Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Big Al »

Eén van onze kinderen heeft opeens plannen om in Nederland te gaan studeren.

Echter, we kunnen er maar moeilijk achter komen of hij nu wel of niet in aanmerking komt voor een Nederlands paspoort.

Details:
  • Zoon is in de VS geboren in 2001 en is nu bijna 18.
  • Ik heb ik 2012 de Amerikaanse nationaliteit gekregen.
  • Mijn vrouw is altijd Amerikaanse geweest.
  • De kinderen hebben nimmer een Nederlands paspoort gehad.
Alvast bedankt!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Dutchess »

Als jij zelf Nederlander bent (en was toen je kinderen geboren werden), zijn je kinderen volgens mij ook Nederlanders. Ik had een soortgelijke situatie (getrouwd met Amerikaan, en kreeg toen mijn kinderen tieners waren zelf ook de Amerikaanse nationaliteit). Het feit dat ze nooit eerder een NL paspoort hebben aangevraagd (wat in onze situatie anders was) verandert volgens mij niet dat ze wel die nationaliteit bezitten. Je moet alleen wel even door een hele papierenwinkel heen om voor hun een NL paspoortaanvraag te doen. Heb jij zelf wel je NL paspoort verlengd en/of je Bewijs Behoud Nederlanderschap aangevraagd?

Hier meer info: Verklaring van Nederlanderschap aanvragen
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Pete.Z »

Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door hemmie »

Jij was Nederlands op moment van geboorte, dus kind ook. Jij bent genaturaliseerd in 2012, dus ook als je nooit meer een NL paspoort of Verklaring Nederlanderschap hebt aangevraagd nog steeds Nederlands (je kunt in 2022 automatisch je Nederlandse nationaliteit verliezen als je dat voor die tijd niet doet) Jij bent op zijn 18e dus ook nog Nederlands. Kind kan dan altijd beide behouden , zo lang het maar elke 10 jaar een nieuw paspoort of Verklaring Nederlanderschap aanvraagt (dus 1e keer uiterlijk voor 28e), of binnen de EU gaat wonen.

Zo werkt het volgens mij, maar zeker navragen bij de ambassade. Kijk ook eens in deze folder. Al begin ik daar dan te twijfelen bij punt 1.2, ik vraag me af of 3a dan weer als uitzondering daar op geldt.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Bennogr »

Volgens mij zijn de basisregels: Als jij Nederlander was op het moment dat je kind geboren werd, is het kind automatisch Nederlander. Als jij Amerikaan geworden bent, ben je automatisch je Nederlanderschap kwijt TENZIJ je onder de regels valt die het mogelijk maken je Nederlandse nationaliteit te behouden (vuistregel: je neemt de nationaliteit aan van je partner: gehuwd of aantoonbaar lang samenwonend en geldt voor m-v, m-m- v-v). Wat papierwerk, maar best te doen.

Als je kind 18 wordt, moet jij aantonen dat je op dat moment de Nederlandse nationaliteit hebt. Als het kind eenmaal een Nederlands paspoort heeft, moet hij/zij dat elke 10 jaar verlengen, anders ben je het kwijt. (geld voor dubbele nationaliteiters ook)

Beste is de ambassade raadplegen, die weten (vaak, niet altijd) hoe dat allemaal moet.

Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Loek »

Ik hoop dat het tegenwoordig allemaal anders (lees beter) is geregeld dan toen ik dit onderzocht. Ik ben in Nederland geboren, mijn ouders zijn ook in NL geboren, maar mijn moeder werd in 1964 Amerikaans staatsburger. Mijn vader bleef destijds Nederlander. Haar minderjarige kinderen kregen ook automatisch Amerikaans staatsburgerschap (US regel destijds). Mijn vader is tot zijn dood in 1965 Nederlander gebleven. Met deze feiten gewapend heb ik in 2005 bij NL instanties gevraagd of ik in aanmerking kwam voor een NL paspoort. Het antwoord: Ja, Misschien en Nee. Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven, want ik heb van geen enkele instantie gehoord welke stappen ik moest nemen om tot een resultaat te komen. Ik was het process online begonnen, en tijdens vakantie in NL verder uitgezocht. Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd en kreeg van niemand een sluitend antwoord. Den Haag zei dat ik in Utrecht moest zijn (geboorteplaats), Utrecht zei dat mijn gegevens in Den Haag zijn en dus daar moest zijn. Beide balies gaven mij weinig of geen kans. Ik ben dus heel benieuwd wat jij hier uiteindelijk uitvindt. In ieder geval zou ik zonder probleem NL nationaliteit opnieuw kunnen verkrijgen, mits ik het US nationaliteit op zou geven. Daartoe ben ik niet bereid.
DiXi
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2017, 13:42

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door DiXi »

Hoe werkt dit de andere kant op?

Mijn Amerikaanse partner komt deze zomer in Nederland wonen. Mochten wij hier kinderen krijgen, kunnen zij dan (ook) de Amerikaanse nationaliteit krijgen?

En hoe zit dat met mijzelf? Zij zal hier een verblijfsvergunning krijgen op basis van onze partnerschap. Maar hoe zit dat met mij in Amerika? Zal ik steeds op een Esta moeten reizen? Of kan ik uiteindelijk een greencard aanvragen? (Er zijn (nog) geen plannen om daar te gaan wonen)
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Bennogr »

Kinderen in het buitenland geboren met 1 (of meer) Amerikaanse ouder(s) kunnen Amerikaan worden mits er voor hen een "verklaring van geboorte Amerikaan in het buitenland" (of hoe dat officieel ook heet) aangevraagd wordt door de Amerikaanse ouder(s).

Volgens mij moet je als niet-Amerikaan altijd op een ESTA of visum reizen. Als je met een Amerikaan(se) getrouwd bent, kun je Amerikaan worden, maar alleen als je in de VS gaat wonen/werken en mits de Amerikaan(se) in de familie een aantal jaren in de VS gewoond heeft. Precieze informatie over dit alles moet te krijgen zijn via de Amerikaanse ambassade/het consulaat.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Dutchess »

@DiXi - hier kan je de details vinden over de Amerikaanse nationaliteit van jullie eventuele kinderen:

Acquisition of U.S. Citizenship by a Child Born Abroad

Citizenship Through Parents

Birth of U.S. Citizens Abroad
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
DiXi
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2017, 13:42

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door DiXi »

Hartelijk dank voor de vlotte reacties, heel fijn!

Ik heb wat om door te lezen :-)
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Big Al »

Bedankt voor alle reacties en informatie!

We zijn echter nog niets wijzer geworden. Het consulaat in DC kan geen uitsluitsel geven. Bij BuZa in Nederland geprobeerd met vergelijkbaar resultaat.

Uiteindelijk gaf het consulaat aan dat de enige wijze waarop we antwoord konden krijgen was om de aanvraag maar in te dienen (vanzelfsprekend vergezeld van de betaling). Ik kan me niet herinneren of dat nu persoonlijk moest of per post, maar terwijl we daarmee bezig waren veranderde het proces en moet het nu via een advocaat van BuZa.

Onze zoon gaat deze zomer naar Nederland en zal het daar dan weer proberen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door hemmie »

Heel bijzonder dat ze daar geen antwoord op hebben.
Misschien een idee om nu alvast per post bij de ambassade een Verklaring Nederlanderschap aan te vragen? Hoef je niet voor te reizen, en dan weet je het snelst meer.
Ik ben ook wel erg benieuwd. Ik kan me nl. eigenlijk niet voorstellen dan je kinderen niet meer Nederlands zijn, want volgens mij heb ik wel vaker gehoord van gezinnen in deze situatie met Nederlandse kinderen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Big Al »

hemmie schreef:
27 apr 2019, 03:17
Heel bijzonder dat ze daar geen antwoord op hebben.
Misschien een idee om nu alvast per post bij de ambassade een Verklaring Nederlanderschap aan te vragen? Hoef je niet voor te reizen, en dan weet je het snelst meer.
Ik ben ook wel erg benieuwd. Ik kan me nl. eigenlijk niet voorstellen dan je kinderen niet meer Nederlands zijn, want volgens mij heb ik wel vaker gehoord van gezinnen in deze situatie met Nederlandse kinderen.
Het consulaat gaf ook aan dat het efficiënter is om eerst een Verklaring Nederlandserschap aan te vragen. Daar ging het dan ook over en ze weten van toeten noch blazen wat betreft de details.

Blijkbaar zijn is de wet rond 2012 aangepast. Overigens is er wel meer mis-informatie omtrent vergelijkbare zaken. Zo is het Nederlands Genootschap van Notarissen (of hoe dat ook heet) ervan overtuigd dat de consulaten buitenlandse documenten kunnen notarizeren terwijl dat al tijden niet meer het geval is.

Je krijgt wel sterk de indruk dat Nederland eigenlijk af wil van Nederlanders in het buitenland.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door hemmie »

Zo ver ik weet is er helemaal geen wet aangepast in 2012, vraag me af wat ze bedoelen . De laatste wetswijziging omtrent dubbele nationaliteit is volgens mij van 2003.
Hier staat duidelijk uitgelegd wat je nodig hebt. Lijkt mij dat dit wel zou moeten lukken in deze situatie, zo lang jij maar kunt aantonen dat je zowel op zijn geboortedag als op zijn 18e verjaardag Nederlander was. En verder recente en gelegaliseerde geboorte- en trouwakte, en bewijs van legaal verblijf in de VS.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Big Al »

Daar zit 'm denk ik de kneep - ik was al Amerikaans staatsburger toen hij achttien werd (deze maand).
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door hemmie »

Maar volgens mij is dat niet relevant, het gaat er om dat je (ook) nog Nederlander was. En dat is toch zo? Zo niet, dan is het duidelijk, als jij de Nederlandse nationaliteit kwijt bent geraakt voordat hij 18 werd (en je vrouw sowieso niet Nederlands is), dan is hij op precies datzelfde moment ook de Nederlandse nationaliteit kwijt geraakt.
Maar goed, ik vind de info ook erg onduidelijk, er wordt nergens duidelijk een uitspraak gedaan over de situatie als de enige Nederlandse ouder inmiddels dubbele nationaliteit heeft. Maar volgens mij zijn er best wat gezinnen in deze situatie, en zo ver ik weet hebben die kinderen allemaal dubbele nationaliteit.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Big Al »

Laat ik nog wat aan de verwarring toevoegen.

Ik heb een neef in Canada wiens moeder (mijn tante) Nederlandse was toen hij geboren werd. Dat was in de jaren '70. Tien jaar later heeft ze het Canadese staatsburgerschap gekregen en volgens mij daarna nooit meer een Nederlands paspoort gehad.

Mijn neef heeft dit jaar nog het Nederlands staatsburgerschap kunnen krijgen...

Ik heb ergens gelezen dat kinderen die voor 1983 geboren zijn nog onder een andere regeling vallen, maar ik kom er niet uit. Het consulaat in DC en BuZa weten het echter ook niet, vandaar dat we zijn doorgestuurd naar een advocaat van BuZa.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door hemmie »

Dat is een heel ander verhaal. Voor 1985 kon alleen de vader de Nederlandse nationaliteit doorgeven. Voor kinderen van een Nederlandse moeder en buitenlandse vader is er nu daarom de mogelijkheid alsnog de Nederlandse nationaliteit te krijgen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Big Al »

Onze zoon zit nu al een maand in Nederland en nog is er geen duidelijkheid. Ze hebben wel veel kastjes en muren gezien...

Blijkbaar kan er bij een grensgemeente nog een aanvraag behandeld worden. Ook die lijken echter niet op de hoogte.

Eerst wilden ze het paspoort van mijn vrouw zien (die Amerikaanse is), maar dat hoeft opeens niet meer (wat logisch is). Ze hebben al kopieën van al mijn oude Nederlandse paspoorten en nu willen ze opeens mijn Amerikaanse naturalisatiedocument hebben...

Blijkbaar gaat het er nu om dat de aanvraag binnen tien jaar na mijn naturalisatie moet worden ingediend.

Wordt vervolgd...
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Kinderen wel of geen Nederlander na naturalisatie ouder?

Bericht door Dutchess »

Zit je op Facebook? Er is een groep die heet "Netherlands/Dutch Nationality Law Changes 2010 & Latent Dutch" waar je misschien advies/inzicht kunt krijgen over je situatie. Wat ik er zo van meekreeg ben jij altijd Nederlander gebleven (want op het moment van jouw naturalisatie was je met een Amerikaanse getrouwd), en dus jouw kinderen ook. Pas als zij na het meerderjarig worden 10 jaar onafgebroken buiten NL/EU wonen zonder een NL paspoort of verklaring NLschap te verkrijgen, verliezen zij hun NLschap.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer