Emigreren & Trouwen en alles wat daarbij komt kijken

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Jakeson75
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2019, 16:43
Aantal x V.S. bezocht: 3

Emigreren & Trouwen en alles wat daarbij komt kijken

Bericht door Jakeson75 »

Goedendag iedereen, ik heb maar een account aangemaakt nadat ik meerdere topics heb gelezen. En probeer zelf wijzer te worden.
Ik ben zelf 25 Jaar en heb sinds een paar maanden een vriendin (24), die in Amerika woont (Specifiek Georgia).
Wij zijn zo verliefd dat ik in february van plan ben om 3 maanden bij haar te zijn (de maximum van 90 dagen). nu wil het zo zijn dat als alles goed gaat ik haar ten huwelijk wil vragen (we hebben dit besproken) in die periode, en wij graag willen trouwen en zij mij dan permanent over kan laten komen zodat we bij elkaar kunnen blijven. We denken aan het K-1 visum, het visum waar je binnen 90 dagen moet trouwen etc.

Nu zit ik met een paar vragen die ik hieronder zal neerzetten op een rijtje:

Ik zelf heb geen werk / werk gehad maar een wajong uitkering die naar alle waarschijnlijkheid af zal lopen zodra ik naar de VS verhuis. Ik kom dus aan met niks, ik heb een schooldiploma maar that's it..

Mijn vriendin werkt wel woont bij haar moeder in, okal gaat dit veranderen (het idee nu is.. ze gaat verhuizen naar vrienden / voelt als familie van ons waar het goedkoper is om te leven.. denk aan 350 per maand) zodat ze daar dingen kan gaan regelen en meer kan sparen voor het huwelijk etc, ik kom dan later daar ook te wonen.

vragen die ik heb zijn

- Hoelang moet ik rekening mee houden dat de aanvraag duurt? of beter gezegd hoeveel maanden moet ik rekening houden totdat ik dan over kan?

- Ik heb gelezen dat je ook in nederland kan trouwen en dan sneller naar amerika kan gaan? maar van alles wat ik lees is het in princiepe hetzelfde traject als dat ik moet ondergaan om naar amerika te kunnen, dus duurt langer uiteindelijk en is minder slim?

- Ik heb gelezen dat als zij niet genoeg verdient per jaar om me te sponsoren, het mogelijk is om een 2de persoon als sponsor erbij te zetten zodat het uiteindelijk wel op genoeg per jaar uitkomt? waar moet ik hierbij aan denken?

- Ik heb gelezen dat je een volledige check-up moet ondergaan als je naar amerika mag.. waar moet ik hierbij aan denken? Vaccinaties alleen? hoeveel ongeveer?

- Als zij niet genoeg verdient per jaar om aan het minimum aantal te komen voor de sponsorship en geen 2de persoon heeft om daarbij te voegen.. is alles dan maar verloren totdat zij een betere baan heeft gevonden?

Ik snap dat dit heel wat text is, maar ik probeer een idee te krijgen van wat er allemaal te wachten staat. We willen gewoon bij elkaar zijn en ons gezin starten, zonder daar letterlijk jaren en jaren mee te hoeven wachten, ik heb meerdere keren gehoord dat bij de gewoone green card aanvragen dit 6 tot 10 jaar kan duren..

Groetjes Jake.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Emigreren & Trouwen en alles wat daarbij komt kijken

Bericht door Nagini »

Er zijn twee trajecten om door een huwelijk een greencard te krijgen: CR1 (éérst trouwen en dan traject in) en K1, het welbekende verlovingsvisum. Beide visa duren op dit moment ongeveer even lang, rond de 1,5 jaar van in gang zetten tot overgang naar de VS. Voordeel van CR1 is dat je gelijk bij aankomst (of snel na aankomst) mag werken, en dat het enkele honderden dollars goedkoper is omdat adjustment van status niet meer nodig is.

Voor beide geld dat wat jij verdient/aan diploma's/eigen geld hebt helemaal niets uitmaakt. Alleen het inkomen van je vriendin telt. Dit moet 125% van de amerikaanse povertyline zijn (rond de 21,000$ per jaar, check vooral even). Dit bedrag staat vast, je kunt niet met minder aankomen zelfs als je kunt aantonen dat je van minder gaat kunnen rondkomen, bijvoorbeeld door goedkope huur. Als dit niet wordt gehaald, dan heb je een affidat of support nodig van iemand die wel meer verdient. Dit kunnen de ouders van je vriendin zijn, of je vrienden, maar over het algemeen is directe familie het makkelijkst (minder vragen bij de ambassade).

Over de healthcheck; ja, je moet een healthcheck bij gecertificeerde arts ondergaan. Hierbij wordt een bloedtest en een X-ray van de borst afgenomen. Het gaat hierbij vooral om het ontdekken van overdraagbare ziektes die een gevaar zijn voor de volksgezondheid, zoals Syphillis en TBC (daar is de borstXray bijvoorbeeld voor). Drugs zijn een dingetje, dus geen wiet roken van te voren als dat kan. Overgewicht, etc. zijn geen probleem. Ook checken zij welke vaccinaties je hebt gehad. Mijn schatting voor de kosten hiervan waren ongeveer 200$ (exclusief extra vaccinaties wanneer nodig).
Jakeson75
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2019, 16:43
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Emigreren & Trouwen en alles wat daarbij komt kijken

Bericht door Jakeson75 »

Nagini schreef:
10 mei 2019, 19:50
CR1
Bedankt voor de info Nagini. Een vraag die ik dan weer heb over de CR1 Visum is hoe zit dat dan? zoals je zei eerst trouwen en dan het traject in, maar zou in dit geval het dan niet zijn dat ik trouw en vervolgens weer terug moet naar NL totdat het traject afgelopen is? of begrijp ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Emigreren & Trouwen en alles wat daarbij komt kijken

Bericht door Nagini »

Kijk vooral even op: https://travel.state.gov/content/travel ... pouse.html

Over het algemeen hebben in het verleden meer mensen K1 gedaan, omdat dit lange tijd sneller was. Door opgelopen wachttijden is dit nu ongeveer hetzelfde. Bij een CR 1 visum trouw je inderdaad, en daarna moet jij in je thuisland het proces afwachten, en je spouse moet in de VS voldoen aan de inkomenseis en een domicile (huis e.d.) hebben. Er is een mogelijkheid om samen in het buitenland dit proces in gang te zetten, en afhankelijk van de situatie kan er bijvoorbeeld op een ESTA heen en weer gereisd worden tijdens het process (hetzelfde als K1), maar er zijn bij beide opties ook complicaties mogelijk. Er is een ander recent topic waarin ook de verschillen tussen K1 en CR1 worden besproken: viewtopic.php?f=12&t=74216
Jakeson75
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2019, 16:43
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Emigreren & Trouwen en alles wat daarbij komt kijken

Bericht door Jakeson75 »

Ik heb weer twee vragen.

Als mijn vriendin een nieuwe baan neemt binnen een paar maanden en wij dus de CR 1 Visum aanvraag doen laten we zeggen in february.. is dit dan gewoon geldig als 21,000 per jaar (als het dus genoeg verdient om aan het einde van dat jaar 21,000 te verdienen) of moeten we een extra jaar wachten tot dit ook op papier staat..

tweede vraag die ik heb is over de co-sponser. Die co-sponsor moet die bij mijn vriendin inwonen of maakt dit niet uit.. en wordt die co-sponsor gezien als aanvulling of moet die co-sponsor ook weer 21,000 verdienen?
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Emigreren & Trouwen en alles wat daarbij komt kijken

Bericht door Taygi »

Info over sponsors: https://www.uscis.gov/sites/default/fil ... s/F3en.pdf

Al wat jouw vriendin verdiende in de laatste 3 jaar wordt opgeteld, onafhankelijk van hoeveel verschillende jobs ze in die tijd heeft gehad.
Volgens mij moet jouw hoofsponsor (je vriendin) en mogelijke co-sponsors gewoon allemaal samen aan de vereisten voldoen. Aanvulling dus.

Die co-sponsor moet niet bij jullie inwonen.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Emigreren & Trouwen en alles wat daarbij komt kijken

Bericht door kastelke »

Als de co-sponsor ook mensen ten laste heeft (bijvoorbeeld 2 kinderen), dan moet het een hoger inkomen zijn (2 + de te sponseren persoon = 3).

Besef heel goed wat de wettelijke verplichtingen zijn van de sponsor (ik zou het nooit doen!). Zij blijven 10 jaar financieel verantwoordelijk voor je, zelfs als je scheidt van je partner. Medische kosten zijn erg duur in de US. Als jij dus een operatie niet kan betalen, dan kan de sponsor zijn huis verliezen. :roll: :shock: :?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Emigreren & Trouwen en alles wat daarbij komt kijken

Bericht door Taygi »

Sorry maar dat is een gewoonweg inaccuraat voorbeeld. Als de immigrant gebruik maakt van sociale zekerheid van de overheid of andere overheids programma's kan de sponsor daar voor op draaien.

Dus als jij je operatie niet kan betalen dan gaat het ziekenhuis (of mogelijke debt collectors) niet naar de sponsor om het geld te halen... Die hebben met elkaar niets te maken. Tenzij jij gebruik maakt van bepaalde overheidsprogramma's om je rekening te betalen- dan kan de overheid bij de sponsor aankloppen.

Hier vind je een lijst en extra info over welke programma's je als immigrant kan gebruiken zonder dat de sponsor er kan/moet voor opdraaien. https://www.immihelp.com/affidavit-of-s ... tions.html
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Emigreren & Trouwen en alles wat daarbij komt kijken

Bericht door Queste »

Jakeson75 schreef:
10 mei 2019, 17:40
Ik zelf heb geen werk / werk gehad maar een wajong uitkering die naar alle waarschijnlijkheid af zal lopen zodra ik naar de VS verhuis. Ik kom dus aan met niks, ik heb een schooldiploma maar that's it..
Ik ben blijbaar de enige die hier moeite mee heeft.

Nee, je krijgt geen Wajong meer na je emigratie. Nee, je krijgt ook niets van de US overheid. Is de intentie na emigratie te gaan werken? Of ga je volledig op de zak van je vrouw leven?
Hoe zit het met medische kosten? Je zal vermoedelijk regelmatige medische kosten hebben aangezien je gehandicapt of langdurig ziek bent. Heeft je vriendin health benefits met haar (minimum inkomen) baan? Waarschijnlijk niet. Ga jij je verzekeren kunnen? Heb je daar al eens over nagedacht? Hoe ga je je medische kosten betalen? Of zelfs maar een verzekeringspremie als je al iets kunt krijgen.
Met pre-existing conditions continue op het chopping-block, zou ik met een handicap/langdurige ziekte nog maar eens drie keer nadenken of emigreren naar de USA wel zo verstandig is in jouw situatie.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Emigreren & Trouwen en alles wat daarbij komt kijken

Bericht door dutchie_in_boston »

Queste schreef:
13 mei 2019, 15:58
...Ik ben blijbaar de enige die hier moeite mee heeft...
Nee hoor, niet de enige, maar ik zag het als 'not my business' en 'not my problem.' Jake, veel success!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer