Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Ilona1983
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2018, 15:15

Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door Ilona1983 »

Hoi,

Ik wil graag naar Amerika gaan voor permanent wonen, of op een andere manier, met behoud van mijn Nederlandse paspoort.
Ik heb een andere vrouw leren kennen (ik ben zelf ook vrouw) en we willen graag samenwonen.
Maar mijn situatie is een beetje complex, waardoor ik niet weet welke visa ik moet aanvragen.

- We zijn niet verloofd en niet getrouwd.
- Zij is een Amerikaanse staatsburger.
- Ik ben voor 80-100% afgekeurd om te werken en heb een IVA (of WIA) uitkering die ik mee wil nemen.
Juist omdat ik niet in staat ben om te werken en ik mijn uitkering kan meenemen naar Amerika, zodat ik ook geen financiele last ben voor het Amerikaanse systeem.
(De reden waarom, is autisme en een chronische burnout.)
- Elle heeft een stabiele en vaste baan en blijft werken als kostwinner.
- Ik kan bij haar in huis wonen.
- Qua gezondheidszorg ben ik geen last op het systeem en hoef ik nergens gebruik van te maken.
(Mischien een normale huisartsenbezoek, maar verder is het niet nodig.)
- Ik woon momenteel in een open instelling en heb pgb niveau 4.

Ik weet dat er misschien vragen zijn voor iemand met een psychische toestand, maar het probleem is dat ik voorbij de hulpvraag en kennis van Nederland ben.
Mijn situatie en gevoeligheid (ik ben extreem gevoelig en snel overprikkeld) is voorbij Nederlands niveau, maar ik ben zeer goed in staat om mijn eigen prikkels te regelen.
Maar in een instelling met veel verschillende mensen, zijn er altijd wel prikkels.
Elle woont in haar eigen huis, dus overprikkeling zal er praktisch niet zijn.
Mocht het blijken, dat het toch teveel voor me is, gaan we op zoek naar andere woonruimte binnen Amerika.
Mijn grootste probleem is ASS (een vorm van autisme) en Misofonie (overgevoelige oren) en Burnout.
Geluid is wat me het meeste triggert, maar dat kan ik buiten, buitensluiten door een goede koptelefoon.
Voor de rest is ze extreem goed op de hoogte en ziet ze het direct al als er overprikkeling optreed.
Michelle weet heel goed met mijn situatie om te gaan.
In het extreemste geval, krijg ik een autistische meltdown, waarbij ik nog steeds goed weet uit te drukken wat ik nodig heb.
Een meltdown in mijn geval is, dat ik als een hoopje ellende in elkaar stort en loop te huilen.

Ik heb mezelf zo ingestudeerd in mijn eigen toestand, dat ik zeer goed weet wat ik nodig heb wat juist niet werkt.
Ik hoef geen aanspraak te doen op de gezondheidszorg van Amerika.
Ook zij kunnen me niet helpen, maar ik ben juist meer in staat om gezondheidswerkers juist zelf wat nieuws te leren door mijn eigen toestand.

Mijn Engels spreken en schrijven is zeer goed.
Alleen ben ik lichterlijk dyslectisch, waardoor de spelling er niet zo goed uitkomt.
Ik praat met meerdere Amerikaanse vrienden via Facebook en er zijn bijna geen communicatieproblemen.

Welke visumaanvraag zou beter zijn?
De situatie loopt zo'n beetje alle kanten heen en vanwege mijn autisme zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik wil het ook zo doen, dat ik mijn uitkering kan blijven behouden vanuit Nederland.

Ik heb verder een schoon strafblad, op 2 of 3 parkeerboetes na.
Elle heeft ook een schoon strafblad en heeft een paar jaar in het leger gezeten.

Wie kan me op weg helpen, want de ambasade kan me geen goed advies geven, aangezien het een complexe situatie is.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Amerika met psygiatrische problemen.

Bericht door hemmie »

Volgens mij is je enige optie trouwen en zo naar de VS. Geen idee of je psychische problemen daarbij een probleem kunnen zijn, maar dat is in elk geval ook direct het visum waarbij ze het meeste door de vingers zien.
Terug in Texas!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Verhuizen naar Amerika met psygiatrische problemen.

Bericht door Hockey »

Je hebt twee opties, trouwen of DV Lottery winnen. Of ze gaan vallen over jouw medische toestand durf ik niet te zeggen.

Ambassade en consulaat geven sowieso geen emigratie advies. Een immigratie advocaat wel, maar dat kost geld.
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Verhuizen naar Amerika met psygiatrische problemen.

Bericht door sundaysue »

Hi Ilona,

Je kan inderdaad emigreren naar Amerika om met je partner te zijn èn je Nederlandschaps te behouden. Dat betekent dat je getrouwd moet zijn met een US citizen om je NLschap te behouden.

Van wat ik van je verhaal lees zijn er geen concrete plannen voor een huwelijk, correct? Helaas zijn er voor jou weinig opties, maar twee eigenlijk;

- Trouwen met een Amerikaan (via K-1 visum)
- In Amerika trouwen -> visum process afleggen in Nederland (CR-1)

In de laatste drie jaar dat ik me heb verdiept in alle visum processen, heb ik nog nooit iemand afgewezen zien worden door fysieke of mentale uitdagingen.

In 2015 kwam ik hier ook met de vraag hoe ik kon samenwonen met mijn toen vriend (nu man) en het antwoord was simpel en kort: trouwen.
Amerika kent geen samenwoon visum. Je zou eventueel kunnen kijken of je een studentenvisum kunt krijgen maar die zijn tijdelijk. (J-1) En anders, zoals al geadviseerd, is je andere, enige optie, de DV loterij winnen. Succes!
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Verhuizen naar Amerika met psygiatrische problemen.

Bericht door Dakloze »

Ilona1983 schreef: Mijn grootste probleem is ASS
Mensen met ASS (hier liefkozend genoemd "Aspies") worden hier (tenminste waar ik woon) een stuk beter geaccepteerd dan in Nederland. Je hebt hier alleen geen PGB of iets soortgelijks, hou daar wel rekening mee.
--
I route, therefore you are.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verhuizen naar Amerika met psygiatrische problemen.

Bericht door Dutchess »

Ilona1983 schreef:Ik wil het ook zo doen dat ik mijn uitkering kan blijven behouden vanuit Nederland.
Is dat überhaupt mogelijk als je emigreert & je uitschrijft uit Nederland?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Verhuizen naar Amerika met psygiatrische problemen.

Bericht door mtl »

Is alleen mogelijk als Nederland daarover afspraken heeft met het land waar je naar toe emigreert.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door babarage »

Verblijven in het buitenland met een arbeidsongeschiktheidsuitkering
Bij een verblijf in het buitenland behoudt u uw WIA-, WAO-, Wajong- of WAZ-uitkering en geldt de Nederlandse sociale wetgeving voor u. Het maakt niet uit naar welk land u gaat. Bij een verblijf in het buitenland worden wel afspraken met u gemaakt over bijvoorbeeld medische controles en uw re-integratietraject.
Bron site UWV
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door mtl »

Eerlijk gezegd staan er op die bron zaken die nogal tegenstrijdig zijn met elkaar. Of ik lees het niet goed.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door babarage »

De wetgeving is gruwelijk verwarrend. Ziektewet kun je niet zomaar meenemen en ook een Wajong niet maar topicstarter heeft een iva zei ze dus dan zou het mogelijk zijn. Daar lijkt de pagina redelijk eenduidig in. Maar met UWV garantie tot de voordeur

Edit daar zit al een tegenstrijdigheid bedenk ik nou want in dit stuk staat Wajong kan en elders staat dat je je Wajong kwijt raakt. Lekker dan. Pfff krijg weer flashbacks naar toen ik mijn iva aanvraag inging. Werd je helemaal gestoord van.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door Old Faithful »

@babarage: jouw citaat heeft betrekking op verblijf in het buitnland, niet op wonen in het buitenland.
Wonen in het buitenland met een arbeidsongeschiktheidsuitkering

Gaat u in het buitenland wonen? Dan kunt u uw WIA-, WAO- of WAZ-uitkering meenemen als Nederland afspraken heeft met het land waar u heengaat over het meenemen van een uitkering. Verhuist u naar een land waar Nederland geen afspraken mee heeft? Dan stopt uw uitkering.

Let op: heeft u een Wajong-uitkering? Dan is het meestal niet mogelijk om de uitkering mee te nemen naar het buitenland. Er zijn situaties dat u de Wajong-uitkering wél kunt meenemen naar het buitenland.

Verblijven in het buitenland met een arbeidsongeschiktheidsuitkering

Bij een verblijf in het buitenland behoudt u uw WIA-, WAO-, Wajong- of WAZ-uitkering en geldt de Nederlandse sociale wetgeving voor u. Het maakt niet uit naar welk land u gaat. Bij een verblijf in het buitenland worden wel afspraken met u gemaakt over bijvoorbeeld medische controles en uw re-integratietraject.
Bron: https://www.uwv.nl/particulieren/intern ... buitenland
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door Max Kool »

Kun je middels een same-sex marriage een visum krijgen? Wat zijn de huidige regels?
- Qua gezondheidszorg ben ik geen last op het systeem en hoef ik nergens gebruik van te maken.
Totdat je een keer struikelt voor een supermarkt, en veiligheidshalve wordt een ambulance gebeld.... of je kies ontsteekt, of je blinde darm waakt op, of je valt met je fiets, of... (ik noem maar een voorbeeld)

Kort gezegd, je gaat hoe dan ook van het Amerikaanse systeem gebruik maken als je daar woont.
LA, LA, LA....
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door babarage »

@old faithful inderdaad nu zie ik het. Daar maken ze onderscheid in. Misschien zodat mensen ergens kunnen overwinteren of zo, dat valt dan onder verblijven en als je permanent er gaat blijven dan woon je er. Enfin. In dit geval maakt het niet uit want de USA valt onder de landen waarnaar de uitkering mee mag volgens deze lijst
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door hemmie »

Max Kool schreef:Kun je middels een same-sex marriage een visum krijgen? Wat zijn de huidige regels?
Dat maakt sinds een paar jaar geen verschil meer.
Terug in Texas!
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door Hard Rock Cafe. »

Max Kool schreef:
Kort gezegd, je gaat hoe dan ook van het Amerikaanse systeem gebruik maken als je daar woont.
Weekje WDW. " Heetgelopen" knie in het park. Ambulance, EH, foto's en medicijnen: 9000 Dollar en de CC van te voren afgeven.
Blue Lake Law
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 apr 2018, 13:24
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door Blue Lake Law »

Hoi Ilona1983,

Als veel mensen al eerder hebben gezegd, zijn jouw mogelijkheden om te immigreren:

DV lottery winnen (heel weing kans)
Als fiance (K-1 visum, trouwen met Michelle binnen 90 dagen)
Immigrant visum aanvragen (je moet eerste getrouwd zijn)

Hoe heb je Michelle leren kennen? In Nederland? Als ze tijdelijk terug is in de VS zou je misschien als Cohabiting Partner kunnen gaan voor zolang haar tijdelijk verblijf duurt. Ik geloof van wat je zegt dat dit niet het geval is, maar misschien heb ik het verkeerd?

Alle bovengenoemde mogelijkheden hebben de eis van een medical exam. Je mag geen ‘mental or physical disorder’ dat heeft of kan een bedreiging voor eigendommen of de veiligheid voor zichzelf of anderen vormen. Verder als een consulaire ambtenaar wil, tijdens een visum interview, mogen ze je ook voor een medical exam sturen voordat ze je goedkeurt voor je visum.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door Max Kool »

hemmie schreef:
Max Kool schreef:Kun je middels een same-sex marriage een visum krijgen? Wat zijn de huidige regels?
Dat maakt sinds een paar jaar geen verschil meer.
danks voor het uitleggen
LA, LA, LA....
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Verhuizen naar Amerika met psychiatrische problemen.

Bericht door sundaysue »

(Same sex marriage is al sinds 2015 toegestaan)

Hoe dan ook, TS moet een medisch examen afleggen voor de K1 en CR1 visum waarin vragen voorkomen die met mentale en fysieke aandoeningen te maken hebben.

Nogmaals, ik heb nog niemand een visum zien geweigerd worden die een vorm van autisme heeft maar hoe vaak je ook benadrukt dat je geen gebruik gaat maken van het zorg systeem -- trust me, you will. Maar het maakt hun ook niet uit of je er nou gebruik van maakt of niet. Wat hun uitmaakt is dat je een schoon verleden hebt, geen drugs gebruikt & geen gevaar vormt voor de samenleving.

En dan nogmaals, veel opties heb je echt niet. DV Loterij - K-1 of CR1 visum zijn je beste kansen tenzij je tijdelijk wilt studeren in de VS.

Heb je inmiddels al een beetje ingelezen?
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer