Nog niet gescheiden, kan het nog?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Paddy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 nov 2010, 10:28
Locatie: Strijen, Nederland

Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Paddy »

Even een ietwat ingewikkeld (of toch makkelijk?) onderwerp.

Zij Amerikaanse, hij Nederlander. Getrouwd en wonend in Nederland, ze zitten in de scheidingsprocedure. Zij wil in Nederland blijven, hij wil een paar jaar in Amerika gaan wonen en werken. Zij wil hem wel helpen aan een visum, maar twijfelt over haar mogelijkheden, en of dit wel legaal is.

Iemand een idee wat de kans van slagen is?
Laatst gewijzigd door Paddy op 10 nov 2018, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Hockey »

Binnen hoeveel tijd zal de scheiding definitief zijn?

Werkvisum voor een baan als vrachtwagenchauffeur? Over welk specifieke visum heb je het dan?
Gebruikersavatar
Paddy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 nov 2010, 10:28
Locatie: Strijen, Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Paddy »

Het is niet helemaal een Vechtscheiding (on speaking terms), dus kunnen we eventueel de datum ietwat uitstellen om eea te realiseren.

Om wat voor werkvisum het zou gaan heb ik geen idee van, dit is voor mij allemaal nieuw.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Hockey »

@Paddy, als je het openingsbericht verwijdert is niet meer duidelijk waarop iemand reageert.
Gebruikersavatar
Paddy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 nov 2010, 10:28
Locatie: Strijen, Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Paddy »

Hockey schreef:@Paddy, als je het openingsbericht verwijdert is niet meer duidelijk waarop iemand reageert.
Ja, sorry. Het verhaal op zich blijft hetzelfde, alleen iets simpeler neergezet. En inderdaad, ik heb al een baan aangeboden gekregen als vrachtwagenchauffeur, alhoewel ik zelf de CDL, OTR en werkvergunning moet zien te regelen.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Hockey »

Paddy schreef:............ ik heb al een baan aangeboden gekregen als vrachtwagenchauffeur, alhoewel ik zelf de CDL, OTR en werkvergunning moet zien te regelen.
Jij mag en kan zelf geen werkvisum aanvragen, dat kan alleen een werkgever doen. Of de baanaanbieder weet dit niet of de baanaanbieder weet dit wel en stuurt je op die manier het bos in.
Gebruikersavatar
Paddy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 nov 2010, 10:28
Locatie: Strijen, Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Paddy »

Baanaanbieder werkt bij hetzelfde bedrijf, dus hij zal er meer van weten. Het gaat mij er meer om of mijn as. ex mij zonder problemen kan helpen aan een verblijfsvergunning...
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Hockey »

Dan stel ik nogmaals de vraag per wanneer de scheiding definitief is. Dat deze uitgesteld kan worden klinkt leuk, maar kom met een specifieke datum/periode/tijdspad. Als, met nadruk op het woord als, jouw plan zal lukken, dan nog kost het tijd voordat zo'n visum volledig rond is.
Voorbeeld: als bijvoorbeeld met rekken over drie maanden de scheiding rond is zal jouw plan, als het mogelijk is, niet gaan lukken want voor het visum heb je meer tijd nodig.

Mocht je zekerheid willen hebben, vraag het een immigratieadvocaat.
Gebruikersavatar
Paddy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 nov 2010, 10:28
Locatie: Strijen, Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Paddy »

Datum scheiding kan aangepast worden aan deze plannen, dus als mijn as. ex overtuigd wordt dat zij geen consequenties zal ondervinden, kunnen we nu beginnen met de immigratie en de scheiding uitstellen tot -bijvoorbeeld- oktober volgend jaar. Dan zou het goed moeten verlopen.

Maar bedankt voor de link, daar heb ik wat aan! :thumbup:
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door goldenhills »

Even afgezien van de scheiding, je kunt voor zover ik weet als Amerikaan alleen een GC aanvragen voor je partner als je (samen) naar de VS verhuist. Als Amerikaan een werkvisum voor je partner aanvragen kan niet.

Oh, nog een puntje: kan de Amerikaanse partner na de scheiding wel in NL blijven? De NL immigratiedienst heeft daar vast wat over te zeggen...
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Willem1 »

Ik denk dat je in ieder geval een mogelijk probleem krijgt met het vinden van een sponsor voor je I-864 (Affidavit of Support)... Die moet ingevuld worden door ofwel de Amerikaanse partner (als die met je meeverhuist naar de VS), of anders door iemand anders die in de VS woont. De sponsor moet er financieel garant voor staan dat jij geen 'public charge' wordt - en die garantie houdt pas op als jij ofwel zelf US citizen wordt, of zelf genoeg social security credits hebt opgebouwd (10 jaar), of weer vertrokken bent uit de VS. Het I-864 form staat hier.

Dus als je (nu nog) vrouw niet in de VS gaat wonen, zou zij weliswaar misschien nog wel een I-130 voor je kunnen aanvragen (al betwijfel ik of dat onder de omstandigheden helemaal legaal is) - maar geen I-864. Daar zou je dan iemand anders voor moeten vinden die in de VS woont.
Gebruikersavatar
Paddy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 nov 2010, 10:28
Locatie: Strijen, Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Paddy »

En wat als wij for the records pas gaan scheiden nadat de immigratieprocedure is afgerond? Zolang ik voor haar betaal, komt zij ook nog wel een weekje mee, beetje bonusvakantie voor haar naar haar familie...
goldenhills schreef:Oh, nog een puntje: kan de Amerikaanse partner na de scheiding wel in NL blijven? De NL immigratiedienst heeft daar vast wat over te zeggen...
Wij zijn al dik 7 jaar getrouwd en zij heeft al een NL pp, dus da's geen probleem meer.
Willem1 schreef:Dus als je (nu nog) vrouw niet in de VS gaat wonen, zou zij weliswaar misschien nog wel een I-130 voor je kunnen aanvragen (al betwijfel ik of dat onder de omstandigheden helemaal legaal is) - maar geen I-864. Daar zou je dan iemand anders voor moeten vinden die in de VS woont.
Zoals je het nu omschrijft wordt het er allemaal inderdaad niet veel makkelijker op, maar ook niet geheel onmogelijk. Ik heb al connecties en uitzicht op een baan daar, maar weet nog niet zeker of mijn kennissen zover als garant met een I-864 willen staan.
Zo te zien is ook een H-2B mogelijk - maar da's voor maximaal drie jaar en absoluut niet verlengbaar, en ik weet nu nog niet of ik langer zou willen blijven.

In ieder geval bedankt zover, zeker gewaardeerd! :thumbup:
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Hockey »

Is de werkgever bereid een H2-B te sponsoren?
Zit er bij H2-B ook een cap aan het maximaal aantal dat per jaar mag worden uitgegeven, zoals de H1-B?
Wat zijn de processing times voor de H2-B? (Met andere woorden, wanneer zou je dan naar de VS kunnen als die allemaal goed gaat)

Aangaande je huwelijksplan, met een week is zoiets niet afgerond, dat kost meer tijd en je zal toch zeker de schijn van visafraude creëren.
Gebruikersavatar
Paddy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 nov 2010, 10:28
Locatie: Strijen, Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Paddy »

Hockey schreef:Is de werkgever bereid een H2-B te sponsoren?
Zover ik begrepen heb wel ja. Alleen is deze chauffeursbaan beperkt tot de oostkust, en ik betwijfel of ik halverwege over kan stappen naar een ander bedrijf om de rest van het land te zien.
Zit er bij H2-B ook een cap aan het maximaal aantal dat per jaar mag worden uitgegeven, zoals de H1-B?
Yep. Het is een visum voor 12 maanden, maximaal twee maal te verlengen met nogmaals 12 maanden - totaal 3 jaar dus.
Wat zijn de processing times voor de H2-B? (Met andere woorden, wanneer zou je dan naar de VS kunnen als die allemaal goed gaat)
Aanvraag werkgever is minimaal 60 dagen van tevoren, maximaal 120 dagen. Ik kan alleen niet vinden of ik vanaf het moment van aanvraag al naar de States kan om de benodigde chauffeursdiploma cursussen te gaan volgen, maar dat lijkt mij wel. Zestig dagen lijkt mij ook best wel lang voor een CDL & OTR cursus, ik hoef me alleen om te scholen naar Amerikaanse wetten en regels, rijden kan ik al :D
Aangaande je huwelijksplan, met een week is zoiets niet afgerond, dat kost meer tijd en je zal toch zeker de schijn van visafraude creëren.
Het risico dat we zouden nemen met een I-864 is groot, als dit zou falen dan kan ik enige vorm van (werk-)visum in de US voortaan wel vergeten. Een H-2B lijkt dus de zekerdere weg, vooral omdat het blijkt dat men onder dit visum ook een Green Card aan mag vragen. Dus mocht ik ter plekke een nieuwe vlam tegenkomen... :P
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Hockey »

Met een cap bedoel ik een maximaal aantal visa (H2-B) dat per jaar verstrekt wordt. En zo te zien is dat inderdaad zo. Dus als er meer aanvragen zijn wordt er geloot wie er winnen.
Zie dezelfde wikipedia link, het is een non immigrant visum en leidt dus niet tot een greencard.
Tenslotte processing times doelt op hoelang de overheid nodig heeft om alle aanvragen te verwerken. Daar zijn ongetwijfeld gegevens over te vinden ergens op internet.

PS: Bekijk ook deze link eens,de officiële overheids site.
Gebruikersavatar
Paddy
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 nov 2010, 10:28
Locatie: Strijen, Nederland

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Paddy »

Bedankt voor je bericht :thumbup:

Mijn goal was einde zomer, en zo te zien begint het kalenderjaar op 1 oktober wat betreft die cap, dus dat komt prima uit.

Processing Time ga ik opzoeken, niet geheel onbelangrijk.

De mogelijkheid tot Green Card is inderdaad dichtgetimmerd met alleen een H-2B visum, echter kan de I-864 procedure alsnog in gang gezet worden met juiste plaatselijke hulp. Maar da's nog heel ver weg, en zien we tegen die tijd wel...
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Willem1 »

Even voor de duidelijkheid: Er is geen I-864 "procedure"... Je hebt eerst een basis nodig op grond waarvan je in aanmerking komt voor een greencard (bv een I-130 - dat is een greencard aanvraag voor een familielid, bv een spouse), en speciaal bij die I-130 hoort een I-864. Dus met alleen een I-864 (zonder I-130) heb je niks.

Natuurlijk kun je, net als iedere andere Nederlander (of iig niet-Amerikaan), voor een werkgebonden visum gaan - met alle (on)mogelijkheden die daarbij horen.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door kastelke »

Vraagje: stel dat de nu nog echtgenote haar echtgenoot gaat sponsoren, blijft zij dan ook de komende x jaren niet financieel verantwoordelijk voor hem, zelfs als ze gescheiden zijn?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Willem1 »

@kastelke : Ja - dat staat duidelijk op het I-864 formulier. De sponsor blijft verantwoordelijk, totdat de nieuwe LPR ofwel a) zelf een USC wordt; b) 40 social security credits heeft (effectief: 10 jaar gewerkt heeft), c) niet meer in de VS woont, d) er een nieuwe aanvraag met een nieuwe sponsor komt, of e) sterft. En er staat nadrukkelijk bij dat, bij een scheiding, de verantwoordelijkheden van de sponsor *niet* ophouden.

Maar daar komen ze niet eens aan toe, als de echtgenote niet ook naar de VS verhuist. Een sponsor moet in de VS (gaan) wonen.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Nog niet gescheiden, kan het nog?

Bericht door Ziva »

Kan TS niet Amerikaan worden als hij al 7 jaar getrouwd is met zijn Amerikaanse vrouw? Dat zou toch simpeler zijn...?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer