Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door sundaysue »

Ik kan je wellicht wel wat meer info geven want tussen K-1 en CR-1 zit zoveel verschil! In 2016 heb ik het K-1 visumpad bewandeld, maar achteraf had ik zeker voor CR-1 gekozen.


K-1 voordeel is dat je sneller bij elkaar bent dan CR-1, maar zoals het er nu uit ziet lopen beide visums nu gelijk.


Met K-1 moet je adjustment of status doen in de US. Dus waar je al in NL $535 voor I-129F, $256 visum fee, $210 + $50 medisch examen moet betalen, mag je ook nog even dokken voor je green card na het trouwen. $1225 voor het aanvragen + biometrics (vingerafdrukken en foto's maken bij een local CIS office). Het duurt ~1 jaar voor K-1 visumhouders om je green card te krijgen. Sommige krijgen hem sneller, sommige doen er ruim een jaar over maar het is welbekend dat het minstens een jaar duurt. Je mag niet werken in de US tijdens het aanvragen tenzij je tenzame met je green card (I-485) een werkvergunning (I-765) aanvraagt. Daarnaast mag je ook het land niet verlaten, tenzij je advance parole (I-131) aanvraagt. Gelukkig kost dat je niets extra als je dat tenzame met de adjustment of status aanvraagt. Verlaat de US dus niet tenzij je I-131 in handen hebt of een GC. Liggend aan je staat mag je zelfs geen auto rijden tot je een state license aanvraagt waar je je werkvergunning kaart of GC voor nodig hebt. Niet te vergeten dat je 90 dagen (niet drie maanden) hebt om te trouwen. Je bent 90 dagen in legale status op basis van je I-94 (niet je visum want die is expired zodra je het land binnen komt en gebruikt). Wanneer je I-94 is verlopen, ben je niet meer in legale status. Dus het is zeker aan het raden om binnen de 90 dagen te trouwen en AOS aan te vragen zodat je niet deportable bent.


CR-1 is efficienter. Het is goedkoper, geen adjustment of status in de US want je ben direct een US lawful permanent resident upon arrival. Je doet adjustment of status al in je NVC (National Visa Center) fase, terwijl je in NL zit. Je hoeft alleen maar $535 filling fee te betalen voor I-130, $256 visa fee, $210 + $50 medical. That's it. Je zit ondanks dat wel een ruime jaar bij elkaar vandaan. (~12-14 maanden ongeveer) maar gelukkig kan je altijd nog op en neer reizen zolang je maar bewijs hebt van terugkeren.



Hier in een link waar je je nog meer in kan verdiepen. Visajourney is een bronvolle website die zich het meest focust op CR-1, IR-1 en K-1 visums en daar zal je dan ook je nodige info topics vinden. Succes!

http://www.visajourney.com/content/compare
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

Wow dankje voor de verduidelijking! Ik had me nog niet gerealiseerd dat er zo'n prijsverschil is.

Het voordeel van de CR-1 leek mij dat

A) ik direct kon werken zodra ik in de states ben (of in ieder geval serieus op zoek gaan, of de zoektocht online op voorhand al starten.)
B) ik las dat we de procedure al konden starten terwijl mijn vriend nog in België is. Bv. 6 maanden of een jaar voor hij zijn diploma haalt trouwen we, en starten we de procedure. Dan zouden we op zich, niet zo lang weer langeafstand moeten doen. We zijn twee jaar langeafstand geweest en dat liep goed maar ondertussen wonen we samen en ik zie het eigenlijk niet zo goed zitten om het nog eens te doen. (als het moet dan moet het, he maar als er misschien een optie is...)

Maar voor B) lees ik tegenstrijdige dingen, of kon ik er niet helemaal aan uit op de officiële website. Dus dat hij het eigenlijk wel enkel zou mogen aanvragen terwijl hij in de VS is. Nu, dat zou misschien te regelen zijn dat hij dat doet wanneer hij/wij daar zijn familie bezoeken ofzo

Bon, dankje voor de site, hopelijk vind ik mijn antwoorden daar! :)
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Loek »

Taygi schreef: @Loek
Colorado, met name Denver, staat ook op de lijst met potentiële bestemmingen. (minder hoog dan andere wegens de inlandse locatie) Ik vond, dat Denver (met geen voorkennis) heel unsexy klonk en dat er enkel saaie mensen zouden wonen. Ik denk dat ik die gedachte ergens van een tv serie heb opgestoken :D En Colorado Springs klinkt heel cool maar enkel omdat the tv serie Stargate SG-1 zich daar afspeelde, daar ben ik altijd fan van geweest. Momenteel is dat het einde van mijn 'kennis' over Colorado. Meer dan genoeg om een geïnformeerde keuze te maken dus :wink:

Maar jij bent er heel gelukkig? Was de staat een bewuste keuze?
Bewust in zoverre dat het een van de gebieden was waar doorheen reden toen we net in de US waren aangekomen. We landden destijds in Atlanta, kochten een oude minivan en trokken naar het westen. Er was nog geen internet toen wij ons hier vestigden, dus onderzoek ging nog middels boeken in de bieb en vooroordelen naar aanleiding van TV series. Onderweg vielen er veel staten af om persoonljke redenen. Colorado Springs hier in Colorado hebben we ook meteen links laten liggen vanwege het religieuze en conservatieve karakter. Denver was een stuk progressiever en er was daar ook veel meer werk te vinden, en uiteindelijk was dat voor ons de voornaamste drijfveer: je moet tenslotte eten. Verder is er hier een intensieve outdoor cultuur die ons wel aansprak, dus zijn we de afgelopen 25 jaar hier blijven hangen.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door dutch_in_seattle »

Qua belastingen is het ook vermeldenswaardig dat Washington een van de staten is zonder 'state income tax'. Er is daar (hier voor mij :-) dus alleen inkomstenbelasting op federaal niveau.
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 02 mar 2018, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door dutch_in_seattle »

>> Verkijk je niet op het "geen income tax". Een staat moet geld hebben om te functioneren. Meestal is de prop. tax dan hoger.

Hier in Washington State vallen die onroerende-zaakbelasting best mee. In dit lijstje staan de 30e.
Wat wel veel hoger is dan in andere staten is de sales tax. In Seattle is die 10,1%.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door USInsider »

Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Max Kool »

@ Taygi

Wij waren dit weekend toevallig in Portland (Oregon), en ik vond het veel weg hebben van Rotterdam. Misschien een tip voor de topic starter?

Er wordt veel gefietst, het centrum is slim ingericht (veel eenrichtings verkeer), openbaar vervoer is goed te noemen. Veel oudere gebouwen van 4-5 verdiepingen hoog maar niet veel skyscrapers. Het weer is er erg "Nederlands": niet super koud, ook niet heet in de zomer. Geregeld regen (dus redelijk smogvrij).

De mensen zijn over het algemeen vriendelijk en beleefd. Ja, het zou me niet verbazen als je hier als Belg of Nederlander prima je draai kunt vinden!
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door RiverCola »

Alleen de ene Nederlander die ik ken vindt het er maar niks, te geitenwollensokkerig, te weinig divers en te weinig in de omgeving qua andere steden/vertier/cultuur. Het is een stad van biertjes, baarden en crocs te midden van erg veel platteland met idem mentaliteit. Dat is heel anders dan in bv Rotterdam, waar je binnen een uurtje rijden in Amsterdam of Antwerpen, Den Haag of Utrecht zit. Maar het zal ongetwijfeld voor veel mensen een leuke plek zijn om te wonen, met al dat natuurschoon ook nog eens in de buurt!
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Max Kool »

"biertjes, baarden en crocs"


lol ja zeker!

Note mod: Normaal zal de modmelding niet zo openenlijk neergezet worden, maar in dit geval lijkt me dit wel relevant.

Laat het vooraleerst even duidelijk zijn dat hier in het verleden, toen je de app promote waarvoor betaald moest worden, al vaker een discussie met USinsider over is geweest. Nav die discussie is besloten dat ze haar, toen commerciele site, in haar profiel mag aangeven, maar niet als link in berichten of onderschrift mocht zetten. Deze forumregel is er omdat AllesAmerika betalende adverteerders heeft en het nogal vreemd is dat dan andere hier onbetaalde reclame zouden mogen maken.

Dat zij heeft besloten om toen niet meer op dit forum te berichten, maar zowat alleen per pb berichten te versturen is voor haar rekening. Ik vind het eerlijk gezegd persoonlijk ook zwak dat je direct weer begint over hier te vertrekken. De afspraak is gemaakt dat je je app niet mag promoten, als je dat dan wel doet krijg je dit soort reacties. Had bv. per PB aan beheerders/modteam aangegeven dat je de betaallinks uit je app hebt gehaald? Had misschien heel deze discussie met een aantal onrelevante reacties van andere leden kunnen schelen.

Laat het duidelijk zijn dat USinsider niet de enige is waar gevraagd is om links met commerciele inslag te verwijderen. En dit niet zelf te 'promoten' in berichten of onderschriften. Vanwege de forumregels kan hier gewoon geen onderscheid in gemaakt mag worden dat het bij de één wel toegelaten zou worden en bij de ander niet. Er zit dan ook nog onderscheid in het echt promoten van een site of het zijdelings een keer benoemen van een site door een lid. Er zijn hier idd meer mensen die een eigen commerciële site hebben. Maar over het algemeen zullen die zelden tot nooit in een bericht hun eigen site benoemen. Als leden dit wel doen worden ze daarop per pb aangesproken dit niet te doen en hun site alleen in het profiel te 'promoten'.

Iets anders is het als mensen in berichten of onderschrift verwijzen naar reisverslagen. Dat mag door andere leden als irritant/vervelend worden gezien, maar zolang mensen behalve verwijzingen ook gewoon relevante info geven en geen commerciele inslag hebben is het niet tegen de forumregels en wordt dit toegestaan door de beheerder van deze site.

Elke verdere discussie zal zonder commentaar worden verwijderd)


Wat wel irriteert is dat je, wederom, een modmelding negeert door toch een openbare reactie te plaatsen waar gevraagd is dit niet te doen. Je weet dat je daarmee een discussie opstart die compleet overbodig is om hier gevoerd te worden. Het moet naar aanleiding van discussies uit het verleden toch wel duidelijk zijn dat je dan een bericht per pb naar beheerders/modteam kunt sturen. Deze discussie zal dus verder per pb afgehandeld worden.

We gaan als modteam hier wederom over discussieren of we je app nu wel toelaten.

Tot zover deze laatste modmelding hierover.
Tot die tijd worden alle verder berichten die hierover gaan en niet on topic zijn zonder tegenbericht verwijderd!


LA, LA, LA....
Gast

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Gast »

@ Taygi Ik zou mijn tijd niet verliezen met solliciteren tot je een CR-1 in je paspoort hebt staan, je CV wordt zonder werkvergunning in handen immers meteen verticaal geklasseerd.

Ook nog even meegeven dat indien jullie getrouwd zijn en je Amerikaanse partner werk vindt in de VS terwijl jullie nog hier wonen, dan kan je een aanvraag bij de ambassade proberen voor DCF en dit gebaseerd op de uitzondering dat je partner snel naar de VS moet voor een aanvaarde job.
Als de consul het wil doen en USCIS Frankfurt aanvaardt dan heb jij op 1 tot 2 maanden je CR-1 op zak en bespaar je ook nog een paar honderd euro aan kosten voor beedigde vertalingen, gecertifieerde documenten e.d. De ambassade mag immers gewoon ordinaire kopieen aanvaarden van al je originelen in de plaatselijke landstalen, dus ook in het Nederlands :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer