DV 2020 Winnaar: Nagini

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Nagini »

You have been randomly selected for further processing in the Diversity Immigrant Visa Program for the fiscal year 2020 (October 1, 2019 to September 30, 2020). !!!!
Case number: 2020EU00030XXX

Ahhh, zo hoog! Maar wel geselecteerd!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Nagini »

Hallo allemaal,
Ik ben Nagini (26) en zoals jullie hierboven kunnen zien één van de winnaars van de DV2020. Ik ben op dit moment promovendus op een universiteit in nederland, en mijn contract loopt midden 2020 af. Ik woon samen met Maybel, een tortoiseshell ex-poes van 5 jaar. Mijn road to the U.S. of A. begon voor mij op de middelbare school, waar ik via het internet een vriendje uit Amerika kreeg. De liefde voor die jongen ging over, maar de liefde voor het land bleef. Over de jaren heen probeerde ik in ieder geval jaarlijks toch naar de VS te gaan. Ik heb bijna een half jaar in totaal in Wyoming en Wisconsin doorgebracht, en tal van andere staten bezocht. Ook heb ik op een J-1 visum in Athens, GA gewoond voor 6 maanden, om mijn MSc thesis aan de University of Georgia te doen. Dit was een van de mooiste tijden van mijn leven, en alhoewel ik ook moeilijke momenten had (op dag twee een paniekaanvalletje omdat ik niet wist hoe de voordeur op slot moest...), kwam ik terug met een enorm gevoel van 'dit kan ik'. Voor mij nogmaals bevestiging dat mijn droom om naar de VS te gaan geen pure fantasie is. Ook mijn familie en vrienden weten van deze droom, over de jaren heen is het gesprek veranderd van 'if I move' naar 'when I move'.

...maar zoals jullie allemaal weten is emigreren naar de VS makkelijker gezegd dan gedaan. Het plan was om via een goede opleiding het via werk te proberen, en in de tussentijd mee te doen aan de DV. Door de DV2019 kwam ik uiteindelijk ook op dit forum terecht. Ik vind het fantastisch om zoveel mensen te zien die ook mijn droom delen, en in meer of mindere mate van haalbaarheid toewerken naar het oversteken van die atlantische oceaan.

En nu dus de DV2020. Mijn Casenummer is met 30XXX best hoog, en werd bij de DV2018 bijvoorbeeld niet current, wat betekend dat ondanks winst er mogelijk toch geen visa is. Dit maakte het ook erg lastig, aan de ene kant ben ik superblij, aan de andere kant probeer ik realistisch te zijn en ook nog niet al te veel te hypen op iets wat misschien niet doorgaat. Ik was ook oorspronkelijk pas van plan om mijn ouders in te lichten als het wat duidelijker zou zijn wat deze winst precies betekend. In augustus bijvoorbeeld worden de totale aantallen winnaars per regio online gezet, en dan kun je al beter zien of 30XXX dit jaar een hoog nummer is zoals normaal, of dat er wat meer gaten vallen dan de voorgaande jaren (waar vooral mensen met hoge casenummers op hopen). Ik heb op andere forums al veel hogere casenummers voorbij zien komen (EU57XXX-EU60XXX) en ook voor andere regio's zijn de casenummers hoog. Aan de ene kant kan dit betekenen dat DV2020 gewoon overgeselecteerd is, aan de andere kant kan het dus zijn dat meer mensen dan normaal in een vroeg stadium gediskwalificeerd zijn. Enfin, speculatie alom.
Waar ik geen rekening mee had gehouden was mijn enthusiasme en het feit dat ik in een normale situatie al geen geheimen kan bewaren. Ik heb het mijn broer meteen verteld, hij vind het hele proces ook heel interessant en het vooral leuk voor mij. Ook mijn vader was geen probleem. Mijn moeder was de reden dat ik het liefst eerst wat meer zekerheid zou willen hebben. Zij zag echter direct dat er wat was, en na vier of vijf keer vragen kwam het hoge woord eruit. Na een lange stilte was het eerste wat ze vroeg 'maar waar ga je dan van leven?!', dus ze had mentaal een aantal stapjes overgeslagen. Ik heb haar toen het DV process uitgelegd, dat ik op zn vroegst pas eind 2020 zou vertrekken, wat het hoge nummer betekent, etc. Dat hielp, maar ze vind het nog steeds moeilijk.

Mijn DS260 was op dit punt al ingevuld (mijnoverheid.nl is echt super hiervoor), maar nog niet ingestuurd. Er wordt aangeraden de DS260 pas later in te sturen bij hoge casenummers omdat dit immigration intent aantoont, waardoor je bij niet-immigratievisa's problemen kan krijgen. Dus ik wacht daar mee tot begin 2020, als ik mijn jaarlijkse trip naar de VS gehad heb. Verder heb ik verzameld:
-VWO diploma (NL)
-BSc diploma (NL+ENG)
-MSc diploma (NL+ENG)
-Aantal certificaten + letter of acceptance PhD program (ENG+NL)
-vaccinatiebewijs (NL+ENG uitleg)
-geboorteakte (ENG)
-foto's op amerikaans formaat
-paspoort
-europees paspoort voor mijn poes

Wat ik nog ga verzamelen (begin 2020):
- VoG (ENG)
- bankafschrifen (ENG) (ik zorg voor minstens 20,000$ spaargeld om te bewijzen dat ik geen sponsor nodig heb)
-rabies&gezondheidsverkaring voor de poes

Als jullie nog vragen of tips hebben, hoor ik het graag. Ik overweeg het VWO diploma te laten vertalen, maar in principe kunnen nederlandse documenten volgens mij ook op de ambassade in Amsterdam. Ik heb met de duo gesproken om te kijken of ik hier ook een gewaarmerkte kopie van kan krijgen, maar dat kon alleen bij de onderwijsinstelling die het document uitgaf. Ze raadde me verder aan mijn diploma's te laten legaliseren. Hier heb ik op dit moment van afgezien omdat ik mijn hoogste diploma nog moet halen, en het me niet zinvol leek om mijn BSc te legaliseren als ik met een PhD later werk probeer te vinden. Ook voor de poes denk ik nog na hoe ik dat wil aanpakken. Aan de ene kant is ze familie, en denk ik dat de stress van verhuizen niet veel anders zal zijn dan wanneer ik haar aan vreemde mensen mee geef, maar aan de andere kant weet ik dat het lastiger wordt om bijvoorbeeld een appartement te vinden dat huisdieren toestaat.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door SemJes »

Van harte gefeliciteerd! Ik snap dat de onzekerheid het lastig maakt om meteen al dolenthousiast te zijn, erg spannend. In welke richting is je PhD? Weet je al naar welke regio je wil vertrekken?

Heel veel succes!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Nagini »

Ik doe een PhD diergenetica, maar ik ben eigenlijk voornamelijk data analist. De precieze locatie maakt mij niet zoveel uit, werk vinden is het belangrijkst, maar mijn focus ligt in het Midwesten. Er zijn in die regio een aantal grote bedrijven in mijn vakgebied; bijvoorbeeld in Wisconisin, Iowa of Tennessee. Als dat niet werkt zijn er in hetzelfde gebied ook veel andere bedrijven die met landbouw data werken, bijv. Bayer seed business in St. Louis. Data analist op een heel ander vakgebied is een optie, maar dat kan eigenlijk overal, en ik verwacht dat mijn diploma's en dergelijke meer gewaardeerd worden binnen de agricultuur.

Ik heb eind juni een congres in Cincinatti, en daarna ga ik twee weken rondrijden in dat gebied (ik doe een driehoek Ohio-Missouri-Wisconsin) om te kijken hoe de steden rond een aantal van de meest kanshebbende (lees grote) bedrijven mij bevallen. Grappig genoeg stond die reis al op de planning voor ik geselecteerd was, ik houd mijn droom al een paar jaar op deze manier 'levend'. Wisconsin is wel favoriet, ik heb veel goede herinneringen aan die staat, en een van mijn beste vrienden woont daar, dus het is ook praktisch.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Nagini »

Hallo iedereen,

Een lange update dus ik doe hem in mijn eigen thread (het past zeker niet in het thread "DV2020 is over"...) want het is gelukt! :shock:

Even een recap. Ik ben een van de winnaars die uiteindelijk in September 2020 een visum heeft gekregen. Dat was nog een heel gedoe, want er was verwarring omdat ik mijn medical had gedaan voordat ik was uitgenodigd. Oorspronkelijk behoorde ik namelijk tot "groep 4"; mensen die nog niet waren uitgenodigd voor interview, en die dus veelal geen gehoor kregen in September. Veel chaos, een kleine zenuwinzinking en wat telefoontjes later was het toch eindelijk zover; mijn visum is uitgegeven op 25 September, en liep af op 20 February 2020. Helaas stonden er wel twee extra regels in dat visum: "subject to PP10014" en "may be subject to PP9993". Dit betekende dat ondanks dat het een geldig visum was, ik het niet kon gebruiken.

Het lange wachten kon toen beginnen. Met Trump in charge is die ban nog twee keer verlengt. Beide keren had ik vliegtickets klaar staan, just in case, je weet maar nooit. Langzaam maar zeker kroop die 20 February dichterbij. De laatste verlenging van PP10014 was een enorme klap, de ban werd precies tot 31 Maart verlengt, wat betekend dat geen van de DV2020 visums bruikbaar zouden worden als het aan Trump lag. Toen won Biden op 20 January 2020, een groot feest en een enorme opluchting. Maar waar we hoopten dat Biden snel voor een oplossing zou zorgen, niets bleek minder waar.

Omdat er tekenen waren dat Biden de ban zou verwijderen, en mijn expiry date steeds dichterbij kwam, heb ik besloten om op 1 Februari naar Aruba af te reizen, en daar het verwijderen van de ban af te wachten. Ik was ook subject to PP9993, de Schengenban, maar Aruba valt buiten Schengen en is een populaire vakantiebestemming voor Amerikanen. Daarom schatte ik dat de kans dat de grenzen tussen de VS en Aruba en Aruba en NL dicht zouden gaan vrijwel nihil was. Aruba was supermooi, maar het was wel een wachtkamer. Elke dag keek ik meerdere keren naar websites zoals BritSimon of de Amerikaanse overheid, hopend op nieuws. Elke keer leek het de goede kant op te komen, maar gebeurde er uiteindelijk niets. Er waren wel wat rechtszaken, maar niets leek mij op tijd te kunnen helpen, en ik begon weemoedig met het plannen van mijn terugreis naar Nederland.

Vanaf toen kwam alles in een stroomversnelling:
17-02: Rond lunchtijd werd ik plotseling gebeld door een Onbekend nummer. Het bleek de Ambassade van Amsterdam... "ben je bereid te reizen?" Geen uitleg behalve dat er "gewerkt wordt aan een oplossing" en dat ik een reistest moest gaan plannen.
18-02: Reistest voor COVID (stond al gepland voor de KLM naar huis) & nieuw belletje Ambassade "Congratulations, you got a National Interest Exception!"
19-02: Om 13:00 bij immigrations op Aruba (Aruba heeft pre-clearance)
13:45 Door immigrations... met Stempel!
19:22 (lokale tijd) aankomst in Atlanta... het is nu officieel!

Wow, wat een wilde rit. Uiteindelijk heb ik dus een NIE gekregen, net als alle andere met visums die verlopen tussen 18 en 28 Februari. Het idee is nu dat de overheid volgende week (21-28 feb) ergens een uitspraak gaat doen over hun immigratiebeleid, maar dat ze dus de mensen die daarvoor al verliepen op deze manier hielpen. Het zullen er enkele tientallen geweest zijn.
Nu nog fingers crossed voor de andere mensen van DV2020, hopelijk komt er snel goed nieuws


Groetjes uit Amerika!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door mtl »

Goed nieuws! Bedankt voor de update.
Laatst gewijzigd door mtl op 21 feb 2021, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Dude »

wow wat een zenuwslopende periode voor jouw. Maar wel met een geweldig einde. Proficiat en welkom aan deze kant van de oceaan :thumbup: :clap:
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door kastelke »

Ik ben zo ontzettend blij voor jou! Tranen in mijn ogen terwijl ik het lees. Gisterenavond laat, las ik op BritSimon, en dacht aan jou en hoopte dat dit ook voor jou zou werken. :-)
Ga je nog een container achterna laten sturen, of had je alles wat je mee ging nemen naar de US al bij je in Aruba?

Veel geluk met het opbouwen van je leven in de US. Hou ons a.u.b.op de hoogte van hoe alles gaat!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door SemJes »

Wow!!!!!! Wat super fijn dat het toch nog goedgekomen is! Heel goed dat je ook zo proactief bent geweest en al helemaal klaar stond voor een eventueel telefoontje. En nu kun je dan eindelijk bezig met het plannen van de verhuizing!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door hemmie »

Geweldig nieuws, en eigenlijk ook ongelooflijk dat het toch nog goed is gekomen. Heel veel succes de komende tijd met je nieuwe leven opbouwen!
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Disney-Golf »

Wow, dit leest echt als een thriller met een happy end!
Welcome to the United States! :thumbup:
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Old Faithful »

Van harte gefeliciteerd en veel succes met je nieuwe toekomst.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Coyote »

Dat is nog eens goed nieuws Nagini! :clap: :thumbup:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Martijn88 »

Van harte gefeliciteerd! Wat een rollercoaster ride heb je doorgemaakt.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Nagini »

Bedankt voor alle leuke reacties en het meeleven! Het is inderdaad heel intens geweest. Omdat ik niet zeker wist of ik überhaupt de VS in zou kunnen komen, heb ik alleen kleren en noodzakelijke dingen bij me op dit moment. Was ook een heel gedoe trouwens, ik moest inpakken voor 2+ weken Aruba (29 graden, strak blauw, zonnetje...) en Wisconsin (op dat moment tot -20(!) met sneeuw...). Ik had strandjurkjes en een winterjas bij me.

Ik zie dit vooral als de activatie-trip, het belangrijkste is op dit moment om mijn SSN te regelen. Verder heb ik een sollicitatiegesprek bij een bedrijf wat mij niet kon sponsoren (te klein/te ingewikkeld), maar dus nu wel zeer geïnteresseerd is. Ik ga ook wat praktische dingen regelen, zoals kabels met de juiste plug voor mijn apparaten en spullen voor mijn kat. Die kat zit nu bij mijn buurvrouw in NL, omdat ik haar geen 2+ weken aruba wou aandoen en dan mogelijk uren bij immigratie ^_^'. Ik verwacht hier een week of 2 te zijn, afhankelijk van hoe lang het duurt om die SSN te regelen.

De volgende keer zal de "grote" verhuizing zijn, waarschijnlijk in Mei omdat ik dan ook uit mijn studentenkamer moet. Met kat, een berg extra koffers en huilende familie etc. In de tussentijd opslaan wat niet direct mee hoeft/kan, en verkopen/weggooien wat niet mee gaat.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Dude »

spannende tijden 8)
Waar verblijf je dan nu, voor je tijdelijke activatie tripje?

Hopelijk krijg je goed nieuws te horen van dat bedrijf. Het is altijd leuk om een head start te hebben bij zo'n verhuis.
Succes
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Nagini »

Op dit moment verblijf ik bij mijn vriend in Oshkosh, Wisconsin.
Waar ik uiteindelijk terechtkom zal inderdaad afhangen van waar ik (leuk)werk vind. zeker voor het eerste stukje emigratie (als je een nieuwe boekenkast en waterkoker etc moet kopen) zou het heel erg schelen als ik gelijk ergens terecht kan.
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door clp90 »

Wat een geweldig nieuws! Ik ben heel blij voor je dat het allemaal toch is gelukt, is al die moeite toch niet voor niets geweest.
usafan22
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 dec 2018, 22:02
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door usafan22 »

Wow! Gefeliciteerd!!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: DV 2020 Winnaar: Nagini

Bericht door Tipsy_1 »

wauw wat een verhaal.
En nu uitkijken naar de verhuis, dat is echt wel een leuke periode ondanks de rompslomp. Die eerste dagen in Amerika wonen en alles in orde krijgen is achteraf gezien erg plezant.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer