Werken in de VS

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
rhsmit1991
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 sep 2018, 11:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Werken in de VS

Bericht door rhsmit1991 »

Goedendag,

Mijn naam is Richelle Smit en momenteel studeer ik Social work aan de hogeschool van Amsterdam. Ik weet na informeren dat mijn toekomstige diploma gelegaliseerd kan worden door de overheid.

Mijn vraag is, weet u of hierin veel werk te vinden is in de VS? (gaat vooral om het werken met bejaarde). Als ik mijn HBO opleiding niet afmaak maar wel het eerste jaar, kan ik hier dan nog Amerika mee in en wat bereiken?

Ook zit ik eraan te denken eventuele thuisstudie curssusen te volgen wat betreft ouderenzorg (bij NHI, of LOI) Zijn deze afgeronde curssusen ook geldig in de VS?

Met vriendelijke groet,
Richelle Smit
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Werken in de VS

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik heb het sterke vermoeden dat geen van je diploma's of getuigschriften op dat gebied erkend worden in de V.S.
Maar dat is nog je minste zorg. Op basis waarvan denk jij überhaupt naar de V.S. te kunnen verhuizen? Dat is echt niet zo eenvoudig als jij lijkt te denken.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
rhsmit1991
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 sep 2018, 11:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Werken in de VS

Bericht door rhsmit1991 »

Na contact te hebben gehad met het ministerie van onderwijs word kan (als ik de studie haal) mijn diploma gelegaliseerd worden voor het buitenland. Ik zou er graag werk willen zoeken. Ik geloof dat jij hier een hoop verstand van hebt :) zou je me er meer over kunnen vertellen?
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Werken in de VS

Bericht door dutch_in_seattle »

Legaliseren wil niet zeggen dat een diploma in het buitenland erkend wordt.
Kijk maar eens in het subforum 'Emigratie naar Amerika'. Daar zijn dit soort onderwerpen al legio keren aan de orde gekomen. (Moderatoren, wellicht moet dit onderwerp daar naar toe verplaatst worden.)
Er zijn trouwens forumleden die hier veel meer van af weten dan ik, hoor.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Werken in de VS

Bericht door Hockey »

Neem contact op met de beroepsvereniging in de VS en kijk wat zij vinden van buitenlandse diploma's.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Werken in de VS

Bericht door dutch_in_seattle »

Even voor alle duidelijkheid, wanneer een diploma gelegaliseerd wordt, dan wordt alleen maar officieel bevestigd dat het document van een bevoegde instantie komt, m.a.w. dat het een "echt" diploma is. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat het diploma in het buitenland wordt erkend.
Gezien de ervaringen van mensen die ik hier ken, zeker in de medische wereld, betwijfel ik dat jouw Nederlandse diploma's of getuigschriften in de V.S. worden erkend. Maar zoals gezegd, zou je contact kunnen opnemen met een beroepsvereniging in de V.S.

Maar zelfs als je diploma's erkend worden, dan nog blijft de vraag hoe jij naar de V.S. denkt te verhuizen. Je mag niet zomaar je koffers pakken en deze richting op komen. Zo werkt het gewoon niet. De gemakkelijkste manier is om een Amerikaan(se) aan de haak te slaan en met die persoon te trouwen. Er zijn nog wat andere mogelijkheden (er is een standaardlijstje op dit forum), maar het is echt niet eenvoudig.

Ook nog een vraag: vanwaar jouw belangstelling om de V.S. te verhuizen? Ben je er al eens geweest?

Ik wens je alle succes toe, maar blijf wel met beide benen op de grond staan.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Werken in de VS

Bericht door Bennogr »

Een Nederlands diploma hebben en werken in de VS zijn echt twee heel verschillende dingen. Zelf heb ik een ouderwets doctoraal Engels van de Universiteit van Amsterdam. En nog wat leservaring ook. Maar ik zou in de VS twee jaar terug naar de universiteit moeten om hier les te mogen geven. Zelfs om Engels als een Vreemde Taal te mogen geven aan legale immigranten.

Plus: als je in de zorg wilt, moet je echt wel wat meer van de Engelse taal weten dan wat je van de TV oppikt.

Niet om je te ontmoedigen, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Heel goed uitzoeken dus.

Misschien in het kader van een echte vakantie in de VS, proberen een uurtje te praten met een deskundige in jouw vak. Mag niet een sollicitatiegesprek zijn, maar een uurtje praten over "hoe doen jullie dat hier" is natuurlijk gewoon een onderdeel van een goede vakantie.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Werken in de VS

Bericht door Wanderlust »

Bennogr schreef:proberen een uurtje te praten met een deskundige in jouw vak.
Ook het advies dat ik je zou geven. Je netwerk uitbreiden. Overweeg je het om verder te studeren? Je zou kunnen kijken of je tijdens je opleiding een periode naar de VS kunt in het kader van uitwisseling en/of stage.

Het is inderdaad zoals dutch_in_seattle ook al aankaart, (alleen al visum-technisch) een stuk lastiger om in de VS te werken dan veel mensen denken.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Werken in de VS

Bericht door Old Faithful »

dutch_in_seattle schreef:De gemakkelijkste manier is om een Amerikaan(se) aan de haak te slaan en met die persoon te trouwen. Er zijn nog wat andere mogelijkheden (er is een standaardlijstje op dit forum), maar het is echt niet eenvoudig.
Ik heb dat lijstje van forumlid Hockey even opgezocht. Je vindt het in de post van 19 mei 2018 16.15u in dit topic: viewtopic.php?f=12&t=71353&p=1162961&hi ... e#p1162961

Succes.
Groet,

Old Faithful
Bluebonnet
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2017, 13:57

Re: Werken in de VS

Bericht door Bluebonnet »

En wat wil je precies doen in de bejaardenzorg? Want hier moet je minstens een CNA zijn om minimum wage te verdienen. Zonder CNA kan je luiers verschonen en de vloer dweilen voor zo'n $8 per uur (Texas). Voor de goed betaalde banen met redelijke werkuren moet je een RN zijn.

CNAs en schoonmaaksters zijn hier makkelijk te vinden, daar hebben ze geen Nederlanders voor nodig. Als je je diploma kan laten vertalen naar RN (maar dan zal je hoogstwaarschijnlijk nog steeds hier een deel van je opleiding moeten herhalen) heb je misschien een kans.

Wat wel steeds vaker gevraagd wordt, en beter betaalt: mensen met een theologische opleiding die verantwoordelijk zijn voor spiritueel welzijn van de bejaarden. Steeds meer bejaardenhuizen hebben zo iemand in dienst i.p.v. afhankelijk te zijn van plaatselijke kerken.
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Werken in de VS

Bericht door sundaysue »

Wat heb jij te bieden wat een reguliere Amerikaan niet kan bieden? Voor H1-B moet er veel bewijs worden aangeleverd dat jij de enige persoon bent die de positie kan vervullen. Ik geloof dat er voldoende Amerikanen zijn die dit werk kunnen doen, tenzij jij iets enorm speciaal beheerst.

Voor een L1 visum moet je voor een Nederlands bedrijf werken dat een Amerikaanse tak heeft die je de optie bieden om voor de Amerikaanse tak te werken.

Zoals altijd, het is niet 123 makkelijk om de VS binnen te komen en, als gewenst, te blijven.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Werken in de VS

Bericht door Wanderlust »

sundaysue schreef:Voor een L1 visum moet je voor een Nederlands bedrijf werken dat een Amerikaanse tak heeft die je de optie bieden om voor de Amerikaanse tak te werken.
Hier wil ik graag op aanvullen dat een L1 me voor dit werk rather unusual lijkt (executive/manager of specialized knowledge). Als je al zo'n organisatie zou vinden...
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Werken in de VS

Bericht door Patrick1975 »

rhsmit1991 schreef:Goedendag,
Mijn vraag is, weet u of hierin veel werk te vinden is in de VS? (gaat vooral om het werken met bejaarde). Als ik mijn HBO opleiding niet afmaak maar wel het eerste jaar, kan ik hier dan nog Amerika mee in en wat bereiken?
Enige realistisch pad in de gezondheidszorg is als je kwalificeert als registered nurse or dokter onder de Amerikaanse definities. Bejaardenzorg aangevuld met bepaalde medische bevoegdheden geeft een kans. In dat geval moet je een Amerikaanse sponsor vinden die de kosten wil betalen.

Google immigration registered nurse en dan kun je uitvinden of er een mogelijkheid is.
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Werken in de VS

Bericht door sundaysue »

En als ze zich alsnog wilt kwalificeren voor RN hier in Amerika is het bijna onmogelijk om een H1-B te krijgen. Wordt bijna alleen maar uitgegeven aan foreign RN's die een positie willen nemen die een 4-year-degree-diploma in bezit hebben.

Er is een category H-1C dat foreign registered nurses toe laat maar maar een handjevol ziekenhuizen hier in de VS kwalificeren daar voor.

Oh, en niet te vergeten hoe veel testen je hier moet gaan afleggen om als RN aan de slag te gaan ondanks dat je in NL een diploma hebt. Department of Labor ain't no joke!
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Werken in de VS

Bericht door Patrick1975 »

Ja ze maken het aardig moeilijk. Maar de gezondheidszorg is 1 van de weinige beroepsgroepen waar je een kans maakt.
Ik geloof graag dat het geen makkelijke weg is. Maar als je het echt graag wilt, dan is het de moeite waard om te onderzoeken.

Ik wilde ook graag naar Amerika en heb een baan gezocht waar ik uiteindelijk via L-visum kon gaan. Ik kan me nog goed herinneren dat iedereen vertelde dat het waarschijnlijk niet zou lukken.
rhsmit1991
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 sep 2018, 11:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Werken in de VS

Bericht door rhsmit1991 »

Patrick1975 schreef:Ja ze maken het aardig moeilijk. Maar de gezondheidszorg is 1 van de weinige beroepsgroepen waar je een kans maakt.
Ik geloof graag dat het geen makkelijke weg is. Maar als je het echt graag wilt, dan is het de moeite waard om te onderzoeken.

Ik wilde ook graag naar Amerika en heb een baan gezocht waar ik uiteindelijk via L-visum kon gaan. Ik kan me nog goed herinneren dat iedereen vertelde dat het waarschijnlijk niet zou lukken.
Hoi Patrick! Bedankt voor je antwoord.
Zou ik je mail mogen om je meer informatie te vragen?

Alle anderen,
Heel erg bedankt voor jullie info!

Groet
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Werken in de VS

Bericht door goldenhills »

sundaysue schreef:Er is een category H-1C dat foreign registered nurses toe laat
Die is er toch niet meer? Volgens USCIS: "This classification expired as of December 20, 2009."
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Werken in de VS

Bericht door sundaysue »

^ Oef, you're right!
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Sunny2007
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 okt 2017, 00:16
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Werken in de VS

Bericht door Sunny2007 »

Hallo,

Ik ben zelf ook social worker en heb mijn bachelor social work in Nl behaald en ga nu 17 November emigreren.

Ik heb mijn diploma eerst bij DUO in Nl laten legaliseren. (Aangetekend opsturen en je krijgt het binnen 2 weken terug en het is gelegaliseerd.

Vervolgens contact gelegd met CSWE counsel on social work education in amerika. Via hun website aanmelden voor een recognition and evaliation.
https://www.cswe.org/Accreditation/Othe ... eview.aspx

Het is een hoop werk en geld, maar uiteindelijk is mijn diploma gewaardeerd als een bachelor diploma in amerika. Dit betekend dat ik bewijs heb dat ze hem in elk geval waarderen. Dat wil niet zeggen dat andere scholen en of werkgevers dat ook vinden!

Maar ik heb op deze manier meer kans voor werk en voor verdere opleiding als ik dat wil.

Ik verhuis naar minnesota, waar ik nog een license moet behalen om als social worker aan de slag te gaan. Ze gaven mij aan dat ze eerst een approval van CSWE willen hebben en ik dan een license kan halen. Vandaar dat ik het via deze weg heb gedaan. De license ga ik behalen als ik in amerika ben. Eerst naar school mijn engels nog meer verbeteren en studeren om de license te behalen. Vervolgens werk zoeken en via mijn werkgever een master SW gaan volgen. Misschien heb je hier ook iets aan.

Het is niet makkelijk, maar waar een wil is, is een weg!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Werken in de VS

Bericht door Bennogr »

Let wel even op: volgens mij gaat Sunny naar de VS omdat ze met een Amerikaan gaat trouwen. Waardoor ze dus een verblijfs-/werkvergunning kan krijgen. Dat maakt alles een stuk makkelijker. Zonder een Amerikaanse man/vrouw wordt het allemaal een heel stuk moeilijker om het land binnen te komen en te mogen werken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer