Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gast

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Gast »

Yep, en daar heb je ook een goede kans als IT’er.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door mtl »

Kan die Amerikaanse vriend geen advies geven? Hij zal zijn land toch wel kennen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door USInsider »

Het is wel een GROOT land !
Vragen stellen op AA-forum, dat is crowd-sourcing - er zijn deelnemers over de hele US verspreid en die hebben allemaal ervaringen, ideeën.
Prima methode om iets wijzer te worden dus.

Seattle: ik hoor er veel goede dingen over, ietwat Europeser dan de rest van de US (?) Maar wel veel regen !

LA is geen echte stad, het is meer een verzameling van diverse voorsteden, het heeft niet een stads-hart/centrum.

Mbt. andere vragen:
- Ziektenkosten, meestal via de werkgever geregeld. Indien niet mogelijk dan is er de ACA (ObamaCare).
- Belastingen, die zijn er uiteraard. Je betaalt Federaal en aan de staat, soms ook lokaal, inkomstenbelastingen.
- Soc. zekerheid: zodra je gaat werken begin je af te dragen voor Social Security. Je moet min. 10 jaar werken (dat zijn 40 punten) om volledige rechten te hebben straks als je senior bent.
- Rechten van werknemers: heel verschillend - per staat, bedrijfstak (unionized or not), voor ambtenaren anders dan bij pvrive werkgevers, enz. Ga er gewoon van uit dat je wenig/geen rechten heeft. De meeste staten ben je at-will werknemer, je kunt van het ene uur op het andere ontslagen worden. En realiseer je dat het in de US duur is om arm/ziek/werkeloos te zijn.
- Scholen: voor jezelf ? dan moet je een college/university ter plaatse meenemen in je lijstje van verlangens. Meestal zijn staats-scholen betaalbaarder dan particulier.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

@hockey, je blijft echt enorm neerbuigend, he? Bizar eigenlijk. Maar goed, bedankt voor de post waar je effectied advies gaf. Zeker de realtor websites, daar zijn mijn zoektochten een beetje de mist ingegaan. De tip voor google maps te gebruiken tijdens rush hour is ook fantastisch. Hiermee kan ik concreet aan de slag. De rest van je ideen over mij persoonlijk en mijn kijk op de dingen mag je voor jezelf houden, thanks.


@MaxKool ja, ik heb geen voorliefde voor LA. En er zijn nog 101 andere mogelijkheden waar onze voorkeur meer naar uitgaat dan LA. Dus de keuze is snel gemaakt, LA is een kleine misschien. Heb jij Chicago van kop tot teen onderzocht alvorens jouw keuze te maken om daar niet te settlen?


@dutchinseattle
Seatle staat ook op ons lijstje. (Ook vanwege de IT sector daar) maar verder heb ik er nog geen onderzoek naar gedaan. Onze lijst is momenteel dan ook nog heel lang. ik las dat het daar veel regent, als Nederlander, vind jij dat ook? :wink: heb je indertijd bewust de keuze gemaakt voor seattle? En zoja, waarom?


@mtl net als ik geen idee heb over hoe het leven eraan toegaat in Turkije weet hij weinig details over hoe wonen in bv. oregon. Hij kent enkel zijn eigen omgeving goed. ¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Max Kool »

LA is geen echte stad, het is meer een verzameling van diverse voorsteden, het heeft niet een stads-hart/centrum.
Well said. En hoe langer je er bent, hoe meer dat duidelijk wordt.
LA, LA, LA....
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Hockey »

@Taygi, ik kan je nog masar een advies: ga niet naar de VS. Als jij de opmerking dat jij als Belg en Europeaan je niet kan voorstellen hoe anders de VS is al als neerbuigend opvat, dan ga je het daar heel erg zwaar krijgen.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

@hockey, als dat de boodschap is dat je krijgt is goed voor mij. Ik maak er geen woorden meer aan vuil. Tenzij je concreet advies hebt over hoe je info kan verwerven over mogelijke woonplaatsen gelieve al de rest voor jezelf te houden.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Max Kool »

Genoeg concreet advies hier, alleen lijkt het er nogal op dat je je mening al klaar hebt....
Tenzij je concreet advies hebt over hoe je info kan verwerven over mogelijke woonplaatsen gelieve al de rest voor jezelf te houden.
Tja, zo werkt een forum niet he? :clap:
LA, LA, LA....
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

Welke mening heb ik dan juist klaar? Dat mijn voorkeur niet naar LA gaat en dat ik liefst antwoord krijg op mijn effectieve vragen ipv nietszeggend of algemeen advies waar ik niet naar vraag?

Ik mag op een forum gerust aangeven dat ik niet ben opgezet met de manier dat een ander communiceert, of reageert op mijn topic. of dat die zich daar iets van aantrekt is weer een andere kwestie. Maar ik heb er geen behoefte aan om mij te verdedigen, ik zoek enkel info over hoe ik een bepaalde zoektoch moet aanpakken. Daarvoor heb ik hockey ook al enkele keren bedankt.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

@Usinsider bedankt voor je uitleg. Het is zeker niet de bedoeling dat ik weer naar schoolzou gaan, zeker niet aan de prijzen in the US. :lol: ookal maak ik extra kans op een beurs als vrouw in IT. :wink:

Ik doelde met mijn vragen vooral op waar je die info per stad/staat kan vinden. E.g wat zijn mijn rechten als werknemer in Seattle? De officieele sites staan vaak vol met jargon en het is soms moeilijk om er wegwijs uit te maken, en andere sites weet ik niet goed wat er betrouwbaar is. Maar ik puzzel het wel uit. Dankje voor de hulp
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door hemmie »

Taygi schreef:@hemmie, hier is het dus wel een bewuste keuze, vandaar mijn vraag. En het lijkt mij vreemd dat mensen geen bewuste keuze maken?
Tja, als je op een werkvisum verhuist dan is de locatie toch vaak van ondergeschikt belang, het gaat om het werk. Hetzelfde geldt als je bij je partner gaat wonen, als die al ergens woont en werkt zul je daar in eerste instantie bij gaan wonen. Dus inderdaad is het vaak geen bewuste keuze. Natuurlijk heb je nog vaak wel keuze binnen een regio (wij wonen in Greater Houston, maar kozen zelf in welke (buiten)wijk), maar dat staat los van een keuze voor een regio/stad/staat. En zelfs als je echt vrijheid hebt, bijvoorbeeld doordat je de greencard loterij hebt gewonnen, zal de arbeidsmarkt nog steeds een heel belangrijke factor zijn, waarschijnlijk belangrijker dan het weer.

Overigens, aan warmte wen je snel, ik hield er in NL ook niet van, maar na 4 jaar India kan ik heel wat hebben. Hier in Texas vind ik het geen probleem, overal goede airco en winter en voor- en najaar zijn vaak lekker.

Overigens denk ik dat veel mensen bij de initiele emigratie heel praktisch denken, en dan evt later alsnog verhuizen naar een plek die ze om wat voor reden meer aanspreekt. Maar waar dat is is dan weer zo persoonlijk. Hierboven wordt Seattle genoemd, ik ken iemand die daar behoorlijk ongelukkig is, met name vanwege het weer. Er zijn ook mensen die vanwege het weer juist vanuit Texas naar het noorden willen. En veel van mijn Amerikaanse buren zijn vanuit de west- en oostkust naar Houston verhuisd, domweg vanwege de lagere cost of living. Het weer vinden ze wellicht niet ideaal, maar dat nemen ze graag voor lief voor een hogere levensstandaard en meer vrije tijd.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Max Kool »

Taygi schreef:
@MaxKool ja, ik heb geen voorliefde voor LA. En er zijn nog 101 andere mogelijkheden waar onze voorkeur meer naar uitgaat dan LA. Dus de keuze is snel gemaakt, LA is een kleine misschien. Heb jij Chicago van kop tot teen onderzocht alvorens jouw keuze te maken om daar niet te settlen?
Ik ben er iig geweest :wink: en heb serieus onderzocht hoe het weer daar is (dat was voor mij het belangrijkst, ik rij graag en veel motor). Ik ben in het najaar/winter in Boston, Detroit en Lansing geweest. Regen, sneeuw, koude en wind. Ik ben er daadwerkelijk geweest, en heb door deze steden heen gelopen/gereden.

Jij hebt je oordeel al klaar terwijl je er blijkbaar (en ik kan me vergissen) nog helemaal niet geweest bent. Het enige wat ik je wilde meegeven is dat het met die temperaturen reuze meevalt en je woonplezier en kosten heel sterk kan verschillen van buurt tot buurt. Je kunt niet een simpel stempel op LA drukken.

Sta open voor wat een ander vertelt, en ach, je hoeft niet de rest van je leven te wonen in de stad waar je je initieel settelt, zo is het ook nog eens een keer....

(zo hebben mijn vrouw en ik ons oog laten vallen op verhuizen naar de woestijn in de buurt van Yucca Valley, Joshua Tree...)


Succes! Emigreren is leuk!
LA, LA, LA....
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door USInsider »

Taygi, wij vinden het leuk een nieuwkomer te vertellen wat we weten - of denken te weten.
Minder geslaagd is het dan, als een al-meerdere-jaren-aanwezige-deelnemer in een diskussie onaardige opm. te verduren krijgt.
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Mbt. de rechten van werkers in WA state (ook een employment-at-will state).
http://www.lni.wa.gov/workplacerights/
Misschien had je die site al gevonden ? Ik kan me voorstellen dat veel zaken niet meteen duidelijk zijn omdat je nog in het EU/BE systeem zit.
Zoals ik al schreef: ga ervan uit dat je geen rechten hebt, wel plichten. Behalve dan het recht een AR-15 aan te schaffen.

Tenslotte, mbt. ev. trouwen in BE, moet je uitzoeken wat de eisen zijn die BE overheid daarvoor stelt. (Dat vergat ik even te melden eerder.)

Max, is het niet heel warm waar jullie naartoe wilt ?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Dutchess »

@Taygi, ik ben het echt niet altijd met Hockey eens, maar ik vind eerlijk gezegd niet dat hij het verdient om in dit topic direct so sarcastisch beantwoord te worden door jou. Zoals ik het lees probeert hij je wel realistisch advies te geven, en manieren om even door te denken. Dat doet hij al heel lang op dit forum voor mensen die erover denken om te emigreren, en dat heb ik leren waarderen.

Ikzelf ben oorspronkelijk in Utah beland vanwege het werk van m'n vader, en heb later mijn man hier ontmoet. Toen ik hier net was, piekerde ik er niet over om hier te blijven, het was me veel te conservatief hier met al die mormonen. Maar naderhand ben ik helemaal van gedachten veranderd. Ja, ik vind de mormonen nog steeds vaak hinderlijk conservatief (en dat beïnvloedt natuurlijk de wetten en scholen etc), maar er staat zoveel tegenover. Ik ben dol op de omgeving, ik hou van de 4 seizoenen, alles waar ik interesse in heb (cultuur, sport, natuur, international vliegveld) is heel snel bereikbaar. We hebben een aantal keren overwogen of we zouden willen verhuizen, maar zijn uiteindelijk toch gebleven. Waarmee ik wil zeggen dat (1) je zelden echt àlles krijgt wat je wil in een woonplaats, en (2) eerste indrukken enorm kunnen veranderen na verloop van tijd.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door ADE01 »

Enkele vragen:
- Hoe hebben jullie gekozen waar je wou gaan wonen?
- Kan je makkelijk info vinden over hoe een bepaalde staat/stad omgaat met gezondheidszorg en scholing enzo?
- Waar heb je die info gevonden
- Kwam die info overeen met hoe het daar uiteindelijk was?
- Aanraders voor ons?
Nice! Ik heb ook redelijk wat onderzoek gedaan om uiteindelijk ergens terecht te komen. Veel googlen en in een excel sheet verzamelen met de links e.d. En ik heb hier ook het 1 en ander aan vragen gesteld. Veel informatie is redelijk makkelijk te vinden. Ik zou niet zomaar een keuze maken op basis van wat je kunt vinden maar een shortlist maken en de plekken op je shortlist bezoeken om een gevoel te krijgen van de omgeving e.d. Je hebt nog genoeg tijd! Wij hebben ook veel plekken bezocht of waren er al eerder geweest. Uiteindelijk is het wel redelijk zoals je verwacht dat het is, maar er komen altijd onverwachte dingen om de hoek kijken. En nergens is het perfect want dan zou iedereen daar wonen..

Overigens als je meer binding met je thuisland wil houden, ga aan de oost kust zitten. Vaak directe vluchten en goedkopere tickets voor zowel jou als familie, enz. Ben je het een keer zat pak je het vliegtuig. West is al snel 4-6 uur en een overstap extra. Dat was bij ons ook een criteria. Een vliegveld dicht bij. Ook met het oog op familie gebeurtenissen e.d. dan wil je niet eerst nog 3-4 uur in de auto zitten of 2x over stappen omdat er geen tickets zijn naar je bestemming. Wij niet tenminste. Verdere zaken die ik in een excel sheet verzameld heb:
= Temperatuur/klimaat. Wij wilden dus juist naar de warmte, en hebben dat dan ook als prioriteit nummer 1/2 gepakt. Absoluut geen koude donkere winters meer. Via diverse weer websites te vinden. Je kunt ook google op "stad staat annual temperature" en dan krijg je de gemiddelden voor het jaar van die stad plus wat informatie over aantal regen dagen enz. Zonder verder te hoeven klikken.
= Cost of living. Wat kun je huren voor x budget - via zillow.com. Wat is het gemiddelde salaris in de staat via google. Dat soort zaken kun je veel uit afleiden.
= Belasting. FL, waar we nu zitten, heeft geen state income tax. Andere staten tot wel 15%. Dit is makkelijk te vinden via google search.
= Werkgelegenheid (simpele google search op staat/stad naar IT bedrijven uit je sector, unemployment rate, enz)
= Wat is er te doen qua natuur/toerisme/uitgaansgelegenheden (tripadvisor/yelp/dit forum/enz)
= Luchtvervuiling (google search)
= Natuur geweld/rampen. Redelijk globaal is het (zuid)west aardbevingen & forest fires, midden tornadoes, (zuid)oost & zuid midden hurricanes, noord/noord-oost extreem winter weer. Ook hier geld google search.

Scholen is niet echt een staat kwestie, er is enorm veel verschil per district in een staat. Real estate is duurder in een goed school district enz. Dit wordt pas een issue wanneer je kids krijgt en ze 2-3 zijn vind ik. Ik zou nu niet duurder gaan wonen enkel omdat m'n kind over 3-5 jaar naar school moet.

Rekening houdend met jouw prioriteiten, op onze shortlist West stonden:
= LA, maar als je niet van 25+ bent heb je ongeveer de helft van het jaar een probleem. En dan nog, een uur van het strand zit je in LA al snel. Dichter bij het strand is enorm duur.
= San Francisco (en omgeving) is dan beter qua klimaat en heeft veel IT jobs, maar wel enorm duur.
= Oregon is super, Portland is enorm in trek en daardoor al vrij duur. Stond/staat hoog op onze lijst.
= Seattle is top, veel te doen in de buitenlucht en daar zitten o.a. Microsoft en Amazon. Maar ons veels te regenachtig. Iets van de helft van het jaar regent het er.

Midden, bijv. Texas, is geen optie qua temperatuur. Voor jou te warm aan de golf. Wel de mooiste stranden van de VS.

Oost:
= Virginia stond ook hoog op onze lijst. Super staat met veel groene natuur. In de buurt van Virginia Beach bijv. is het aardig vertoeven en ze hebben een redelijk vliegveld maar geen directe vluchten.
= Wilmington NC ook een redelijke optie, maar qua werk en vliegveld niet super.
= South Carolina is ook aardig in opkomst en qua temperatuur nog net binnen je zoektocht maar vaak nog vrij conservatief wat betreft gedachtengang e.d. Colombia is wat ons betreft wel super maar voor jou te ver van het strand.
= Verder naar boven hebben wij niet gekeken, te koud. Verder naar beneden is het voor jou denk ik te warm.

Ik heb overigens ook honden, die haten regen / kou en staan nu 3x per dag te springen om naar buiten te gaan terwijl ik ze in de Nederlandse winter naar buiten moest slepen. Maar dat komt misschien ook wel door het baasje :)
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door USInsider »

Als een staat geen income tax heeft, zijn meestal andere belastingen hoger zoals de property tax. Het geld moet toch ergens vandaan komen. En ook al koop je niet, OG bel. wordt doorberekend in de huur.

15% is de rate voor de hoogste schaal aan inkomen.

ADEO, jullie hebt echt weloverwogen de keuze gemaakt ! Hoe bevalt Orlando ?
Hoe lang het duurt naar fam. te reizen is in inderdaad een punt van overweging. Voor ons duurde de reis ruim 20 uur. Fresno-Portland en dan door naar A'dam.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door ADE01 »

Klopt helemaal, maar de huizen en apartementen worden nog redelijk laag gewaardeerd hier in FL zo na de crisis. Dat zal niet anders zijn in de rest van het land, denk ik. Het kan hier oplopen tot 2% van je huiswaarde in bepaalde counties. Dat is wel fors gezien de huizen die ik soms zie staan, maar voor een standaard huis of apartement van 100-150m2 is dat nog steeds prima te doen.

We zitten iets ten noorden van Orlando en het bevalt echt super! (ik ben jou en een aantal andere forum leden nog steeds enorm dankbaar vanwege destijds geboden hulp en advies!). Heerlijk weer en veel te doen. Voor de TS misschien te warm maar s'ochtends en s'avonds wandelen met je honden bij 10-20 graden in je korte broek en genieten van de sunrise/sundown is voor mij echt onbetaalbaar. In Nederland was dat maximaal 1-2x per week, hier is het iedere ochtend en avond genieten van de paars/roze/oranje/gele/rode kleuren en dat met een prima temperatuur! Qua vliegveld merken we het al sinds we zijn verhuisd, al 3x bezoek gehad het eerste half jaar en volgende week komt de 4e. Met 9 a 10 uur vliegen en directe vluchten vanaf AMS/Brussel voor 350-500 eur is het heel goed te doen en voor ons dus een prima keuze geweest. Overstappen of hogere kosten zijn toch weer een extra barriere voor mogelijk familie/vrienden bezoek.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

Max Kool schreef:
Taygi schreef:
@MaxKool ja, ik heb geen voorliefde voor LA. En er zijn nog 101 andere mogelijkheden waar onze voorkeur meer naar uitgaat dan LA. Dus de keuze is snel gemaakt, LA is een kleine misschien. Heb jij Chicago van kop tot teen onderzocht alvorens jouw keuze te maken om daar niet te settlen?
Ik ben er iig geweest :wink: en heb serieus onderzocht hoe het weer daar is (dat was voor mij het belangrijkst, ik rij graag en veel motor). Ik ben in het najaar/winter in Boston, Detroit en Lansing geweest. Regen, sneeuw, koude en wind. Ik ben er daadwerkelijk geweest, en heb door deze steden heen gelopen/gereden.

Jij hebt je oordeel al klaar terwijl je er blijkbaar (en ik kan me vergissen) nog helemaal niet geweest bent. Het enige wat ik je wilde meegeven is dat het met die temperaturen reuze meevalt en je woonplezier en kosten heel sterk kan verschillen van buurt tot buurt. Je kunt niet een simpel stempel op LA drukken.

Sta open voor wat een ander vertelt, en ach, je hoeft niet de rest van je leven te wonen in de stad waar je je initieel settelt, zo is het ook nog eens een keer....

(zo hebben mijn vrouw en ik ons oog laten vallen op verhuizen naar de woestijn in de buurt van Yucca Valley, Joshua Tree...)


Succes! Emigreren is leuk!
In dit geval mijn excuses voor jou te beschuldigen je huiswerk niet te doen. Moest ik het geld hebben om heel de US af te reizen en onze potentiële bestemmingen te bezoeken dan zou ik het doen, helaas rol ik niet in het geld en mijn vriend studeert nog. Dus mijn research gebeurd remote, en op forums zoals dit waar ik mensen naar hun ervaringen kan vragen.

Desalniettemin heb ik nog steeds weinig interesse in LA, en dat gebeurd in dit geval inderdaad op vooral gevoelsmatige basis. Gezien er nog andere steden in de VS aanwezig zijn zie ik daar geen probleem mee. De conversatie met mijn vriend over LA ging als volgt:

ME: "What do you think of LA?"
Him: "Nah, not really interested. I don't like LA."
ME: "I'm not really interested either."

Zoals ik al aangaf, ik sluit het niet uit, en zou, zeker met je advies over het weer, geen nee zeggen moest ik daar een goeie job vinden. Je spreekt nog steeds over het feit dat mijn keuze snel gemaakt is, terwijl ik enkel spreek over een mogelijke voorkeur. Ik sta ook open over je comments over het weer, locaties, en wat er daar allemaal in de buurt is, het spreekt mij gewoon nog steeds niet aan.

Oh wow, naar de woestijn. Spreekt wel tot de verbeelding als Belg :lol: Wat trekt je daar aan? Behalve het weer/klimaat. Als ik aan de woestijn denk dan denk ik al snel aan beelden zoals Nevada enzo, aan de ene kant zie ik de schoonheid, aan de andere kant ril ik van het idee van zo'n droogte. Ik heb toch wel graag regen :) Is het fijn motoren in zo'n omgeving?
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

USInsider schreef:Taygi, wij vinden het leuk een nieuwkomer te vertellen wat we weten - of denken te weten.
Minder geslaagd is het dan, als een al-meerdere-jaren-aanwezige-deelnemer in een diskussie onaardige opm. te verduren krijgt.
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Mbt. de rechten van werkers in WA state (ook een employment-at-will state).
http://www.lni.wa.gov/workplacerights/
Misschien had je die site al gevonden ? Ik kan me voorstellen dat veel zaken niet meteen duidelijk zijn omdat je nog in het EU/BE systeem zit.
Zoals ik al schreef: ga ervan uit dat je geen rechten hebt, wel plichten. Behalve dan het recht een AR-15 aan te schaffen.

Tenslotte, mbt. ev. trouwen in BE, moet je uitzoeken wat de eisen zijn die BE overheid daarvoor stelt. (Dat vergat ik even te melden eerder.)
Dutchess schreef:@Taygi, ik ben het echt niet altijd met Hockey eens, maar ik vind eerlijk gezegd niet dat hij het verdient om in dit topic direct so sarcastisch beantwoord te worden door jou. Zoals ik het lees probeert hij je wel realistisch advies te geven, en manieren om even door te denken. Dat doet hij al heel lang op dit forum voor mensen die erover denken om te emigreren, en dat heb ik leren waarderen.

Ikzelf ben oorspronkelijk in Utah beland vanwege het werk van m'n vader, en heb later mijn man hier ontmoet. Toen ik hier net was, piekerde ik er niet over om hier te blijven, het was me veel te conservatief hier met al die mormonen. Maar naderhand ben ik helemaal van gedachten veranderd. Ja, ik vind de mormonen nog steeds vaak hinderlijk conservatief (en dat beïnvloedt natuurlijk de wetten en scholen etc), maar er staat zoveel tegenover. Ik ben dol op de omgeving, ik hou van de 4 seizoenen, alles waar ik interesse in heb (cultuur, sport, natuur, international vliegveld) is heel snel bereikbaar. We hebben een aantal keren overwogen of we zouden willen verhuizen, maar zijn uiteindelijk toch gebleven. Waarmee ik wil zeggen dat (1) je zelden echt àlles krijgt wat je wil in een woonplaats, en (2) eerste indrukken enorm kunnen veranderen na verloop van tijd.
Hij krijgt onaardige opmerkingen te verduren? Eerst zegt hij dat ik te algemeen zoek, terwijl mijn topic gaat over het zoeken van informatie om mijn zoektocht te kunnen specificeren. Dus daar maak ik inderdaad een sarcastische opmerking over.

Dan gaat hij verder met mij belangrijke en goeie info te geven, daar bedank ik hem voor. Maar die post bevatte ook opmerkingen waar ik niet mee gediend ben, waaronder dat hij mijn vragen dom noemt blijkbaar. Zo'n opmerkingen helpen natuurlijk in elke conversatie.

Op dat moment sta ik inderdaad niet meer open voor zijn commentaren, die zowel irrelevant zijn, als neerbuigend. Vooral dat lijstje met dingen waar Europeanen zich over verbazen. Ik ben drie jaar samen met mijn vriend, we struikelen nog dagelijks over culture verschillen. Ik denk dat ik het ondertussen wel door heb dat er een verschil is tussen een amerikaan en een belg. Ipv echt sarcastische opmerkingen te maken wil ik het gesprek met hem afsluiten, gezien ik vind dat er niets nuttigs meer zou uitkomen. Want ik wil het van hem niet horen, en hij spreekt naast de kwestie omdat hij blijkbaar denkt mij te kennen.

De reden dat ik het gesprek met hem wil afsluiten wordt al vrij duidelijk in zijn laatste comment. Hij zegt dat ik beter niet naar de VS ga, omdat hij mijn reacties verkeerd verstaat. Dat is wel super om te horen, natuurlijk. Zeker gezien ik eigenlijk liever in België blijf, maar het Amerikaanse landschap wel wil trotseren voor mijn vriend. (gewapend met zoveel mogelijk kennis over waar ik heen ga, nogmaals vandaar dit topic)

Ik ben niet naif. Ik verwacht niet dat wat ik van op afstand opzoek de realiteit zal zijn (zie mijn eerste post waar ik daar specifiek naar vraag), ik verwacht niet dat alles rozengeur en maneschijn zal zijn (integendeel, ik ben er heel pessimistisch over), ik ben er mij goed van bewust dat mijn persoonlijkheid botst met heel wat Amerikaanse trekjes. Ik ben bekend met een hele lijst van vreemde amerikaanse gewoonten, ik weet ook dat die lijst niet volledig is en dat ik nog over heel wat dingen zal struikelen. Ik verwacht dat ik daar de eerste weken, maanden in een 'constant state of bafflement' zal zijn, en hoogstwaarschijnlijk verdomd miserabel terwijl ik mij aanpas. Desondanks, heb ik over de jaren heel goeie en toffe banden opgebouwd met amerikanen en om zo'n vriendschappen in het echt op te bouwen, dat zie ik wel zitten. Ik ben heel bang dat ik daar geen goeie job zal vinden, kennisen van mij leven daar al jaren in armoede en ze geraken er maar niet uit. Elke (voor mij) kleine setback is voor hun een verschrikking want ze kunnen het niet betalen. Ik heb schrik om daar kinderen te krijgen gezien hoe duur de gezondheidszorg is, en dat ze dan naar een ondermaatse of overroepen school zullen moeten gaan die tevens duur is. Daarom ben ik hier, om zoveel mogelijk info te krijgen en waar moet ik op letten, hoe maak ik een geïnformeerde keuze, en hoe zijn jullie ervaringen. (tevens vraag ik het op een nederlands forum ipv een amerikaans want wij Ned-BE zullen waarschijnlijk over dezelfde dingen struikelen, en tot op zekere hoogte, gelijkaardige ervaringen hebben, gezien onze afkomst vergelijkbaar is.)

De manier waarop hockey mij advies aangeeft kan ik niet appreciëren. Hij vraagt niet naar mijn verwachtingen, hij denk ze te kennen. En dat vind ik neerbuigend, en dat stuit mij tegen de borst en dan laat ik het gesprek liever zo.

Ik wou eigenlijk geen tijd kwijt spelen aan mijzelf en mijn standpunten te verdedigen, maar nu staat het er. Dat is ook het laatste wat ik er over zeg.

@Dutchess
Daar heb ik echt schrik voor, ik kan niet goed om met echt heel conservatieven of mens die overt heel religieus zijn. Toen ik in Alabama was werd er mij vaak gevraagd of ik christen was. Ik zeg 'vraag' maar eigenlijk was het eerder iets van "you better be a godfearing christian!" en dit was dan op publieke plaatsen zoals een supermarkt, geen kerk of andere gebedsplaats. Ik was toen heel wat jonger en vond het grappig, ik denk niet dat ik er nu op een goeie manier zou op reageren.

Dat was dan weer op het platte land. In Birmingham ging dat allemaal veel beter. Woon jij stedelijk? Iemand anders in het topic had ook gezegd dat (texas, dacht ik) het lokaal ook echt heel veel kan verschillen. Mijn eerste idee was niet in een republican state te gaan wonen, maar dat is precies echt wel kort door de bocht.

@USInsider
Nee, die site had ik nog niet gezien. Dankje voor de info!

En nee, ik vind het echt moeilijk om er mij iets bij voor te stellen. Ik vind mijn job en mijn benefits in België allemaal heel aangenaam, en ik kan het nog steeds niet goed geloven dat de US zelfs geen zwangerschapsverlof heeft. Aan de ene kant weet ik wel dat ik nooit echt zal weten hoe het werkt tot als ik daar effectief ben, maar ik wil graag toch een idee hebben over wat te verwachten zodat ik mij voldoende kan voorbereiden.

Haha, zolang ik maar wapens kan hebben is het goed :) Kan ik mijzelf nog goed in de voet schieten.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door mtl »

Als je niet van hitte houdt dan valt een groot deel van het land al af. Volgens mij heb je dan twee opties: Alaska of NW Amerika. Volgens mij zijn dat de gebieden met gemiddeld de laagste zomertemperaturen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer