[K1 & AOS] Mag je in afwachting van je AOS, werkzaam zijn voor een bedrijf in Nederland?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
PhallyNL
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2018, 23:00
Aantal x V.S. bezocht: 100

[K1 & AOS] Mag je in afwachting van je AOS, werkzaam zijn voor een bedrijf in Nederland?

Bericht door PhallyNL »

Hoi Allemaal,

Ik heb dit forum deze week ontdekt, na het verbreken van het wereldrecord zoeken in Google op het kernwoord K1 :lol:
Na 2 jaar lang daten met mijn Amerikaanse vriendin (wij hebben elkaar om de drie maanden gezien), heb ik haar eindelijk ten huwelijk gevraagd en zijn we verloofd!

Dit forum heeft mij erg geholpen met het beantwoorden van K1 vragen maar ik zit toch nog met het volgende
Sinds 2014 ben ik werkzaam voor een Amerikaans bedrijf en zij hebben aangegeven dat zij mij graag een baan willen aanbieden in San Francisco
Eind 2016 zijn wij al door een L1 process gegaan, maar helaas niet succesvol. De vacature blijft open en ik heb aangegeven dat ik via een K1 visum naar de Verenigde Staten wil gaan.

Tot aan de approval van de NOA2, kan ik blijven werken in Nederland alleen zal ik op een gegeven moment (als alles goed gaat) naar de VS vertrekken en binnen 90 dagen trouwen. Om in aanmerking te komen voor een werkvergunning, zal een AOS+EAD worden doorgevoerd en zal ik in de US moeten blijven.

Mag ik dan nog steeds werkzaam zijn voor een bedrijf in Nederland terwijl ik in de VS woon? Mag ik dan ook Amerikaanse klanten bezoeken?
Waar ik voor wil waken, is dat mijn huidige bedrijf mij laat gaan omdat zij mij niet kunnen inzetten.

Voor degene die zijn voorgegaan, hoe hebben jullie de periode tussen K1 & EAD overbrugd wat betreft werk?

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!

Dank alvast
Paul
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: [K1 & AOS] Mag je in afwachting van je AOS, werkzaam zijn voor een bedrijf in Nederland?

Bericht door sundaysue »

Dit is een beetje een grey-area.

Om in Amerika te mogen werken, met Amerikaanse klanten en Amerikaanse dollars op een Amerikaanse rekening, moet je een geldig werkvergunning hebben. Niet alleen jij, maar ook het bedrijf waar je voor werkt kan flink in de problemen komen als ze doorhebben dat je illegaal werkt.

However, waarom ik grey-area zei, is omdat je sorta kinda wel mag werken zolang je geld ontvang op je Nederlandse bankrekening van klanten buiten Amerika. Maar dit is niet altijd erg goed ondersteund of het wel echt mag, maar men doet het.

Dit is dus een van de nadelen van K1 en dan moet je helaas even op de blaren zitten.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: [K1 & AOS] Mag je in afwachting van je AOS, werkzaam zijn voor een bedrijf in Nederland?

Bericht door Max Kool »

Dat is meer onder de radar blijven dan dat het een grijs gebied is.

Volgens mij màg het niet. Dat mensen het toch doen is hun zaak.
LA, LA, LA....
Willem1
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: [K1 & AOS] Mag je in afwachting van je AOS, werkzaam zijn voor een bedrijf in Nederland?

Bericht door Willem1 »

Je kunt natuurlijk kijken of er met je werk wat te regelen valt (kun je een tijdje vakantie krijgen, al dan niet onbetaald, om die periode de overbruggen?)

Maar wat ik me ook afvraag: zou je niet liever voor een CR-1 visum gaan? Qua doorlooptijd duurt een CR-1 ongeveer even lang als een K1, maar als het dan is toegekend kun je meteen het land in als (conditional) permanent resident, en mag je dus direct werken. En dan hoef je ook geen AOS meer te doen. De enige issue is dat de volgorde verandert: eerst trouwen, dan terug naar NL, een CR-1 aanvragen en dan naar de VS. Met een K1 vraag je eerst je visum aan, dan naar de VS, trouwen, en dan EAD + AOS.

Ik snap wel dat het misschien minder romantisch is om eerst te trouwen en daarna alsnog een periode gescheiden te moeten leven - maar in dit geval vermoed ik wel praktischer.
PhallyNL
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2018, 23:00
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: [K1 & AOS] Mag je in afwachting van je AOS, werkzaam zijn voor een bedrijf in Nederland?

Bericht door PhallyNL »

Hi allemaal

Bedankt voor jullie reacties, wordt zeer gewaardeerd.

Ik begrijp uit de eerste twee reacties, dat blijven werken voor een bedrijf in Nederland, mogelijke consequenties kan hebben?
Aangezien we een immigratie advocaat hebben ingeschakeld, zal ik deze vraag voorleggen
In ieder geval bedankt voor de antwoorden!

@Willem1
Wat betreft de CR-1 visum, is dat zeker een optie. Ik zou dan kunnen blijven doorwerken in Nederland in afwachting van de visa
In je reactie schrijf je, eerst trouwen dan terug naar NL. Dat zal betekenen dat ik op een ESTA naar de US moet.
Ik heb ergens gelezen dat de intentie is dat je niet wilt trouwen op basis van de ESTA, maar dat het zomaar "gebeurt"

Kan je hierin nog in de problemen komen als je intentie is om te trouwen obv een ESTA?
Willem1
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: [K1 & AOS] Mag je in afwachting van je AOS, werkzaam zijn voor een bedrijf in Nederland?

Bericht door Willem1 »

Als je op een ESTA binnengaat, trouwt, maar je gewoon aan de voorwaarden van de ESTA houdt (= op tijd het land uit, niet werken, etc), dan doe je niks illegaals. Het enige "risico" dat er is, is dat de CBP officer je niet binnen wil laten op je ESTA (als hij/zij te weten komt dat je gaat trouwen) omdat hij/zij vermoedt dat je je niet aan die voorwaarden zou gaan houden (bv omdat je de intentie hebt om niet meer de VS te verlaten - wat een te verdedigen 'vermoeden' is, omdat getrouwde mensen nu eenmaal niet graag uit elkaar gaan).

Nogmaals: op deze manier die je niks verkeerd. Het risico is alleen dat je de schijn tegen kunt krijgen, en dat kan vervelende gevolgen hebben. Echter, tenzij CBP er lucht van krijgt dat je komt om te trouwen (en die informatie kan eigenlijk alleen vanuit jezelf en/of je reisgenoten komen), is dat risico erg laag.

Het bovenstaande geldt natuurlijk als je in de VS wilt trouwen. Als de trouwerij buiten de VS plaatsvindt, dan speelt het ueberhaupt niet.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4966
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: [K1 & AOS] Mag je in afwachting van je AOS, werkzaam zijn voor een bedrijf in Nederland?

Bericht door hemmie »

Een kennis van ons was hier op een of ander specifiek Frans visum, en leerde in de tijd dat ze hier was haar man kennen. Na 1,5 jaar moest ze terug, maar ze zijn net voor die tijd getrouwd. Zij wilde ook graag vanuit huis blijven werken voor het Franse bedrijf terwijl ze op haar green card wachtte, maar het was allemaal erg vaag of dat nu wel of niet mocht, immigration lawyer gaf veloof ik ook geen duidelijk uitsluutsel, en ze heeft het niet aangedurfd. Ze werkt dus helemaal niet op dit moment.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4966
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: [K1 & AOS] Mag je in afwachting van je AOS, werkzaam zijn voor een bedrijf in Nederland?

Bericht door hemmie »

Dit stukje kwam laats op FB langs, is wel al wat ouder, maar zal denk ik nog aardig kloppen. Ik zou in deze tijd persoonlijk nog minder risico durven nemen.
Terug in Texas!
PhallyNL
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2018, 23:00
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: [K1 & AOS] Mag je in afwachting van je AOS, werkzaam zijn voor een bedrijf in Nederland?

Bericht door PhallyNL »

Bedankt voor het stukje Hemmie! Dit gaat ons zeker verder helpen met de visa.
Het lijkt erop dat het niet verstandig is om te blijven werken voor een bedrijf in het buitenland terwijl ik in de US woon
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer