Legaliseren documenten.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Sunny2007
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 okt 2017, 00:16
Aantal x V.S. bezocht: 3

Legaliseren documenten.

Bericht door Sunny2007 »

Beste,

Ik ga emigreren naar Amerika en ben me aan het verdiepen in documenten legaliseren, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wie kan mij helpen?

Is het nodig om documenten te legaliseren en zo ja welke?
Is er iemand bekend met instanties die dit voor je doen?

Vraag: Ik heb een Social work diploma dat ook al in het engels is, is dit dan voldoende?
Moet je een kopie van je paspoort legaliseren?
Moet ik mijn geboorteakte, woonplaatsverklaring ook legaliseren en vergeet ik dan nog iets?

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groet, Sunny.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door hemmie »

Welke documenten je nodig hebt, en of die gelegaliseerd moeten worden, hangt vooral af van hoe je naar de VS vertrekt. Op welk visum ga je? Heb je al een baan daar, of moet je gaan zoeken? Ga je daar nog studeren?
Wij zijn hier op L1/L2 gekomen, nu greencard, kan me niet herinneren dat we iets hebben moeten legaliseren.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door ADE01 »

Heb je iets meer informatie over de weg die je volgt en waar de documenten voor nodig zijn? Is het bijv. voor je interview? Of om mee te nemen naar de VS?

Persoonlijk heb ik 0 documenten laten legaliseren/vertalen. Alles wat vanuit de overheid/gemeente komt is al gelegaliseerd en komt vaak ook met Engelse vertaling in het klein. Enkel bij je geboorteakte moet je om een stempel vragen, in Nederland dan. Een kopie van je paspoort legaliseren heb ik nog nooit van gehoord, waar zou dat voor nodig zijn?
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door Dakloze »

Sunny2007 schreef: Is het nodig om documenten te legaliseren en zo ja welke?
Is er iemand bekend met instanties die dit voor je doen?

Vraag: Ik heb een Social work diploma dat ook al in het engels is, is dit dan voldoende?
Moet je een kopie van je paspoort legaliseren?
Moet ik mijn geboorteakte, woonplaatsverklaring ook legaliseren en vergeet ik dan nog iets?
Als je een Bachelor Social Work hebt (HBO SPH of zo), dan kan je bij http://www.wes.org je diploma laten waarderen. In dat geval stuurt jouw universiteit een beschrijving van je opleiding rechtstreeks naar WES en hoef je verder niks meer te doen.

Een kopie van je paspoort kan je in de VS laten "notarizen". Dit is niks meer of minder dan een "notary public", die voor een tientje verklaart dat het een kopie is van je paspoort. Het enige wat ik ooit heb moeten laten legaliseren was het Amerikaanse geboortecertificaat van m'n dochter, en dat was nodig om haar in het geboorteregister in Den Haag in te laten schrijven.
--
I route, therefore you are.
Sunny2007
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 okt 2017, 00:16
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door Sunny2007 »

Hallo,

Bedankt allemaal voor jullie reactie en dat jullie mij op weg helpen. Dat voelt heel fijn. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer.

Ik woon nog in Nederland en heb een amerikaanse vriend. We gaan nu nadat we elkaar 10 jaar kennen de stap eindelijk maken. Ik ga emigreren en eindelijk met mijn grote liefde samenwonen.

We zijn verloofd in december dit jaar en hebben het verloofdevisum proces gestart. We hebben verder behalve dat het is ontvangen nog niks gehoord. Ik ben mij wel al aan het verdiepen in wat ik allemaal moet doen en regelen als ik straks vertrek. Ik heb op de site van rijksoverheid gelezen dat ik documenten moet legaliseren en hier ook een apostillestempel op moet staan.
Ik heb ontdekt dat ik via duo.nl mijn diploma moet legaliseren en ik vervolgens naar de rechtbank moet gaan voor een apostillestempel.

Ik heb zojuist ook een afspraak bij de gemeente gemaakt voor mijn geboorteakte, verklaring van ongehuwd zijn en kopie paspoort te laten legaliseren en dan ga ik hier vervolgens ook mee naar de rechtbank om te laten legaliseren.

Ik neem uiteraard liever het zekere voor het onzekere en ik ben natuurlijk niet de eerste die gaat emigreren naar amerika en vraag mij inderdaad af hey waar hebben jullie tegenaan gelopen of zijn jullie vergeten om te regelen en is het natuurlijk lastiger kan ik mij voorstellen als je straks in amerika zit en je hebt papieren uit Nl onverwachts nodig.

Ik ga voor het diploma de site van WES ook nog nakijken. Bedankt voor alle tips! Ik hoor graag van jullie of ik nog iets vergeet.

Ik werk hier als social worker en wil mijn beroep inderdaad graag voortzetten in amerika. Ik heb al contact gezocht met het board social work en die hebben mij geinformeerd dat ik nadat mijn diploma in nl is gelegaliseerd ik deze ook in amerika moet nakijken of het voldoende is en dan moet ik een social work license of minnesota gaan halen. yes ik ga naar minnesota toe!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door Bennogr »

Bereid je maar voor op koude winters in Minnesota, maar ook de hete, vochtige zomers (gaat van -40 naar +40 C en de "staatsvogel" is de mug).

Wat je Nederlandse diploma's betreft zou ik me maar geen illusies maken, je zult waarschijnlijk alles over moeten doen. Ik heb een eerstegraadsbevoegdheid Engels en mag les geven op middelbare scholen in Nederland, maar zou twee jaar naar de universiteit moeten om in de VS les te mogen geven, zelfs voor Engels als een tweede taal.

Succes in ieder geval.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door sundaysue »

Gefeliciteerd met je verloving. Hoever ben je al in het proces? (aka, hoe lang wacht je al op NOA2?)

Ik heb het K1 visum proces afgelegd in 2016 en nooit de moeite genomen om bepaalde documenten te legaliseren. Zeker niet mijn diploma's, want uiteindelijk heb ik het idee dat ze meer naar ervaring kijken dan diploma's. Maar mijn diplomas legaliseren heeft geen voordelen dan wellicht voor jouw field-of-career!

Je geboorte akte is automatisch gelegaliseerd d.m.v een stempel die zij zetten. VOG hoef je ook niet te legaliseren, de holographic stempel die er op zit is voldoende. Ik heb niets gelegaliseerd (en vele anderen die K-1 hebben afgelegd) en ben zonder moeite goedgekeurd.
Laatst gewijzigd door sundaysue op 25 apr 2018, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door Dutchess »

Gefeliciteerd! Misschien heb je deze bron al gevonden - hier moet je je NL diploma laten waarderen, en dat is nodig voordat je je MN license kan aanvragen (en daarbij zal je waarschijnlijk ook nog een licensing examen moeten doen):
https://www.cswe.org/Centers-Initiative ... eview.aspx
https://www.cswe.org/Centers-Initiative ... tions.aspx

Het is nog een heel proces!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Sunny2007
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 okt 2017, 00:16
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door Sunny2007 »

Hallo,

Superbedankt voor alle hulp en tips. Voelt heel fijn.

Ik heb mijn K1 op 11 januari ingediend en verder nog in afwachting.

Zijn jullie dan heel ander werk gaan doen na emmigratie of weer terug naar school gegaan?
WLegal
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jun 2018, 05:07
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door WLegal »

Legalistaie van je documenten gaat erg ver, maar ik begrijp wel dat je alles zo goed mogelijk wil regelen. Een stuk uit NL dient vooral leesbaar te zijn (vertaling). Het is overigens ook mijn ervaring dat de waardering van documenten niet altijd hetzelfde is. Een diploma uit NL is voor de Amerikanen vrij te interpreteren en daar een waarde aan te geven.
Sunny2007
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 okt 2017, 00:16
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door Sunny2007 »

Een update,

Ik ben nu bezig met het cswe om mijn diploma te waarderen. Ik ga morgen naar mijn oude school en ze gaan me voorzien van alle documenten die het cswe nodig heeft. Dan kan ik deze per post opsturen en hopelijk bevinden ze mijn diploma ok. Ik moet dit doen aangezien ik in minneapolis als social worker wil werken en een license hiervoor nodig heb. Ze geven aan om het license te behalen ik eerst mijn diploma moet laten waarderen door cswe. Tevens als ik besluit om weer naar school te gaan heb ik dit ook allemaal nodig. Een hoop papierwerk maar we komen er wel.
WLegal
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jun 2018, 05:07
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door WLegal »

Dit is een goede weg. Legalisatie betekent namelijk niet hetzelfde. Ik neem aan dat je diploma's vertaald zijn nu al? Meestal is dat wel het geval en de school die diploma verstrekt heeft heeft vaak ook nog gecertificeerde vertalingen. Legalisatie is meer een stempel dat je geïdentificeerd wordt door notaris dat jij de persoon bent in kwestie en die notaris kijkt naar jouw legitimatie. Het geeft je geen toegang of iets dergelijks, de legalisatie verifieert je handtekening en identiteit alleen. Jouw route is dus beter nu via die instantie daar dus cswe. Een legalisatie kan hier ook zo afgegeven worden. Mocht dat nodig zijn, zijn er diverse goedkope opties. Er is een verdrag omtrent legalisatie, indien een advocaat of notaris dat doet kan dat helpen by cswe wel. Indien je een model legalisatie nodig hebt kan ik je een link sturen. het is een extra stuk welke helpt. Mijn ervaring is dat ze Nederlandse diploma's toch wel erkennen zonder legalisatie. De school geeft voldoende zekerheid meestal zelf al.

Succes!
Sunny2007
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 okt 2017, 00:16
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door Sunny2007 »

Hallo,

Ik heb mijn diploma social work via DUO laten legaliseren, vervolgens bij CSWE (amerika) mijn diploma laten waarderen. Maanden mee bezig geweest en heel wat tripjes naar het secretariaat van mijn school in NL. Ze willen alles van je weten; hoeveel uur je in welk vak gestoken hebt en welke competenties je met welke vakken behaald hebt, wat de modules'/vakken inhouden etc. Maar het is gelukt en mijn diploma is volgens CSWE in amerika ook een bachelor social Work diploma. Als ik in Amerika ben kan ik een examen afleggen voor een SW vergunning van 2 jaar. (Dit vraagt de staat Minnesota waar ik ga wonen en wil werken in dit vakgebied)

Wat betreft mijn K1 traject. Ik heb er wel voor gekozen een apostille op mijn uittreksel geboorteregister te laten zetten. Kan geen kwaad dat het er wel op zit lijkt mij zo.

16 oktober dan eindelijk mijn interview bij het consulaat en dan hopen dat alle papierwerk in orde is en ook in orde is om te trouwen in amerika.

Ik geloof dat ik dan alleen een SS number nodig heb en een uitreksel van mijn geboorteregister. (Gaat mijn vriend bij de county waar we gaan trouwen nog even navragen deze week of dit voldoende is)
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door Patrick1975 »

Ik ben op een werkvisum gegaan L1/L2 en ik had het volgende nodig:
- vertaling officiële documenten die uitsluitend NL zijn
- waardering diploma’s
- apostille op geboorteakte

Veel plezier en succes in de VS!
Sunny2007
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 okt 2017, 00:16
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Legaliseren documenten.

Bericht door Sunny2007 »

Top, dankjewel :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer