Hoe de transitie van emigratie aanpakken?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Hoe de transitie van emigratie aanpakken?

Bericht door RaphaelB »

Het is bijna zover, de i130 aanvraag zal bijna rond zijn. Mijn Amerikaanse vrouw zit inmiddels weer in de usa en ik volg binnenkort.
Nu is mijn vraag, hoe hebben jullie de overgang van de emigratie aangepakt? Ik kon hier op dit forum niet zoveel ervaringen over dit proces vinden.

-Hadden jullie je woning meteen opgezegd/verkocht, of even aangehouden na verhuizing naar de USA als backup?
-Ik wil daar in de USA ter plekke actief naar werk zoeken, maar healthcare verloopt meestal via je werk. Hielden jullie de Nederlands zorgverzekering nog even aan? Ik zat te kijken naar een tijdelijke zorgverzekering van OOM via NL. Hebben jullie daar ervaringen mee? Mijn dochter die mee verhuist heeft een beugel, even kijken hoe ik dat daar moet aanpakken. Beugel behandelingen zullen waarschijnlijk niet gecoverd zijn
-Ik heb nog wat openstaande betalingen staan voor de belastingdienst en nederlandse creditcards, moet nog kijken hoe dat zit qua post vanuit NL en betalingen


Alle tips en ervaringen lees ik graag
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Hoe de transitie van emigratie aanpakken?

Bericht door goldenhills »

Wij hebben ons huis in NL verkocht voordat we vertrokken, en ons netjes uitgeschreven bij de gemeente. Onze inboedel is door een internationale verhuizer ingepakt, verscheept, en weer uitgepakt, en dat was erg prettig. In de VS ben ik in een long stay motel begonnen en had een huurauto, en van daar uit een huurhuis gevonden (ik kreeg de sleutel op de dag dat onze verhuisspullen konden worden afgeleverd!), en een auto gekocht. Ik starte een nieuwe baan, dus had medical en dental insurance voor ons beiden. Dental dekt meestal geloof ik wel beugels etc., maar je moet een percentage zelf betalen, en de jaarlijkse maximum vergoeding is niet heel erg hoog (in de orde van $2000). Als je een high deductible medical plan hebt kun je belastingvrij sparen in een HSA, en daar je medische (en dental) kosten uit betalen, onafhankelijk van de drempel voor belastingsaftrek van zorgkosten. Wat je niet gebruikt kun je sparen, en na je 65ste zonder penalty voor niet-medische kosten gebruiken (dan wel inkomstenbelasting).

Pensioen is anders in de USA, zeker als je in de privésector werkt. Je kunt zelf kiezen hoeveel je in je 401k pensioenspaarpot stopt, en het is verleidelijk om niet al te veel geld in je pensioen te stoppen. Achteraf gezien hadden we wat harder moeten sparen, en we moeten nu een inhaalslag maken. In NL was dat veel meer automatisch en er was minder te kiezen.

Betalingen kan allemaal via internet, toch? Wij hebben onze girorekening aangehouden in NL, en dat komt nog regelmatig van pas (meebetalen aan kadootjes voor familie of vrienden in NL, pinnen als we in NL zijn, etc.). Als ik het me goed herinner hebben we bij de belastingdienst uitstel van de conserverende aanslag aangevraagd, wat vrij standaard is. De belastingaanslagen hebben we zelf uitgezocht en ingevuld, een hele klus, maar voor ons wel te doen. Ik vind het ook fijn om precies te weten hoe belasting e.d. in elkaar zitten, zodat je zelf financiële beslissingen kan maken.

Post hebben we omgezet naar het adres van mijn ouders, die scanden & emailden de belangrijke dingen die binnenkwamen, en we hebben ons adres later omgezet naar ons permanente adres in de VS.

Het regelen van onze erfenis e.d. (estate planning, medical advance directive) hebben we eigenlijk te lang mee gewacht, maar is ondertussen ook geregeld via een advocaat. Dat is ook iets wat in de VS anders is dan NL. Getrouwd zijn is niet genoeg om alles goed geregeld te hebben, zeker als je geen citizen bent.

Veel succes!
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Hoe de transitie van emigratie aanpakken?

Bericht door Patrick1975 »

RaphaelB schreef:-Hadden jullie je woning meteen opgezegd/verkocht, of even aangehouden na verhuizing naar de USA als backup?
Mocht je een koopwoning hebben, dan is de belangrijkste tip om goed te kijken naar de belasting impact van het tijdstip van het verkopen van je woning.

In het geval je een koopwoning hebt met een hypotheek in Euros, en je wordt belastingplichtig in de VS voordat je je woning verkocht hebt, dan ben je mogelijk belasting verschuldigd over de koerswinst op je hypotheeklening in Euro. Vergis je niet, dit kan snel in de vele duizenden dollars lopen (ik spreek uit ervaring ;-))

Ik zou dit zeker even uitzoeken voordat je beslist over het verhuismoment.
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Hoe de transitie van emigratie aanpakken?

Bericht door Patrick1975 »

RaphaelB schreef:Mijn dochter die mee verhuist heeft een beugel, even kijken hoe ik dat daar moet aanpakken. Beugel behandelingen zullen waarschijnlijk niet gecoverd zijn
Wat betreft de beugel zou ik me ook even goed informeren. Ik heb hier een vrij goede dental insurance via mijn werkgever, maar de beugel voor mijn zoon kost me meerdere duizenden dollars met een goede verzekering. Zonder Amerikaanse verzekering heb ik geen idee hoeveel het kost, maar ongetwijfeld niet goedkoop.

Ik zou even contact leggen met de ziektekosten verzekering om na te gaan wat voor dekking ze hebben. Daarna zou ik een lokale tandarts benaderen waar je gaat wonen voor een prijsopgave.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer