L1/L2 visum

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: L1/L2 visum

Bericht door Jessica88 »

Dag allen,

Super bedankt voor alle info tot nu toe. Er lijkt een kink in de kabel, wellicht kunnen jullie ons wat duidelijkheid verschaffen. Het bedrijf wil hem nog steeds een baan aanbieden, maar het is een andere functie waarvoor hij de visa heeft gekregen (de functie waarvoor hij de visa kreeg was een tijdelijke coverage van iemand die op sabbatical was en was derhalve maar drie maanden). Nu willen ze hem dus een andere functie aanbieden, maar hebben ze het erover dat de functie die ze hem willen aanbieden niet 'technical' is en dat dat alles bemoeilijkt. De functie die hij gaat uitvoeren kan ook door anderen (Amerikanen) uitgevoerd worden. Gaat dit een probleem opleveren? Of heeft dit alleen betrekking op het opstarten van de greencard procedure en kan hij de baan aannemen, maar als hij ontslagen wordt, moeten we binnen twee weken vertrekken? Misschien een beetje warrig verhaal, maar het is voor ons dus ook niet helemaal duidelijk. Misschien halen wij nu ook wel dingen door elkaar. Hoop dat jullie wat duidelijk kunnen geven!

Bij voorbaat dank!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: L1/L2 visum

Bericht door Willem1 »

Ik vermoed dat je nu inderdaad iets verwisselt... Een L1A visa (waar je het eerst over had) is juist voor managers (niet-technical); L1B (of H1B) is meer voor mensen met 'specialized knowledge' (dus wel technical).

Het verschil tussen L1A en L1B gaat inderdaad pas spelen als er een green card aangevraagd gaat worden. Om een L1B-baan 'permanent' te maken (lees: om te zorgen dat de de non-immigrant visa houder die de L1B-baan uitvoert een green card kan krijgen) moet er eerst een labor certification gedaan worden waarmee wordt aangetoond dat er geen Amerikanen gevonden kunnen worden voor die baan. Zelfde verhaal bij een H1B, trouwens. Meestal is een labor certification niet zo'n heel groot probleem, maar het is wel extra tijd/geld/moeite voor het bedrijf. Die stap had overgeslagen kunnen worden als het een L1A-baan was geweest.

Voor jou (als spouse) is het wel veel gunstiger als je man een L1B (of L1A, als daar nog steeds sprake van is) kan krijgen - want dan krijg jij een L2B (of L2A). Met een L2A/L2B mag jij werken. Als je man nu een H1B visum zou gaan krijgen, dan zou jij alleen een H4 kunnen krijgen - en daarmee mag je zo ongeveer niks (niet werken, in ieder geval). Pas daarvoor op, want daar zijn al veel mensen ongelukkig van geworden.

Zorg in ieder geval dat er vanaf nu goede afspraken gemaakt worden met (de HR-afdeling van) het bedrijf. Zorg dat je duidelijkheid krijgt over wat voor baan het gaat, of ze daar een L1A, een L2A of een H1B visum voor gaan verstrekken, en maak een duidelijke afspraak over wanneer ze de greencard procedure gaan opstarten als jullie eenmaal in de VS zitten. Ik hoop (en ga ervanuit) dat het een 'fatsoenlijk' bedrijf betreft, maar je zou de eerste niet zijn waar de boel ineens anders uitpakt dan dat het door de werkgever in eerste instantie voorspiegeld werd.
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: L1/L2 visum

Bericht door Jessica88 »

Ha Willem,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Het gaat inderdaad om een L1A visum. Dan slaat inderdaad het ‘technical’ gedeelte nergens op. Dank voor de uitleg. Dit is wel iets wat een van de managers aangaf, maar dat is natuurlijk geen immigration lawyer dus daar zal het wellicht aanliggen. Het enige waar we ons nu zorgen over maken is dat mijn vriend niet echt een manager is; hij heeft niet direct mensen onder zich. Maar volgens mij is het visum ook van toepassing als hij een functie uitvoert die essentieel is voor het bedrijf. Ik weet ook niet of dat nu nog uitmaakt, aangezien hij het visum al heeft voor een periode van vijf jaar. Het blijft nog even verwarrend. Nu maar weer afwachten dan..

Dank voor alle hulp!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: L1/L2 visum

Bericht door Willem1 »

Weet je toevallig of je partner z'n visum gekregen heeft op basis van een 'Blanket L petition' (form I-129S)? Grote bedrijven kunnen daarvoor in aanmerking komen - om gemakkelijk internationaal personeel heen en weer te kunnen schuiven.

Bij een blanket petition kruist het bedrijf zelf aan wat voor visum ze vinden dat hun werknemer moet krijgen (L1A of L1B). Daar zit dan op dat moment vrij weinig (of: geen) controle op door USCIS en/of de Department of Labor. Maar het bedrijf neemt daarmee wel de verantwoordelijkheid op zich dat ze het goede vakje aankruisen.

Ik ga hier even speculeren: het klinkt een beetje alsof het hier een blanket L petition betreft, dat het bedrijf L1A had aangekruist (dat is voor 'executives' of 'managers' - zie voor definities hier), maar dat de 'nieuwe' baan die ze 'm nu bij nader inzien willen aanbieden eigenlijk meer een L1B-functie ('specialized knowledge') is. Een groot bedrijf zal willen zorgen dat het allemaal netjes klopt (want bij ontdekking door USCIS zullen de gevolgen vast groot zijn) - en daarbij is het ook van belang voor het eventuele vervolgtraject (green card). Als dan ineens blijkt dat iemand op een L1A visum werkt terwijl uit de functie-omschrijving op de I-140 blijkt dat het geen executive of managerial positie is, dan kan dat alsnog nare gevolgen hebben.
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: L1/L2 visum

Bericht door Jessica88 »

Ha Willem,

Wederom dank voor je reactie. Het is inderdaad een blanket L1 petition (zoals vermeld op zijn visum). Het is inderdaad ook een groot bedrijf, dus daar zal het aan liggen. Het ligt nu bij de legal department en we hopen deze week in ieder geval uitsluitsel te krijgen. Ik zal jullie op de hoogte houden zodra ik meer weet :) In ieder geval weer thanks voor het reageren en de info!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: L1/L2 visum

Bericht door hemmie »

L1a is wel echt voor managers, volgens mij moest mijn man beide keren bewijs aanleveren dat hij al in een leidinggevende functie werkte, en misschien ook wel dat hij in de VS een leidinggevende functie zou hebben. Mijn man werkt bij een klein bedrijf, en dan vragen ze volgens mij altijd extra veel bewijzen, maar ik denk dat ook binnen een groot bedrijf dat toch zal moeten worden aangetoond.
L1b is natuurlijk nog wel een optie, een specialized worker ben je volgens mij al snel als je al een tijdje bij een bedrijf werkt.

Vanuit L1b een greencard aanvragen kan wat langer duren, maar als het bedrijf wil meewerken is het nog steeds geen groot probleem. Voor nu dan, moeilijk in de toekomst kijken op dit moment, er is bijvoorbeeld al aangekondigd dat er meer controles op L1b visa zouden komen. Tot je een greencard hebt zul je inderdaad bij ontslag het land snel moeten verlaten, ik meen binnen 30 dagen. Dat is een feit waar velen in de VS (iedereen met een werkvisum) mee leven, maar in de praktijk komt die situatie volgens mij niet zo heel vaak voor (als er al ontslagen wordt, krijg werknemer dat meestal ruim vooraf te horen). Maar het is inderdaad fijner om z.s.m. een greencard, dan hangt je verblijfsvergunning niet meer vast aan je baan.
Terug in Texas!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: L1/L2 visum

Bericht door Dakloze »

Willem1 schreef:Als dan ineens blijkt dat iemand op een L1A visum werkt terwijl uit de functie-omschrijving op de I-140 blijkt dat het geen executive of managerial positie is, dan kan dat alsnog nare gevolgen hebben.
En er is altijd de mogelijkheid om te "upgraden" van L1-A naar L1-B. Dat kan zonder weer naar het consulaat te hoeven via een I-129 petitie. Het heeft geen invloed op het visum in het paspoort.
--
I route, therefore you are.
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: L1/L2 visum

Bericht door Jessica88 »

Dag allemaal,

Even een update. In december leek het erop dat mijn vriend een baan zou krijgen in de VS, maar dit werd op het laatste moment niks. Inmiddels heeft hij wel een aanbod gekregen en een contract ondertekend, het is dus zeker! Op dit moment is hij in de VS en hij komt voor maximaal twee weken terug naar NL. Dit is te kort om voor zijn emigratie te trouwen. Nu willen we dus de eerste keer dat hij naar Nederland komt wel trouwen zodat ik daarna ook daarheen kan.

Echter, wil het bedrijf ook meteen de GC procedure opstarten. Is dit handig? Ik lees voornamelijk dat zodra die procedure opstart, hij een tijd het land niet mag verlaten en zijn L1 visum vervalt. Ik zou dan ook niet mee kunnen op zijn L2 visum, maar dan zouden we aan hereniging moeten doen (en dat duurt veel langer). Klopt dit?

Mijn vraag is dus eigenlijk: is het handiger om te trouwen voordat de GC procedure wordt opgestart, of kunnen we gewoon trouwen op het moment dat die procedure loopt en kan ik dan op zijn visum gaan? En, volgende vraag: weten jullie of het mogelijk is in de VS te trouwen en dan het huwelijk te laten erkennen door NL? Of is dat, in het geval van een visum aanvraag, niet geldig voor de VS overheid?

Excuses als het warrig is, ik vind het vrij gecompliceerd en hoop dat jullie kunnen helpen!

Dank!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: L1/L2 visum

Bericht door Willem1 »

Qua reizen: Als de GC procedure gestart is, terwijl je een geldig L1/L2 hebt, is het verlaten van de VS en terugkomen geen probleem. (Normaal zou je daar Advanced Parole voor moeten aanvragen middels een Form 131, maar dat is voor (o.a.) L1/L2-visa houders niet nodig. Zie hier: link). Je houdt ook gewoon je L status (H1B's trouwens hetzelfde).

Verder: De GC procedure (terwijl je vriend al woont/werkt in de VS) bestaat uit 2 delen: Een I-140 (Immigrant Petition for Alien Worker) aanvraag, en een I-485 (Adjustment of Status). De GC krijg je als de AOS is goedgekeurd. Om 'mee te kunnen liften' op je vriend/man's GC aanvraag, is het van belang dat je getrouwd bent op het moment dat de AOS wordt toegekend. Zolang je maar een trouwbewijs hebt met een datum die eerder is dan de datum van toekenning van je man's AOS, kun je meeliften - zelfs als je jouw GC aanvraag pas zou indienen nadat de zijne is goedgekeurd.

Als je pas trouwt nadat zijn AOS is goedgekeurd, is het een stuk lastiger. Dan wordt het idd een familie-herenigingstraject (nieuwe aanvraag, nieuwe kosten, nieuwe wachttijden).

Dan nu: de I-140 en I-485 kunnen gelijktijdig worden ingediend (concurrent filing), maar dat hoeft niet. Het idee van de concurrent filing is dat het tijd bespaart - maar je moet kijken of dat in jullie geval gunstig is. Je man's bedrijf kan ook eerst de I-140 aanvraag doen, en pas op een later moment twee I-485's indienen (als jullie al getrouwd zijn). De I-485's kunnen ingediend worden terwijl de I-140 nog loopt, maar dat kan ook nadat de I-140 is goedgekeurd.

Als het bedrijf wil meedenken/meewerken, en er geen andere overwegingen zijn, zou ik adviseren om de I-485's pas in te dienen als jullie getrouwd zijn. Dan speel je het safe. De I-140 kunnen ze dan alvast in gang zetten (dat is sowieso het meeste werk).
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: L1/L2 visum

Bericht door Jessica88 »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Willem!

Over het reizen: de attorney van zijn werk vertelde hem dat hij niet kon reizen op het moment dat de aanvraag is ingediend. Dus geen idee waarom dat dan werd aangegeven. HIj gaat het nog eens navragen omdat hij geen risico's wil lopen. Als alles volgens plan gaat trouwen we dan in het najaar.

Ik denk dat de attorney dan eerst de I-140 gaat indienen, en dat we in die tijd gaan trouwen, en daarna de I-485, als we al getrouwd zijn. We hebben namelijk allebei geen zin om een aantal jaar te wachten op een hereniging als mijn vriend zijn GC al heeft.

Mijn vriend gaat nu in ieder geval vragen of ze kunnen wachten met het I-485 formulier tot we getrouwd zijn. Dat is opzich geen probleem (volgens mij) aangezien er geen speciale reden achter zit dat ze zo snel een GC willen aanvragen voor hem. Dank voor alle hulp so far. Ik hou jullie nog op de hoogte van het hele proces :)
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: L1/L2 visum

Bericht door Dutchess »

Jessica88 schreef:En, volgende vraag: weten jullie of het mogelijk is in de VS te trouwen en dan het huwelijk te laten erkennen door NL? Of is dat, in het geval van een visum aanvraag, niet geldig voor de VS overheid?
Ja, jullie kunnen in de VS trouwen en het huwelijk laten registreren in NL. Registratie in NL is niet verplicht (ik heb het nooit gedaan) maar wel makkelijker als jullie denken ooit nog terug te keren naar NL.

Voor de VS overheid maakt het niet uit waar je trouwt, als het maar een legaal huwelijk is.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: L1/L2 visum

Bericht door Dakloze »

Jessica88 schreef: Over het reizen: de attorney van zijn werk vertelde hem dat hij niet kon reizen op het moment dat de aanvraag is ingediend. Dus geen idee waarom dat dan werd aangegeven. HIj gaat het nog eens navragen omdat hij geen risico's wil lopen. Als alles volgens plan gaat trouwen we dan in het najaar.
De reden hiervoor is dat AOS (Adjustment of Status, I-485) alleen kan worden gedaan wanneer je in de VS verblijft. Op het moment dat je het land verlaat, wordt je geacht je AOS te hebben "abandoned". Dit kan weer worden afgevangen door een Advance Parole aan te vragen, maar die aanvraag neemt ook de nodige tijd in beslag.

Daarnaast kan je een probleem hebben als je AOS wordt goedgekeurd terwijl je in het buitenland zit. Op dat moment heb je je GC nog niet (die moet eerst worden aangemaakt en opgestuurd), maar je visum is wel per direct gecanceld.

Willem heeft groot gelijk dat het verstandiger is om eerst te trouwen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om even snelsnel op het gemeentehuis te trouwen en het feest later te doen in een tweede ceremonie.
--
I route, therefore you are.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: L1/L2 visum

Bericht door Willem1 »

Dakloze schreef:De reden hiervoor is dat AOS (Adjustment of Status, I-485) alleen kan worden gedaan wanneer je in de VS verblijft. Op het moment dat je het land verlaat, wordt je geacht je AOS te hebben "abandoned". Dit kan weer worden afgevangen door een Advance Parole aan te vragen, maar die aanvraag neemt ook de nodige tijd in beslag.
Even voor de duidelijkheid: AP is niet nodig zolang je een geldig L of H visum hebt (en nog wat andere gevallen). Zie de link die ik gepost had. Ik heb zelf een paar keer gereisd terwijl mijn AOS pending was, zonder AP. Was inderdaad geen probleem.

Overigens: een advocaat die het tegendeel beweert, doet mij een beetje de wenkbrauwen optrekken. Die zou dat IMO echt moeten weten.
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: L1/L2 visum

Bericht door Jessica88 »

Dank allen voor de reactie! Nog even voor de duidelijkheid:

De I-140 petitie is een immigrant petition for alien worker en de eerste stap naar een GC. De tweede stap is een I-485. Wat betreft reizen: normaal moet je tijdens de wachtperiode van een I-485 een Advanced Parole aanvragen, maar omdat mijn vriend een L1 heeft is dit niet nodig. Hij zou dus, zodra hij begint met zijn baan en de I-140 is ingedient, een week later (bij wijze van spreken) alweer naar NL kunnen komen om te trouwen (of dat we daar trouwen)?

We willen inderdaad snel samen naar het gemeentehuis om het allemaal te bespoedigen, en uiteindelijk een keer een echte ceremonie met feest houden! Nogmaals dank voor jullie antwoorden en hulp!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: L1/L2 visum

Bericht door kastelke »

Voor alle duidelijkheid: je vriend bleef werken voor dezelfde werkgever en heeft een L1 visum?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: L1/L2 visum

Bericht door Jessica88 »

Hoi Kastelke,

Ja dat klopt. Hij werkt voor dezelfde werkgever, alleen in een andere functie. Hij heeft dus nu zijn L1 visum.
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: L1/L2 visum

Bericht door Jessica88 »

Hoi allemaal,

Even een korte update. Mijn vriend is inmiddels geemigreerd naar de VS, ik zit nog in NL. Het plan is nu om in september in de VS te trouwen, daarna keer ik voor korte tijd terug en hopelijk kan ik dan eind oktober de grote oversteek maken. Nu rest nog een vraag, en ik hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden. Is een US marriage certificate voldoende voor het US consulaat om zo mijn visum in orde te maken (het gaat hier dus om een L2 visum voor mij). Of moet het huwelijk erkend worden door de NL overheid om vervolgens geldig (of voldoende) te zijn voor het US consulaat? Ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben!

Dank!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: L1/L2 visum

Bericht door Willem1 »

Voor het US consulaat is een US marriage certificate natuurlijk nog makkelijker dan een Nederlandse huwelijksakte. Dus dat lijkt me geen probleem.

Wat ik niet weet, is of het zo gemakkelijk gaat zijn voor jullie om in de VS te trouwen. Immers, je aanstaande zit op een L1, en hij wil trouwen met jou (terwijl je dan op een ESTA reist, neem ik aan?). Je zult moeten nagaan wat er precies nodig is aan papierwerk om het huwelijk te kunnen voltrekken op de plek waar je wil trouwen (in sommige gebieden heb je dacht ik een social security number nodig - en dat heb jij op dat moment waarschijnlijk niet). En daarnaast moet je zorgen dat je de grens overkomt (als je binnen wil op een ESTA en tegen de immigration officer zegt dat je komt om te trouwen, heb je op z'n minst iets uit te leggen).
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: L1/L2 visum

Bericht door Jessica88 »

Hoi Willem,

Dank voor je reactie. Op de website van de county waarin we willen trouwen staat dat een van ons een social security number moet hebben, dat heeft mijn vriend. Voor mij moet mijn paspoort voldoende zijn, maar zal sowieso een vertaalde geboorte akte meenemen. Het back-up plan is een trouwerij in Vegas, daar is het zeker mogelijk.

En zeker zal ik niet vertellen dat ik hier ga trouwen op het moment dat ik de grens oversteek, ik ben bang dat ze me dan weigeren.

We gaan dit plan nog wel even langs de immigration lawyers sturen, even kijken wat zij ervan zeggen.

Bedankt voor je antwoord!
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: L1/L2 visum

Bericht door Jessica88 »

Dag allemaal,

Een korte update! Wij zijn inmiddels getrouwd en ik heb woensdag 5 december een afspraak bij het consulaat om mijn visum te regelen. Als alles goed gaat hoop ik begin januari naar de VS te emigreren.

Hebben jullie nog tips voor het de visum aanvraag van een spouse van een L1-non immigrant (vooral omdat mijn vriend het visum al zo'n 10 maanden heeft)? Ik hoor het graag!

Dank en groeten!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer