Acteren in Los Angeles

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Vaiana
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2018, 09:53

Acteren in Los Angeles

Bericht door Vaiana »

Hoi, super fijn dat je mijn topic bekijkt! Dit is mijn eerste topic dus ik hoop dat hij goed staat. Sorry als dit bericht lang wordt, veel dank aan degenen die de moeite nemen om alles te lezen :)

Ik wil (zoals vele hier) actrice worden in Los Angeles. Ik heb al een redelijk plan voor ogen maar ik heb echt nog lang niet alle informatie die ik nodig heb, daarom zijn alle tips en adviezen meer dan welkom!

Ik ben 13 jaar en woon in Nederland. Mijn allergrootste droom is om actrice te worden in Los Angeles. Ik volg het VWO tweetalig en start na de zomervakantie in jaar 3. Als alles goed loopt heb ik op mijn 17de mijn diploma. Ik heb een tijd toneelles gevolgd en dat vond ik heel leuk maar dat was erg musical gericht en ik zou graag de filmwereld in willen gaan. Na de zomervakantie ga ik dan ook beginnen met figureren en kleine rollen om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Als het lukt wil ik voordat ik klaar ben met school echt wel een goedgevuld portfolio hebben. Dan zijn er nog een aantal zaken waar ik rekening mee moet houden:

Taal: Ik beheers de Engelse taal al best goed, films zonder ondertiteling en boeken draai ik mijn hand niet voor om maar in conversaties hoor je echt nog wel goed dat het niet mijn eerste taal is. Ook struikel ik nog geregeld over mijn woorden. Thuis spreken we voor een deel Engels (vader spreekt Engels) en 2 van mijn 3 beste vriendinnen wonen in Engeland/Amerika en daar bel ik dagelijks mee. In mijn vrije tijd oefen ik heel veel op mijn accent en uitspraak en plus mijn tweetalige onderwijs zou dit goed moeten komen na 4 jaar toch?

Studie: Ik wil heel graag gaan studeren in Amerika. Welke studie en waar zoek ik later uit als ik beter weet wat ik wil en de studie zelf wordt betaald door mijn ouders. Ik weet dat studeren in Amerika is natuurlijk heel duur dus ik ga uitzoeken hoe het zit met studiebeursen etc. Ik heb hier wel een paar vragen over:
- Als je in Amerika studeert, kan je dan gedurende je studie gewoon in Amerika wonen? En daarna?
- En ik ga zeker niet voor een topuniversiteit als Harvard ofzo maar ik wil wel een goede studie doen zodat mocht het niet lukken in de acteerwereld ik nog gewoon een goede baan kan nemen.

Over het acteren zelf: Ik zou graag tijdens mijn studie oefenen en audities doen. Zou ik hier tijd voor hebben? Ik zit op de middelbare school dus echt geen flauw idee van hoeveel tijd je naast je studie overhoudt etc. Maar ik ben 100% bereid om al mijn vrije tijd in mijn droom te steken! Ik zou graag horen of jullie denken dat dit realistisch is. Ook wil ik dus hier in Nederland al een naam krijgen voordat ik naar Amerika ga zodat ik iig aantoonbare ervaring heb.

Ik weet dat er nog honderden zaken zijn waar ik geen rekening mee heb gehouden en dat is waarom ik dit topic open. Deel alsjeblieft al je ervaringen en toevoegingen want ik ben hard bezig om er een realistisch plan van te maken. Hou het alsjeblieft netjes want dit is de droomversie van mijn toekomst en ik weet dat het allemaal niet vanzelf gaat. Ik heb nog 4 jaar om dit alles goed te krijgen. Acteren is mijn lust en mijn leven en ik heb er alles voor over om dit werkelijkheid te maken. Heel erg bedankt alvast!
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door SophiaB »

Ik denk dat jouw verhaal/vraag meer past in het Emigratie gedeelte van dit forum. Er zijn jou al veel voorgegaan met diezelfde toekomstdromen/wensen, dus even zelf onderzoek doen (zoekfunctie van dit forum) kan al heel veel vragen beantwoorden! Succes met alle plannen! :thumbup:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Gast

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Gast »

Hier staat al een topic van iemand met dezelfde droom...
viewtopic.php?f=12&t=69465
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Hockey »

Lees ook eens dit topic. En ook dit topic. En deze ook.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Nagini »

Het acteren daargelaten is het voor elke baan die je in de VS wil beoefenen inderdaad goed om in de verenigde staten te studeren. Je houd er inderdaad al rekening mee dat studeren daar duurder is, maar denk wel dat dit echt veel en veel duurder is (de master waar ik naar keek was voor 2 jaar tussen de 40.000$ en de 125.000$ afhankelijk van universiteit). Ook is het anders dan in Nederland, een diploma van een goede universiteit (en dus duurder) kan je inderdaad een voordeel geven afhankelijk van je gebied van interesse. Als acteren echt de grote droom is zou ik gaan uitzoeken of er daar acteerscholen/kunstacademies zijn die goed staan aangeschreven, en wat hun eisen zijn (en die kunnen ongetwijfeld erg hoog zijn, zowel in kosten als in extra curriculars).

In principe als je daar wilt studeren kan dat op een F-1 of een J-1 visa. Ikzelf ben op een J-1 visa naar de VS geweest voor een stage van 6 maanden in de VS. Voor een volledige studie wordt het waarschijnlijk een F-1 visa: zie ook https://travel.state.gov/content/travel ... -visa.html Dingen om rekening mee te houden zijn:
- van aanvraag tot in ontvangstneming van het visa kostte het mij ongeveer 8 maanden
- Je moet bij een opleiding kunnen bewijzen dat je jezelf in levensonderhoud kan voorzien voor de hele periode, nog voor je daar bent. Voor 6 maanden moest ik bewijzen dat ik 9000$ zou kunnen ophoesten. Ook moest ik een duurdere zorgverzekering aanschaffen in nederland.
-een scholarship telt eventueel voor de eis van het kunnen voorzien in het levensonderhoud. Maar als buitenlandse student zonder echt bijzondere achievements zou ik er rekening mee houden dat het grootste gedeelte voor eigen rekening is.
-je mag op een J-1 visa NIET WERKEN. Cursussen en dergelijke zou in je vrije tijd wel kunnen, maar vrijwilligerswerk ed is niet toegestaan. Op een F-1 visa mag je wel werken, maar er zijn restricties op werk buiten je campus.
-Je moet na het aflopen van het J/F Visa weer terug naar nederland.

De andere topics die gelinkt zijn laten zien dat de weg naar actrice in de VS een lange en moeilijke is. Veel succes!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Bennogr »

En natuurlijk de waarschuwing: O, je bent actrice. In welk restaurant? (want vele acteurs en actrices moeten rondkomen door in de horeca te werken).

Niet om je te ontmoedigen, maar de harde waarheid!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Vaiana
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2018, 09:53

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Vaiana »

Heel erg bedankt voor de reacties, aan die van bijv Nagini heb ik echt heel veel! Topics heb ik doorgelezen maar eigenlijk komt het erop neer dat het een heel onrealistisch plan is van mensen die iets te naief zijn (tenminste, dat was mijn indruk). Bennogr, klopt helemaal maar ik zoek nu naar informatie om ervoor te zorgen dat ik dat voorkom. Ik wil graag een goede opleiding volgen zodat ik dus niet straatarm eindig. Er zitten sowieso nog een paar hele grote gaten in mijn plan maar ik ben nu heel veel research aan het doen om te kijken hoe ik die ga oplossen. Als ik ga studeren kan ik gewoon in Amerika verblijven. Als ik in die tussentijd heel veel audities ga doen voor de ervaring kan het zo zijn dat ik ergens word aangenomen door een bedrijf dat in mijn acteren gelooft en dan kan ik dus in Amerika verblijven om te werken. Tijdens die studie/auditie periode moet ik dus ook als een gek naar ander werk zoeken omdat er natuurlijk een grote kans is dat ik nergens word aangenomen. Klopt dat deel?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Marcopstal »

Het is op zich mooi om te dromen. Denk eraan dat er vele duizenden zijn die jaarlijks een identieke droom proberen te vervullen maar dat er slechts heel weinigen zijn die effectief ook zoiets tot een goed einde brengen. Er zijn veel meer slecht of amper betaalde acteurs dan acteurs die goed hun brood verdienen. Uiteindelijk is vaak de allerbelangrijkste factor iets waar je niets aan kan doen: "Geluk".
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Jarindo
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 apr 2015, 18:05
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Londen, UK

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Jarindo »

Gezien ik zelf werkzaam ben binnen de acteerwereld en al sinds mijn 10e ben begonnen, kan ik je wellicht wel wat dingen vertellen.
Probeer in Nederland zoveel mogelijk vlieguren te maken, hiermee bedoel ik, ga lessen volgen en zorg dat je je instrument goed blijft trainen.
Daarna kun je kijken om hier auditie te doen voor een theaterschool (Amsterdam, Maastricht, Arnhem of Utrecht) of wellicht daar.
Zoals anderen al aangeven, je zal wel meer betalen voor je lesgeld daarentegen.
Figuratie kun je eventueel een enkele paar keer doen voor de ervaring op een set, maar ik zal het je afraden, gezien het weinig met acteren te maken heeft en in principe iedereen dit kan doen.
Je kan kijken om mee te doen met filmprojecten van studenten of eventueel 48 hour film projecten. Dat zijn projecten waar ze altijd acteurs voor nodig hebben op vrijwillige basis en op facebook zijn daar verschillende groepen voor. In 48 uur zal dan een film geschreven, gefilmd en ge-edit worden. Dat is een goede manier om mee te maken hoe het is op een set. Meld je aan via een facebook groep en wie weet sta je straks op de set. Ik weet dat eind augustus er weer een weekend is voor het 48 hour film in Rotterdam.

In LA werkt het anders dan in Nederland qua acteren, want daar werken ze met agents en dat gebeurt in Nederland eigenlijk niet, tenzij je een bekende acteur bent. Hier in Nederland kun je je inschrijven bij castingbureaus en soms kun je daar werkzaamheden uit halen. Zorg wel dat je eerst foto's laat maken, professioneel. Soms kan dat ook bij een bureau.
Voorbeelden van bureaus zijn: Post Castelijn Casting, John Doornik Casting, Sjouercasting, Hebbes Casting, Dynamic casting, Typies, Oi Mundo, Dutch Casting, De Casting Studio en zo zijn er nog wel meer. Zoek ze allemaal op en schrijf je in.

Belangrijk is dat je je niet teveel doelstellingen op korte termijn gaat bewerkstelligen, maar vooral op lange termijn.
Als acteur ben je geen sprint aan het rennen, maar je rent een marathon. Waar het voor de 1 zo kan zijn, dat deze al op zijn 18e op het hoogtepunt is, kan het voor de ander pas op zijn 40e of zelfs 60e zijn.
Je zult veel tegenslagen tegen komen in het vak en heel belangrijk is om altijd door te blijven gaan, want waar je 10x nee zal horen, zal die ene keer een ja veel belangrijker zijn.
Ook al zullen veel mensen tegen je zeggen dat je het niet gaat halen, dat je een 'echt' vak moet doen, geef de moed niet op, want jij hebt het lef om je passie te volgen, zij wellicht niet.
Blijf altijd doorvechten, want zomaar kan het opeens de goede richting op vallen.
Vooral dit laatste is belangrijk, want veel acteurs houden er uiteindelijk mee op omdat ze niet op korte termijn resultaat zien. Het is hard werken, echte topsport, maar als je iets echt wilt, dan kun je je dromen waarmaken.
Qua Engels accent kun je altijd kijken of je coaching krijgen met je accent, maar dat is iets voor later en best prijzig. Voor nu is het vooral belangrijk om zoveel mogelijk lessen te volgen en te groeien in je vak.
Kijk niet naar wat je tegenhoud, maar kijk naar wat er mogelijk is!
En vergeet niet je bent nog jong :wink:
2018 - California, Nevada, Arizona & Utah
2017 - California, Nevada & Utah
2016 - California, Nevada, Arizona, Utah & Illinois
2015 - California & Texas
2014 - New York
2013 - New York
2012 - California, Texas & Louisiana
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Nagini »

Kijk even goed naar de link over het F-1 visa. Je mag op een F-1 visa wel werken, maar het gaat dan alleen om campusbaantjes in bepaalde gevallen, en alleen werk buiten de campus als het relevant is voor je studie. Als je op acteerschool zit zou het dus mogelijk kunnen zijn om daar iets mee te doen qua werk, maar niet als je iets anders gaat studeren. Ook kan het zijn dat ze eisen hebben over je financiele situatie. Verder moet je meestal al een gedeelte van de studie hebben afgerond, dus hou er rekening mee dat je pas na een jaar of zo uberhaupt auditie kan gaan doen, als dit al toegestaan is.

In principe is gewoon in de wilde weg auditie doen volgens mij behalve in bepaalde situaties een overtreding van de regels van een studentenvisa (F soms, J altijd). Het is namelijk soliciteren voor een baan, en je hoopt erop dat je aangenomen wordt (denk ik? Als het een oefening is in afwijzing/hoe een auditie gaat is het misschien nog goed te praten... =p). Ook als het "vrijwilligerswerk" (ie gratis) is. Als je dan bij een agent of bureau moet worden ingeschreven om een kans te maken, onstaat daardoor een 'paper trail', officiele documentatie die de amerikaanse overheid ook kan inzien, en dat vergroot de kans dat je wordt uitgezet waarschijnlijk. Zonder casting bureau soliciteren is dan lastiger te ontdekken, maar je zou nog steeds in de problemen komen als ze erachter komen, of als je aangenomen wordt. Als je wordt uitgezet kun je je tuition fee (gedeeltelijk) kwijtraken, en kunnen ze je voor een aantal jaar uit amerika verbannen. Ook is een bedrijf wat jou zonder werkpapieren aanneemt misschien niet de beste plek om een cariere te starten.
RTGR534
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jul 2018, 12:23

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door RTGR534 »

Ik zie hier veel reacties die waarde toevoegen voor iemand die al verder in het proces zit. (En kritisch naar zichzelf kan kijken)
We hebben het nu over iemand van 13 die de te nemen stappen toch wel erg makkelijk ziet: vliegen naar de VS - auditie doen - aangenomen worden - beroemd worden. (En dat snap ik voor iemand van die leeftijd)

Terwijl er nog 100 stappen tussen zitten om uberhaupt te mogen werken in de VS. Laat staan aangenomen te worden voor een rol en dan door te breken.

Je beste kans is toch echt in Nederland je skills verbeteren en hier iets proberen op te bouwen. In de VS geven ze geen kansen zonder dat je aan kan tonen dat je iets bereikt hebt.
Alle hout is geen timmerhout immers...
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Ziva »

Ik heb geen tips voor je maar ik wil je wel heel veel succes wensen! Ik vind het indrukwekkend hoe je al bezig bent met je toekomst (ter vergelijking: ik was op mijn 13e nog met Barbies aan het spelen haha ;)

Vooral de reactie van Jarindo staat vol goede tips waar je hopelijk iets aan hebt.
Gast

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Gast »

De snelste weg naar Amerika is als instagram model. Die doen soms ook andere dingen zoals acteren. Is de TS al een keer in Amerika of Canada geweest?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Dutchess »

stormbreaker schreef:De snelste weg naar Amerika is als instagram model.
:?: :?: :?:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Hockey »

stormbreaker schreef:De snelste weg naar Amerika is als instagram model.
Waarop baseer je dit?
Gast

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Gast »

Instagram is goedkoop, kan iedereen aan maken. Daar ligt de basis. Maar om beroemd te worden is natuurlijk meer nodig maar het podium, instagram, daar hoef he nier heel veel moeite in te steken om dat op te zetten.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Dutchess »

Ik zie nog steeds niet het verband tussen Instagram en "de snelste weg naar Amerika". :?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door mtl »

Instagram wordt toch wereldwijd bekeken? Wellicht bedoelt stormbreaker dat je ontdekt wordt via je pagina op instagram?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Dutchess »

Ontdekt tussen de 1 miljard Instagram gebruikers? Dat is de snelste weg naar Amerika? :roll: :lol:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: Acteren in Los Angeles

Bericht door Gast »

Sneller dan eerst gescout moeten worden dan acteren ed. Het gaat er natuurlijk ook om hoe je je profileert. De kans om via instagram ontdekt te worden is klein maar altijd nog groter dan via de reguliere kanalen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer