Ervaringen re-entry permit (form I-131)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Ervaringen re-entry permit (form I-131)

Bericht door sundaysue »

Green card is natuurlijk bedoeld om je permanent in de VS te vestigen dus als jij straks +1 jaar buiten de VS verblijft aka terug in NL gaat wonen en je keert terug, I-131 of niet, dan kan zelfs immigratie/CBP je toegang weigeren. Meer problemen ga je krijgen als je ooit US citizenship wilt aanvragen maar dat is niet van pas als je alleen je NL burgerschap wilt behouden. Dus denk er echt heel goed over na! De kans is groter dat je geweigerd wordt dan dat je toegelaten wordt en je bent al zo ver gekomen! :)
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Ervaringen re-entry permit (form I-131)

Bericht door Loek »

clp90 schreef:- En last but not least, arbeidsmarkt. Maar dit is inderdaad heel persoonlijk. Ik heb zelf rechten gestudeerd dus ik wist dat ik niets in mijn werkgebied zou vinden. Maar het steekt toch wel een beetje dat mijn vriendinnen nu leuke traineeships doen en andere goedbetaalde banen hebben, terwijl ik hier met mijn master voor $15 per uur aan 't werk ben.
Ik ken nog iemand die vanuit Nederland met een rechtenstudie onder de gordel naar werk zocht. Hij begon ook met een $15/uur baantje, maar vond iets waar hij zich toch wat meer in thuis wist te voelen. Met een rechtenstudie heb je toch een bepaald denk niveau bereikt, hetgeen functies zoals project/manager manager, team lead o.i.d. toch wel een mogelijkheid moet zijn? Staar je niet teveel blind op de eisen die in een job advertentie staan, dat doen anderen ook niet. Men vraagt de wereld en settelen voor iemand die goed in het team past. Wees niet bang om te reageren op dergelijke job advertenties als je denkt dat het je wel een leuke baan lijkt. Ik heb in mijn werk ervaring kandidaten voorbij zien komen die absoluut niet gekwalificeerd waren voor de functie waarop ze reageerden, maar toch werden aangenomen omdat de hiring manager een goed gevoel bij ze hadden.
Linnie07
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:38

Re: Ervaringen re-entry permit (form I-131)

Bericht door Linnie07 »

Hi, ik wil toch even op je post reageren. Ikzelf heb 22 jaar in de US gewoond. Elf jaar geleden teruggekomen naar Nederland, was gescheiden en wilde terug (dacht ik) Nu inmiddels weer getrouwd en ik zou dolgraag weer naar de US willen. Speelt ook mee dat mijn zonen daar nog steeds wonen maar ik blijf het een geweldig land vinden.
We gaan ieder jaar naar de jongens en voor een vakantie er heen en ik heb echt heimwee als ik weer in Nederland ben. Uiteindelijk hopen we terug te gaan maar zo makkelijk als het in 1985 ging is het nu niet meer, we zijn ouder en dan spelen er toch andere dingen mee.
Wat ik wil zeggen is, denk er echt erg goed overna. Drie jaar is natuurlijk een stuk korter maar toch. Ik wens je veel succes.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Ervaringen re-entry permit (form I-131)

Bericht door Ziva »

Ik vraag me af of je Nederland nou niet misschien iets te rooskleurig schetst ten opzichte van Amerika.

- Arbeidsomstandigheden -> Ja je hebt inderdaad een stuk minder vrije dagen maar het hangt er wel vanaf waar je werkt. Ik werk voor de overheid en dan heb je aan het begin al 4 weken vakantie. Tel daar bij op de holidays en sick days (die overigens ook gebruikt kunnen worden voor afspraken of zorg voor een familielid) en dan is het prima te doen. Verder zijn de meeste werkgevers best wel coulant voor wat betreft tijd voor tijd en er zijn ook best veel bedrijven die je thuis laten werken dus wellicht een andere werkgever een optie? Verder hoor ik van veel mensen dat Nederland ook steeds meer verandert qua arbeidsomstandigheden. Mensen krijgen minder snel arbeidscontracten, worden sneller ontslagen etc.

- Zorg -> Ik vind dat ook best meevallen maar ik snap je punt. Ook hier weer ligt het eraan wat voor werkgever je hebt. Ik hou netto meer over qua salaris maar moet meer uitgeven aan zorg dus per saldo blijft het gelijk.

- Ik vind de VS een prijzig land in het algemeen -> Tja.. ik weet niet hoe lang geleden jij in een Nederlandse supermarkt geweest bent maar ik geloof nooit dat Amerika per saldo duurder is. Vergeet niet dat de hoeveelheden ook groter zijn.

- Onderwijs -> Dat is wel een goed punt ja. Maar in Nederland heb je ook vaak een lening nodig om de collegegeld te betalen.

Het gevoel "vast" te zitten en nooit enige kans op vooruitgang te hebben had ik juist enorm in Nederland. Ik zat in een klein flatje op 2 hoog, had een goede baan maar weinig kans op promotie vanwege de vaste stramienen waarin die in Nederland lopen (in Amerika krijgen mensen toch sneller de kans zich te bewijzen bij een promotie), werkte me een slag in de rondte waarbij ik braaf een enorm deel moest afdragen naar de belasting. Veel vrije tijd maar niet zoveel kans om ervan te genieten (toch niet ideaal op een mini balkonnetje of een park/strand met tig andere mensen dringen om een plekje). Verder vind ik de mensen (zeker in het zuiden) een stuk vriendelijker en behulpzamer en geniet van kleine dingen als mijn voordeur of auto niet op slot te hoeven doen, geholpen worden met het inladen van je boodschappen etc. Ik denk dat het dus heel erg afhangt van wat je zelf belangrijk vindt. Ik geniet enorm van de rust en ruimte waar ik woon, heb het gevoel dat ik veel sneller kan ont-stressen hier en ik vind de werkdruk ook een stuk lager dan in Nederland. Maar alles heeft zijn prijs inderdaad. Zowel Nederland als Amerika zijn prima landen om te wonen, met elk voor- en nadelen. Succes bij je remigratie, uiteindelijk is het belangrijk om een keuze te maken waar je je goed bij voelt :)
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Ervaringen re-entry permit (form I-131)

Bericht door clp90 »

Hallo iedereen,

Ik wil graag een update geven hoe het is afgelopen met de re-entry permit, zodat mensen die eraan denken zelf een re-entry permit aan te vragen hier iets aan kunnen hebben.

Het is ondertussen bijna 2 jaar geleden dat ik de re-entry permit heb aangevraagd, dus ik weet niet meer alle precieze data/details/tijden.

Het aanvragen van de re-entry permit was vrij eenvoudig. Als reden voor de aanvraag heb ik " family obligations " neergezet, kort maar krachtig. Ik kreeg vrij snel een datum voor de biometrics (vingerafdrukken). Eind september had ik de re-entry permit binnen, ik denk dat het ongeveer 3 tot 3,5e maand heeft geduurd. Er kwam verder geen interview of verdere vragen aan te pas. Een re-entry permit is overigens duur, het kostte me bij elkaar ik geloof zo'n $660.

Het plan was om in oktober 2018 naar Nederland zou vertrekken, ticket was ook al geboekt, maar de twijfel sloeg weer toe. Uiteindelijk had ik zowel hier in de VS als in Nederland een sollicitatie lopen en is de sollicitatie in Nederland iets geworden en ben ik op 16 februari 2019 teruggevlogen.

Ik ben daarna eind mei naar Florida gevlogen voor vakantie met een TUI vlucht vol met toeristen. Ik vond het sowieso al spannend om na 3,5 maand weer terug te komen en te zien wat er zou gebeuren. Nou dat bleek dus ook spannend. Toen ik voor de immigration officer stond om mijn vingerafdrukken te laten nemen leek er iets verkeerd te gaan, althans het leek alsof de vrouw nieuw was en/of niet helemaal goed wist wat er gebeurde. Anyway, ik werd naar een of andere ruimte gebracht waar ik moest wachten op een andere officer die me wat vragen ging stellen. Stressvolle situatie dus. De officer die ik later sprak vroeg hoelang ik weg was geweest, dus ik vertelde hem hoelang ik weg was geweest. Ik liet hem toen mijn re-entry permit zien en zei dat ik de volgende keer waarschijnlijk langer weg zou blijven. Hij dat dat oke was, en dat het goed was dat ik een re-entry permit had aangevraagd. Vroeg daarna waar ik woonde, en dat was het. Al met al best een aardige kerel. Ik zag dat er vrij veel mensen uit die vlucht gepikt werden voor vragen, geen idee waarom precies. Ik weet ook niet precies waarom ze mij eruit hebben gepikt, misschien omdat ze zien dat ik een green card heb en 3,5 maand het land uit ben geweest, dat zou natuurlijk goed kunnen. Hoewel dat in principe geen probleem zou moeten zijn.

Ik heb ongeveer 7 maanden met veel plezier in Nederland gewoond. Ik had een goede baan gevonden bij de overheid (met 9 weken vakantie per jaar, yay), en ik heb echt genoten van boodschappen doen bij de Albert Heijn en het doorbengen van veel tijd met familie en vrienden, maar toch miste ik de VS. Ik moet eerlijk toegeven dat dat ook te maken had met een bepaald persoon die ik erg miste. Na mijn vakantie in juni en wat wikken en wegen heb ik toch besloten terug te komen. Voornamelijk ook omdat ik weet dat ik naar Nederland altijd terug kan komen, maar als ik over 5 jaar spijt had gehad ik niet meer naar de VS terug had gekund, en dat vond ik een naar idee.
Ik ben in september 2019 teruggevlogen en op New York JFK binnengekomen. Hier kneep ik 'm na mijn ervaring in Florida toch wel een beetje, en ik zag ook dat er erg veel mensen apart werden genomen voor verdere vragen. Gelukkig ging alles heel soepel hier en zijn er nauwelijks vragen gesteld, alleen waar ik vandaan kwam.

Lang verhaal, maar ik hoop dat iemand hier in de toekomst iets aan heeft! Mocht iemand specifiekere vragen hebben over de re-entry permit, vraag gerust! Ik ben natuurlijk helemaal niet lang weggebleven, en in principe zou ik de re-entry permit helemaal niet nodig hebben gehad, maar ik wist natuurlijk zelf van tevoren ook niet hoe het ging lopen.
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Ervaringen re-entry permit (form I-131)

Bericht door clp90 »

sundaysue schreef:
27 mei 2018, 04:47
Meer problemen ga je krijgen als je ooit US citizenship wilt aanvragen maar dat is niet van pas als je alleen je NL burgerschap wilt behouden.
Ben overigens wel benieuwd in hoeverre dit een probleem gaat opleveren, maar ik ben in principe maar 2x 3,5 maand weggeweest, dus we gaan het zien.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Ervaringen re-entry permit (form I-131)

Bericht door SemJes »

Bedankt voor het delen!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer