Van L1B naar green card

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Zjeraar
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Elgin, IL

Van L1B naar green card

Bericht door Zjeraar »

Hallo,

Een half jaar geleden ben ik voor mijn werk verhuisd naar Illinois, iets buiten Chicago. Dat was op een L1B visum, dat goed is voor 3 tot 5 jaar. Het plan is/was om na 1 jaar terug te keren naar België. Maar na een half jaar hier, bevalt het me hier best. Een tijdje terug hoorde ik over een vacature voor een permanente functie, in het bedrijf waar ik nu werk. Ik zou daarvoor in aanmerking komen, het bedrijf is bereid om - als ik geselecteerd wordt - een Green Card procedure op te starten.

Ik vraag me nu af of er Belgen zijn op het forum die al ervaring hebben met een gelijkaardige emigratie? Dat zou een enorme hulp zijn.
Ik woon hier al, dus het gaat me niet zozeer om de verhuis, meer om alle legale zaken. Ik sta nu nog ingeschreven bij een Belgische woonplaats, als tijdelijk afwezig. Dit kan ik maar voor 1 jaar doen. Als ik langer hier blijf, moet ik officieel emigreren. Ik begrijp daaruit dat ik dan ook niet meer in het Belgische belasting-, pensioen-, en ziekteverzekeringstelsel zal zitten, klopt dat?
Ik sta momenteel nog volledig op de Belgische payroll, heb voor België en de VS een belastingsbrief ingevuld (maar uiteindelijk moet ik maar in 1 land belastingen betalen), mutualiteit e.d. is allemaal nog actief.

Wat gebeurt er als ik over 5 (of 10, of 30) jaar toch besluit terug te keren naar België? Heb ik dan wat België betreft x aantal jaar niet gewerkt? Waardoor ik x aantal jaar langer heb te werken om volledig pensioen te krijgen?

Zijn er zaken waar ik zeker aan moet denken als ik werknemer wordt bij een Amerikaans bedrijf?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ruben
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Van L1B naar green card

Bericht door Dakloze »

Zjeraar schreef:het bedrijf is bereid om - als ik geselecteerd wordt - een Green Card procedure op te starten.
Je hoeft niet geselecteerd te worden als L1B visa houder. Het bedrijf kan je op elk moment sponsoren. Er vanuitgaande dat je een Bachelor's (of equivalent) hebt, gaat het ongeveer een jaar duren.

Ik kan je verder weinig vertellen over wat je in Belgie moet doen (ben geen Belg)
Zjeraar schreef: Zijn er zaken waar ik zeker aan moet denken als ik werknemer wordt bij een Amerikaans bedrijf?
Teveel om op te noemen, maar hier is een begin:

- Healthcare (ziektekostenverzekering)
- Dental care (tandarts etc, is vaak los van health)
- Vision care (ook los)
- 401k (pensioen)
- State en Local tax (afhankelijk van waar je woont)
- At will employment: je kan op elk moment ontslagen worden
--
I route, therefore you are.
Zjeraar
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Elgin, IL

Re: Van L1B naar green card

Bericht door Zjeraar »

Ik had het over geselecteerd worden voor de permanente functie in de VS, uit de verschillende sollicitanten. Ik werk momenteel al in de VS op een L1B visum :wink:

Ik ben inderdaad vooral op zoek naar ervaringen met de Belgische kant van het emigratie verhaal.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer