Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door Bennogr »

Een groene kaart is tegenwoordig niet meer genoeg om je echt veilig te voelen in de VS. Zie hieronder, uit de Washington Post, wat een dokter recent overkwam. 40 jaar in de VS, een groene kaart, maar toch opgepakt door ICE en ze zijn van plan hem het land uit te gooien omdat hij een paar kleine misdaadjes had begaan in een ver verleden. Onder Obama en voorgangers richtte ICE zich voornamelijk op echte misdadigers, tegenwoordig onder "president" Trump (zelf een kind van een illegale immigrant) wordt iedereen die zelfs kleine overtredingen begaat bedreigd met deportatie.

Wie zeker wil zijn zou dus Amerikaan moeten worden als dat kan (na vijf jaar een groene kaart, of 3 jaar als je met een Amerikaan(se) getrouwd bent). Je kunt Nederlander blijven als je partner Amerikaan(se) is, voor Nederlandse paren zal waarschijnlijk 1 van beide Amerikaan moeten worden en Nederlander-af zijn, de andere kan dan Amerikaan worden en Nederlander blijven.

https://www.washingtonpost.com/news/mor ... -40-years/
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bluebonnet
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2017, 13:57

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door Bluebonnet »

Ik ben Amerikaan geworden toen m'n man begon te dreigen me het land te laten uitgooien zodat ik de kinderen nooit meer zou zien. Jammer genoeg voor hem ben ik Amerikaan geworden net voor Trump aan de macht kwam. Heel eng idee dat je met een Green Card niet meer veilig bent.

Ik ben af en toe ook nerveus of ik als niet-hier-geboren citizen er wel op kan vertrouwen dat ik mag blijven.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door USInsider »

DUI's en domestic violence zijn meestal felonies, en meerdere felonies maken dat je als PR gedeporteerd kunt worden.
Er is zelfs een film over gemaakt in 2012 "California Solo" met Robert Carlyle in de hoofdrol.
De man in kwestie kan waarschijnlijk blijven als zowel het ziekenhhis al zijn US citizen vrouw aangeven dat dit voor hen van groot belang is.
Dus kunnen we ophouden met "het is onder Trump zoveel erger geworden ?"

Bluebonnet, een US citizen is een US citizen, maakt niet uit of je hier bent geboren dan wel bent genaturaliseerd.

Overigens, wij zijn al een keer dit land uitgegooid, een tweede keer maakt me echt niet uit, gaan we lekker terug naar huis !
Laatst gewijzigd door USInsider op 23 jan 2018, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door ADE01 »

Of "waarom het belangrijk is je te gedragen in een land waar je te gast bent". Het is zo'n engel! Maar wel meerdere keren opgepakt in z'n jeugd, een DUI en in de rechtbank gezeten voor domestic violence. Tja.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door babarage »

hij is er als kind gekomen. woont er 38 jaar. om dan nog te zeggen dat hij zich moet gedragen als een gast in een land dat gewoon feitelijk z’n thuisland is vind ik wel erg kort door de bocht. en zelfs dan. twee zeer kleine akkefietjes als tiener (in groepsverband), vrijgesproken mbt domestic violence dus die telt gewoonweg niet. recht heeft gesproken, klaar is klaar. enige ernstige is dan die dui. die krijg je dan nog van me. soort van want eigenlijk is het ook van z’n record geschrapt omdat hij z’n straf daarvoor uitgevoerd heeft. deportatie staat vind ik in geen verhouding.
Laatst gewijzigd door babarage op 23 jan 2018, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door hemmie »

Inderdaad, deportatie lijkt me echt buiten proportie, zeker voor zaken die zo lang geleden zijn gebeurd. Inmiddels natuurlijk al tig keer greencard vernieuwd.
Maar ik ben wel verbaasd waarom zo iemand nooit Amerikaan is geworden, als je niet eens meer Pools spreekt. Lijkt me dat je dan toch veel liever de nationaliteit wil hebben van het land waar je al je hele leven woont.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door hemmie »

Inderdaad, deportatie lijkt me echt buiten proportie, zeker voor zaken die zo lang geleden zijn gebeurd. Inmiddels natuurlijk al tig keer greencard vernieuwd.
Maar ik ben wel verbaasd waarom zo iemand nooit Amerikaan is geworden, als je niet eens meer Pools spreekt. Lijkt me dat je dan toch veel liever de nationaliteit wil hebben van het land waar je al je hele leven woont.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door ADE01 »

De topic starter probeerde het breder te trekken naar "Een groene kaart is tegenwoordig niet meer genoeg om je echt veilig te voelen in de VS". Daar was ik het niet mee eens op basis van het artikel.

Dat het niet in verhouding staat ben ik met je eens, het is ook een aparte situatie en ik denk niet hij uitgezet gaat worden. Maar met een GC heb je je aan bepaalde regels te houden. Doe je dat niet dan riskeer je dit soort situaties.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door babarage »

sorry Ade, ik snap je geloof ik niet goed. Waar ben je het niet mee eens? op dit moment lijkt het toch niet zeker dat deze mijnheer mag blijven. kans dat het met een sisser afloopt maar dan nog heeft ie inmiddels 10 dagen als ik me niet vergis in de gevangenis gezeten en ik ben benieuwd wanneer hij vrij komt.... zelfs dat staat al niet in verhouding met zijn vergrijpen. maar goed. on topic. green card is onzekerheid. altijd al, en het klimaat is er niet beter op geworden lijkt. en zou het echt moeten zijn dat je met een ff nog niet schuin mag oversteken zonder risico te lopen uitgezet te worden?
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Fellow2012

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door Fellow2012 »

Dit is niet een uitzonderlijk geval. Laatst las ik de verhalen van mannen in de leeftijd van 30+ tot 40+ die als jonge kinderen door Amerikanen waren geadopteerd uit Aziatische landen (Zuid-Korea/Filipijnen/etc) die vervolgens werden verwaarloosd door hun adoptieouders en door CPS (child protection services) uit huis werden geplaatst bij pleeggezinnen, daarna weer problemen etc. De jongens kwamen in aanraking met politie en justitie in de leeftijd van 18/21. Hun ouders hadden geen nationaliteit voor hun aangevraagd. Ze stonden op de lijst van deportatie naar landen waar ze de taal niet een van spreken.

Fellow2012

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door Fellow2012 »

De trigger voor mij om de Amerikaanse nationaliteit zo snel mogelijk aan te vragen is het feit dat zwarten, in het algemeen, een grotere kans lopen op malicious prosecution door doorgedraaide aanklagers. Maw, als zwarte man als je op wrong time & wrong place terechtkomt, de kans dat je dan vrij wordt gesproken uitermate klein is. Dan kan ik tenminste voor mijn onschuld doorvechten zonder de dreiging van deportatie boven m’n hoofd.

Case in point; op een grote doorgaande weg in suburban VA stond ik stil, in mijn auto, voor een rood stoplicht. Mijn auto werd hard geramd door een Ford Ranger truck – ik weet niet wat de bestuurder aan het doen was, maar goed een normaal ongeval. Toen ik de politie belde om te komen kijken en een police report op te stellen, dat ik had nodig voor de verzekering, kwam de agent als eerst mij stevig ondervragen; waar woon je, waar was je onderweg naartoe, kan je het adres nogmaals vertellen, en nog een lijst van de vragen. De bestuurder van truck, een oudere aardige blanke man, keek een beetje verbaasd en met ongeloof aan.Ik dacht potverdomme, ik wou dat ik citizen was dan had ik een klacht tegen de agent ingediend. Hij vertrok zonder de police report op te stellen!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door ADE01 »

sorry Ade, ik snap je geloof ik niet goed.
De topic starter Benno stelt "Een groene kaart is tegenwoordig niet meer genoeg om je echt veilig te voelen in de VS", ondersteunt zijn bericht met een artikel en geeft aan dat het belangrijk is Amerikaan te worden. Daar ben ik het niet mee eens. Een GC komt met een berg regels waar je je aan te houden hebt, doe je dat niet kun je hem kwijt raken.

Dat staat los van de inhoud van het artikel. De van origine Poolse meneer is een triest geval die ongeluk heeft met het anders interpreteren van de reeds bestaande regels.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door babarage »

ok. dat ben ik dan niet met je eens. als je om het minst of geringste je gc kwijt kan raken dan is dat bepaald geen veilig gevoel. er zou toch een ondergrens moeten zijn. bij wijze van een misdrijf waar minimaal zoveel jaar straf op staat wil je kaart in geding komen. en voor minderjarigen zou ook nog anders gekeken moeten worden vind ik. gaan we terug naar het voorbeeld dan vind ik de Poolse mijnheer vooral triest om hoe hij aangepakt wordt niet om zijn acties eerlijk gezegd. Als we op grond daarvan mensen zouden mogen uitzetten (even niet kijkend naar paspoort en zo) dan kan je half nederland / belgie / amerika etcetera zowat het land uitkieperen!
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door LeenG »

Als dit de nieuwe norm zou worden, moeten ze elke politicus die dit steunt, aan dezelfde maatstaf meten .... :wink: Zal snel gedaan zijn zeker
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door Bennogr »

Een groene kaart is nooit echt een garantie geweest om in de VS te mogen blijven. Dat was inderdaad de aanleiding voor mij om dit weer eens te illustreren aan de hand van een recent voorbeeld.

Ongeacht of de man nu goed of fout zat, als je Amerikaan wordt, is je situatie altijd veiliger. Zoals Adam ook al aangeeft.

En nu je als Nederlander twee nationaliteiten kunt hebben (mits je de nationaliteit van je partner aanneemt) is er in ieder geval 1 hindernis minder om die naturalisatiestap te nemen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door USInsider »

Benno, je hebt 100% gelijk ! De meeste PR's denken dat het verschil alleen is dat ze niet kunnen stemmen, maar er is meer.

LeenG, de situatie beschreven in dit artikel bestond al, heeft niets met Prez Trump te maken.
Ik herinner me - jaren geleden - de mogelijke deportatie van een vrouw die als scholier een klasgenootje aan het haar had getrokken. En een man die had gestemd hier, dat vertelde tijdens zijn naturalisatie intvu om aan te geven hoe amerikaans hij zich al voelde.
Journalisten zijn nu alerter op dit soort gebeurtenissen en kranten etc. zullen deze verhalen nu sneller publiceren. In het verleden was dit weinig "nieuwswaardig".

Adam, wat een vervelend verhaal. Waarom werd er geen rapport opgemaakt - dat is toch nodig voor de verzekering ?
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door meyem »

Yikes, wat een horror story!!
Fellow2012

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door Fellow2012 »

Ik denk dat de politieagent mij wilde uitlokken zodat ik iets terug zou zeggen op zijn indringende vragen die er niets te maken hadden met een doorsnee fender bender daarna zou de situatie snel escaleren als de agent enig disrespect voelt of zijn autoriteit wordt ondermijnd. Vervolgens wordt je gearresteerd en beschuldigd dat je de agent hebt geprobeerd te slaan. Het is een bekend script. Helaas vallen veel zwarte automobilisten voor deze trick en eindigen in de cel met felony charges.

Ik had geen rapport van het ongeluk. Ik had gelukkig het polisnummer van de man en zijn telefoonnummer. Ik belde zijn verzekering en vertelde dat ik geen rapport had omdat de agent dat weigerde te maken – not sure why but maybe, just maybe he didn’t like my car! Ze begrepen de hint. Ze belden daarna de man die bevestigde dat hij fout zat. Hij was bij Progressive verzekerd. Ze hadden maar liefst een week nodig om de schade aan de kofferbak te herstellen en kreeg een huurauto mee voor die week. Naar aanleiding van deze ervaring zit ik sindsdien bij Progressive Insurance. :thumbup:
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door Willem1 »

Voorlopig is de Poolse arts released on bail : http://wwmt.com/news/local/bronson-doct ... ounty-jail

Wat overigens ook wel interessant is, is dat de Justice department ook daadwerkelijk van een (genaturaliseerde) Amerikaanse haar citizenship heeft afgepakt, en heeft gedeporteerd. Dat daarna is in 2017 voor de Supreme Court gekomen, waarbij de Justice department de stelling innam dat *elke* leugen/onwaarheid in de naturalisatie-aanvraag, hoe klein en hoe irrelevant ook, reden is om een citizenship af te nemen (link) .

Gelukkig heeft de SC daar korte metten mee gemaakt (de verdict was 9-0) (link).

Maar toch: het geeft aan dat, als de administration haar zin had gekregen, zelfs een US citizenship niet voldoende zou zijn om je te beschermen tegen uitzetting.
Laatst gewijzigd door Willem1 op 02 feb 2018, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Waarom het belangrijk is Amerikaan te worden

Bericht door Wanderlust »

USInsider schreef:Benno, je hebt 100% gelijk ! De meeste PR's denken dat het verschil alleen is dat ze niet kunnen stemmen, maar er is meer.
Zo omschreef ik het idd ook altijd als men vroeg naar het verschil tussen GC en citizenship. OOPS! Even een eye-opener! Thx
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer