Mijn emigratie naar Amerika.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Jessica88 »

Weer even een update en een vraag want Ik heb geen idee meer.

Afgelopen week een paar dagen naar Canada geweest, en ik check bij binnenkomst meteen mijn I94. En ik kom erachter dat ik weer ben binnengelaten op mijn oude, verlopen A2 visum. We gaan dit maandag ook voorleggen aan de advocaten, maar misschien hebben jullie er ook iets zinnings over te zeggen.

Heeft iemand enig idee wat de gevolgen hiervan zijn voor mijn EAD aanvraag en de GC aanvraag? Als er nu gekeken wordt door de overheid staat er dat ik hier ben op een ander visum dan het visum waarmee ik de EAD en GC heb aangevraagd.

Ik heb natuurlijk meteen met CBP gebeld, maar zij zeggen nu niks te kunnen doen, maandag pas weer, en dan moet ik eerst mailen. De vorige keer heb ik na herhaaldelijk mailen en bellen eigenlijk geen antwoord gekregen, anders dan het geen probleem was, en toen ik het zelf probeerde te herstellen door de Canadese grens over te steken, werd het niet aangepast. Pas na een vakantie en terugkomst op de luchthaven van seattle stond het weer goed in het systeem.

Ik begrijp dat dit super uniek is, maar heeft iemand hier enige ervaring mee of iets zinnigs over te zeggen? Dank!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door hemmie »

Vreemd hoor, hebben ze bij je terugkeer uit Canada niets gevraagd, en heb je ze zelf er toen niet op gewezen? Als wij met geldige esta en geldig L1/L2 het land binnenkwamen (per vliegtuig) vroegen ze altijd waarop we het land binnen wilden komen.
Ik zou dit sowieso aan je immigration lawyer voorleggen.
Terug in Texas!
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Jessica88 »

Ik snap er ook echt niks van. Het gesprek ging ongeveer als volgt: de officer vroeg waar ik heen ging en wat ik ging doen, ik antwoordde dat ik naar Seattle ging omdat ok daar woonde. Hij vroeg wat mijn status was, ik zei L2. Daarbij meteen aangegeven dat er een verlopen A2 visum in zit en ik daar de vorige x op toegelaten ben, en toen zei hij dat hij het zag, want er staat heel groot CWOP door in rode letters. Hij vroeg naar de I-797 van mijn man (ik was zonder mijn man op reis) en wenste me een fijne dag.

Ik heb het meteen gecontroleerd maar ik zag dat mijn status naar A2 veranderd was. Ik was met de bus dus kon ook niet meteen terug. Ik heb ook echt geen idee wat ik anders had kunnen doen en snap niet waarom dit ju al de 2e keer gebeurt. Helemaal omdat mijn A2 in 2015 verlopen is. Ik ben nu ook bang (geen idee of dit zo werkt) dat, als dit niet snel opgelost is) mijn werkvergunning wordt afgekeurd (want, voor A2 heb je geen werkvergunning nodig: je werkt voor de overheid van je thuisland).

Ik zit er nu zelfs over na te denken een nieuw paspoort aan te vragen. We wonen dicht bij de grens en gaan vaak naar Canada, en de green card laat toch nog wel minimaal een jaar op zich wachten. Maar goed, dan zal ik ook weer naar NL moeten voor een nieuw visum dus dat is ook weer gedoe!
Gebruikersavatar
Amikix
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:48
Locatie: USA

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Amikix »

Als je een nieuw paspoort aanvraagt houdt dat niet in dat je ook een nieuwe visumsticker nodig hebt, die blijft namelijk gewoon geldig. Het enige waar je erg goed op moet letten is dat alleen de paspoortpagina ongeldig gemaakt wordt en de pagina met het visum niet beschadigd raakt. Daarna moet je wel met twee paspoorten reizen, de ene voor het geldige paspoort en de andere voor het geldige visum.
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Jessica88 »

Thanks Amikix, dat is goed om te weten! Het zou alleen wel zonde zijn, mijn huidige paspoort is echt nog tot 2024 geldig. Maar dit is nu al de tweede keer in 3,5 maand tijd dat ik problemen krijg met het oude visum in mijn paspoort, dus misschien is het het wel waard.

Ik heb net even gebeld met de CBP en zij gaven aan dat er een enorme backlash is en het wel een tijd kan duren voordat mijn categorie weer hersteld wordt. Ik hoop echt dat mijn EAD geen vertraging oploopt of wordt afgekeurd, want ik ben nu wel echt klaar met het thuis zitten en niet werken.

Wat ik wel echt zo vreemd vind is dat ik de vorige keer toen dit gebeurde naar Canada ben gegaan om het te herstellen en de CBP toen aangaf dat zij dit helemaal niet aanpasten. Terwijl ze dit dus twee keer wel hebben gedaan. Ik snap er echt helemaal niks meer van. :?:
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Max Kool »

Om maar te zwijgen over je I-94 stempel. Deze kan eerder verlopen dan je visa zelf. Dus voor die datum moet je een keer naar het buitenland en terug om een nieuwe stempel te halen.

Mijn zoon een paar jaar geleden, naar Mexico en terug, kreeg in eerste instantie geen nieuwe stempel, omdat zijn oude nog niet verlopen was (zou nog een of twee maanden duren). "Maar daar kom ik juist voor!" Pas na lang aandringen kreeg hij een nieuwe stempel en mocht hij weer een tijdje in de VS blijven.

Keer later, ik reis mijn vrouw en zoon vooruit vanuit Nederland -na een vakantie-, en krijg bij binnenkomst een stempel voor 1 jaar. Paar dagen later krijgen zij een stempel voor 3 jaar...


(ja mijn vrouw, zoon en ik hadden bij die laatste keer paspoorten met dezelfde afgifte datum, en visa met de dezelfde einddatum -zij L2, ik L1). Lijkt echt willekeur....


Ondertussen Green Cards, dus hier zijn we vanaf...
LA, LA, LA....
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Jessica88 »

Max, ik kan niet wachten tot wij onze greencards in ontvangst mogen nemen. Gaat nog een hele tijd duren, daar ben ik me wel bewust van haha. Tot die tijd maar even niet naar Canada.

Inmiddels kreeg ik gister een mailtje van de CBP dat mijn visum status hersteld is en dat er gewoon weer L2 staat op mijn I-94. Heb het natuurlijk meteen gecontroleerd en dit klopt, gelukkig.

Als ik de status van mijn EAD check, zie ik dat deze nog steeds op received staat (het is nu ook pas 5 weken na ontvangst) dus hoop dat dat ook goed gaat komen en ik hem over 2,5-4,5 maand in ontvangst mag nemen. 'Mijn' center is California, en daar is helaas een wachttijd van 3,5 tot 5,5 maand. Nog even doorbijten dus!
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Jessica88 »

Maar weer even een update: als ik inlog op mijn USCIS account zie ik dat "My new card is being produced". Mijn werkvergunning is dus hopelijk snel hier! Dan kan ik een SSN aanvragen en ook echt actief op zoek naar een baan.

Ik vind het lastig om te solliciteren op banen hier, heb het idee dat het hier veel meer een ons-kent-ons wereld is. Hoe hebben andere Nederlanders een baan gevonden in de VS? En waar zijn jullie werkzaam in, in welke sector? Doen jullie iets heel anders of is het vergelijkbaar met wat jullie in NL deden. Ben heel benieuwd! Ik houd me aanbevolen voor tips en tricks!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Hockey »

@ Jessica88, wat de meesten doen is elke baan aanpakken die ze kunnen krijgen,. om op die manier Amerikaanse werkervaring en vooral ook referenties op te bouwen. En dan is een baan als sales associate bij Target (iemand die gewoon op de vloer loopt aldaar) wellicht niet je grote droom, maar wel een manier om bij een sollicitatie te kunnen zeggen dat je hier tijdelijk werkt tot je in je vakgebied iets vindt. Vergis je er niet in, zelfs hamburgers bakken bij McDonald's is dan al een Amerikaanse werkervaring en een referentie.
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Jessica88 »

Thanks Hockey, dat was ik zeker ook van plan. Ga zodra ik de EAD in de bus heb langs lokale koffie zaakjes en winkeltjes, ik zie dat ze daar veel mensen zoeken.

Ik heb totaal geen idee hoe de markt hier werkt, maar werken in een koffiezaakje is (in ieder geval in mijn geval) echt heel anders dan wat ik in NL deed. Maar het gaat dus vooral om de werkervaring op de Amerikaanse markt?
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door ANY »

Toen mijn zoon klaar was met school voor IT had hij niet meteen werk en heeft hij voor een uitzendburo alles aangepakt, oa als schoonmaker. Hij zette dat er gewoon bij in zijn sollicitaties. De baas die hem later aan nam als computer programmeur zei dat dat een doorslag was om hem aan te nemen :) Of dit nu zo typisch is weet ik niet, maar het laat wel zien dat je niet bang bent om te werken en aan te pakken, beter dat gaten in je resume.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
S0po
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2017, 14:50

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door S0po »

@@Jessica88 Bij mij duurde het zo'n 4 maanden voordat ik een baan had gevonden op mijn ' oude niveau'. Heb daarvoor wel wat gesolliciteerd bij koffietentjes etc. maar merkte dat het Amerikaanse overdreven gastvrij en enthousiast doen niet helemaal bij mij paste.. In de tussentijd bij wat lokale organisaties vrijwilligerswerk gedaan.

Bij mijn huidige baan moest ik veel referenties opgegeven maar gelukkig waren mijn NL werkgevers en vrijwilligersorganisaties in de VS ook prima.
Mocht je moeite hebben met werk zoeken, dan raad ik dus ook zeker aan om vrijwilligerswerk te gaan doen! Niet alleen om wat op je resume te hebben staan maar ook om een beetje te wennen aan de Amerikaanse manier van werken en nieuwe mensen te ontmoeten.
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door ANY »

IDD, vrijwilligerswerk heb ik ook eerst gedaan. Wat ik daarvoor koos beviel me maar een korte tijd. Daarna gewerkt als home health aide terwijl ik wachtte op mijn vergunning voor verpleegkundige. Daar heb ik goede herinneringen aan. Het was heel leuk om op die manier tussen de mensen te komen, bij hun thuis, dat stukje Amerika te leren kennen, en mijn Engels op te krikken.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Jessica88 »

Bedankt voor alle reacties!

Ik ben op 10 januari aangekomen hier en op 20 januari begonnen met vrijwilligerswerk. Ik ben totaal niet van het thuiszitten dus was blij dat ik wat te doen had. Inmiddels in mijn werkvergunning binnen en heb ik een baan aangeboden gekregen als sales associate bij mijn sportschool (Orange Theory). Dit is totaal iets anders dan waar ik in werkte (onderzoeker aan een universiteit op het gebied van internationale veiligheid) maar helaas is daar in Seattle en omgeving weinig in te vinden. Dit wist ik overigens al voor ik hierheen kwam, dus ik was erop voorbereid.

Ik hoop nu vanuit mijn nieuwe baan (waar ik over een week mag beginnen, hopelijk,als ik mijn SSN heb), te solliciteren op banen op het gebied van risk/intelligence analsys.

@S0po, waar werk jij nu? en @ANY begrijpik het goed dat jij als verpleegkundige werkt? Ik ben heel benieuwd naar wat Nederlanders hier vooral doen in Amerika, helemaal als ze met hun partner zijn meegekomen (net zoals ik), die geemigreerd is voor een baan!

In ieder geval bedankt voor alle tips!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door hemmie »

Even nieuwsgierig, heb je nu dan zonder problemen je SSN kunnen aanvragen?
Terug in Texas!
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Jessica88 »

@Hemmie: Ik heb 'm aan kunnen vragen, en ze zeiden daar dat ie nu wel meteen door ging dus dat ik 'm als het goed is a.s vrijdag in de bus moet hebben. Maar zodra ik de card echt vast heb kom ik dat hier even laten weten hoor! De aanvraag ging iig goed (maar dat ging de vorige keer ook..) haha
S0po
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2017, 14:50

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door S0po »

@ jessica88 Gefeliciteerd met je baan! Je moet ergens beginnen toch? :clap: Ik werk nu voor de universiteit hier (in Chicago). Voornamelijk administratie en programma ontwikkeling. Wel een tijdelijke functie helaas, maar wel leuke uitdagende baan voor nu. Ik werkte in NL ook al voor een universiteit dus dit sluit goed aan bij mn ervaring. Ben inderdaad ook met man meeverhuisd. Hij werkt zelf ook voor een universiteit hier.
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door ANY »

Ja, ik werk als verpleegkundige, al heel wat jaren! Fijn dat je een baan hebt gevonden, al is het heel wat anders. Je weet nooit hoe het een naar het ander leidt. Je woont in Seattle? Daar werkt die IT zoon waar ik het over had, aan de andere kant van het land voor ons!
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Jessica88 »

Dankjewel @S0po! Ben ook erg blij dat ik in ieder geval niet meer thuis hoef te zitten. Daar ben ik nu echt klaar mee. Grappig dat je ook bij een uni hebt gewerkt en daar nu weer werkt. Ik heb hier ook gekeken of ik aan de slag kon bij de uni hier, maar ik moet dan echt promoveren. Dat zou ik wel heel graag willen, maar de GRE staat me heel erg tegen (heb 'm al een x eerder gedaan en scoorde veel te laag op de quantitive section) en het kost gewoon erg veel geld. Ik ga nog wel kijken of ik hier eventueel iets met beurzen kan regelen (en een cursus om de GRE wel goed te maken), maar eerst maar eens aan de slag.

@ANY, wat toevallig! Ik woon idd in Seattle, geweldige stad. Alleen voor mijn vakgebied iets minder goed. Maar dat komt vanzelf wel!
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Mijn emigratie naar Amerika.

Bericht door Jessica88 »

@Hemmie (en alle anderen die meelazen over mijn SSN): Ik heb 'm! Dus ik kan eindelijk beginnen met werken!! :clap:

Lag dus inderdaad toch aan het EAD. Er stond ook overal bij dat je die moest meenemen als je een SSN aan vroeg. Weer wat geleerd!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer