Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

ADE01 schreef:
Nice! Ik heb ook redelijk wat onderzoek gedaan om uiteindelijk ergens terecht te komen. Veel googlen en in een excel sheet verzamelen met de links e.d. En ik heb hier ook het 1 en ander aan vragen gesteld. Veel informatie is redelijk makkelijk te vinden. Ik zou niet zomaar een keuze maken op basis van wat je kunt vinden maar een shortlist maken en de plekken op je shortlist bezoeken om een gevoel te krijgen van de omgeving e.d. Je hebt nog genoeg tijd! Wij hebben ook veel plekken bezocht of waren er al eerder geweest. Uiteindelijk is het wel redelijk zoals je verwacht dat het is, maar er komen altijd onverwachte dingen om de hoek kijken. En nergens is het perfect want dan zou iedereen daar wonen..
Dankje voor de info! Ik begon het al heel raar te vinden dat ik op deze manier op zoek ben naar info, ik ben blij dat er nog iemand bezig was met excel sheets :) De mijne staat nog in het begin stadium- lijstje van steden en wat info hier en daar.

Je zegt dat het toch was zoals je verwacht? (behalve onverwachte dingen, maar dat hoort er wel bij, denk ik) Ik zit hier half en half te denken van "ik doe dit onderzoek maar ga ik daar überhaupt iets aan hebben?" ik doe het eerder voor de houvast, op dit moment.

Als we een shortlist hebben zou ik wel graag eens gaan kijken, maar in dat stadium zijn we nog niet. Toen jij je shortlist ging gaan bezoeken, waar lette je dan specifiek op? Of gewoon de feel van de stad? bv. ik vond NYC wel tof om te bezoeken, maar ik zou denk ik niet in brooklyn willen wonen. Queens misschien, bepaalde stukken.

Haha, ik heb een poolhond dus hoe kouder hoe liever voor hem. En voor mij eigenlijk ook liever koud dan warm! Nu, toen ik in Buffalo, NY was was het daar -21°C dat was wat veel van het goeie. Maar nog steeds liever dat dan hitte.

We moeten ook echt niet aan het strand zitten hoor, 1 uur, 3 uur, 4 uur is meer dan oke. Voor mij hoeft het zelfs helemaal niet, maar mijn vriend wil in een staat aan de kust. Nu de meeste steden aan de kust in de omgeving dat we zoeken zitten sowieso al aan de kust, het is dan maar kijken hoe ver we van de stad moeten zitten alvorens het betaalbaar is.

Verbinding met familie aan de oostkust zou idd veel gemakkelijker lopen, en zijn familie zit daar ook. De stap is ook kleiner (letterlijk) om ze te gaan bezoeken, en minder duur. Voor die reden, en andere, gaat mijn persoonlijk voorkeur naar de oost-kust.

Dankje voor de tips! Ik ga mijn excel wat uitbreiden :)
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door RiverCola »

Taygi schreef:Welke mening heb ik dan juist klaar? Dat mijn voorkeur niet naar LA gaat en dat ik liefst antwoord krijg op mijn effectieve vragen ipv nietszeggend of algemeen advies waar ik niet naar vraag?
Pfoe, ik volg dit topic een beetje sinds gisteren, want een leuke vraag, maar ben best wel shocked door je tone of voice Taygi. Die legt namelijk een instelling bloot die ik als tricky ervaar voor iemand die wil emigreren naar de VS. Je komt verbaal nogal agressief over (echt not done in de VS), als snel op je tenen getrapt (en de VS is een nogal bureaucratisch land dus geduld is een schone zaak) en je lijkt alles enkel te bekijken vanuit je eigen positie. Heb je er al over nagedacht hoe jouw manier van schrijven en reageren op posts van anderen overkomt op anderen? Amerikanen hechten veel waarde aan beleefdheidsvormen en het in de waarde laten van anderen (ook als je het gevoel hebt dat je zel misschien niet in je waarde gelaten wordt).

Je clasht binnen 1 dag met meerdere mensen die hier al heel erg lang actief zijn en bereidt zijn veel waardevolle informatie te delen. Zelf komt je vooral heel judgemental over. Beetje jammer.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Pete.Z »

*pakt chips en drank* :mrgreen:


Maar serieus, zoals je het beschrijft, blijft alleen het noord-oosten een optie, niet te warm, redelijk dichtbij familie, en vermoedelijk net wat Europeser dan andere delen van Amerika.
Mijn advies zou zijn om thuis te blijven, eerlijk gezegd, want erg veel zin lijk je er niet in te hebben?
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

Niet erg veel, nee. Maar mijn vriend heeft betere redenen om niet in België te blijven. En er zijn ook een resem positieve dingen aan naar de VS trekken, voor mij persoonlijk dan. Verder kan ik mij bij emigreren zo weinig voorstellen dat mijn brein er even bij stil valt. Niet enkel het emigreren zelf, maar ook wat dat betekend voor mijn relatie.

Nu, ik zie de dingen graag negatief, dan bereidt ik mij daar op voor en als het zo ver is valt alles wel nog goed mee. Nu nog hopen dat dat bij deze beslissing ook het geval is. (edit: niet dat de beslissing al definitief gevallen is)
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Bennogr »

Heb 15 jaar in St. Paul, MN, gewoond. Winter kan koud zijn, maar de stad en iedereen is daar op ingesteld (in Minneapolis kun je bijvoorbeeld via allerlei glazen buizen vrijwel het hele centrum doorlopen). De zomers kunnen heel heet zijn (en de mug wordt dan de officiele "staatsvogel"), gaat zo van +40 naar -40 C, als je de hond 's winters uitlaat bevriezen je tranen zo ongeveer, in de zomer loopt je hond steeds maar te hijgen met de tong uit de bek (weet ik uit ervaring want om 1 of andere reden was de hond gekomen voor 't kind, maar het uitlaten werd vaak aan pa overgelaten).

Verder best aardig te wonen. Ik weet niet hoe makkelijk jullie contacten maken, maar ik (en ik hoorde dat ook van andere import) kreeg een beetje het gevoel dat als je niet met mensen samen op de lagere school had gezeten, dan hadden ze weinig belangstelling voor je. Aan de andere kant: er zijn redelijk wat niet-Minnesoteanen in de stad.

Verder mooie omgeving en vooral erg veel meren (10.000 meren is de officele slogan van de staat).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door ADE01 »

Taygi schreef: Dankje voor de info! Ik begon het al heel raar te vinden dat ik op deze manier op zoek ben naar info, ik ben blij dat er nog iemand bezig was met excel sheets :) De mijne staat nog in het begin stadium- lijstje van steden en wat info hier en daar.

Je zegt dat het toch was zoals je verwacht? (behalve onverwachte dingen, maar dat hoort er wel bij, denk ik) Ik zit hier half en half te denken van "ik doe dit onderzoek maar ga ik daar überhaupt iets aan hebben?" ik doe het eerder voor de houvast, op dit moment.
No problem. Met wat eenvoudige criteria als temperatuur/strand binnen x afstand/vliegveld/werkgelegenheid/enz. valt er al veel af. Vond het eigenlijk wel logisch om excel te gebruiken, haha. Maar val niet direct alles af - je eerste indruk is niet altijd wat het lijkt. Bijv. Florida stond bij ons niet op 1 vanwege orkanen. Stel je zit er net en een orkaan komt langs (gebeurde dus ook..) dan wil je niet alles direct kwijt zijn en geen vangnet hebben. Maar duik je er wat dieper in dan merk je dat het binnenland maar heel zelden wordt geraakt door een Cat 4/5. Ze zwakken af over land. Het kust gebied van South Carolina daarentegen stond wat hoger op de initiele lijst en leek beter qua natuurgeweld, maar vrienden van mij kwamen na een orkaan in 2016 volledig onder water te staan door overstromingen en waren alles kwijt. Dit was tientalle kilometers landinwaarts.

Het is deels zoals verwacht vanwege de feiten die je op papier zet. Dus ik zit dicht bij een vliegveld met gevolg dat er daadwerkelijk familie&vrienden langskomen en we makkelijk naar Europa kunnen vliegen. Het weer is heerlijk zoals verwacht. We zitten dicht bij een strand en gaan dus regelmatig. We hebben veel opties m.b.t. entertainment, uit gaan, shoppen en doen dat dus ook veel. Een lijst is meer dan een houvast.
Andere gedeelte is inderdaad look&feel tijdens het bezoeken. Het scheelt dat zowel mijn vrouw als ik al vele malen voor langere periodes in de VS waren geweest en het dagelijks leven in bepaalde gebieden reeds meegemaakt hadden. Maar dan nog, het werkt overal net even anders en dat moet je eigenlijk zien en meemaken. Qua stijl, bouw en infrastructuur is het Noord-Oosten op het oog wel redelijk hetzelfde, maar er zullen best verschillen zitten tussen NY, VA, MA, PA enzovoorts.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door USInsider »

Taygi, neem het goede, laat wat je minder aanspreekt. Het heeft toch geen enkele zin iemand te wijzen op enigszins nurks taalgebruik ? Hockey nam de moeite te reageren, dat is wat telt.
Max schreef dat emigreren leuk is, ik deel die mening niet helemaal, er was in ons geval een boel "au".
Benno, wat je beschrijft heb ik ook gehoord van mensen die in meer rural WI woonden. Wat us niet ken, dat mot us niet.

Excell sheets: een goed idee ! Je kunt beginnen en iedere keer dat je meer leert iets toevoegen.
Misschien moet je het iets systematischer aanpakken ? Begin helemaal in het N-O van de US, ga door naar onderen via de kust.
Geen staat gevonden ? Ga dan een staat landinwaarts, etc.
Ik zou echt Virginia serieus gaan overwegen als ik zo je lijstje zie.

BE heeft een zee-klimaat dankzij de golfstroom. Dar verschijnsel is hier niet, veel staten hebben een land-klimaat: zomers warm/heet, 's winters koud.

Ik heb blogs etc. gelezen van mensen die in zuidelijke staten wonen, ze schrijven over slangen en ander ongedierte in huis en tuin. Voor mij zou dat niet hoeven !
Muggen worden op meerdere plaatsen in de US een steeds groter probleem aangezien ze ziektes overdragen. We hebben in Fresno nu de twee nieuwe soorten en die kunnen ons besmetten met kwalen die tot voor kort in de US niet voorkwamen. Plus hun beten leiden tot pijnlijke bulten. Nu altijd ingesmeerd met anti-mug als we naar buiten lopen en yep, we worden meteen gestoken op het ene plekje dat we misten.
In FL zie je dat men gazen kooien heeft om patio/lanai en zwembad heen tegen moggen en ander gespuis.

Nog een opm.: graag niet iedere keer het hele voorgaande bericht herhalen - is tegen de forumregels.

Nu terug naar opm. betreffende werkgevers-zekerheid. Dat is voor een deel op niveau van de staat geregeld en sommige staten lopen voor.
Je kunt hier niet afgaan op individuele ervaringen en ook niet op ervaringen van enkele jaren geleden.
Uitzoeken wat je wilt weten is toch een kwestie van veel Googles doen, bv.
http://www.nationalpartnership.org/rese ... e-laws.pdf

Maar realiseer je dat de Fed. overheid/de staat je nog zo veel rechten op papier kan geven, het is uiteindelijk de praktijk in het bedrijf waar je werkt wat bepaald wat je kunt doen. En het hangt ook van je funktie af.
Zo zijn wij zelden/nooit op vakantie geweest in de afgelopen ruim 20 jaar - toen mijn man nog werkte werd het als problematisch gezien als hij meer dan een paar dagen weg was. Dat is inderdaad heel anders dan wat ik hier lees over Ned.landers en Belgen (?) op vakantie gaand, verre reizen makend.
In de US geef je ook niet snel je geld uit aan zo een avontuur. Je spaart, want je weet nooit wanneer de wolf zich meldt aan je deur. Je moet dan de deur plus het huis erachter, verkopen. (Going there, doing that.)
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door dutch_in_seattle »

@dutchinseattle
Seatle staat ook op ons lijstje. (Ook vanwege de IT sector daar) maar verder heb ik er nog geen onderzoek naar gedaan. Onze lijst is momenteel dan ook nog heel lang. ik las dat het daar veel regent, als Nederlander, vind jij dat ook? :wink: heb je indertijd bewust de keuze gemaakt voor seattle? En zoja, waarom?
Ja, dat is voor ons een hele bewuste keuze geweest. Toen wij eind 2000 vanuit Nederland naar de V.S. verhuisden, kozen we in eerste instantie voor Minneapolis, omdat de ouders en broer van mijn vrouw daar toentertijd woonden. Dat leek ons een goede plek om te beginnen, omdat je dan een 'support system' hebt, wat zeker in het begin wel handig is. Na vier jaar wilden we (1) dichter bij een kust of in ieder geval water zitten, (2) in een gematigder klimaat en (3) in een politiek progressief gebied. We zijn toen in Boston e.o. wezen kijken (1 en 3, iets minder 2), Portland, OR (2 en 3, iets minder 1) en Seattle (1, 2 en 3) geweest. We hebben uiteindelijk voor Seattle gekozen, ook al kenden we helemaal niemand hier. We hebben er geen seconde spijt van gehad. Ik vind Seattle e.o. helemaal ge-wel-dig. Prachtige natuur (bossen, bergen, water), onwijs leuke stad. Wel verrekte duur qua huizen (Seattle is al 16 maanden lang de stad waar de huizenprijzen het snelst omhoog gaan). We zitten hier nu alweer bijna veertien jaar en we gaan hier niet meer weg.

Die regen valt overigens best mee, hoor, zeker als je Nederland gewend bent. Qua hoeveelheid valt hier jaarlijks bijvoorbeeld minder regen dan in Miami. Het is in de winter hier wel heel bewolkt, maar dat ben je als Nederlander gewend. En bovendien houdt de neerslag alles groen. De zomers zijn hier fantatisch: heel bestendig, zonnig, droog weer met een graadje of 25 C. Veel beter dan in Nederland.
(Ik heb zelf een bloedhekel aan superheet, klam weer, en dan zit je in Seattle prima.)

Ik vind het hier heel goed toeven en ik kan Seattle e.o. van harte aanbevelen. Anderen vinden de Pacific Northwest misschien helemaal niks, maar ik heb hier echt mijn stekkie gevonden. (Ik was vorige week op bezoek bij mijn schoonouders in Arizona en ik moet er werkelijk niet aan denken om daar te wonen. Ieder zijn meug natuurlijk.)

Als je nadere informatie over Seattle e.o. wilt hebben, dan kunnen we wel een keer Skypen. Da's een stuk sneller dan typen en ik heb geen tijd om op dit forum uitgebreide epistels te schrijven. D'r moet ook nog gewerkt worden...
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 28 feb 2018, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door dutch_in_seattle »

Het is trouwens ook zo dat waar je ook begint, je daar niet voor de rest van je leven aan vast zit. Men is hier heel mobiel, dus je zou ergens kunnen beginnen waar het "gemakkelijk" is (bijv. met familie in de buurt) en dan later, als je eenmaal in de V.S. gesettled bent, rondkijken naar een andere bestemming. Zeker in de IT-wereld zou het behoorlijk gemakkelijk moeten zijn om een baan te vinden in een gebied dat je aanstaat.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gast

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Gast »

En vergeet niet, in de IT is het niet ongebruikelijk om remote te werken. Dus je kunt eventueel ergens anders wonen dan waar je baan is. Maar dat hangt natuurlijk helemaal af van de werkgever.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik werk zelf al jaren lekker vanuit mijn kantoortje in onze achtertuin. Ik ben manager van een team van vijf mensen, maar die zitten allemaal niet in Seattle, dus er is voor mij helemaal geen reden om naar het plaatselijke kantoor te gaan. Ik vind het heerlijk om vanuit thuis te werken en ik zou niet anders meer willen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door USInsider »

Meeste werkgevers eisen toch dat je binnen een uur van de vestiging woont, al werk je in voorkomende gevallen remote.

DutchinSeattle - dus net op de goede tijd daar gaan wonen. Wij dachten even ook die kant uit te komen, keken naar huizen in Bellevue eo. Prijzen inderdaad hoog nu !
Hoe lang is een directe vlucht Seattle-A'dam ?
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Max Kool »

Taygi schreef:[...]

Oh wow, naar de woestijn. Spreekt wel tot de verbeelding als Belg :lol: Wat trekt je daar aan? Behalve het weer/klimaat. Als ik aan de woestijn denk dan denk ik al snel aan beelden zoals Nevada enzo, aan de ene kant zie ik de schoonheid, aan de andere kant ril ik van het idee van zo'n droogte. Ik heb toch wel graag regen :) Is het fijn motoren in zo'n omgeving?
Wat ons aantrekt aan de woestijn? De leegte, het "oneindige". Het is kaal, ruw, ruig, veel wegen zijn onverhard en inderdaad, 's-zomers is het heet. Een droge hitte die in je gaat zitten. Elke keer als we vanuit LA de woestijn in rijden bekruipt me een gevoel van rust wat ik nergens anders heb. De tijd gaat langzamer.

En op de motor kijk je niet náár een film, maar zit je ín een film...
Laatst gewijzigd door Max Kool op 28 feb 2018, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door dutch_in_seattle »

USInsider schreef:DutchinSeattle - dus net op de goede tijd daar gaan wonen. ...
Hoe lang is een directe vlucht Seattle-A'dam ?
Een rechtstreekse vlucht van Seattle naar Amsterdam is een goede 10 uur.
Wij zijn in september 2004 in Seattle gaan wonen. Toen hebben we ons huis voor onder in de 400K dollar gekocht. Niet weinig, maar volgens Zillow is ons huis nu 900K waard. Absurd gewoon! Ik ben heel blij dat wij nu niet op zoek zijn naar een koophuis in Seattle. Ik meen dat meer dan de helft van de huizen hier boven de vraagprijs worden verkocht.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door SophiaB »

Het is al best vaak gezegd, maar de meeste mensen hebben geen keuze waar te wonen - dat wordt bepaald OF door een baanaanbod, OF doordat de aanstaande partner al ergens woont. Ik denk daarom dat jouw eerste vraag "hoe hebben jullie gekozen waar te wonen" door velen hier als een luxe probleem wordt gezien :)

Ik zal heel eerlijk zijn: zelf zou ik niet in de USA willen wonen (we wonen in Canada). Maar als ik er naar toe MOEST verhuizen om welke reden ook, dan zou ik denk ik ook een staat proberen te kiezen waar het niet te heet is, niet te koud, maar wel echte seizoenen, geen nare insecten, leuke inwoners die openstaan voor vreemden, goedkoop leven, geweldige werkgelegenheid met banen voor het opscheppen, mooie natuur, weinig vervuiling, veel water in de buurt, rustige omgeving, prachtige huizen met enorme tuinen voor een habbekrats, cultuur om de hoek, niet al te ver van de bewoonde wereld.

Tja, dat heb je natuurlijk nergens dus is het denk ik belangrijk dat je een lijstje gaat maken gebaseerd op prioriteiten. Een van de dingen op dat lijstje zou denk ik moeten zijn "hoe belangrijk is het dat HIJ OOK gelukkig is?" Wat als hij wel graag in een warmer klimaat wil wonen bijvoorbeeld, of als hij een geweldige baan vindt in een plaats waar jij niet zo gelukkig van wordt? Of volgt hij jou tot het einde van de wereld?

Hier heb je een lijstje waar je misschien wat aan hebt: https://www.usatoday.com/story/money/bu ... /93920456/

Succes met alle plannen!
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Wanderlust »

Ik denk dat wat een eenduidig antwoord op jouw vragen lastig maakt is dat emigratie een emotioneel proces is. Immers: een plek kan op papier nog zo aan de wensen/voorwaarden/eisen voldoen, als je er geen klik mee hebt houdt het op. Je zit in een zeldzame positie, zoals door de rest opgemerkt, wellicht een luxe-positie, maar ook weer niet, want Amerika is een groot land dat veel te bieden heeft. Hoe maak je in vredesnaam een keuze?

Ter ondersteuning daarvan zou je altijd wat statistieken kunnen opzoeken en op basis daarvan kunnen 'inzoomen'. Fortune maakt ook wel eens wat lijstjes, dacht ik. Of de zgn. 'Which state should I live in' tests - als je het écht niet meer weet :lol:

Afstand is in Amerika sowieso wel een dingetje, waar we in NL bijvoorbeeld Groningen naar Maastricht enorm vinden, rijdt mijn familie in de VS zonder zeuren zeven uur heen en weer zeven terug in twee dagen. Als je weet in welke staat je wil zitten, kijk dan ook eens naar de 2e, 3e of 4e stad in die staat. Of kijk naar waar de bedrijven zitten waar je eventueel voor zou willen werken. Dan kom je vanzelf wel ergens uit.

Heel veel succes, ik hoop dat je er toch nog van kunt genieten, het is een mogelijkheid waar velen hier (waaronder ikzelf) alleen maar jaloers op kunnen zijn!
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door sundaysue »

Anyways, ik gooi er maar even in dan dat je keuze is K-1 of CR-1 want K-3 wordt niet meer uitgeven tenzij je onder bepaalde expedities valt (en dat val je niet. E.g. humanitaire redenen)
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Loek »

SophiaB schreef: Ik zal heel eerlijk zijn: zelf zou ik niet in de USA willen wonen (we wonen in Canada). Maar als ik er naar toe MOEST verhuizen om welke reden ook, dan zou ik denk ik ook een staat proberen te kiezen waar het niet te heet is, niet te koud, maar wel echte seizoenen, geen nare insecten, leuke inwoners die openstaan voor vreemden, goedkoop leven, geweldige werkgelegenheid met banen voor het opscheppen, mooie natuur, weinig vervuiling, veel water in de buurt, rustige omgeving, prachtige huizen met enorme tuinen voor een habbekrats, cultuur om de hoek, niet al te ver van de bewoonde wereld.
Wat grappig, je beschrijft mijn woongebied hier: Colorado!
:lol:
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door SophiaB »

:mrgreen: leuk! Heerlijk als je het zo naar je zin hebt. Wij wonen ook zo fijn hoor, met een paar uitzonderingen. Banen zijn hier niet (of weinig geschoolde banen) en we zitten in the middle of nowhere. Maar TS vroeg niet naar Canada :D
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Taygi
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 feb 2018, 16:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe keuze maken over waar je wil gaan wonen?

Bericht door Taygi »

@Bennogr
Ik heb enkele kennisen in MN & St-Paul. Dus moest het die omgeving worden heb ik al ergens een beetje een in, voor sociale contacten. Ik ben niet zo'n sociale vogel, en mijn vriend al helemaal niet dus contacten opbouwen van 0 is iets waar ik aan de ene kant denk dat het toch wel moeilijk gaat zijn maar ook wel iets waar ik naar uitkijk. Een uitdaging, misschien. Vooral omdat ik België als nerd een beetje uit te toon viel (alhoewel tegenwoordig al veel minder) maar dat dat in de VS meer ingeburgerd leek. Of misschien zochten die nerds gewoon ook hun soortgenoten online op :)

Voor die kennissen wou ik graag naar MN. Maar ik heb er een zomer meegemaakt... 't is wel héél warm daar. Na die zomer in MN, als mensen beginnen over 'droge' hitte of 'natte' hitte denk ik steeds terug aan die zomer die zogezegd betere droge hitte. 't is allemaal afzien! (voor mij toch) Maar je begrijpt wel waarom ze er overal airco hebben. En die muggen, wist ik zelf niet... :shock:


@USInsider
Vakantie nemen is voor mij een van de struikelblokken. En ik ben eigenlijk niet zo'n grote vakantienemer. Maar je hebt hier de mogelijkheid wel, weetje? Ik had vorig jaar 31 betaalde vakantiedagen. Aan het eind had ik er nog heel wat over, maar het idee om er helemaal geen (of enkele) te hebben is moeilijk slikken. En om er 20 jaar bijna geen te nemen... Ik ben echt wel verpamperd door het systeem in België/Europa, daar ben ik mij van bewust, maar de manier waarop het in de VS werkt is... Tjah.

Een vriend van mij is ontslaan omdat hij (over de loop van maanden) zijn vriendin een keer naar de spoed moest brengen, een keer is te laat gekomen, en omdat hij zelf 5 dagen in het ziekenhuis heeft gelegen. Dat is toch hallucinant, voor mij in ieder geval wel. Als ik hier onverwacht 5 dagen naart ziekenhuis moet dan krijg ik een 'get well soon' kaartje, geen ontslag. Nu zit hij natuurlijk met een rekening van het ziekenhuis, en zonder werk.

Ik ga sowieso aan het googelen over werknemer rechten, dankje om mij al zoveel tips aan te reiken.

Een slang in mijn huis vinden :o ik moet er niet aan denken.


@Dutch_in_seattle & Eoms
Ik ken ook verschillende mensen daar die remote werken, terwijl ik er hier weinig over hoor. (beetje zoals je soms over mythes en legendes hoort :thumbup: ) Misschien is het daar meer ingeburgerd? Ik ben eigenlijk heel dankbaar dat ik in IT zit, die skills zijn nog enigszins transferable. En hopelijk mijn ervaring ook, dat ik niet volledig moet herstarten als junior. Ik wou eigenlijk eerst leerkracht secundair worden, dat zou het solliciteren in de US iets moeilijker maken.


@Dutch_in_Seattle
Ik heb wat kennissen/vrienden in MN en in het prille begin dacht ik dat het wel nog fijn zijn om daar te wonen. Maar ik heb er een zomer meegemaakt, 40 graden is afzien. Ik snap niet hoe een plek in de zomer zo warm kan zijn en in de winter zo bitter koud.

Qua klimaat/locatie, en nog wat andere dingen dat ik las, en jouw beschrijving klinkt Seattle heel goed. Hopelijk tegen dan nog ietwat betaalbaar. Die hou ik zeker op de lijst. Mijn vriend, helaas, heeft het niet zo op regen/bewolkt (hij heeft het er lastig mee in België) dus dat wordt wat moeilijker maar in eerste instantie vond hij Seattle wel nog een goed idee. Als Seattle op onze shortlist komt dan val ik jou heel graag lastig met allerhande vragen!

Eigenlijk dacht ik niet dat er directe vluchten van de westkust naar europa zouden zijn. (voel mij een beetje idioot dat ik dat überhaupt helemaal niet heb nagekeken) Dat is nog goed te doen.


@Wanderlust
Inderdaad, voor ik de vraag had gesteld op het forum had ik er helemaal niet bij stil gestaan dat velen, als ze emigreren, niet echt een vrije keuze hebben.

Haha, onze initiële lijst met mogelijke steden is gebaseerd op verschillende artikels over steden die goed zijn voor IT :P En uit die artikels haalden we dan de steden die enigszins voldeden aan A) temperatuur/klimaat en B) interesse. Ik heb ook zo'n testjes gedaan, voor de grap vooral, want uit de vragen kon je natuurlijk direct weten dat het onzin was. (e.g. "do you like immigrants???") Alhoewel er wel een test was die vroeg specifiek naar bepaalde belastingsdingen en die heb ik dan toegevoegd op mijn lijst 'letten op'. Waar je allemaal niet iets opsteekt :D


@Sophia
Canada, daar zou ik al positiever tegenover staan dan Amerika. Maar helaas, mijn vriend is geen Canadees :) Je lijstje van waar jij zou willen wonen klinkt alleszins niet mis. Misschien bereikbaar in de perfecte wereld.

Het lijstje met voorkeuren is het lijstje met onze voorkeuren, niet mijn voorkeuren. Er zitten verschillende dingen in dat hij wil en dat het mij niet kan schelen. En andersom. Uiteraard is waar we in de toekomst gaan wonen een gezamenlijke keuze. Het gaat dan ook over onze gezamenlijke toekomst.

Dankjewel voor de link! Heel informatief, en ook weer andere factoren waar ik kan opletten. Heel wat van de staten in het artikel bevinden zich ook aan de oostkust.


@Loek
Colorado, met name Denver, staat ook op de lijst met potentiële bestemmingen. (minder hoog dan andere wegens de inlandse locatie) Ik vond, dat Denver (met geen voorkennis) heel unsexy klonk en dat er enkel saaie mensen zouden wonen. Ik denk dat ik die gedachte ergens van een tv serie heb opgestoken :D En Colorado Springs klinkt heel cool maar enkel omdat the tv serie Stargate SG-1 zich daar afspeelde, daar ben ik altijd fan van geweest. Momenteel is dat het einde van mijn 'kennis' over Colorado. Meer dan genoeg om een geïnformeerde keuze te maken dus :wink:

Maar jij bent er heel gelukkig? Was de staat een bewuste keuze?


@sundaysue
Ja, ik wist toen nog niet goed wat wat was, en nu sla ik de termen nog steeds door elkaar. Ondertussen heb ik al wat meer info opgezocht. We moeten nog eens serieus bespreken hoe we 't gaan aanpakken de K-1 of de CR-1. Over de K1 heb ik al wat verhalen van mensen gelezen maar de CR-1 nog niet, dus ik ga op het forum daarover nog wat rondzoeken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer