Honden cultuur

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Honden cultuur

Bericht door Taygi »

Dag allemaal,

Weet niet goed of dit past in het emigratie subforum of misschien 'amerika algemeen' ofzo... Maar ik vraag me al een tijdje af of er grote verschillen zijn tussen Ned/BE en Amerika op het vlak van honden.

Deze vraag vooral voor hondeneigenaars die met hun vier potige vrienden zijn geëmigreerd, of in Amerika een harige vriend hebben aangeschaft. Zijn er grote verschillen in het omgaan met honden?

Om maar een voorbeeld te geven, er is al een groot verschil tussen België en Nederland. In Nederland zie je veel meer honden, zijn hondensporten veel meer ingeburgerd, staan mensen positiever tegenover de aanwezigheid van honden, etc. In België is het heel moeilijk om te huren als je een hond hebt, ...

Ik ben toch wel actief bezig met onze hond, behalve de dagelijkse wandelingen. Ik volg hondenschool (gehoorzaamheid) en doe ook aan mantrailing. Verder heb ik ook interesse om agility te gaan doen, of doggy dance.

Enkele vragen:
- Mag je in bossen, weides, etc je honden loslaten in de VS? (en als het niet mag, wordt het toch door de vingers gezien? Bv in België ligt dat vaak moeilijk)
- Bestaan er daar ook hondenscholen of clubs zoals dit gekend is in België/Nederland?
- Zijn mensen, in jullie ervaringen, gewoonlijk vriendelijk tegen over honden?
- Worden honden vaak toegelaten in restaurants en dergelijke?
- Kan je makkelijk een huurhuis vinden waar dieren zijn toegelaten?

Dit zal waarschijnlijk ook wel afhangen van plaats tot plaats (gezien Amerika groot en divers is) maar wat zijn jullie ervaringen (en locaties)?
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Honden cultuur

Bericht door Tipsy_1 »

Ik volg graag mee.

Ik vind persoonlijk BE/ NL / duitsland zeer hondvriendelijk. Onze hondjes gaan met ons bijna overal mee: op bezoek bij familie, op restaurant (ook sjieke), hotel,... geeft weinig problemen.

Vorige week waren wij bij vrienden in Florida op bezoek en hun honden leven echt binnen (allicht ook door de hitte maar toch). Ze waren zeer verbaasd dat wij onze honden dus meenemen op restaurant en zo.

Als wij naar de USA zouden verhuizen (nog niet zeker) ben ik wel ongerust dat dat daar niet zo makkelijk is en de honden dus meer thuis moeten blijven/we een oppas moeten vinden.

Vraag is ook of een hondenoppas in de USA makkelijk te vinden is...
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Honden cultuur

Bericht door Hard Rock Cafe. »

Een familielid van me is twee jaar geleden met twee grote honden en twee poezen naar Amerika vertrokken. Ze verblijven er een paar jaar voor hun werk. De honden hebben het stikgoed. Ik zie alleen maar happy dogs. Rennen in de bossen, mee naar restaurants en hun maandelijkse zwemuitje voor honden in het plaatselijke zwembad. :thumbup: . Het ligt ook veel aan de baas natuurlijk. Een hond moet wel leren luisteren. Het enige negatieve wat ik gehoord heb zijn de kosten van de dierenarts. Een van de honden was ziek en ze zijn er speciaal mee naar Nederland gevlogen voor behandeling. Er is zelfs een hond bijgekomen. Er was overschot in het asiel en voor noodopvang kwam Abraham een poosje logeren met als gevolg een definitieve adoptie. :D . Denk er wel over na dat er ook nadelen zijn. Je neemt een levend wezen in huis dat van jou afhankelijk is. Je krijgt een vriend voor jaren.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Honden cultuur

Bericht door ADE01 »

Er zijn hier voor mijn gevoel nog meer mensen met honden dan in Nederland en qua omgang is het niet veel anders.

- Ligt aan de locatie; staat zo goed als altijd aangegeven of er honden toegestaan zijn en of ze los mogen lopen. Let wel in sommige staten is het niet echt slim gezien de aanwezigheid van wildlife. 1 van mijn honden wil altijd & overal zwemmen, dat kan hier in Florida bijv. niet.
- Vast wel.
- Minimaal even vriendelijk.
- Er zijn een aantal ketens waar het toegestaan is en een aantal lokale restaurants staan er om bekend. Op een terras zijn ze sowieso wat vriendelijker hier. Maar ik heb nooit de behoefte die van mij mee te nemen naar een restaurant.
- Wat betreft huren heb je wel een beperking. Veel apartementen complexen / verhuurders willen geen huisdieren, dat scheelt zo de helft aan mogelijkheden. Waar het wel mag betaal je vrijwel altijd extra en/of meer borg.

@Tipsy
Apart, ik zie toch veel honden tijdens mijn wandelingen. Mijn honden vinden het warme weer geweldig en zijn minimaal 3x per dag buiten, regelmatig in het park, op het strand, enzovoorts. Hondenoppas is simpel, je hebt een aantal verschillende diensten (via een app) of kunt vrij gemakkelijk lokaal iemand vinden.

@HRC
Dat zal aan de locatie liggen. In het stedelijk gebied waar ik woon is er veel meer keuze en zijn er wel 10 dierenartsen binnen een straal van 15 minuten rijden. Allemaal verschillende service levels met bijbehorend prijskaartje afgestemd op de grote verschillen in het inkomen (denk ik). In Nederland had ik misschien 2 a 3 vrij dure opties.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Honden cultuur

Bericht door hemmie »

Ik ben zelf geen hondenmens, dus ik zie het alleen van een afstand.

Veel van mijn buren hebben honden, maar ik zie ze daar eigenlijk niet zo veel mee lopen. Geen idee of de honden veel binnen (of in de tuin) blijven, of dat ze naar speciale locaties gaan om te wandelen. Er zijn in de omgeving wel wat hondenparken, vaak met wat water, waar de honden vrij kunnen loslopen. Verder is dat hier in het stedelijk gebied nergens toegestaan volgens mij. In de State parks mogen ze ook niet loslopen, en ik vraag me af of er veel andere mogelijkheden zijn. Buiten de parken om is er in onze omgeving sowieso weinig mogelijkheid om te wandelen in het buitengebied.

Ik zie hier eigenlijk nooit honden in winkels en restaurants (terrassen uitgezonderd), dus ik neem aan dat dat niet op prijs wordt gesteld.

Ondanks dat zo veel mensen huisdieren hebben is het best lastig om een huurhuis te vinden waar huisdieren toegestaan zijn. Het is zeker niet onmogelijk (ik heb best wat Nederlandse vrienden hier die met huisdieren zijn gekomen en in een huurhuiswonen), maar het aanbod wordt wel een stuk beperkter.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Honden cultuur

Bericht door Dutchess »

De wetten verschillen per staat, maar hier in Utah mogen officieel alleen service dogs naar binnen in winkels en restaurants. Service dogs zijn honden die specifiek getraind zijn om een bepaalde taak verrichten (denk aan blindengeleidehonden). Dus niet "emotional support animals" die zo populair zijn tegenwoordig. Op sommige terrassen mogen wel honden, maar dan moet er aan bepaalde voorwaarden voldaan worden.

Of honden aan de lijn moeten verschilt per stad. In SLC moet dat officieel wel, en er zijn bepaalde parken waar ze dan los mogen. Veel mensen houden zich niet aan die wet helaas.

Ik ben ook geen hondenmens (hoewel ik dol ben op de hond van onze zoon), en ik heb ook liever dat honden niet in winkels en restaurants binnenkomen. Maar er zijn drommen mensen die daar geen probleem mee hebben.

Dierenartsen kunnen idd duur zijn, maar onze zoon heeft bv via z'n werk een speciale ziektekostenverzekering voor dieren kunnen afsluiten en dat helpt.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bluebonnet
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2017, 13:57

Re: Honden cultuur

Bericht door Bluebonnet »

Wij hebben 2 honden, allebei in Amerika "geadopteerd" en mijn ervaring is dat hondenmensen hier ontzettend aardig zijn. Als er een hondenpark in de buurt is heb je meteen een goede plek om mensen te ontmoeten.

Regels en wetten verschillen per staat, maar service dogs mogen nooit geweigerd worden. Normale honden moeten zich netjes aan de regels houden en daar zijn ze in sommige plaatsen heel erg streng in. Op terrasjes mag je vaak wel een hond bij je hebben, als die hond zich netjes gedraagd. Hier in ons stadje hebben veel restaurants zelfs een water station voor honden.

Hoe hondvriendelijk mensen zijn verschilt per plaats. In ons dorpje in Utah was dierenmishandeling helaas heel normaal. Verwaarlozing ook. In Miami was het weer het andere uiterste. Mensen die een kinderstoel eisten zodat hun hondje aan tafel kon eten in een restaurant.
Hier in Texas vind ik mensen meestal heel normaal over hun hond. Er zijn werkhonden op de ranches en luxe honden in de stad. Helaas zie je hier ook honden aan de ketting in de hete zon, maar de politie probeert daar wel tegen op te treden.

Hondensportverenigingen zijn meer iets van de grote steden, denk ik. Ons stadje heeft dat niet. Voor training kan je naar de dierenwinkel maar dat is erg basis. Flyball enz heb ik hier helaas nog niet gezien.

Honden mogen mee het park in, maar moeten wel aan de lijn blijven en dat is ook voor hun veiligheid. In principe moeten honden eigenlijk in de stad ook netjes aan de lijn, maar hier zie ik vaak honden loslopen langs de rivier enzo zonder problemen. Persoonlijk zou ik het nooit doen, maar dat komt omdat mijn ene hond een jachthond is die haar verstand verliest als ze iets ziet wat wegrent en de andere hond zou vrolijk bij een wildvreemde in de auto klimmen en mijn geroep compleet negeren. Als ze moe is probeert ze met willekeurige mensen mee te gaan, helemaal als de airco in de auto aan is.

Een huurhuis vinden kan moeilijk zijn. Veel verhuurders, zeker als het via een makelaar gaat, hebben een lijst van rassen die nooit geaccepteerd worden en daar staan bijv. ook Duitse Herders op. En grote honden zijn lastiger, veel verhuurders willen hondjes onder de 20 pound. Die van mij zijn wel ietsje groter dan dat.

Hondenoppas vinden is hier makkelijk. Een vriendin laat haar hondje niet graag de hele dag alleen thuis, dus die gaat naar de babysitter.

Wat ik hier wel veel vaker zie dan in Nederland: mensen die netjes de hondenpoep opruimen. Meeste mensen hebben altijd plastig zakjes aan hun riem hangen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Honden cultuur

Bericht door hemmie »

1 van de voordelen van het wonen hier, heel weinig poep op de stoep. Valt altijd weer tegen als we weer eens in NL zijn.
Terug in Texas!
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Honden cultuur

Bericht door Little Vixen »

Ik ben hier ook wel een beetje bang voor. Ik verhuis eind van de zomer met mijn twee border collies naar het zuiden van Indiana en ik zie er best wel tegenop.

Ik ben altijd zeer actief geweest in de behendigheid (nationaal graad 3 gelopen) maar dat is in die regio helemaal niet te vinden. Ik zal daar minimaal 1,5 uur voor moeten rijden en dan is het ook nog ongelofelijk duur! Een reguliere les hier in Nederland loopt uiteen van 5 tot 20 euro per uur. In Amerika heb ik ze nog niet gezien onder de 20 euro. Ook de wedstrijden zijn ongelofelijk prijzig. In Nederland schrijf je je in voor 15 euro voor 3 rondjes, daar betaal je 40 dollar.
Ik heb vrienden in de omgeving van Chicago wonen die dezelfde levensstandaard hebben als ik hier in Nederland wat betreft honden. Wekelijkse lessen, positieve belonings-gerichte trainingen, wedstrijden lopen, titeren in plaats van inenten, vers vlees voeding in plaats van brok ect. Dat is niet te vinden in hilbilly country. Daar heb je de plaatselijke jachthonden club en dan houd het wel een beetje op.

Ook de houding tegenover honden is hier heel anders. Mijn verloofde heeft mij hier al voor gewaarschuwd. Mensen zijn gek op honden, maar het zijn honden en geen gezinsleden. Als je hond een kindje wil gaan knuffelen en hij stoot haar per ongeluk om dan kun je al aangeklaagd worden voor alle huisartsenkosten tot en met. Je hond kan dan als gevaarlijk geregistreerd worden en bij nog een 'vergrijp' wordt hij zonder pardon ingeslapen. Ik ben daar echt als de dood voor. Mijn honden zijn absoluut niet agressief, maar ze zijn enthousiast en knuffelen graag.

Hondenoppas is niet tot moeilijk te vinden. Het is heel normaal om een hond een hele dag alleen aan de ketting of in een hok in de tuin te laten liggen. Uitlaten wordt ook niet gedaan, de meeste poepen gewoon in de tuin (of de tuin van de buurman zoals bij ons... :evil: )

Los laten is inderdaad per staat verschillend. Ik geloof dat je ze in Indiana buiten de stadsgrenzen los mag laten. Maar je moet ze wel onder controle hebben! Rennen ze een wei in, ook al doen ze verder niks dan snuffelen, mag hij afgeschoten worden.

Ik ga er vanuit dat dingen heel anders zijn als je richting de grote steden en de meer 'westerse' gebieden gaat zoals de kustgebieden. Maar in het midden van het land, in de buitengebieden, is dit een beetje wat je kunt verwachten.
K1 status: 7-10-2018 NOA-2 approval after exactly 200 days

***Home is where the heart is***
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Honden cultuur

Bericht door ANY »

Mijn ervaring is dat het niet eens zo zeer per staat verschilt maar per regio en of je binnen of buiten de stad woont. Ithaca is erg hondvriendelijk, overal zie je honden. Een beetje verderop en buitenaf kun je wel eens een hond buiten aan de ketting zien liggen. Honden lopen buitenaf vaak los, wat ik ontzettend erglijk vindt als je er langs loopt of fietst en ze komen aanrennen. Er zijn veel bossen hier waar je kunt wandelen, en honden moeten in de state parks aan de lijn, maar dat doet niet iedereen en controle is er bijna niet. Ik zou die van mij nooit los laten lopen buiten mijn eigen gebied, er zijn teveel geurtjes voor hun om te volgen. En buren die kippen hebben, ik weet niet of ze daar achteraan zouden gaan.
Dat is niet te vinden in hilbilly country.
Misschien vindt je eerstdaags toch wat via "word of mouth" als je wat contacten hebt. Hillbilly county valt misschien nog best mee. Ik heb 3 jaar in Indiana gewoond, een hele goede tijd gehad, vond dat hillbilly wel meevallen. We hadden toen nog geen honden, maar we "leenden" die van de buurman wel eens. Hij liep altijd los, en kwam bij ons spelen.
Anderhalf uur rijden doe je daar ook veel gemakkelijker, voor je het weet rijdt je een paar uur ergens naar toe. Wat de kosten vergelijken betreft, dat is op het moment wel duur als je tegen de euro vergelijkt, maar dat is ook wel eens anders geweest.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Honden cultuur

Bericht door sanook »

hemmie schreef:1 van de voordelen van het wonen hier, heel weinig poep op de stoep. Valt altijd weer tegen als we weer eens in NL zijn.
Dat vind ik reuze meevallen hoor, het is absoluut 'not done' om de poep te laten liggen tegenwoordig in NL. Het is echt een uitzondering als je hondenpoep op straat ziet.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Honden cultuur

Bericht door hemmie »

Het valt me toch nog altijd op als ik in NL ben.
Terug in Texas!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7760
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Honden cultuur

Bericht door mtl »

Ik vind het ook meevallen in Nederland. Men neemt altijd zakjes mee als de hond uitgelaten wordt.
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Honden cultuur

Bericht door Marenko »

Een vriendin van me woont in NC en ik begrijp toch dat er veel minder plekken zijn waar een hond los mag. Als je het geluk hebt een dog park in de buurt te hebben kun je ze daar loslaten. In NP’s SP’s en veel andere parken mogen ze niet los, en zelfs op veel trails zijn ze niet toegestaan. Meerdere keren per dag uitlaten is daar veel minder normaal dan hier.
Daarnaast is loslaten in overige buiten gebieden toch ook gevaarlijker voor de hond dan hier. Denk hierbij aan slangen (giftige) maar ook coyotes en mountain lions.
Ook zie ik dat trainingen vaak toch achterlopen met Nederland qua positief trainen. E-collars en prikbanden zijn in Amerika toch nog erg veel gezien. Wij hebben er zelfs puppy’s mee zien lopen :shock:
Ik ken diverse Nederlandse trainers die met enige regelmaat naar Amerika reizen om daar voor veel geld seminars te geven, vooral in de africhting van politiehonden is dit het geval.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Honden cultuur

Bericht door Taygi »

Wow bedankt voor de vele reacties. :D

Ik dacht al dat de ervaringen sowieso heel erg zouden uit elkaar lopen maar ben toch blij om hierover wat info te lezen, ookal zal ik het in onze uiteindelijke locatie aan levende lijve moeten ondervinden.

Ik dacht eigenlijk dat het positief trainen (ondanks Cesar Millan zijn gebraak) in de VS ook ingeburgerd was. En ik lees vaak over bepaalde hondensporten (dog frisbee en Flyball?) dat die uit de VS komen dus ik had gehoopt dat je dat daar ook makkelijk vind. Maar heb dus wat zitten googelen voor zo'n dingen te vinden in de staat New York en heb enkel officiele instanties gevonden die professionele detectie honden trainen.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Honden cultuur

Bericht door dutchie_in_boston »

hemmie schreef:Het valt me toch nog altijd op als ik in NL ben.
hemmie, hier net zo. Ik kom net terug en ik blijf de stoepen ontzettend smerig vinden. Of de stroken gras naast de stoepen. Zo'n uitzondering vond ik het echt niet.
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Honden cultuur

Bericht door ANY »

Waar in Indiana ga je wonen?
Dat positief trainen is hier ook wel ingeburgerd hoor. Beide plekken waar we op les zijn geweest met onze honden doen aan positieve training.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Honden cultuur

Bericht door Little Vixen »

Taygi schreef:Wow bedankt voor de vele reacties. :D

Ik dacht al dat de ervaringen sowieso heel erg zouden uit elkaar lopen maar ben toch blij om hierover wat info te lezen, ookal zal ik het in onze uiteindelijke locatie aan levende lijve moeten ondervinden.

Ik dacht eigenlijk dat het positief trainen (ondanks Cesar Millan zijn gebraak) in de VS ook ingeburgerd was. En ik lees vaak over bepaalde hondensporten (dog frisbee en Flyball?) dat die uit de VS komen dus ik had gehoopt dat je dat daar ook makkelijk vind. Maar heb dus wat zitten googelen voor zo'n dingen te vinden in de staat New York en heb enkel officiele instanties gevonden die professionele detectie honden trainen.
Ik ken in omgeving van Chicago een paar erg geode hondenscholen die positief trainen (voorn. behendigheid). Voor mij zal dat te ver rijden zijn (6 uur).
K1 status: 7-10-2018 NOA-2 approval after exactly 200 days

***Home is where the heart is***
Papageno
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2018, 12:10
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Wellesley close to Boston

Re: Honden cultuur

Bericht door Papageno »

Volgens de Boston Globe (lokale krant) waren er in 2012 zo'n 2000 geregistreerde honden in de stad en in 2018 zo'n 7500. Dit zie je ook terug in de horeca die steeds hondvriendelijker is geworden (drinkbakken overal).
Als ze bij de McDrive milkshakes gaat halen en ze zien dat je een hond hebt dan krijgen we ook altijd een hondenkoekje!
Voor de rest reageren Amerikanen hier in Wellesley erg relaxed op onze grote enthousiaste hond. Sinds 1 jaar moeten honden aangelijnd zijn tenzij, dat was daarvoor net andersom (overal vrij tenzij anders). Dat laatste komt voornamelijk omdat men hier wildlife beter wil gaan beschermen.
Hier in de wijk zit ook veel "wildlife". Chipmunks, rode en grijze eekhoorns en konijnen. Maar ze zijn bijna tam hier, dus onze enthousiaste hond komt graag even snuffelen.. Gaat goed tot dusver, nog geen gewonden.

De dierenarts was in staat om de europese chip uit te lezen! En ja de hartworm pillen kwamen ook naar voren. Maar goed, als hier het een significant risico is dan maar doen. (net als dat je je kinderen hier tegen meer dingen moet inenten dan in Nederland, hetzij zo)
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Honden cultuur

Bericht door Big Al »

Je vraag is wat te algemeen denk ik. Als je de vraag zou omzetten naar Nederland/België dan zou die ongeveer zo luiden: "Hoe zit het met honden in de EU?"

Het is zeer sterk afhankelijk van de staat, maar ook van welke "county" (graafschap) het betreft of zelfs welke plaats in een "county". En binnen een "county" is het weer afhankelijk van de zone (bestemmingsplan).

Nu zijn er wel regels die als algemeen beschouwd kunnen worden, maar je weet het maar nooit. De enige uitzondering is waarschijnlijk de federale wet m.b.t. geleidehonden, maar dat is hier denk ik niet van toepassing.

Zodra je weet waar je gaat wonen kun je de wetten van de staat, het graafschap, en de plaats raadplegen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer