applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door Tipsy_1 »

hoi,
ik wil morgen mijn SSN gaan aanvragen. ik ben hiervoor formulier SS-5 aan het invullen. Ik veronderstel dat ik (L1 visa) an Allien allowed to work ben :lol:

Vraag is of ik voor mijn man (is hier op L2 - gaat uiteraard nog work permit aanvragen) nu ook al een SSN kan aanvragen. Of is het de bedoeling dat ik dit doe eens hij een work permit heeft?

bedankt
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door hemmie »

Op L2 kun je gewoon een SSN aanvragen. Ik heb altijd een SSN gehad met mijn L2, maar nooit een werkvergunning.
Terug in Texas!
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door Patrick1975 »

Tipsy_1 schreef:Vraag is of ik voor mijn man (is hier op L2 - gaat uiteraard nog work permit aanvragen) nu ook al een SSN kan aanvragen. Of is het de bedoeling dat ik dit doe eens hij een work permit heeft?
Je kunt inderdaad direct een SSN aanvragen met een L2 visum voor de spouse. Voor kinderen kan dat geloof ik niet, maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door hemmie »

Volgens mij heeft ze alleen honden :wink:
Maar nee, voor kinderen kan dat niet (wel een ITIN voor de belasting), onze kinderen kregen pas een SSN toen de greencard binnen was.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door Tipsy_1 »

OK morgen gaan we dus naar dat office, duimen maar dat we niet te vroeg zijn (pas dinsdag aangekomen) en er niet te veel wachtrijen en zo zijn :-)
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door Max Kool »

SSN aanvragen doe je toch pas minimaal10 dagen na aankomst?
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door hemmie »

Dat zeggen ze altijd, maar je kunt het aanvragen zo gauw ze bij de SSN administratie je aankomst in de VS goed hebben geregistreerd. Dat zal waarschijnlijk uiterlijk na 10 dagen zijn, maar onze ervaring van alweer wat jaren geleden is ook dat het al na een paar dagen kan. Maar je loopt dus het risico dat je voor niets naar het SSN kantoor gaat als je te vroeg gaat, dan moet je nog eens terugkomen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door Tipsy_1 »

Wij zijn op dinsdag gearriveerd in de avond en die vrijdagmorgen (dus drie dagen later) al onze SSN kaart kunnen gaan aanvragen die dan weer enkele dagen later in de bus zat. En volgens mij had ik gerust ook donderdag of woensdag kunnen gaan.

Het pakketje voor het aanvragen van de workpermit voor mijn man ligt ook klaar om naar de lockbox in Texas verstuurd te worden.
Hopelijk gaat dat even vlot maar van een collega gehoord dat dit toch wel een half jaar geduurd heeft bij zijn vrouw.
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door Patrick1975 »

hoi Tipsy,
De processing time voor de werkvergunning is op het moment minimaal 4 maanden, maar kan langer duren.
Als je zoekt op USCIS processing times, kun je de meest up-to-date informatie vinden. Je moet dan het juiste formulier (I-765) en office (National Benefits Center) kiezen en dan zie je hoe lang ze er op het moment over doen.

Ongeveer een half jaar klopt dus wel.
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door Patrick1975 »

En dan nog een tip voor Tipsy (sorry voor de flauwe woordspeling)...

Als je man een offer letter heeft voor een baan, dan kun je USCIS bellen en vragen om 'expedited processing'. Dan kan het heel snel gaan ;-)
Maar dat kan alleen als er een concrete werkoffer is.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door Tipsy_1 »

bedankt voor de tips.
Vorige week de documenten naar de lockbox gestuurd - de fee is alvast van mijn rekening dus ze hebben de envelop wel opgemaakt! :lol:
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: applying for SSN card op L2 visa (geen work permit)

Bericht door Patrick1975 »

Als onderdeel van groene kaart proces had ik in juli de werkvergunning (inclusief social security) aangevraagd voor mijn familie (vrouw en kids).
Het duurde 5.5 maanden via de National Benefits Center zonder expedited processing.

Met expedited processing kan het een stuk sneller gaan als je een concrete job offer hebt voor de persoon op de L-2.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer