DV 2020 opleidingsniveau en werkervaring?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
ChristaDoel
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 okt 2016, 15:28
Aantal x V.S. bezocht: 3

DV 2020 opleidingsniveau en werkervaring?

Bericht door ChristaDoel »

Hoi allemaal!
Mijn man en ik willen dit jaar meedoen met de DV lotery maar komen niet helemaal uit de opleidingseisen en evt werkervaring. We hebben google en het forum al afgespeurd maar helaas nog geen concreet antwoord kunnen vinden op onze vraag, vandaar dat ik via dit topic probeer of iemand ons kan helpen?

Het zit namelijk zo:
Ik ben fysiotherapeut (HBO bachelor) en heb inmiddels 9 jaar ervaring. Voor zover ik kon vinden is fysiotherapie in de VS een universitaire studie, dus kan ik dit qua niveau niet zomaar vergelijken. Moet ik dan dus 'some university courses' invullen omdat dit vergelijkbaar is met de NL bachelor studie?
Bereken je je aantal schooljaren vanaf de basisschool groep 1? Dat zou in mijn geval betekenen dat ik 8 jaar basisschool, 5 jaar havo en 4 jaar HBO heb gedaan, is dus totaal 17 jaar onderwijs. Klopt dit?

Dan de situatie van mijn man, die is mogelijk nog iets ingewikkelder:
Hij heeft is nl op zijn 15e gaan werken en heeft een BBL opleiding gedaan tot MBO niveau 4, dit zou volgens internet gelijk staan aan Highschool in de VS.
Maar inmiddels studeert hij deeltijd HBO en hoopt in juni 2019 af te studeren (ook een 4 jarige studie) en dan heeft dus ook hij een volwaardig HBO bachelor diploma, mààr nog geen werkervaring op dit niveau, maakt dit uit?
Hoe zouden we dit moeten berekenen qua studie jaren? en qua evt. werkervaring? En moeten we dan qua opleidingsniveau dan dus highschool aanvinken, omdat hij dus op dit moment nog geen HBO diplima heeft of (ook?) 'some university courses'?


Kan je trouwens om je kansen te vergroten beide een aparte aanvraag voor de loterij indienen?

bedankt voor de hulp en tips!
groetjes Christa
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: DV 2020 opleidingsniveau en werkervaring?

Bericht door Hockey »

Sowieso allebei apart aan de loterij deelnemen.
Lagere school dan wel basisschool telt vanaf dat je 6 jaar bent, dus groep 3. Oftewel vroeger de eerste klas. De VS kent het verschil tussen hbo en wo niet, dus een bachelor opleiding is een university degree. Jouw man heeft "some university courses" want de opleiding nog niet afgerond.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: DV 2020 opleidingsniveau en werkervaring?

Bericht door Dutchess »

Dit is nu een ontstekende vraag om in het Slow chat topic DV 2020 te zetten.

Voor jezelf, denk ik dat je "university degree" kan invullen. Ja, tegenwoordig zijn de fysio opleidingen op universitair (doctorate) niveau, maar er zijn nog mensen die bachelor's (of master's) in fysio hebben.

Basisonderwijs tel je vanaf group 3, niet group 1.

Voor je man denk ik dat je "some university courses" moet aanvinken, maar ik ben niet 100% zeker en hoop dat anderen advies kunnen geven hierover.

Edit: zag net dat Hockey tegelijkertijd antwoordde.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
ChristaDoel
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 okt 2016, 15:28
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: DV 2020 opleidingsniveau en werkervaring?

Bericht door ChristaDoel »

super bedankt voor jullie reacties, dat maakt het een en ander al iets duidelijker!

Even nog een andere vraag: Op internet kwam ik tegen dat je met een SVP rate van 8.0 of hoger, meer kans maakt binnen de loterij. Is dat echt zo?
Op de site onetonline.org staat fysiotherapeut aangeschreven als 8.0 of hoger, met bright outlook. Voor zover ik kon vinden betekent dat het baan aanbod in die sector de komende jaren flink zal stijgen, op zich gunstig dus.
Maar wil dat dan ook echt zeggen dat de kans op een visum groter is? (ik reken nergens op hoor)
Dan is het toch geen echte loterij meer?
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: DV 2020 opleidingsniveau en werkervaring?

Bericht door Wanderlust »

ChristaDoel schreef:Op internet kwam ik tegen dat je met een SVP rate van 8.0 of hoger, meer kans maakt binnen de loterij. Is dat echt zo?
Nope, loterij = random. Enige wat je kunt doen om je kans te vergroten/verdubbelen is dat zowel jij als je partner meedoet.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: DV 2020 opleidingsniveau en werkervaring?

Bericht door Hockey »

ChristaDoel schreef:Even nog een andere vraag: Op internet kwam ik tegen dat je met een SVP rate van 8.0 of hoger, meer kans maakt binnen de loterij. Is dat echt zo?
Op internet is vaag. Welke site? Geef a.u.b. de specifieke link.
Volgende vraag, zie jij bij het invullen ergens staan dat je je beroep moet invullen? Indien nee, dan wordt je beroep dus niet meegewogen.

O*Net Online is eensite die informatie geeft over de arbeidsmarkt, en niets te maken heeft met de DV website. Het is enigszins vergelijkbaar met ons CPB als zij een voorspelling doen, en ook daar is geen relatie tot immigratie. Het enige dat het zegt is dat ALS je de DV Lottery heb gewonnen EN je valt in een categorie banen met een bright outlook de kans op zo'n baan wellicht groter is.
Maar zelfs dan geldt, vraag bij de beroepsvereniging in de VS na of jij met jouw kwalificaties daar aan de slag ma of dat er aanvullende opleidingen nodig zijn.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2020 opleidingsniveau en werkervaring?

Bericht door Nagini »

Als je niet aan de 12 jaar school eis van de DV komt, kan je met behulp van ervaring in een beroep met SVP >7 (geloof ik) de resterende jaren die je mist goedmaken. Dan kun je zo zelfs zonder aan de opleidings eis te voldoen meedoen met de DV.
Er wordt verder tijdens de DV niet meer naar je beroep gekeken, dus in wat voor een schaal je valt maakt niet meer uit voor de uitkomst.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer