Emigreren met overwaarde op NL huis

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Papageno
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2018, 12:10
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Wellesley close to Boston

Emigreren met overwaarde op NL huis

Bericht door Papageno »

Hi All,

In de voorbereiding naar de migratie (plan is lente 2019 naar Massachusetts) zien we nu een significante overwaarde van ons huidige NL huis op ons afkomen.
Een collega wist me te vertellen dat als de transactiedatum van verkoop huis na het uitschrijven is, dit gunstiger is (vermogen afrekenning via M-biljet kijkt dan niet naar dat opgebouwde vermogen).
Verder: hoe krijg ik dat geld op een goedkope (legale!) manier naar US? (gewoon storten op de ING rekening en dan daar overboeken naar de gewone bank?)
Waar moet ik dan rekening mee houden? (hier al gelezen dat het handig is om hypotheekackte en notarisbrief e.d. te hebben om aan te tonen dat het eerlijk verkregen geld is. :clap: )
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Emigreren met overwaarde op NL huis

Bericht door Queste »

Ik heb geen enkel verschil gemerkt tussen afrekenen via de "normale" inkomstenbelasting en het M-biljet. Maakt naar mijn mening geen *** uit. Bij het verplaatsen van het geld over de grens wordt er een AML (anti money laundering) onderzoek gedaan, dit gebeurde zelfs bij mij bij het overboeken van NL naar DE. Hier kan wat tijd mee gemoeid zijn, mijn bank hier in DE nam een comfortable 2 weken voor dit onderzoek waarin ze mijn geld geblokkeerd hielden. Je moet dan dus inderdaad aantonen wat de oorsprong van het geld is, bij voorkeur middels documenten met echtheidskenmerken zoals van de notaris. Het kan helpen om een kort briefje door de notaris te laten opstellen, maar in mijn geval was het een huis verkoop uit een erfenis dus iets gecompliceerder.
Je kan het geld via de bank overmaken, dit is wel duur en die kosten zitten verstopt in de omrekenkoers: de bank zal je dit niet vertellen. De goedkoopste broker is Transferwise maar hiermee kan je alleen via een ACH transfer je geld weer uit je borderless account krijgen. Ik heb uiteindelijk voor de grote bulk voor TorFX gekozen omdat ik een traditional wire transfer moest doen. Tor heeft de kosten, in tegenstelling tot TW, wel in de exchangerate verstopt zitten en je zal een rate krijgen afhankelijk van de hoogte van het bedrag wat je overboekt. Als het een aanzienlijk bedrag is, is er behoorlijk onderhandelingsruimte dus leg je niet direct bij het eerste aanbod neer!
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
lost95
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 jul 2012, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: Washington, DC

Re: Emigreren met overwaarde op NL huis

Bericht door lost95 »

Ik gebruik ook altijd transferwise (bij mij gaat geld van Amerika naar Nederland). Af en toe neemt bank contact op met vraag of ik kan aantonen waar geld vandaan komt, maar is nooit een probleem. Dus zorg inderdaad voor goede onderbouwing en zorg dat zowel de “van” rekening opdezelfde naam staat als de “naar” rekening.(zodat je kan aantonen dat je idd geld naar jezelf overmaakt).
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Emigreren met overwaarde op NL huis

Bericht door Patrick1975 »

Papageno schreef: Een collega wist me te vertellen dat als de transactiedatum van verkoop huis na het uitschrijven is, dit gunstiger is (vermogen afrekenning via M-biljet kijkt dan niet naar dat opgebouwde vermogen )
Belastingadviseur raadplegen :-) zeker als het om grote bedragen gaat.

Waar je ook op moet letten is mogelijke US belastingen. In mijn geval kon ik mijn huis pas verkopen nadat ik al richting Amerika was vertrokken. Aangezien ik nog een flinke hypotheek had op mijn huis, kon ik met de US fiscus afrekenen over de ‘valutakoerswinst op mijn hypotheeklening’ en ik kan je zeggen dat dat een behoorlijk bedrag was dat ik aan de Amerikaanse fiscus moest betalen.

Hoeft in jouw geval geen probleem te zijn (indie geen resterende hypotheekschuld, of geen winst op de valutakoers) maar ik zou het toch even nakijken als ik jou was.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer