Hoe kiezen waar te wonen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
realone
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 okt 2012, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door realone »

Edit: Oops... Ik zie nu pas dat daar al een uitbreid recent topic over loopt. Mijn excuses! Overzicht is wat lastig op een klein telefoonscherm. :oops:

Goed, mijn aanstaande en ik hebben besloten om definitief werk te gaan maken van een emigratie naar de VS. Is het niet door DV2019, dan wel door K3 gezien zij Amerikaanse is.

Nu is 1 van de dingen dat we ook zullen moeten kiezen waar we uiteindelijk gaan wonen omdat we feitelijk carte blanche hebben. Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met deze keuze en het beslissingsproces.

Tuurlijk, in een flink aantal gevallen is er een overduidelijke reden zoals werk of familie. In ons geval is dat er niet echt anders dan dat we een warm klimaat sterk prefereren.

Wat heeft bij jullie uiteindelijk de doorslag gegeven als er geen zwaarwegende belangen in het spel waren?
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door Max Kool »

Wat dacht je van werkgelegenheid en cost of living?

Voordat ik benaderd werd door een bedrijf uit Los Angeles heb ik eerder aanbiedingen uit Boston en Chicago gehad. Daar ben ik juist vanwege het weer niet op in gegaan. Los Angeles wel, maar alleen met de juiste vergoeding, want goedkoop is het hier bepaald niet...
LA, LA, LA....
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door RaphaelB »

In mijn geval wordt het Arizona, dit om meerdere redenen
-mijn vrouw woonde eerst bij mij in NL maar kon niet wennen, vandaar dat we hebben besloten naar de VS / AZ te verhuizen
-haar hele familie woont in Arizona, en ze kent de omgeving erg goed. En aangezien we kinderen hebben is het handig dat haar familie soms kan oppassen op de kids, dit gaf haar familie zelf aan dat ze dat graag willen.
-ik heb astma en de lucht vochtigheid is enorm laag in Arizona wat goed is voor m’n longen, als ik daar ben heb ik veel minder last. Het is altijd lekker weer en zonnig
-low cost of living. Voor 250k$ woon je in een enorm grote vrijstaande villa met garage + zwembad in de tuin
-ik werk in de IT, ik zag dat er veel vraag is naar IT’ers daar
-ik had eerder een topic geopend over dat mijn vrouw haar land/staat zo mist, 99% van de forum mensen gaf aan dat ik de emigratie zou moeten doen haha. Dit was niet doorslag gevend maar gaf me wel stof tot denken.

Ik denk in jouw situatie dat ik vooral naar werk/ low cost of living zal kijken en aangezien je een warm klimaat zoekt zal ik je ook Arizona aanraden. Maar het is daar soms wel ontiegelijk heet.

Ps: als ik financieel onafhankelijk was, zou ik voor California kiezen.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door ADE01 »

Kan wel aanraden om het op te splitsen. Dus eerst de grote belangrijke zaken op een rijtje zetten zoals het weer, algemene werkgelegenheid, bereikbaarheid (vliegveld) voor familie bezoek, belasting, cost of living. Dan krijg je een shortlist en kun je specifieker zoeken op een veilige buurt, kosten in zo'n buurt, school district, werkgelegenheid in dat gebied, enzovoorts.
realone
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 okt 2012, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door realone »

Bedankt voor de reacties!

Cost of living is wel een goeie. Het is wat lastig want wij hebben natuurlijk nog geen zicht op een baan en daarbij behorende inkomsten, daar is het nog te vroeg voor. Een relatief dure staat zal ook relatief meer betalen, dat is in de VS niet veel anders dan in NL. Wij zijn wat dat betreft ook niet erg kieskeurig, we zouden graag in een stedelijke omgeving wonen waar veel te doen is. Kindvrij (voor nu tenminste) en jong, dus het hoeft ook nog geen definitieve keuze te zijn. Afgezien daarvan (en dus het klimaat) hebben we niet echt eisen, enkel lichte voorkeuren.

We zijn bijvoorbeeld echt gecharmeerd van Raleigh, Charleston en Atlanta, om er maar even een paar te noemen. Ik werk als IT'er en mijn vriendin zit in de pharmaceuticals dus qua werkgelegenheid zal het waarschijnlijk eerder van haar afhangen dan van mij.

Het punt is dat we er al een tijdje over nadenken, dingen op een rijtje zetten en eigenlijk niet echt een keuze kunnen maken. Ik heb op deze manier het idee dat het uiteindelijk afhangt van het vinden van een baan en daar de definitieve keuze van af laten hangen. Het is toch ook weer geen kleine beslissing. ;)
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door sundaysue »

Ik wil er nog even bij toevoegen dat K-3 visums (bijna) niet meer worden uitgegeven. Die optie was beschikbaar toen het verschrikkelijk lang duurde met CR-1/IR-1 visums maar nu dat het niet meer zo lang duurt, wordt je petitie automatisch omgezet naar CR-1 als je voor K-3 gaat.

Je optie is dus CR-1!
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door Ziva »

Misschien kun je wat van je voorkeuren op een rij zetten? Want zo is het wel heel algemeen :)

Zijn er ook staten waar je absoluut niet zou willen wonen?
realone
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 okt 2012, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door realone »

@sundaysue: Je hebt gelijk, CR-1 zal het inderdaad zijn. :)

De verschillende keuzes zijn dan ook vrij algemeen voor ons. Als we er een baan kunnen vinden zijn we er al voor de helft.

Eisen zijn dus:
- Warm klimaat; zo'n beetje minimaal ten zuiden van Virginia, als dat helpt ;)
- Grotere stad. We hebben (nog) niks met het landelijk leven, zijn nog jong en hebben dus geen kinderen
- Er zijn niet echt staten waar we niet zouden willen wonen. Dat zou eerder met de cultuur te maken hebben maar mijn ervaring is dat deze toch niet per se hetzelfde is in een grote stad als de rest van de staat. Zoals gezegd bevalt een stad als Raleigh ons wel. Niet te groot, maar alles in de buurt wat je zou willen. De Southern hospitality is er erg voelbaar en daar voelen wij ons prettig bij.

Hierboven werd Arizona genoemd. Ik heb niks tegen Arizona maar ik ken het ook niet. Grote kans dat grote delen van Arizona niks voor ons zijn, maar wie weet is een stad als Phoenix of Tucson heel prettig om te wonen.

Ik begrijp dat een lastig verhaal is zo, maar wellicht ben ik ook niet op zoek naar iemand die zegt "daar moet je heen", maar probeer ik er eerder achter te komen hoe je in zo'n situatie nou daadwerkelijk de keuze maakt.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door ADE01 »

Het blijft lastig want het is erg persoonlijk. Een baan lijkt me toch wel het start punt. Maar daar begint het eigenlijk al. Je kunt voor dezelfde functie in een ander gebied zomaar 50% meer verdienen vanwege vraag & aanbod. Wat ik in ieder geval wel zou doen is een lijstje opstellen met je opties (Atlanta, Raleigh en Charleston had je al) en daar voor- en nadelen bij iedere optie noteren. Op die manier heb je op het rationele vlak in ieder geval een idee van alle voor- en nadelen.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door Loek »

Wij verhuisden in 1993 naar de US voordat de inernet er was om ons te helpen in het onderzoek naar een vestigingsplaats. Vooraf wel onderzoek gedaan in bibliotheek, maar uiteindelijk besloten om het op z’n Jan-Boeren-Fluitjes te doen. Wij landen in Atlanta, GA en bleven daar een tijdje om te kijken of we dat iets vonden, maar het klikte er niet en dus kochten we een oude minivan en gingen verderop kijken. We kwamen door Tennessee, Missouri en Kansas, maar kregen uiteindelijk pas de vibe die we zochten in Colorado. Ik denk dat die methode in de moderne tijd ook nog wel werkt, en je ziet onderweg ook nog iets van het land.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door Taygi »

Met de tips and tricks in het topic dat ik enkele maanden geleden had gestart heb ik een tabel aangemaakt met daar in, onder andere, de volgende categorieën:

- City
- State
- Average summer temp
- Average winter temp
- Average renting price
- Average wages
- Natural disasters
- IT Jobs?
- Education jobs?
- Direct Flight Belgium/Netherlands


Vond ik best een overzichtelijke manier om in ieder geval een kleinere selectie van mogelijkheden te maken. Wel veel opzoek werk.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Hoe kiezen waar te wonen?

Bericht door Queste »

Vanuit de living wage calculator kan je een indicatie krijgen van de kosten van levensonderhoud in verschillende steden, dit is natuurlijk belangrijke informatie in combinatie met salaris. Deze staan overigens ook vermeld voor hetzelfde gebied.
http://livingwage.mit.edu/
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer