Lesgeven universiteit/college

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
maximedc
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2019, 18:42
Aantal x V.S. bezocht: 6

Lesgeven universiteit/college

Bericht door maximedc »

Ik heb een master in bioscience engineering technology behaald aan de ugent en zou graag met men bijna vrouw (die nu in België woont en amerikaanse is) terug naar de vs verhuizen voordat nva de dubbele nationaliteit van mijn verloofde afneemt. Ik vraag me af ofdat ik met mijn internationaal erkende master les mag geven aan een college of university in de vs? Ik heb 3 jaar ervaring in een internationaal gerenommeerd biotech bedrijf en kan behoorlijk goed Engels, Frans, Nederlands en heb wat noties van Duits. Ik versta en kan ook Spaans lezen. Amerika binnen geraken zal normaal lukken omdat ik deze zomer ga trouwen met mijn vriendin die de dubbele nationaliteit Belgisch-Amerikaans heeft.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Lesgeven universiteit/college

Bericht door Max Kool »

Belangrijkste is misschien wel of de universiteit waar je les zou willen geven jouw graad erkent. Gewoon sollicteren. Misschien moet je nog je onderwijs bevoegdheid oid halen.

Mijn vrouw heeft een Masters aan de Universiteit van Wageningen gedaan, en deze werd door UCLA niet (h)erkend... (yep, vreemd)
LA, LA, LA....
SilverLake1973
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2019, 09:49

Re: Lesgeven universiteit/college

Bericht door SilverLake1973 »

Om op een universiteit (waar m’n een bachelors, masters en PhD) haalt heb je een PHd nodig om les te geven; soms kan m’n les geven aan de eerste twee jaren (freshman and sophomore) met een masters maar op universiteiten especially UCLA (UNiversity of California systeem) zie je echt leraten met PHD. Op community colleges (zoals Santa Monica College enz kan je wel met een masters les geven alhoewel daarook een PhD gewild is.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Lesgeven universiteit/college

Bericht door roelb »

Dat is toch overal zo? In ieder geval wel in Nederland. De normale route om hoogleraar te worden is om te promoveren. In zo'n PHD traject zul je vaak ook al, in welke vorm dan ook, bij het onderwijs betrokken worden (geven van werkcolleges e.d.). En veel aio's blijven dan ook na hun promotie hangen op een universiteit, gaan daar bijvoorbeeld door met het onderzoek dat ze in hun promotietraject hebben ingezet en stromen uiteindelijk zo door naar het hoogleraarschap. Met een master zul je meer aan lesgeven op een middelbare school moeten denken.
Gast

Re: Lesgeven universiteit/college

Bericht door Gast »

Inderdaad, eerst promoveren. Forumlid @JohannaPA doceert aan een universiteit in de VS. Misschien eens contact met haar opnemen ?

Zie bijvoorbeeld hier: viewtopic.php?t=65391
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Lesgeven universiteit/college

Bericht door Dutchess »

Zoals hierboven door @SilverLake1973 aangegeven is het wel mogelijk om zonder PhD bij een community college les te geven als adjunct faculty, soms zelfs zonder master. Zie hier een willekeurig voorbeeld: Electronics Technology, Adjunct Faculty
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Lesgeven universiteit/college

Bericht door roelb »

De vraag ging over een universiteit. Dat is wel echt een wezenlijk verschil. Een community college kun je beter vergelijken met een MBO in Nederland, en wat Belgie aanvullend beroepsonderwijs noemt.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Lesgeven universiteit/college

Bericht door Dutchess »

Er stond "college of universiteit" in de vraag, en het kan geen kwaad om dat breed te interpreteren. Aangezien de kansen om les te geven op een universiteit met alleen een master zo klein zijn, zou lesgeven op een community college voor de topic starter een mogelijk alternatief zijn om te overwegen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Lesgeven universiteit/college

Bericht door Max Kool »

Even ter aanvulling, het ging mijn vrouw niet om lesgeven, maar om een vervolgopleiding te doen. Maar ook daarvoor werd haar masters niet erkend...
LA, LA, LA....
SilverLake1973
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2019, 09:49

Re: Lesgeven universiteit/college

Bericht door SilverLake1973 »

roelb schreef:
23 mei 2019, 11:39
Met een master zul je meer aan lesgeven op een middelbare school moeten denken.
roelb schreef:
23 mei 2019, 17:46
Een community college kun je beter vergelijken met een MBO in Nederland, en wat Belgie aanvullend beroepsonderwijs noemt.
Je kunt met een bachelor in de VS in alle staten lesgeven aan lagere en middelbare scholen (Junior High/Middle School (Brugklas jaren) en High School). Het is belangrijk dat je een leraren diploma hebt - dus als m'n Wiskunde gestudeerd hebt om leraar wiskunde te worden op HBO niveau dan zit m'n meestal goed. Met een Masters krijgt m'n meer betaald per jaar. Als je wiskunde hebt gestudeerd maar niet op een leraar traject dan moet je wat omscholing doen, dit kan je doen op een universiteit of via de school district van de Staat waar je gaat wonen.

Een Community College is niet echt vergelijken met de MBO - Een community college is waar je de eerste 2 jaren van je 4-jarige bachelors kan doen. Meeste bachelors diplomas in de VS aan een university of college duurt 4 jaar. (university is waar je bachelors,masters en PhDs kan behalen; college is waar je alleen een associate (community college) of een bachelor kan halen). Om Een bachelor in Arts or Science te halen moet je naast je Major (afstudeer vak e.g., Wiskunde) ook vakken nemen die nauwelijks iets met je Major te maken hebben (Geschiedenis, een vreemde taal, sociologie, etc. - deze vakken neem je meestal in je eerste 2 jaren (Freshman, Sophomore). Deze vakken kun je dus nemen op een community college, daarna transfer je naar een Universiteit om je bachelors af te maken. (Dit is wat ik heb gedaan hier in L.A. - het bespaart ontzettend veel geld, vooral omdat community college supergoedkoop is hier in Los Angeles ($46/credit (in mijn tijd $13.00/credit - een vak is meestal 3 credit, een fulltime semester is 12 credits). Community Colleges kunnen ook beroepstrajecten vergelijkbaar met MBO in Nederland hebben - soms heb je ook Trade Colleges (deze zijn meer direct vergelijkbaar met MBO) die opzich zelf zijn. Wat je het meest zult zien is dat community colleges een academische route hebben en beroepsvaardige trajecten (Nursing, Rontgen Technician, Paralegal, automonteur, cosmetology, etc.).
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Lesgeven universiteit/college

Bericht door Taygi »

roelb schreef:
23 mei 2019, 17:46
De vraag ging over een universiteit. Dat is wel echt een wezenlijk verschil. Een community college kun je beter vergelijken met een MBO in Nederland, en wat Belgie aanvullend beroepsonderwijs noemt.
Lol wat? Beroepsonderwijs kan je in de VS vergelijken met vocational schools en opleidingen, of Trade schools zoals silverlake1973 zegt maar niet met community college. :lol:
Als je al een vergelijking wil maken met Belgie kan je eerder naar Hogeschool wijzen en misschien specifiek naar professionele bachelors maar eigenlijk zijn de systemen gewoon anders en zijn ook die niet equivalent.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Lesgeven universiteit/college

Bericht door roelb »

De vergelijking met Belgie is voor mij onbekend en dus lastig, maar met Nederland wat makkelijker. 1 op 1 vergelijken is lastig, maar een community college is zeker geen nederlands HBO. Sommige academische trajecten zou je misschien goed kunnen vergelijken met een verkorte HBO opleiding hier die leidt naar een associate degree. Maar als je dan het eindniveau van een 2-jarige community college opleiding automotive mechanics eens vergelijkt met een MBO autotechniek hier, dan denk ik dat je redelijk gelijk zult zitten. Probleem is, zoals @ Silverlake1973 al aangeeft, dat het spectrum heel breed is en je echt naar de school en opleiding moet kijken, iets dat bij ons wat minder het geval is. Het hangt er een beetje tussenin.

Maar volgens mij drijven we af ;-).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer