Naamswijziging voor/tegen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door Taygi »

Hey allemaal,

Amerikanen hebben het niet altijd gemakkelijk met Nederlandse achternamen. Ikzelf heb nogal een hele lange, onhandige, frans-nederlandse achternaam en ik vind het steeds irritant dat die verbasterd wordt*, of nog erger dat ik die regelmatig voluit moet spellen. Ik sla het Engelse en Nederlandse alfabet namelijk steeds door elkaar (A - E - I) en dat maakt het voor mij verwarrend, en al zeker voor de persoon die mijn achternaam moet weten.

Hebben jullie je achternaam behouden? Denk je dat dat een invloed heeft op bv. job kansen en dergelijke? Als je een buitenlandse naam hebt dan wordt je CV minder snel geselecteerd ofzo?

Ik hoor dat het in Nederland en Amerika wel nog vaak de gewoonte is dat de vrouw de naam van de man overneemt. Dat zie ik niet zitten, alhoewel mijn vriend zijn naam fantastisch kort is. Dit zowel uit ideologisch standpunt alsook, hij heeft een buitenlandse achternaam die wel degelijk minder snel geselecteerd wordt door recruiters. :P

Aan de ene kant vind ik het wel spijtig om mijn achternaam te veranderen, maar ik zou waarschijnlijk die van mijn moeder overnemen. Duidelijk Europees en kort en bondig. En dan leeft die naam ook nog even verder. :)

Iemand hier ervaring met je naam te laten veranderen in de US? Ik las in een ander onderwerp dat dat vrij gemakkelijk gaat, zolang je een burger bent.


*De eerste 20 keer was het grappig, tegenwoordig al iets minder.
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door sundaysue »

Waarin ik denk dat ik prima door het leven zou kunnen gaan hier in de US met mijn meisjesnaam, vond ik het toch fijner om mijn man's naam aan te nemen. Heeft het meer geholpen om via Indeed/Monster interviews te krijgen? Who knows? Ik denk het niet want het veranderd niets aan de ervaring die ik heb waar men juist in geinteresseerd is hier en mij voor aanneemt.

In het jaar dat ik nu in de US werk, heb ik genoeg namen voorbij zien komen die een Nederlandse of Duitse tint hebben. Zo veel meer dan je denkt!
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Gebruikersavatar
Amikix
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:48
Locatie: USA

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door Amikix »

Waar je wel rekening mee moet houden is het effect van een naamswijziging op je officiële documenten. Voor de Amerikaanse regelgeving verander je je naam, dat komt dan op je paspoort/rijbewijs en dergelijke en dat is dat. In België en Nederland moet je een officiële procedure doorlopen voor een goedkeuring voor een naamswijziging. Je kunt in het geval dat de wijziging niet toegestaan wordt in de situatie komen dat de naam in je paspoort niet overeenkomt met de naam op je green card, en persoonlijk zou ik dat willen vermijden.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik heb zelf ook een Nederlandse achternaam met 'van de' en ook vier voornamen, waarbij mijn roepnaam van de tweede voornaam is afgeleid. Amerikanen en Amerikaanse computersystemen hebben daar vaak moeite mee. Ik woon alweer ruim 17 jaar in de V.S., maar ik zou persoonlijk niet over peinzen om mijn achternaam te veranderen omdat anderen er moeilijk mee overweg kunnen. Da's hun probleem, niet het mijne! Ik heet hoe ik heet, en ik ben wie ik ben.

Je komt hier zoveel nationaliteiten tegen, dat het heel gebruikelijk is dat je een naam moet spellen. Niet iedereen heet hier per slot van rekening John Smith of Mary Jones---al lijken veel Amerikaanse computersystemen dat wel te denken. Ik krijg regelmatig post geaddresseerd aan hopeloos verkeerd gespelde namen, zelfs een keer aan alleen maar 'De Van'! (Ik zou het computeralgoritme dat daarmee op de proppen kwam wel eens willen zien. :-)

Ik ben zeker geen expert (dat laat ik graag aan anderen over), maar ik vraag me af of je als groenekaarthouder in de V.S. überhaupt formeel je naam mag veranderen. Als je hier in de V.S. je naam verandert, dan krijg ook werkelijk die nieuwe identiteit. Daar bedoel ik mee dat je geboortebewijs wordt aangepast, je nieuwe naam komt in je paspoort te staan e.d.
Voor zover ik weet, kun je daarentegen in Nederland weliswaar in het dagelijkse gebruik de achternaam van je echtgenoot hanteren, maar je wettelijke naam blijft altijd je meisjesnaam. Die blijft dus altijd in je paspoort staan.
Stel nu dat je in de V.S. wel je naam kan veranderen, dan kan dat heel verwarrend zijn. Dan staat bijvoorbeeld op je groene kaart of rijbewijs één naam, maar op je Nederlandse paspoort een hele andere. Maar zoals gezegd, pretendeer ik zeker niet een expert te zijn op dit vlak.

Ik zou zeggen: "Embrace your identity!" Dat is een van de dingen die de V.S. juist zo interessant maakt.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Fellow2012

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door Fellow2012 »

Er zijn wel situaties waarbij het voordelig kan zijn om je naam te veranderen. Misschien wil je helemaal assimileren in de Amerikaanse maatschappij, misschien wil je nieuw leven beginnen en je verleden geheel achterlaten, vooral als dat verleden naar was. In Noord VA kwam ik menige autodealers tegen die voorheen als Mohammed door het leven gingen en nu is dat Mike. Wie wil een auto kopen van Mohammed? En de Pakistaan van de convenience store heette Bob!

Je mag als GC-houder wel degelijk je naam veranderen. Het is een legale mogelijkheid die US overheid GC-houders niet kan ontnemen als ze het voor citizens toestaat. Het is wel heel wat regelwerk om eea te stroomlijnen.

@dutch_in_seattle, het is niet zo dat je dan gelijk een geheel nieuwe identiteit hebt zoals die van bijvoorbeeld FBI witness protection program. Jouw oude naam blijft je wel volgen. Op elk overheidsdocument, bijvoorbeeld voter registration request form, aanvraag van een paspoort, zal je gevraagd worden of ooit je naam hebt veranderd en wat die naam was. Ook zal je de court order van je naamswijziging goed moeten bewaren. Ik weet er alles van omdat ik het uitgezocht heb voor mijn vrouw en haar geholpen met het proces van court tot een nieuw paspoort. Je oude naam wordt alleen gevraagd op de aanvraagformulieren en wordt dus niet op het nieuwe paspoort geprint.

Ik ken hier een Nederlander die zijn naam had veranderd na het verkrijgen van de Amerikaanse nationaliteit. Op zijn Nederlands paspoort heeft ie dus een andere naam. Ik vroeg hem of dat geen probleem zou opleveren zodra hij zijn Nederlands paspoort verliep – hij valt niet binnen de uitzondering voor dubbele nationaliteit – en hij zijn huis in NL nog moet verkopen. Hij was klaar met NL zei ie.
kaap koraal
Amerikakenner
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 sep 2010, 10:18
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Cape Coral, SW Florida USA !

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door kaap koraal »

Volgens mij bedoeld de TS dat ze zelf juist meer moeite heeft met het spellen van haar naam en niet zozeer wat andere ervan denken.
Ik moet zeggen na een verblijf van 5 jaar heb ik met de E-A-I ook nog steeds moeite lol zal de leeftijd wel zijn.

Want als er ergens veel verschillende achternamen zijn is het hier wel dus op job gebied (zolang het geen Bin Laden is ) zal het best meevallen. :lol:
Gebruikersavatar
Amikix
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:48
Locatie: USA

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door Amikix »

Taygi schreef:Ikzelf heb nogal een hele lange, onhandige, frans-nederlandse achternaam en ik vind het steeds irritant dat die verbasterd wordt*, of nog erger dat ik die regelmatig voluit moet spellen.
Mijn naam is ook niet uit te spreken voor Amerikanen, en onder het spellen kom ik ook niet uit. Ondertussen spel ik de meeste letters in het formaat 'a as in apple' waardoor het in één keer goed gaat. Dat het niet goed wordt uitgesproken, tja, daar doe je niet zoveel aan. Zolang mensen het tenminste maar proberen vind ik het niet zo erg, maar met duidelijke desinteresse mijn naam om zeep helpen daar krijg ik nog steeds de kriebels van. Alsnog zou ik nooit voor zo'n reden mijn naam veranderen, of mijn voornaam afkorten naar 'iets makkelijks' (ik geef wel uitspraakles!). Ik heet ook hoe ik heet :-).
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door kastelke »

Ik heb een Legal Name Change ondergaan. Dus voor de Canadese overheid bestaat mijn oude identiteit niet echt meer, maar heb ik zowel een nieuwe voornaam als familienaam. (had niets met mijn echtgenoot te maken, of met de moeilijkheid van mijn eigen naam, maar had andere redenen - en mijn nieuwe naam is nog altijd even Vlaams als voorheen)
Ik heb een 'legal name change certificate' van de Canadese overheid. In Belgie heb ik die procedure niet ondergaan, en onlangs heb ik heel wat officiele dingen moeten regelen omdat mijn beide ouders enkele maanden geleden overleden zijn. Ik heb gewoon telkens mijn certificate moeten voorleggen daar waar ik me identificeerde met de Canadese documenten, en het heeft tot geen enkele probleem geleid.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door Taygi »

Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben die moeite heeft met het spellen. :D Leeftijd is denk ik niet zo'n grote rol, ik ken het Engelse alfabet als sinds ik heel jong was en maak 10 jaar later nog steeds dezelfde fouten. Ik denk dat het deels komt omdat het alfabet er tijdens de kleuter/kinder jaren echt wordt ingestampt, maar dat is maar speculatie. Onlangs leerde ik mijn vriend het Nederlandse alfabet en nu snapt hij tenminste waarom ik het zo moeilijk heb. :thumbup:

Bedankt voor de reacties allemaal, jullie brengen goeie punten boven. Aan de administratie van Belgische kant had ik zelf nog helemaal niet gedacht, dat is wel belangrijk om in het achterhoofd te houden.

Nuja, ik kan zien he, als ik daar eenmaal ben (als de volgende 2 jaar goed lopen) dan kan ik nog zien of mijn eigen achternaam een probleem vormt of niet. Liefst hou ik gewoon mijn achternaam als die is.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door dutch_in_seattle »

@dutch_in_seattle, het is niet zo dat je dan gelijk een geheel nieuwe identiteit hebt zoals die van bijvoorbeeld FBI witness protection program.
Dat bedoel ik helemaal niet. Ik wilde alleen maar zeggen dat bij naamswijzigingen in de V.S. je wettelijke naam (zoals in je paspoort enz.) verandert, terwijl je in Nederland weliswaar de achternaam van je echtgenoot kunt gebruiken, maar je naam voor de wet niet verandert. Voor de Amerikaanse overheid word je feitelijk dus die nieuwe persoon (met een voorgeschiedenis onder een andere naam), terwijl het in Nederland alleen maar een "alias" is.
En dat is in mijn optiek een wezenlijk verschil.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door SophiaB »

Taygi schreef:Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben die moeite heeft met het spellen. :D Leeftijd is denk ik niet zo'n grote rol, Belgische kant had ik zelf nog helemaal niet gedacht, dat is wel belangrijk om in het achterhoofd te houden.
...
Nuja, ik kan zien he, als ik daar eenmaal ben (als de volgende 2 jaar goed lopen) dan kan ik nog zien of mijn eigen achternaam eeLiefst hou ik gewoon mijn achternaam als die is.
Als jouw enige reden voor een naamsverandering de spelling is, zou ik zeggen doe het niet! Domste beslissing ooit. Je eigen naam spellen in het Engels, pfftt, als je dat drie keer oefent zit het erin. Maar een officiële wijziging is (letterlijk) voor altijd, zelfs voor het nageslacht (al was het alleen maar "wat is de meisjesnaam van je moeder?").

Mijn advies: doe het niet, je krijgt er gegarandeerd spijt van...
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Vin.cent

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door Vin.cent »

Een week lang leren op de 3 letters :) en voor het probleem met spellen van je naam, kan je natuurlijk super makkelijk een geplastificeerd klein papiertje maken die makkelijk in je portomonee kan en je snel kan laten zien als iemand vraagt hoe je het spelt!
De meest makkelijk, snelste en minst ingrijpende oplossing! Of zie ik het te kort door de bocht?
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door dutch_in_seattle »

Als jouw enige reden voor een naamsverandering de spelling is, zou ik zeggen doe het niet! ... Mijn advies: doe het niet, je krijgt er gegarandeerd spijt van...
Helemaal mee eens, zeker als ik dit lees:
Liefst hou ik gewoon mijn achternaam als die is.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb een i en een e in mijn achternaam; het spellen van mijn naam in het Engelse alfabet doe ik volkomen automatisch. Gewoon een kwestie van een aantal keren oefenen. Niet met willekeurige letters waarbij je elke keer weer moet nadenken, maar gewoon jouw achternaam hardop spellen; dan wordt het snel genoeg een automatisme.

Marianne
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door dutchie_in_boston »

ik ben het helemaal eens met SophiaB and subsequent writers. Doen wat goed voelt voor jou. Het is hier in amerika heel gewoon dat je je naam moet spellen en dat het verkeerd wordt uitgesproken. Het is alleen makkelijker als je maar 5 letters hebt ipv. een lange naam :lol:. Ik leerde snel waar anderen moeite mee hadden wanneer ik mijn naam spel - vooral over de telefoon, verschil tussen b en d, f en s, enz. - en gebruik dan het militaire alfabet (b as in bravo, d as in delta, etc.).
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door vana »

Grappig. Een ver familielid van mij in de USA heeft laatst via my heritage contact met me opgenomen (een deel van mijn familie is rond 1910 geëmigreerd naar de VS)
Nu keek ik bij zijn facebookvrienden en daar staan echt tientallen Nederlandse namen tussen (waarschijnlijk trouwden al die Nederlanders binnen die gemeenschap steeds met elkaar :) ) Sommige namen zijn verbasterd naar Amerikaans (van de Berg=VandeBerg) anderen gewoon hetzelfde gebleven. Niemand had blijkbaar behoefte om de soms best ingewikkelde namen te veranderen.
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Naamswijziging voor/tegen?

Bericht door sundaysue »

Ik stond er best versteld van hoeveel NLse achternamen hier voorkomen toen ik ging werken in retail. Hier in Tennessee bijvoorbeeld, ik werk bij JCPenney en had voor mijn positie verandering veel te maken met communiceren met klanten over hun pakketjes. Kan het dan ook niet echt laten om te vragen of ze 'dutch heritage' hebben maar dat levert altijd wel leuke gesprekken op :lol:
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer