Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Jerre1986
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2018, 19:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door Jerre1986 »

Ik droom er al jaren van om te emigreren naar de VS, en de laatste tijd is dat gevoel enkel sterker geworden. Mede dankzij dat ik nu in een internationaal bedrijf werk die wereldwijd vestigingen heeft, waaronder in de VS. De mogelijkheden binnen het bedrijf om door te groeien en kennis in andere vestigingen te kunnen opdoen zijn eindeloos. Voor mezelf is het al een uitgemaakte zaak. Nog enkele jaren kennis en ervaring opdoen om dan mijn kans te wagen om mij kandidaat te stellen voor een functie, waarvoor ik in aanmerking kom, in de VS.
MAAR, mijn vrouw staat voorlopig nogal weigerachtig tegenover het idee. Daarom ben ik nu bezig met zoveel mogelijk informatie te verzamelen over allerlei zaken zoals scholen (wij hebben 3 kinderen), vakanties, lonen, de huizenmarkt, allerlei kosten, ziekteverzekering, de verschillende soorten visums (uiteindelijk is het mijn bedoeling om daar de rest van mijn leven te blijven), . . .

Ik denk dat het bij mijn vrouw vooral te maken heeft met het gemis van vrienden en familie en dat de afstand groot is. Ik ben eerlijk genoeg om toe te geven dat ik dat ook zal missen, maar in mindere mate aangezien er ongelofelijk veel mogelijkheden zijn om dagelijks met elkaar te communiceren. Een tweede reden waarom ze het niet zou zien zitten, zijn onze kinderen. Ze kijkt nogal graag naar het programma "Ik vertrek" en daarin zie je bijna altijd ongelukkige kinderen, die plots naar een school moeten in het buitenland, de taal niet kennen, geen vrienden hebben, sociaal geïsoleerd zijn (omdat ze bijvoorbeeld heel afgelegen wonen). En ze denkt waarschijnlijk dat dit bij ons ook het geval zou zijn. Het is niet mijn bedoeling om van de ene dag op de andere te zeggen "Jongens, morgen wonen wij in Amerika!", maar ik zou hen hier ook op voorbereiden en hen bij zo veel mogelijk te betrekken. Ik ben mij ervan bewust dat de aanpassing voor hen ook heel moeilijk zal zijn, maar kinderen zijn meer flexibel en zullen zich veel sneller kunnen aanpassen en ik zou hen er ook zo veel mogelijk bij betrekken, zodat de overgang toch vlot zou verlopen.

Het enige wat ik nog niet heb of toch weinig over gevonden heb zijn getuigenissen van mensen die de stap al gezet hebben. Als er toevallig mensen zijn die mij heel kort willen uitleggen waarom zij de stap hebben gezet om te verhuizen, wat de positieve en negatieve punten zijn aan de VS, zaken waarop moet gelet worden, of hun leven daar nu beter is of dat ze toch liever zouden terugkeren, . . . , dan zou mij dit al een heel eind verder helpen. Misschien kan ik haar op deze manier proberen overhalen.

Alvast bedankt!

Jeremy
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door bedeve »

Wens je toe dat je ook je eigen leven kunt leiden !
Waar dat ook moge wezen.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door Dutchess »

Zijn jullie al eens naar de VS geweest? En hoe oud zijn jullie kinderen? Hoe jonger ze zijn, hoe makkelijker de aanpassing. Maar ik was al bijna 16 toen ik voor het eerst naar de VS verhuisde, en dat ging ook prima.

Kijk ook eens op het Bloggers in Amerika draadje en lees blogs over ervaringen van mensen die je voor zijn gegaan.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Jerre1986
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2018, 19:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door Jerre1986 »

Ik ben er nog nooit geweest, maar het is gewoon een gevoel dat ik mij daar beter zal voelen dan nu hier in België. Ik voel mij hier gewoon niet thuis en ik heb altijd al een grote interesse gehad in de Amerikaanse levensstijl (sport, politiek, samenleving, . . .). Zelf heb ik het gevoel dat in mij daar meer thuis zal voelen. De vergelijking kan misschien raar klinken, maar ik vergelijk het soms met iemand die geboren wordt als man/vrouw die zich geen man/vrouw voelen.
Het is wel de bedoeling om zo vlug mogelijk eens met mijn gezin naar ginder te gaan en zodat ik heb zo duidelijk kan maken waarom ik mij er zo aangetrokken tot voel.
Onze kinderen zijn 5, 7 en 9. Mijn bedoeling zou zijn om hen er zo veel mogelijk op voor te bereiden, waar voor mij de belangrijkste factor de taal is.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door Bennogr »

Tsja. In het Engels is er niet voor niets het spreekwoord: het gras is altijd groener aan de andere kant van de heuvel.

Belangrijkste vraag is natuurlijk: waarom Amerika? Omdat je het land al 'kent' omdat je zoveel Amerikaanse films gezien hebt? Omdat je meer dan een mondje Engels spreekt? Omdat je graag paard wilt rijden en twee pistolen aan je broekriem wilt hebben hangen, net als een echte koeienjongen? Waarom niet Zuid-Frankrijk? Of Marokko? Of Italie? Of IJsland? Of Australie/Nieuw Zeeland? Of Thailand?

Je bent nog nooit in de VS geweest, maar je 'weet' al heel lang dat je je daar wilt gaan vestigen? (En daar oud wilt worden! ga maar vast flink sparen, want de steun voor ouderen hier is niet bepaald erg gul)?

Ik zou er inderdaad een tijdje voor uittrekken. Een paar keer naar verschillende delen van de VS op vakantie (en dan echte vakantie, niet het soort reis: als dit dinsdag is dan moet die Las Vegas zijn). Grondig onderzoeken welke steun je bedrijf geeft aan mensen die overgeplaatst worden. En nog zo wat.

Wat de kinderen betreft: die wennen wel, al kan het een tijdje duren. Wij zijn van New Jersey naar Minnesota verhuist toen onze zoon 10 was. Zelfs in hetzelfde land, dezelfde taal en gewoonten, heeft dat een jaar geduurd voordat hij ons vergeven heeft.

Dromen is goed, maar dan wel met beide ogen wijd open!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door tddft_ »

Ik denk dat allereerst slim is om een bezoekje te brengen aan de VS en dan voornamelijk de stad/staat waar je zelf naartoe zou willen emigreren. Ik snap aan de ene kant dat je heel graag wil emigreren naar de VS zonder dat je er zelf bent geweest, maar aan de andere kant denk ik dat het heel belangrijk is dat je een soort ''thuis-gevoel'' hebt wanneer je in dat land en in die stad bent voordat je zo'n grote keuze maakt.

Ik denk dat een vakantie naar de VS ook een goede manier is om je vrouw over te halen. Ik bedoel wil je anders dat zij hetzelfde gevoel en dezelfde gedachte over Amerika krijgt als jij.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door hemmie »

Als je vanuit je werk zou kunnen gaan op een L1 visum zou dat ideaal zijn. Als de werkgever je echt als expat ziet zullen zij ook de meeste kosten van de verhuizing vergoeden, en kun je het mooi een paar jaar uitrpoberen. Mocht het dan toch niet bevallen kun je altijd terug. Maar, beide partners moeten achter een expat-posting staan, anders zal het waarschijnlijk nooit een succes worden. Dus ga eens op vakantie naar de VS zodat je vrouw misschien iets beter een beeld erbij krijgt, en wie weet verandert ze dan van mening. En zelf niet alles door een roze bril zien, maar realistisch blijven. Ik woon heel graag in de VS, maar dat wil niet zeggen dat alles hier perfect is. Als je dat verwacht, zul je teleurgesteld worden. Zie het als een prachtig (tijdelijk) avontuur, en dan zie je wel wat de toekomst brengt.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door dutch_in_seattle »

Ook nog zoiets: je hebt het over "grote interesse ... in de Amerikaanse levensstijl". En wat is die Amerikaanse levensstijl dan volgens jou? Als ik iets heb geleerd in mijn bijna 18 jaar in de V.S., dan is het wel dat leven in de V.S. niet te vangen is in allerlei clichés. Amerika is veel meer dan wat je op t.v. ziet en het is enorm divers op nagenoeg elk gebied.

Ik sluit me geheel aan bij wat al eerder gezegd is: ga eerst gewoon eens een paar keer op vakantie hier. Misschien kom je wel tot de ontdekking dat Amerika niet het beloofde land voor je is. Staar je vooral niet blind op dat droombeeld dat je ogenschijnlijk van de V.S. hebt.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door Marcopstal »

Voor zover je als toerist al een beeld krijgt van hoe het echt eraan toegaat in de VS. Ik kom ook vaak achter de schermen en dan krijg je best nog wel een ander beeld.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door mtl »

Ik vind het een mooi land om op vakantie te gaan maar zou er niet willen wonen!
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door Pete.Z »

Ik zou eerst eens kijken in welk deel van de US je terecht zou komen via je werkgever, en daar eens een week of drie op vakantie gaan om mee te beginnen.
Trekt misschien je vrouw over de streep, of jullie willen gillend terug naar huis.
Vergis je niet, Amerika is leuk, maar zeker niet het beloofde land.
Gast

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door Gast »

Nieuwe vriendjes maken in de VS gaat vlot, iedereen is hier heel sociaal. Over de kinderen zelf zou ik me niet teveel zorgen maken. Op het strand hier in Chicago duurt het geen 5 minuten voor mijn dochter met anderen aan het spelen is, idem met kinderen in de wijk enz.
Houd er wel rekening mee dat je in en rondom de grote steden zal moeten kiezen tussen wonen in een degelijk publiek (gratis) schooldistrict met hoge huur- en vastgoedprijzen, en privescholen die varieren van relatief betaalbare (10-20k$ / jaar / kind) kleinere religieuze schooltjes (meestal naast een kerk, waarbij je verwacht wordt toe te treden met het hele gezin) tot de grote bekende privescholen (35k$+) die erg duur zijn. Je vrouw kan natuurlijk ook homeschooling proberen maar dat lijkt me geen al te best verkoopargument voor je emigratieplannen :lol:
Houd er ook rekening mee dat in de grote steden heel wat zaken een pak duurder zijn dan in BE/NL: huur of property tax, gezond eten, zomerkampen voor de kinderen etc. etc.
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Ik wil verhuizen naar de VS . . .

Bericht door Patrick1975 »

Mooie droom! Ik had ook van jongs af aan het gevoel naar het buitenland te verhuizen. Ik ben uiteindelijk in Amerika terecht gekomen en heb er totaal geen spijt van. Ik ben het wel eens met de adviezen om eerst het land te bezoeken met je vrouw. Idealiter kun je daar tijd doorbrengen en kan iemand lokaal de omgeving, huizen en scholen laten zien. Dat is een goede manier om te bepalen of je daar kunt wennen en of je vrouw en kinderen het naar hun zin zullen hebben.

Mijn vrouw twijfelde ook heel erg, maar na de gewenningsperiode zou ze niet meer terug willen verhuizen. We hebben inmiddels een ‘echt’ Amerikaans huis kunnen kopen en de kinderen spreken vloeiend Engels en hebben net zoveel vriendjes als voorheen.

De grootste uitdaging is wat mij betreft dat de familie ver weg woont en opa’s en oma’s voornamelijk via de iPad kunt spreken. Even na school bij opa en oma een snoepje of drankje halen is er voor de kids niet meer bij. De familie komt overigens graag op bezoek aangezien we in de buurt van San Diego wonen. Zuid Californie heeft het hele jaar door een Medditerrans klimaat. Oftewel je kunt vrijwel het hele jaar door naar het strand en een regenachtige dag wordt hier gevierd omdat die niet vaak voorkomen.

Suc6 en laat maar weten als je vragen hebt.
Groet, Patrick
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer