Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit verliezen als greencard holder?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Dutch88
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jun 2015, 12:37

Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit verliezen als greencard holder?

Bericht door Dutch88 »

Zoals de topictitel eigenlijk zegt, kan ik als greencard holder mijn Nederlandse nationaliteit verliezen?

Ik lees overal tegenstrijdige berichten. Op een website las ik dat wanneer je langer dan 10 jaar in t buitenland woont en je je paspoort laat verlopen je deze niet meer opnieuw kunt aanvragen?

Ik heb een greencard maar geen enkele interesse in een US citizenship. Het voegt niks toe in mijn ogen dit hele proces te doorlopen. Voor zover ik dacht is het als greencard holder onmogelijk mijn Nederlandse paspoort kwijt te raken maar nu weet ik dit niet meer zeker.

Het laatste wat ik namelijk wil is op een dag niet meer terugkunnen naar Nederland en ik hier vast zit.
Gast

Re: Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit verliezen als greencard holder?

Bericht door Gast »

Zolang je je NL paspoort op tijd vernieuwd lijkt het mij geen probleem. Ik heb zelf al ruim 15 jaar een green card en heb nog steeds mijn NL paspoort.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit verliezen als greencard holder?

Bericht door hemmie »

Als je maar 1 nationaliteit hebt kun je die niet verliezen, je zou dan immers statenloos zijn. Niet op tijd je paspoort vernieuwen is wat dat betreft dus ook geen enkel probleem.
Terug in Texas!
Dutch88
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jun 2015, 12:37

Re: Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit verliezen als greencard holder?

Bericht door Dutch88 »

Bedankt. Dit stemt mij gerust. Mijn vrouw is Amerikaans en ik weet dat er een optie is om Amerikaan te worden met behoud van Nederlandse nationaliteit vanwege huwelijkse voorwaarden. Toch vind ik dit erg risicovol omdat je dan je Nederlandse paspoort naar mijn weten niet mag laten verlopen las ik. Klopt dit?

Ik zie verder geen toegevoegde waarde voor citizenship. Het recht om te stemmen en jury duty mogen doen wegen niet zwaar genoeg. Nederlander zijn is iets waar ik erg trots op ben en nooit op wil geven.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit verliezen als greencard holder?

Bericht door hemmie »

Zoals de wet nu is (er is hoop op verandering) kun je inderdaad je Nederlandse nationaliteit automatisch verluezen als je dubbele nationaliteit hebt en niet steeds binnen 10 jaar je paspoort vernieuwt of een nieuwe Verklaring Bezit Nederlanderschap aanvraagt. Die laatste schijnt per post aan te vragen te zijn, dus dat zou wel te doen moeten zijn eens in de 10 jaar.
Zover ik weet zijn er beperkingen in hoeveel een greencard houder belastingvrij kan erven (ook van echtgeno(o)t(e), dat kan dus een reden zijn Amerikaan te worden.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit verliezen als greencard holder?

Bericht door Bennogr »

Inderdaad: als het alternatief is statenloos worden, kun je altijd terugvallen op het Nederlanderschap. Je raakt dat niet kwijt als je als groene kaart houder niet op tijd je Nederlanderschap verlengt (door een nieuw paspoort of verklaring van behoud). Maar: zonder geldig paspoort kun je natuurlijk niet naar het buitenland reizen! En een groene kaart is alleen een verblijfs-/werkvergunning in de VS, NIET een reisbewijs als een paspoort.

Voordeel Amerikaan worden ipv groene kaart: je kunt nauwelijks het land uitgegooid worden (ik weet het, geen echt probleem voor brave Nederlanders, maar je weet maar nooit). Nadeel: ongeacht waar je woont, moet je elk jaar Amerikaanse belastingformulieren indienen.

En inderdaad: je mag onbeperkt van elkaar erven als beide Amerikanen zijn (moge de goden verhoeden dat dat binnen afzienbare tijd gebeurt). Als je toch groene kaart houder wilt blijven en je meer dan $11 miljoen te erven hebt, kun je altijd een deskundige advocaat vragen om een QDOT op te zetten, een erfenisconstructie voor een huwelijk tussen een Amerikaan en een niet-Amerikaan.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit verliezen als greencard holder?

Bericht door Dakloze »

Bennogr schreef:Maar: zonder geldig paspoort kun je natuurlijk niet naar het buitenland reizen! En een groene kaart is alleen een verblijfs-/werkvergunning in de VS, NIET een reisbewijs als een paspoort.
Kleine uitzondering: Canada: http://www.cic.gc.ca/english/helpcentre ... 593&top=16
Bennogr schreef: Voordeel Amerikaan worden ipv groene kaart: je kunt nauwelijks het land uitgegooid worden (ik weet het, geen echt probleem voor brave Nederlanders, maar je weet maar nooit). Nadeel: ongeacht waar je woont, moet je elk jaar Amerikaanse belastingformulieren indienen.
Belastingaangifte moet ook als GC houder... https://www.irs.gov/individuals/interna ... ardHolders
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit verliezen als greencard holder?

Bericht door meyem »

Dakloze schreef:
Bennogr schreef:Maar: zonder geldig paspoort kun je natuurlijk niet naar het buitenland reizen! En een groene kaart is alleen een verblijfs-/werkvergunning in de VS, NIET een reisbewijs als een paspoort.
Kleine uitzondering: Canada: http://www.cic.gc.ca/english/helpcentre ... 593&top=16
ehm ... volgens mij staat er dat je geen visum nodig hebt voor Canada, maar wel degelijk een paspoort:
As a U.S. Green Card holder, you do not need a visitor visa to travel to Canada. [...]
When flying to Canada, you will need to present:
- proof of status in the U.S. (such as a valid Green Card), and
- your valid passport that you used to apply for your eTA.
EDIT:
ah, alleen als je vliegt .... als je via de grond reist, is de je groene kaart inderdaad voldoende:
When travelling by land or sea directly from the U.S., you will only need to provide proof of your U.S. lawful permanent resident status (such as your Green Card).
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit verliezen als greencard holder?

Bericht door Bennogr »

Maar reizen MET een paspoort (Nederlands, Amerikaans, Verweggistan) is natuurlijk wel makkelijker (en veiliger).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit verliezen als greencard holder?

Bericht door Dakloze »

Bennogr schreef:Maar reizen MET een paspoort (Nederlands, Amerikaans, Verweggistan) is natuurlijk wel makkelijker (en veiliger).
Klopt. Ik denk dat het meer is voor GC houders die vlakbij de grens wonen en even maple syrup willen halen :)
--
I route, therefore you are.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer