Is het mogelijk om als tiener naar Amerika te verhuizen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
pinavb
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2019, 20:01
Aantal x V.S. bezocht: 0

Is het mogelijk om als tiener naar Amerika te verhuizen?

Bericht door pinavb »

Hallo,

Ik ben van België en wordt bijna 16. Ik zit nu in het vierde middelbaar en doe Latijn-wiskunde. Het is best een hoge richting, maar de laatste tijd vraag ik me af waarom ik dit doe, want ik zou graag iets worden in de richting van journalist-auteur of zo. Mijn droom is altijd al geweest om dit te studeren in een van de top universiteiten in Amerika, maar mijn leerkracht Engels zei dat het moeilijk is met een Belgisch diploma in een Amerikaanse universiteit te geraken en dat ik dan waarschijnlijk na mijn middelbaar hier ook nog high school in Amerika zou moeten doen. Is dit waar?

Maar daarom had ik dus een soort van plan: ik zou mijn laatste twee jaar van middelbaar in Amerika in high school willen doen om zo daar mijn diploma te halen en daar dan met een 'roommate' te verblijven in een appartement of zo, want ik kan mijn hele gezin niet meesleuren. Het grootste probleem is geld, omdat ik denk dat dat best duur is en dat kan mijn familie niet echt betalen, maar ik heb dus een paar vragen.

Ik weet er niet zo veel over en weet niet zo goed hoe ik moet beginnen met informatie te zoeken, daarom stel ik hier dus mijn vragen.
Is het mogelijk om naar daar als tiener te verhuizen?
En is het mogelijk om dit op een goedkope manier te doen?
Lijkt volgens jullie mijn plan realistisch, of is het maar een onvulbare droom? (wees eerlijk)

Ik heb vast nog meer vragen waar ik nu niet op kan komen, maar als je nog dingen vindt die ik zou moeten weten, of waar ik aan moet denken, of gewoon nog informatie, zeg het dan, want ik hoor het graag! Of als je een plek weet waar ik meer antwoorden kan krijgen?
Alvast bedankt!

(PS: Ik ken niet zoveel van forums, ik weet niet goed hoe het werkt.)
Laatst gewijzigd door markro op 18 mar 2019, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: De topictitel voor de duidelijkheid aangepast.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: als tiener naar amerika

Bericht door Hockey »

Hallo pinavb, wees welkom hier. Voordat ik ga proberen je vragen te beantwoorden plaats ik mijn standaardbericht hier. In dit bericht staan de meest gebruikte mogelijkheden om naar de VS te emigreren.

1) De DV Lottery winnen.
2) Trouwen met een Amerikaans staatsburger.
3) Een baan vinden in de VS die aan de eisen voldoet, H1-B visum.
4) Binnen een bedrijf opklimmen en dan binnen dat bedrijf een transfer maken naar de VS, L1 visum.
5) Een bijzondere skill hebben en daarin in NL al wat bereikt hebben, denk aan David Beckham of Rutger Hauer.
6) Voldoende investeren in een bedrijf in de VS (en dan ook meer dan 50% van de aandelen hebben), en een bepaald aantal mensen een baan bieden.

Verder is dit plaatje erg nuttig om zaken duidelijk te maken. En lees ook eens deze twee topics door.

Jouw vragen:
Om naar een universiteit in de VS te kunnen is vooral heel veel geld nodig. Buitenlandse studenten die het kunnen betalen worden bij de meeste universiteiten bijna altijd aangenomen. Bij topuniversiteiten zijn de eisen wel strikter en is alleen geld niet genoeg, daar wordt ook een minimaal academisch niveau vereist. Je kan direct vanaf de middelbare school in België naar een universiteit in de VS. Let op, het kan per universiteit verschillen welk niveau school men vereist, maar als je het hoogste niveau school doet is dit altijd voldoende.

Je andere vragen:
1) Ja, dit is mogelijk, bijvoorbeeld tieners die met hun ouders mee verhuizen. Of jouw plan (in je eentje gaan) lukt, voor enkel studeren lukt dit wel, voor permanente emigratie is meer nodig, zie bovenstaand lijstje.
2) Ik ken er geen, dus ik kan hier geen ja of nee antwoord op geven.
3) Jouw plan is deels realistisch, deels niet. Studeren in de VS zal wel lukken, afgezien van de factor geld. Studeren aan een top universiteit is al een stuk lastiger en permanent daar mogen blijven is slechts voor zeer weinigen weggelegd, maar let wel, dat geldt voor iedereen.

Wellicht zul je nu denken aan Justin Bieber. Hij is/was Canadees en heeft vermoedelijk middels zijn YouTube video's voldoende verdient om een investeerdersvisum te kopen, of heel misschien via een O1 visum, wat een visum voor bijzondere prestaties is. Maar hij is de uitzondering, niet de regel.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Is het mogelijk om als tiener naar Amerika te verhuizen?

Bericht door Taygi »

Vreemd advies van je leerkracht Engels, maar kennis over hoe gaan studeren in Amerika is nu niet echt een vereiste voor de job :P Je hebt helemaal geen high school diploma nodig. Alhoewel als je kan meedoen aan zo'n uitwisselings project kan je er misschien de cultuur al eens gaan opsnuiven. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het echte Amerika ipv films, series, etc?

Ik dacht op m'n 16 heel anders over Amerika dan hoe ik er nu over denk :D

Als je het geld hebt kan je in de VS gaan studeren. Als je aan een van de top universiteiten wil gaan studeren dan heb je nog meer geld nodig en een oeuvre van jewelste. Maar dat hangt allemaal af van universiteit tot universiteit. Het hangt ook sterk af of je er voor een bachelor, master of PHD gaat. Dus als je een concreet pad/plan wil gaan uitstippelen dan zal je naar de websites van je gewenste universiteit(en) moeten gaan en daar lezen wat hun toelatingsvoorwaarden zijn.

Als je permanent wil migreren is dat via deze weg niet mogelijk, zoals Hockey ookal zei. Moest je daar IT studeren (sommige takken van IT in ieder geval) of een STEM field en je doet er je master en/of PHD dan maak je nog een kans om permanent/semi-permanent te blijven maar journalisme komt daarvoor niet in aanmerking.

Maar als je erg goed bent en je bouwt een oeuvre op en je komt in aanraking met allerlei internationale organisaties dan gaan er natuurlijk al meer deuren open. Een oud-vriendin van mij is via die weg uiteindelijk in Amerika terecht gekomen, nadat ze eerst in Brussel en dan in London aan de slag was gegaan. Dat was ook geen permanent visum, ze is ondertussen terug in Belgie. Dat was natuurlijk ook nadat ze was afgestudeerd.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Is het mogelijk om als tiener naar Amerika te verhuizen?

Bericht door Taygi »

Ik heb effe gegoogeld over wat de beste scholen in de US zijn voor journalism. (ik heb die bronnen niet gecheckt ofzo, he. Who knows of die lijst juist is) Er zitten gelukkig al niet teveel Ivy Leagues tussen. Maar bijvoorbeeld NYU zit er tussen, heb ik ook al goeie dingen over gehoord.

Per jaar zou je een $51,828 betalen.

Kosten hangen ook af van de richting die je wil studeren en of je on-campus zal wonen of niet, en kosten zijn hoger voor post-graduate studies (master/phd). NYU is natuurlijk ook leuk gelegen, maar de huurprijzen in NY zijn minder mooi.

En effe ter herinnering, je mag als student officieel niet werken, tenzij bepaalde on-campus jobs. Of als je je visum uitbreidt.
Gast

Re: Is het mogelijk om als tiener naar Amerika te verhuizen?

Bericht door Gast »

De meeste universiteiten hebben scholarships, die soms ook beschikbaar zijn voor buitenlandse studenten. Het proces om daarvoor in aanmerking te komen is wel lang en zwaar. Maar als je super gemotiveerd bent zeker een mogelijkheid. Maak eerst een shortlist van universiteiten waar je naar toe zou willen, en kijk dan welke dergelijke programma’s hebben. En altijd op meer dan één paard wedden.
Rosie91
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 okt 2018, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Is het mogelijk om als tiener naar Amerika te verhuizen?

Bericht door Rosie91 »

Hoi!

Eens met iedereen hierboven.

Om het land en de cultuur beter te leren kennen is het ook leuk om eventueel vrijwilligerswerk of tijdelijk werk te gaan doen (au-pair)
Kijk eens op travel active, die hebben redelijk veel te bieden.

:thumbup:
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Is het mogelijk om als tiener naar Amerika te verhuizen?

Bericht door sundaysue »

Voordat ik met mijn man besloot om voor het K-1 visum te gaan, dacht ik dat een studie visum een betere optie was. Aanvraag gedaan bij North Georgia University, waar ze de major hadden die ik wilde volgen. Omdat ik niet via een school/uitwisselingsprogramma ging, moest ik een slordige $31,000 op mijn bankrekening hebben staan. Dus als studie een optie is, kijk eens naar een uitwisselingsprogramma.

Emigreren naar Amerika is niet onmogelijk, maar het is niet makkelijk. Je moet aan een x aantal voorwaarden voldoen, zoals Hockey al in zijn bericht heeft laten weten. Bovendien is het leven hier nu ook niet echt bepaald goedkoop. Heel veel minimum wage staten ($7.25 per uur), huizing is duur, zorgverzekering is soms onbetaalbaar voor sommige die geen verzekering via werk krijgen, of onder de verzekering van hun ouders kunnen blijven.

J-1 visum of F-1 visum zijn je beste opties. Vrijwilligerswerk mag niet uitgevoerd worden op een ESTA of B2 toeristenvisum.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Is het mogelijk om als tiener naar Amerika te verhuizen?

Bericht door Taygi »

Heb even nagevraagd bij een goeie (belgische) vriendin van mij. Ik dacht dat zij volle pot betaald, maar blijkbaar niet.

Zij studeert (Master/PHD) aan geen top universiteit in Montana. Haar bachelor behaalde zij in Antwerpen en is via die BA in Montana 6 maand stage gaan doen. Zo had ze daar dus wel al haar contacten en kennisen.

Zij betaalt 8000 per semester. De unief betaalt het grootste deel van haar studiekosten omdat zij aan de unief werkt als onderzoeksassistente en docent assistent. (RA & TA, op z'n Amerikaans)

Er zijn dus mouwen aan te passen om eventueel kosten te kunnen drukken. Laat ik er wel even bij zeggen dat die vriendin vrij gedreven is, ik zou het haar niet na doen.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Is het mogelijk om als tiener naar Amerika te verhuizen?

Bericht door Hockey »

Het advies van taygi klinkt leuk, maar is zoiets (lesgeven) überhaupt wel mogelijk als je enkel je bachelor doet?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Is het mogelijk om als tiener naar Amerika te verhuizen?

Bericht door roelb »

Nee, dat is normaliter echt iets dat je doet in een PhD traject. Precies zoals in Nederland een aio.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Is het mogelijk om als tiener naar Amerika te verhuizen?

Bericht door Taygi »

Inderdaad, daarom dat ik het er bij zette dat zij daar haar master/phd doet en geen bachelor.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer