Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door goldenhills »

Dus je man kan echt overal in California werken, als het maar in de buurt van een vliegveld is? Dus zo iets als een combo van thuiswerken en reizen?

Bij de betere bedrijven kun je verwachten:
- Basis salaris
- Bonus afhankelijk van prestatie en bedrijfsresultaten. Soms zijn bonussen echt extra, soms is er een basisbonus, en krijg je alleen geen bonus als je onder de maat presteert.
- Soms ook aandelen, als ISO (opties) of als RSU (inkomen)
- 401k pensioenplan, waarbij het bedrijf een percentage van jouw bijdrage er extra bij stort. Soms is de werkgeversbijdrage afhankelijk van de winst.
- Ziektenkostenverzekering, zoals HMO, PPO en/of high-deductible health plan (HDHP) met spaarplan (HSA)
- Tandarts verzekering (dental)

Onderschat pensioen (401k) niet, het advies is tussen de 15 en 20% van je inkomen.

Vergeet ook niet naar vakantiedagen te vragen, dat is vaak schrikbarend laag en meestal niet onderhandelbaar (maar bij intra-company transfer soms beter).

Laatste tip: wat voor temperaturen zijn te doen voor jullie? Bijna alles in het binnenland van CA is heet in de zomer.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door Max Kool »

Onderschat pensioen (401k) niet, het advies is tussen de 15 en 20% van je inkomen.
Met een limiet van ~18k of 24k per paar belastingvrij (afhankelijk van je leeftijd, plm 24k vanaf 50 jaar en ouder)
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door goldenhills »

Plus backdoor Roth IRA, en eventueel (als het bedrijf dat mogelijk maakt) after-tax 401k met 'mega-backdoor Roth 401k'.
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door Patrick1975 »

PrisEnGezinnetje schreef:
23 jan 2019, 23:01
Hallo,

Mijn man heeft een baan aangeboden gekregen bij zijn huidige werkgever, in Californië. Bij het kiezen van een woonplaats is hun enige eis dat het niet te ver van een vliegveld ligt. Ze bieden een basissalaris van 170k plus mogelijke bonussen. Is dat genoeg om comfortabel te leven in zo'n dure staat, met een gezin van 4? We hebben een baby en een peuter, ik ga ervan uit dat ik het eerste jaar daar geen betaald werk vind en wil eigenlijk alleen gaan als het haalbaar is om daar te wonen in een eengezinswoning, met een auto en 2 dagen kinderopvang.. Allemaal dure dingen, vooral als ik lees hoe hoog de kosten ook zijn van bijvoorbeeld zorgverzekeringen. En heeft iemand tips voor een woonplaats? Ik zoek vooral iets dat betaalbaar is, veilig en met goede scholen, maar ook wel gewoon iets gezelligs waar wel iéts te doen is. Portland leek me leuk, maar nu moet het dus Californië zijn, dus dat valt af :).

Groetjes Priscilla
Ten eerste, 170K basis salaris is zeker genoeg om comfortabel te leven in het grootste deel van Californie. De enige locatie waar dit krap kan zijn is direct langs de kust, met name in San Francisco zul je moeite hebben in verband met de torenhoge huizenprijzen.

Verder zijn er in dit forum veel goede tips gegeven, zoals de ziektekosten etc. ik ga ervan uit dat een werkgever die een salaris betaalt van 170K ook een degelijke ziektekosten verzekering en andere benefits aanbiedt, maar het is zeker verstandig om het te vragen. Ik lees ook waarschuwingen die overdreven zijn, zoals een school die 20K per jaar kost. Publiek onderwijs is hier gratis en dat soort bedragen gelden alleen voor prive scholen en universiteiten. Het is helemaal niet nodig om je kind op privescholen te zetten. Wat wel belangrijk is, is om uit te zoeken welke publieke school is gekoppeld aan je adres. Er zijn genoeg goede schooldistricten in Californie waar je uit kunt kiezen. Verder las ik over 15-20% pensioen inleg. Dat is ook echt niet noodzakelijk bij een inkomen van 170K. Ik ben het er mee eens dat het leven in Californie iets duurder is dan in Nederland, echter de belastingen die je betaalt zijn ook een stuk minder, dus je houdt meer over van je salaris om de hogere woonlasten te kunnen veroorloven. Autorijden is hier ook stukken goedkoper dan in Nederland.

Ik woon zelf in Zuid Californie, waar het klimaat mediterraans is en feitelijk 95% van de tijd zonnig en lekkere temperaturen. Het regent hier maar een aantal dagen per jaar, dus zeg maar het hele jaar door lente of zomerweer.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door goldenhills »

Patrick1975 schreef:
02 feb 2019, 08:11
Verder las ik over 15-20% pensioen inleg. Dat is ook echt niet noodzakelijk bij een inkomen van 170K. Ik ben het er mee eens dat het leven in Californie iets duurder is dan in Nederland, echter de belastingen die je betaalt zijn ook een stuk minder, dus je houdt meer over van je salaris om de hogere woonlasten te kunnen veroorloven.
Als je er zeker van denkt te zijn dat je weer terug gaat naar een goedkoper gebied dan kun je minder in je pensioen stoppen, maar als je dat voor meerdere jaren doet dan wordt het erg moeilijk om te blijven mocht je van mening veranderen. Wij hebben de afgelopen jaren te weinig in ons pensioen gestopt, en moeten een flinke inhaalslag maken. Wij willen hier graag blijven wonen zonder dat we tot ons 70ste moeten werken. Ook tijdens je pensioen heb je een flink inkomen nodig om de woonlasten te kunnen veroorloven.

De lagere belastingen zijn ook vanwege de lagere dekking voor arbeidsongeschiktheid, werkeloosheid, en pensioen.
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door FlipjeBTiel »

Patrick1975 schreef:
02 feb 2019, 08:11
Ik lees ook waarschuwingen die overdreven zijn, zoals een school die 20K per jaar kost. Publiek onderwijs is hier gratis en dat soort bedragen gelden alleen voor prive scholen en universiteiten.
OP schrijft dat het om een baby en een peuter gaat, dus prive-kinderdagverblijf/preschool: publieke school is pas vanaf 5 jaar. Met twee kinderen is $20K/jaar voor preschool (ie. $830/maand per kind) zeker niet overdreven voor 2 dagen/week, afhankelijk van locatie en de kwaliteit die je zoekt.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door hemmie »

Kost dat altijd zo veel in California? Hier in TX is daycare ook best duur, maar voor 3 dagen (8.30-14u) preschool bij een kerk betaalden wij een paar jaar geleden als ik het me goed herinner $280 per maand.
Terug in Texas!
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door FlipjeBTiel »

Tel maar uit: California reguleert dat een begeleider maar maximaal 3 kinderen kan overzien. Minimumloon is momenteel $11/uur voor de Staat. Dus zelfs met jou getallen: 5.5uur * 3 dagen/week * 4 weken/maand * $11/uur / 3 kinderen = $242/maand/kind. Dwz., als je geen sociale afdrachten telt, en de faciliteiten, middelen, overhead, etc. zelf regelt ... i.e. een scholier bij jou thuis die je onder de tafel uitbetaald.

Hier is een volle dag 10.5 uur (7am-5:30am, geen pro-rating, begeleiders moeten op komen dagen), veel steden hebben een fors hoger minimum loon ($15+) en je betaalt meer voor iemand met een beetje ervaring. Dus voor het voorbeeld van 2 dagen zit je aan salaris alleen al aan: 10.5 * 2 * 4 * $20 / 3 * 1.09 (ss+med) = $610/maand/kind. (Let wel, voor kinderen die minder dan 5 dagen/week komen wordt meer per dag gerekend omdat het lastiger plannen is.) Een kerk zal geen directe kosten aan huur hebben (waarschijnlijk de grootste pot hier bovenop), maar dat wel doorrekenen als ze commercieel draaien (ipv. alleen voor de kerkgemeenschap). Dan worker's comp, verzekering, zakenbelasting, administratie, verwarming, licht, schoonmaken en onderhoud, luiers, snacks, invalkrachten, etc., etc., etc., blijft voor hen ook.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door hemmie »

Ok, maar dan heb je het echt over kinderopvang, dat kost hier ook veel, maar als je iets zoekt voor 2 dagen per week zijn er waarschijnlijk ook in California wel betaalbaardere opties. Maar als je zelf in die uren wil werken wordt het uiteraard lastiger, dan heb je echte kinderopvang nodig want die hebben geen schoolvakanties.
Overigens gingen mijn kinderen vanaf 3 jaar, dan was het een klasje van 12-14 kinderen, met 2 juffen. Gewoon betaalde leerkrachteb overigens. Bij de jongere kinderen uiteraard wat meer juffen, of kleinere groepen.
Terug in Texas!
PrisEnGezinnetje
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2019, 22:42
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door PrisEnGezinnetje »

Nu zie ik dat ik nog helemaal niet had gereageerd. Bedankt allemaal voor het meedenken! Er staan hele goede tips tussen, we hebben er veel aan gehad!
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door Max Kool »

Waar gaat de reis naartoe?
LA, LA, LA....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer