Wonen in Nederland of Amerika?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Chiara-dailly
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2019, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 2

Wonen in Nederland of Amerika?

Bericht door Chiara-dailly »

Hallo allemaal!
Zoals velen ben ik iemand die met een hoop vragen zit en het begint allemaal een beetje hopeloos te worden.. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, al ben ik bang dat velen de dromen kapot gaan schoppen..
Anyways.. Ik leg de situatie even uit.

Ik heb meer dan een jaar geleden mijn vriendin online ontmoet. Zij is Amerikaanse en ik Nederlander. Ik ben vorig jaar april voor het eerst in mn leven naar Amerika gevlogen om haar te ontmoeten en we zijn het helemaal voor elkaar (lekker cliché, I know). Vorig jaar augustus is zij een maand naar Nederland gekomen om bij mij te zijn. Direct daarna is zij doorgevlogen naar Madrid, waar zij nu als onderwijsassistent werkt (ze heeft een bachelors degree als basisschooldocent). Dit doet ze op een studentenvisum omdat het een speciaal programma is van de Spaanse overheid. Dit is een parttime baan en wordt niet gezien als werk. Ze heeft dus geen werkvisum. Inmiddels woon ik ook in Madrid, omdat we anders niet bij elkaar kunnen zijn.

Oke, nu dus het probleem.. We willen wat permanenter bij elkaar zijn. Het werk wat ze nu doet kan niet eeuwig verlengt worden en bouwt ook geen pensioen op. We willen dus de zekerheid hebben dat we niet uit elkaar gehaald kunnen worden. We zijn dus aan het kijken of we kunnen trouwen. Ik ben 22, zij is 23. Prima leeftijd. Het trouwen is niet het probleem.. Het samenwonen wel. We willen het liefst in Amerika wonen, maar in Nederland is ook goed. Door te trouwen zou dat alles gemakkelijker gemaakt worden. Alleen nu lees ik dat zowel in Amerika als in Nederland degene met de desbetreffende nationaliteit financieel voor de ander moet kunnen zorgen (logisch, prima). Echter, mijn vriendin heeft voordat ze naar Spanje is vertrokken een jaar lang een baan gehad die voldoet aan de inkomenseisen maar heeft nu op papier gezien geen inkomen (en anders zou het ook niet voldoen aan de inkomenseisen). Volgens de honderden websites die ik heb doorgenomen moet je minstens 3 jaar lang een steady inkomen hebben gehad om voor de ander te kunnen zorgen. Dit geldt net zo goed in Nederland als ik haar daar naartoe zou willen halen, maar ik ben op het moment aan het afstuderen en heb nog geen vast inkomen gehad..

Ik hoop dat het verhaal hierboven niet al te warrig is..

Zien jullie ook maar enige kans om samen te kunnen zijn in Amerika of Nederland? Of in welk land dan ook… Het enige wat in mijnhoofd rondspookt is dat we 3 jaar lang uit elkaar gehaald moeten worden om een steady inkomen te creëren zodat de ander daar kan komen wonen. Maar dat is dus een horroroplossing.
Ik hoop dat jullie mij al jullie kennis en tips kunnen geven.

Ontzettend bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Wonen in Nederland of Amerika?

Bericht door Old Faithful »

Hartelijk welkom op het forum. :hello2:

Voor de situatie in Amerika komen ongetwijfeld nog reacties.

Het bezoeken van "honderden websites" voegt niets toe, hooguit onduidelijkheid. Voor Nederland zou ik me beperken tot de officiële website van de IND . Volgens mij - ik ben geen expert - hoeft jouw vriendin geen inburgeringsexamen te doen. Jij moet op het moment van de aanvraag een duurzaam inkomen hebben om haar een aan een verblijfsvergunning te helpen. Trouwen is niet per se nodig. Een geregistreerd partnerschap mag ook of een verklaring dat jullie een duurzame en exclusieve relatie hebben.
Duurzame en exclusieve relatie

​Er is een duurzame en exclusieve relatie als de relatie op één lijn is te stellen met een huwelijk. U toont dit onder andere aan door samen een relatieverklaring in te vullen. In de relatieverklaring geven u en uw partner aan dat u in Nederland gaat samenwonen. U gaat een gemeenschappelijke huishouding voeren. U verklaart ook dat u alleen met elkaar een relatie hebt. De relatieverklaring vindt u in de bijlage van het aanvraagformulier.
Bron: https://ind.nl/Familie/Paginas/Echtgeno ... 6c93deffaf

Als jij na afstuderen minimaal het minimumloon verdient met een contract voor onbepaalde tijd of met een contract voor minimaal twaalf maanden op het moment van aanvraag, is er ook geen sprake van drie jaar wachttijd.
2. Uw inkomen is duurzaam

Uw inkomen uit werk in loondienst is duurzaam als u het inkomen nog minimaal 12 maanden ontvangt. U hebt bijvoorbeeld een contract voor onbepaalde tijd. Of uw contract voor bepaalde tijd is nog 12 maanden geldig.
Bron: https://ind.nl/Paginas/Inkomenseisen-familie.aspx

Ik wens jullie veel succes en geluk.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Wonen in Nederland of Amerika?

Bericht door Nagini »

Om te immigreren naar amerika op basis van je relatie heb je een CR-1 of K1 visum nodig. Voor beide zijn er op dit forum vrij veel voorbeelden te vinden van mensen die door dit traject zijn gegaan. Voor beide is een 'affidat of support' nodig, wat bewijst dat de sponsor 125% van het US minimumloon verdient. Het inkomen van de persoon die naar de VS wordt gehaalt maakt niet uit. Let wel: de affidat of support is nodig (om te voorkomen dat de gesponsorde hulp van de staatskas moet krijgen als ze eenmaal in de VS zijn), maar de persoon die dit inkomen laat zien hoeft niet de echtgenoot/echtgenote te zijn. In jouw geval zou je kunnen kijken of de ouders van je vriendin het affidat of support zouden willen invullen, als die wel aan de inkomenseis voldoen. Andere familie/kennissen kan ook, maar dan is de kans dat hier op het consulaat meer vragen over zullen stellen. Let op: de sponsor is na invullen zo'n 10 jaar financieel verantwoordelijk voor je, ook als jullie bevoorbeeld gaan scheiden voor die tijd. Dat is best een verantwoordelijkheid.

Beide visa's duren ongeveer 1 jaar op dit moment, bij K-1 trouw je bij aankomst in de VS en doe je daarna adjustment of status (en kan je dus niet werken), en bij CR-1 trouw je van te voren en mag je bij aankomst vrijwel gelijk werken.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wonen in Nederland of Amerika?

Bericht door Taygi »

Mijn man is student en heeft geen inkomen daarom zal zijn moeder mijn sponsor zijn. Er zijn 'tig' voorbeelden van mensen die op zo'n manier aan een sponsor komen die niet de 'petitioner' (in jouw geval je vriendin) zijn. Je kan ook verschillende sponsors hebben.

Maar er hangt inderdaad een lange verantwoordelijkheid aan vast. Ik vond deze brochure vrij informatief en had deze doorgestuurd naar mijn man zijn ouders.

Brochure: https://www.uscis.gov/sites/default/fil ... s/F3en.pdf

Ik ben Belg dus weet niets over de Nederlandse procedure, maar een ex-collega liet mij weten dat de procedure in Nederland goedkoper en makkelijker is dan de immigratie naar Amerika. Maar verder heb ik daar geen bronnen of kennis van.

High level overview:

K1
Start aanvraag
-> 6 maanden later
Ga naar Amerika en trouw binnen de 90 dagen
Vraag adjustment of status aan
-> 6 maanden later
Je hebt nu een green card en mag werken, rijbewijs aanvragen etc

CR1
Trouw
Start aanvraag
-> 12-14 maanden later
Ga naar Amerika, je hebt een green card en mag werken, rijbewijs aanvragen, etc

Dit high level overview is heeeeeeeel high level. Maar zo heeft iemand mij het verschil uitgelegd toen ik info was aan het opzoeken en vond het zo duidelijker :P De K1 is blijkbaar ook duurder maar dat weet ik niet. De CR1 zit ongeveer aan 1000 dollar ofzoiets, zonder attorney.

In ieder geval veel succes met de keuze.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Wonen in Nederland of Amerika?

Bericht door RaphaelB »

Mijn vrouw is ook Amerikaans en heeft een aantal jaar bij me in Nederland gewoond. Zij kon echter moeilijk wennen aan o.a het weer, de taal en de wat hardere mentaliteit in de randstad waar ik woon. Zij had last van heimwee. Tevens zat het IND constant op haar lip om Nederlands te leren en te dreigen met boetes als zij niet zsm het inburgeringsexamen zou halen. Ik had hier ooit nog een topic over geopend vorig jaar op dit forum.

Lang verhaal kort, wij hebben besloten om in Amerika te gaan wonen. Zij is nu alles voor ons aan het regelen in de USA wat betreft woonruimte en werk. De aanvraag voor mijn Greencard duurt nu inmiddels al meer dan 8 maanden, en het einde is nog niet in zicht.

Iedereen is natuurlijk verschillend, maar misschien heb je wat aan mijn persoonlijke ervaring;
-ik zou in jouw situatie voor Amerika kiezen. Men zal het hier waarschijnlijk niet met me eens zijn, maar ik denk persoonlijk dat het voor Nederlanders veel makkelijker is om te integreren in de USA, dan voor Amerikanen om te integreren in Nederland
-Jullie zijn nog vrij jong, maar trouwen is toch 1 van de beste en makkelijkste manieren om e.e.a in gang te gaan zetten
-Be prepared, het lange proces voor de Greencard procedure gaat je relatie best wel op de proef stellen. Omdat het tegenwoordig allemaal zo ontzettend lang duurt. Ook financieel zal het erg moeilijk worden in het begin. Er is inderdaad een inkomens eis, maar haar familie zou jou kunnen 'sponsoren' qua inkomen als zij niet genoeg verdiend.

Succes met jullie beslissing.
Laatst gewijzigd door RaphaelB op 28 mar 2019, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Wonen in Nederland of Amerika?

Bericht door RaphaelB »

Old Faithful schreef:
25 mar 2019, 12:22
Hartelijk welkom op het forum. :hello2:

(...)
Volgens mij - ik ben geen expert - hoeft jouw vriendin geen inburgeringsexamen te doen.

Voor de aanvraag van een Nederlands verblijfsvergunning hoeven Amerikanen van te voor geen inburgeringsexamen te doen nee. Maar als ze eenmaal in Nederland zijn moet het wel binnen een jaar. En daar blijven ze (IND/DUO) over zeiken en dreigen tot je er helemaal gestoord van wordt. Dit is tevens 1 van onze redenen geweest om maar naar Amerika te gaan verhuizen, mijn vrouw kreeg het Nederlands niet onder de knie (overigens was het voor haar niet eens nodig om Nederlands te spreken, want ze werkte in een internationaal bedrijf waar alleen engels gesproken werd).
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Wonen in Nederland of Amerika?

Bericht door Willem1 »

Ik sluit me grotendeels aan bij de reacties hierboven :

Bij Amerika als woonland :
- Je zult moeten trouwen
- Aan de inkomenseis is relatief gemakkelijk te voldoen zolang er maar iemand (bv: ouders van as echtgenote, goede vriend) in de VS bereid is om garant te staan
- CR1 of K1 traject duurt vrij lang, maar is een zekere weg om het gewenste resultaat te bereiken

Bij NL als woonland:
- Trouwen hoeft niet
- Je zult moeten aantonen dat jij zelf voldoende inkomen hebt om jezelf en je partner te onderhouden. Iemand anders kan niet garant staan
- Je krijgt met de IND te maken ivm inburgeringscursussen etc

Al met al is Amerika eenvoudiger (mits je het geen probleem vindt om te trouwen).
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Wonen in Nederland of Amerika?

Bericht door dutchie_in_boston »

Willem1 schreef:
26 mar 2019, 17:19
...mits je het geen probleem vindt om te trouwen).
Trouwen zagen wij als een stap om een groene kaart te krijgen, net als een pasfoto halen en formulieren invullen. En we hebben het nu bijna 30 jaar gezellig samen.

Chiara-dailly, laat je ons weten hoe het met jullie gaat en wat jullie volgende stappen zijn?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer