Met familie praten over emigratie

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hankthefreeze
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 6

Met familie praten over emigratie

Bericht door hankthefreeze »

Door mijn plannen om met mijn Amerikaanse vriendin samen te gaan wonen, ben ik al een half jaar geleden begonnen met het inlichten van mijn familie.
Hoewel er over het algemeen positief wordt geantwoord, blijft het toch een lastig onderwerp voor sommigen.
Het is vooral voor mijn vader erg lastig om over te praten en word er meestal overheen gepraat of weggelopen.
Sinds mijn moeder een paar jaar geleden is overleden, ziet hij mij als het laatste wat hij heeft. Hij heeft wel al een tijd een nieuwe vriendin, maar dit zal natuurlijk anders voor hem in elkaar zitten.

Hebben anderen hier ervaring mee? Of een manier om het onderwerp wat minder zwaar te maken?
Voor iedereen is dit natuurlijk anders, maar wellicht zijn er manieren die ik nog niet bedacht heb.
Maart 2018: Verloofd
Juli 2018: K1 visum aanvraag
Maart 2019: Interview
April 2019: Vertrek naar VS

Aantal staten bezocht: 4
Nog graag te zien: 6
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Met familie praten over emigratie

Bericht door Dakloze »

hankthefreeze schreef: Hebben anderen hier ervaring mee? Of een manier om het onderwerp wat minder zwaar te maken?
Wij zijn destijds in eerste instantie voor 3 jaar gegaan, en hebben naderhand pas een GC aangevraagd. Dat "stappenplan" was een stuk makkelijker te verwerken voor de familie, ook om dat we ze kort na de verhuis op bezoek hadden en ze konden zien dat we echt fantastisch woonden.
--
I route, therefore you are.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Met familie praten over emigratie

Bericht door Bennogr »

Wat Dakloze zegt. Mijn moeder had het ook niet zo met mijn emigratie. Maar toen ze hier een paar keer geweest was, we een keer samen over de Brooklyn Bridge hadden gelopen, toen zij bij mijn trouwerij was geweest, toen haar kleinzoon geboren was, had ze er veel meer vrede mee. Maar mijn broer en zus zijn altijd "thuis" in Nederland gebleven, dat hielp haar ook.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
6foot6
Amerika-expert
Berichten: 2151
Lid geworden op: 27 apr 2006, 08:50

Re: Met familie praten over emigratie

Bericht door 6foot6 »

hankthefreeze schreef:Door mijn plannen om met mijn Amerikaanse vriendin samen te gaan wonen,
Ik zou eerst deze plannen uitwerken alvorens mijn familie te verontrusten.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Met familie praten over emigratie

Bericht door Martin & Marianne »

In het off topic forum heeft ook eens een topic gestaan over emigratie en familie/achterblijvers, misschien heb je daar iets aan.

Marianne
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Met familie praten over emigratie

Bericht door Pete.Z »

Het klinkt misschien bikkelhard, en zo bedoel ik het echt niet, maar je kan jou leven niet laten bepalen door anderen, zelfs niet als het je ouders zijn.
Er is geen leuke manier om dat soort dingen te brengen als mensen niet willen dat je gaat, en zeker geen standaard “goede” manier.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Met familie praten over emigratie

Bericht door kastelke »

Vraag hem wat je kan doen om het makkelijker te maken voor hem. 'Niet gaan" is geen constructief antwoord, want je gaat toch. Dus hij kan er voor kiezen om de band met je te verzuren door dwars te gaan liggen, of om te proberen er het beste van te maken.

Kan hij overweg met computers/tablets/smart phone? Want dat helpt om goedkoop te babbelen en om hem filmpjes te laten zien van je omgeving, of zelfs om met hem 'op wandel' te gaan in je omgeving.

Ervaring leert dat ze meestal wel bijdraaien, die ouders. Al bevestigen de uitzonderingen natuurlijk die regel.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Met familie praten over emigratie

Bericht door dutch_in_seattle »

Veel mensen moeten ook aan het idee wennen dat hun kind ergens in den vreemde woont, dus ik denk dat je er goed aan doet dit allemaal ruim van tevoren aan te kaarten. Mijn ouders hebben er nooit problemen mee gehad. Begrijp me niet verkeerd, ze zouden dolblij zijn geweest als we terug naar Nederland waren verhuisd (zie deze discussie), maar zij zien ook hoe goed we het hier in de V.S. hebben en ze realiseren zich ook dat wij ons leven uiteindelijk niet kunnen laten leiden door wat anderen vinden. Jullie moeten gewoon doen wat voor jullie het beste is. Zodra jullie een beetje in de V.S. gesettled zijn, zou het, denk ik, heel goed zijn om je ouders eens te laten komen, zodat zij kunnen zien hoe jullie daar leven. Dat zou ook veel verschil kunnen maken.

Daarnaast is het met de huidige technologie natuurlijk heel gemakkelijk om nauw contact te houden, en je kunt op dat vlak ook de nodige dingen doen om een en ander gemakkelijker te maken, bijvoorbeeld digitale fotolijstjes met Internetverbinding, zodat je heel gemakkelijk op afstand foto's kunt toevoegen---dat soort dingen. Om nog maar te zwijgen van FaceTime, Skype, etc. Internationaal bellen kost tegenwoordig ook bijna niks.

Veel succes!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Met familie praten over emigratie

Bericht door Max Kool »

Pete.Z schreef:Het klinkt misschien bikkelhard, en zo bedoel ik het echt niet, maar je kan jou leven niet laten bepalen door anderen, zelfs niet als het je ouders zijn.
Er is geen leuke manier om dat soort dingen te brengen als mensen niet willen dat je gaat, en zeker geen standaard “goede” manier.
Eens is.

Jouw leven, jouw keuzes.

Toen mijn vrouw en ik een aantal jaren geleden besloten om naar de VS te verhuizen was het ook een mededeling, geen overleg. "Ik heb een nieuwe baan, in Los Angeles, we gaan verhuizen". Vooral mijn moeder moest erg wennen, maar ze respecteerde mijn keuze wel.

Ondertussen zijn we ruim drie jaar weg, en de band is is nog net zo goed, of misschien wel beter dan toen we nog in Nederland woonden.
LA, LA, LA....
Sunny2007
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 okt 2017, 00:16
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Met familie praten over emigratie

Bericht door Sunny2007 »

Mooi gesproken. ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn proces is aangevraagd. het was een grote schok voor de familie ze hadden dit niet zien aankomen. Ik ga overigens naar amerika toe om bij mijn amerikaanse vriend te zijn. Ik ken hem nu al 10 jaar en nu willen we eindelijk te stap gaan zetten. Ik heb er zo veel zin in, maar ook tegenstrijds. Ik heb een zeer goede band met mijn ouders en broer en een leuk sociaal leven hier. De momenten dat ik zelf denk dat ik dat achter laat maakt me wel verdrietig. Ik bekijke het positief en weet inderdaad er bestaat skype facetime noem maar op. Em je krijgt tenslotte er ook weer wat moois voor terug.

Ik merk dat het dus voor iedereen een schok was om mij heen, maar ik heb geleerd, geef het tijd, doe wat je wil doen en ze komen vanzelf want ze houden van je en je vind samen weer een nieuwe manier om de band te behouden.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Met familie praten over emigratie

Bericht door Bennogr »

Klopt allemaal. Maar vergeet niet: vliegtuigen gaan beide richtingen uit: je vliegt even makkelijk van de VS naar Nederland als andersom. Mijn moeder was na een paar bezoeken aan de VS (en een Amerikaans/Nederlandse kleinzoon) helemaal gerustgesteld (en had graag willen blijven komen, zelfs toen ze oud was, ze durfde na 95 niet meer te reizen). Mijn zus en broer daarentegen hebben nooit veel met de VS opgehad en die zie ik dus alleen als ik naar Nederland ga (zus drie keer geweest, broer 1 keer de afgelopen 41 jaar). Hun verlies.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer