Tips gevraagd voor emigratie van gezin naar Seattle.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
CB29
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2019, 12:38
Aantal x V.S. bezocht: 8

Tips gevraagd voor emigratie van gezin naar Seattle.

Bericht door CB29 »

Hallo allemaal!
Wij zijn ons op dit moment aan het orienteren op mogelijkheden om naar Seattle te verhuizen met ons gezin, waarschijnlijk aan het begin van de zomer. De reden hiervan is dat mijn man in gesprek is met zijn huidige werkgever omtrent een baan op het hoofdkantoor in Seattle. Maar waar te beginnen? Onze kinderen zijn in de zomer 8, 10 en 8 maanden. Heeft er iemand hier ervaring met kinderen verhuizen op deze leeftijd, naar een land waarin ze de taal (nog niet) beheersen? Ik maak me vooral zorgen over mijn oudste dochter, die momenteel in groep 6 zit. We zouden dan waarschijnlijk voor 2 a 3 jaar in de US zitten, en dan teruggaan. Hoe ziet dat er dan in de toekomst uit, betreft middelbare school (zowel in de US als weer terug in Nederland) voor beide kinderen?
Verder wilde ik vragen of er hier mensen zijn die in Seattle wonen? Wat zijn leuke buurten (met goede scholen) die jullie aanraden? Het kantoor waar mijn man werkzaam zou zijn is in de buurt van het Football Stadion, uiteraard hopen we op niet zo'n erg lange commute.
We hadden bedacht dat, mocht dit doorgaan, ikzelf een half jaar tot een jaar thuis zou blijven om onze kinderen te ondersteunen bij deze transitie. Maar daarna wil ik wel aan de slag. Wat voor visum moet mijn man krijgen zodat ik straks ook kan werken?
Verder health insurance; we hebben 2 mensen in ons gezin met een "medical condition": 1x diabetes type 1 en onze dochter is spastisch aan een been, dus zal hulpmiddelen (spalk) nodig hebben en begeleiding bij een revalidatie arts. Wordt dit wel vergoed? Ik weet dat we health insurance via het bedrijf krijgen maar las ergens dat pre-medical conditions in het eerste jaar niet worden vergoed, klopt dat?
Zijn er verder nog dingen waar ik aan moet denken, betreft emigratie met een gezin naar Seattle?
Bij voorbaat dank,
Carol
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4965
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Tips gevraagd voor emigratie van gezin naar Seattle.

Bericht door hemmie »

Als je man en L1 krijgt mag jij werken op L2, volgens mij zijn er meer visa waarmee je mag werken (E2?), maar dat is makkelijk te achterhalen. Ga eerst eens na wat de werkgever van plan is.
Wat de health insurance vergoed zul je ook bij de werkgever moeten navragen.
Ik vermoed dat terugkeer naar NL na zo'n korte periode nog wel zal lukken, al zal het in de randstad vast lastiger zijn een plek te vinden. Ik heb begrepen dat de stichting NOB zo nodig kan helpen bij een terugkeer naar NL. Je kinderen kunnen natuurlijk het Nederlands bijhouden, ik weet niet of er een Seattle een NLse school zit (zo ja, dan iets om rekening mee te houden bij het zoeken van een woonplek), maar er zijn veel mogelijkheden voor afstandsonderwijs, met of zonder skype-lessen.
Ik heb zelf geen ervaring met instromen in een Amerikaanse school met kinderen die nog geen Engels spreken, maar in onze regio komt het veel voor. Zoek een school die ESL biedt, en ze zullen binnen korte tijd beter Engels spreken dan jij. Ik weet niet hoe het systeem in Seattle werkt, maar vaak bepaalt je adres naar welke achool je gaat, ook weer iets om rekening me te houden als je een woning zoekt.
Terug in Texas!
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Tips gevraagd voor emigratie van gezin naar Seattle.

Bericht door Patrick1975 »

Mijn kinderen waren 7 jr, 1 jr en 9 maanden toen we negen jaar geleden verhuisden. De Amerikaanse scholen hebben English Learner Programs die de kinderen in de eerste jaren (en zo lang als nodig is) helpen om de taalkloof te overbruggen. Mijn kinderen raakten snel gewend aan de nieuwe taal en hebben meer moeite met Nederlands dan met Engels. Waar je goed op moet letten is waar je gaat wonen. Je adres is direct gekoppeld aan de school, dus je wilt checken dat je een goed gevoel hebt bij de elementary, middle en highschool die aan je adres zijn gekoppeld.

Met een L1 visa kun je meteen werken, met een dependent L2 visa kun je werken als je EAD (employment authorization document) aanvraagt via de immigratie dienst (USCIS). Het EAD proces duurt op dit moment ongeveer 4-6 maanden en er zijn kosten aan verbonden. Let op: je mag niet werken totdat je de EAD goedkeuring hebt gekregen.

Ik ben niet bekend met pre-existing condities, maar dit is zeker een onderwerp om goed uit te zoeken. Zonder vergoeding uit een verzekering is het Amerikaanse ziektekosten systeem vrij prijzig.

Grootste uitdaging op familie gebied is de lange afstand tussen je gezin en de rest van de familie, met name als er opa en oma aanwezig zijn in het leven van de kinderen. Het went wel, maar dat was bij ons in het begin wel lastig.

Er zijn vele zaken die je moet weten, maar meestal geven bedrijven US orientatie en begeleiding bij dit soort transfers.
Succes!

Opmerking moderator

Bij gebruik van een quote graag alleen de relevante delen quoten. Dit behoudt de leesbaarheid van het topic. Ik heb de volledige quote verwijderd.
Edit: Marianne was me net voor.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor emigratie van gezin naar Seattle.

Bericht door Martin & Marianne »

Misschien reageert forumlid dutch_in_seattle wel, en anders kun je hem wellicht even een pb sturen. Hij woont in Seattle.

@Patrick: je kunt ook reageren zonder citaat; het is toch duidelijk waar je op reageert?

Marianne
Regien
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2019, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips gevraagd voor emigratie van gezin naar Seattle.

Bericht door Regien »

Hoi mijn man en ik gaan ook emigreren, het is de bedoeling, eerst naar Canada, i.v.m. visum voor US wat meer tijd nodig heeft met loting etc. We zullen dus uiteindelijk ook in Seattle omgeving gaan wonen. Omdat mijn man, daar gaat werken, bij het hoofdkantoor.Ik heb begrepen dat Sammamisch ook erg geschikt is met kinderen. En ja dus eerst een school, en daarna een huis.

Lijkt me heel leuk om met meer Nederlanders in contact te komen!!
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor emigratie van gezin naar Seattle.

Bericht door dutch_in_seattle »

Hier is dus dutch_in_seattle, Ron dus, die inderdaad al jaren in Seattle woont.
Stuur me gerust een persoonlijk bericht als je wil. We kunnen ook best wel een keer Skypen of Facetimen. Dat is vaak gemakkelijker dan email heen en weer te sturen.

Het is trouwens het vermelden waard dat er hier in Seattle op zaterdagochtend een Nederlandse school voor kinderen in de basisschoolleeftijd is: de Oranjeschool.

Welkom in Seattle! (Het is hier geweldig!)
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Tips gevraagd voor emigratie van gezin naar Seattle.

Bericht door Dutchess »

CB29 schreef:
27 jan 2019, 08:36
las ergens dat pre-medical conditions in het eerste jaar niet worden vergoed, klopt dat?
In het verleden (voor de Affordable Care Act oftewel "Obamacare") was dat inderdaad zo, maar zolang de ACA van kracht blijft worden pre-existing conditions wel vanaf dag 1 al vergoed (een paar uitzonderingen daargelaten zoals bepaalde oudere polissen oftewel "grandfathered plans"). Nou is de huidige regering wel erg z'n best aan het doen om de ACA te schrappen, dus er is wel een kans dat alles weer teruggedraaid wordt en we weer met die vervelende pre-existing conditions bedoening te maken krijgen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
PvdH
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2019, 10:49

Re: Tips gevraagd voor emigratie van gezin naar Seattle.

Bericht door PvdH »

Hi, ik lees even mee omdat we deze zomer ook die kant uit verhuizen, we zullen er 3-4 jaar blijven. We zullen waarschijnlijk iets boven Seattle gaan wonen, richting Anacortes of zo.
Ik had nog een andere vraag - kan iemand een tax advisor aanbevelen die verstand heeft van de Nederlandse en de Amerikaanse belasting wetgeving? Ik zou heel graag wat info vooraf willen hebben.
UStudy
Amerikafan
Berichten: 281
Lid geworden op: 27 aug 2006, 22:32
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor emigratie van gezin naar Seattle.

Bericht door UStudy »

Frans Sonneveldt bij Mazars: frans.sonneveldt-@-mazars.nl (bij gebruik e-mailadres 2x - weghalen bij het @-teken)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer