hoop dat in de lente te kunnen doen als men daar weer uit lockdown is.

Ik schrijf deze update vooral omdat ik (dus na 6 maanden) van mijn nieuwe Amerikaanse Amex te horen kreeg dat mijn limiet verhoogd was. Creditscore is altijd zo'n vraagteken voor nieuwe immigranten, dus ik dacht dat het handig was om mijn ervaring te delen. Ik heb geen leningen/credit cards behalve die cc van Amex, en de teller staat op 710 of 725 (via creditkarma), met 4 maanden 'gegevens' volgens de website. Ik gaf de laatste tijd redelijk veel uit (oa aan meubels), maar zorgde ervoor nooit meer dan 50% van mijn kaart te gebruiken (limiet was 5k). Natuurlijk altijd netjes alles af betaalt. Boven een score van 700 ben je 'good', daaronder, 'fair', en de beste kredietscore krijg je boven de 750, 'excellent'.

Tips die ik niet gebruikt heb: kleine lening op een auto, en die dan met kleine termijnen afbetalen (wel geprobeerd, maar bleek een gedoe/ze wilden een guarantor). Consequent CC afbetalen voor due date zodat je onder 10% gebruik blijft. Meerdere creditkaarten openen en die dan allemaal een klein beetje gebruiken.

Op dit moment overweeg ik een kaart te vinden die me cashback geeft bij de Walmart, omdat de Amex dat niet doet. Meer vanwege dat het praktisch is dan de credit score. Als ik hier een huis koop, doe ik dat waarschijnlijk pas in 2023, dus ik heb geen haast. Hopelijk helpt dit mensen die dat wel overwegen!
noukie7
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2019, 13:30
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door noukie7 »

Wat fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt! Samenwonen spannend! Hopelijk brengt het je wat je ervan hoopt.

Wat betreft je creditscore. Je hebt 3 lines nodig om een goed krediet op te bouwen en dat voor minimaal 1 jaar om een hypotheek te kunnen krijgen. Dat is ons in september door de bank of America verteld. Wij hebben 2 creditcards en een autolening op min mans naam en ik krijg er hopelijk volgende week een tweede creditcard bij via de BoA.

Geniet van de ongetwijfeld prachtige natuur, je werk en je vriend!
Sinds 1 maart 2021 woonachtig in Jacksonville, Florida
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door hemmie »

Wij hebben die 3e lijn of credit pas heel laat geregeld, was geen probleem bij BoA. Maar kan zeker niet kwaad vooruit te denken.

Onze ervaring met credit score opbouwen is overigens vrijwel hetzelfde, en na 2 jaar VS toen weer 2,5 jaar buitenland en toen 1 jaar VS hadden we een excellent credit score en hypotheek met lage rente. Pas nadat we een huis kochten ging de credit score echt tot 800, daarvoor bleef hij daaronder steken.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door ADE01 »

In mijn ervaring is 2 jaar werk geschiedenis met bewijs erg belangrijk voor een hypotheek. Credit score is vooral belangrijk voor de rente percentages die je krijgt. Wij hebben de afgelopen 1,5 jaar 2 hypotheken afgesloten en zijn nu met een 3e bezig voor het bouwen van een huis. Het verschilt ook veel met wie je zaken doet. Wells Fargo deed bijvoorbeeld enorm moeilijk en volgde de (extra strenge covid) regels heel strict terwijl een lokale lender flexibeler was en we er eigenlijk zo doorheen liepen zonder enige problemen. Wanneer je gaat beginnen met een hypotheek, vraag minimaal 2-3 offertes aan. Je hebt dacht ik tussen de 14 en 45 dagen waarin alle hypotheek credit checks alszijnde 1 credit check tellen. De bank waar je een rekening bij hebt is altijd handig want die hebben al veel informatie en een realtor heeft meestal wel een lender waar ze regelmatig zaken mee doen.

FICO score is wel een belangrijke richtlijn en die volgens mij zo opgebouwd:

= 35% payment history
= 30% credit utilization
= 15% credit history
= 10% credit mix
= 10% new credit

Als je weet dat je over een bepaalde tijd een huis wilt gaan kopen kun je het beste z.s.m. je credit situatie op orde brengen en dan een tijd niks geks doen. Dan is ten tijden van je hypotheek aanvraag je gemiddelde geschiedenis hoog, heb je een redelijke mix en heb je geen new credit.
Thoomz
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jul 2014, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: San Francisco, CA

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Thoomz »

Hoi Nagini,

Even een vraagje aangezien ik in jouw oude posts hier een discussie over terug vond.

Ik heb in maart mijn interview en ik nu vraag ik mij af of bij jouw interview een internationale uittreksel van het Nederlands geboortecertificaat werd goed gekeurd? Of moet ik een Nederlands uittreksel opvragen en deze vertalen?

Op de website staat van de NL ambassade staat namelijk:

Your original birth certificate, English translation, and a photocopy.

Groet,

Thoomzz
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Nagini »

Hey Thoomz,

Ik heb uiteindelijk zowel het internationale uittreksel als een nieuw geboortecertificaat meegenomen. Achteraf bleek dat mijn vader ook mijn orginele nog in een kluis heeft liggen, maar met 'original' was dus ook een nieuw opgevraagde voldoende. Bij het interview hebben ze wel allebei bekeken, en uiteindelijk de kopie van het internationale certificaat aan mijn folder toegevoegd. Ik vermoed eigenlijk dat ze waarschijnlijk allebei geaccepteerd zouden hebben. Vertalen van de NLse versie hoeft sowieso niet zolang je in Amsterdam je interview hebt (mag in het Engels of in de lokale taal, dus Nederlands). Succes in Maart! Spannend!

Aan de andere reacties, super bedankt voor de discussie, heel nuttig. Gelukkig hoef ik het niet in mijn eentje te doen; mijn vriend is Amerikaan, met een creditscore van ~800 en natuurlijk meer dan 6 maanden geschiedenis. Twee jaar is sowieso ook het vroegst mogelijke moment; ik wil hier eerst toch wel een paar jaar werken zodat ik zeker weet dat het goed zit voor ik me zo permanent aan de plek bind. Tot dusver is het super! :thumbup:
20220124_100658.jpg
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer