Op zoek naar advies na winst Green Card Lottery

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
CptJack
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2017, 15:55
Aantal x V.S. bezocht: 10

Op zoek naar advies na winst Green Card Lottery

Bericht door CptJack »

Hoi allemaal,

Hier staat zooo veel info op deze site dat ik niet meer weet waar eerst gelezen!

Ik zoek advies als volgt:
Ik heb me ingeschreven voor Dv2018, m’n vrouw ook. Hebben 2 kindjes.
M’n vrouw werd geselecteerd en we hebben nu een interview staan.
Nu zijn de plannen sterk geweizigd en zou enkel ikzelf de officiële overstap zetten om voor een Amerikaanse maatschappij te gaan vliegen, en m’n vrouw met de kindjes in Europa blijven wat veel eenvoudiger is voor school en hun sociaal leven.
Nu zou ik dus enkel de green card lottery willen aanvragen, want ik denk dat ook zij allen anders in de U.S. Moeten verblijven, of hoe zit dit nu juist?
Kan enkel ik doorgaan met de green card lottery interview op basis van m’n vrouw haar ‘’selectie’’?
Moeten zij allen mee verhuizen indien we allemaal verder doen (of moeten doen gezien zij winnende partij was en ik (en de kindjes) een van de mede-geselecteerden)?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Een link naar een gelijklopend verhaal is ook al goed, spaart me enkele duizenden reacties lezen ;-)

Grtz,

Captain Jack.
Fellow2012

Re: Op zoek naar advies na winst Green Card Lottery

Bericht door Fellow2012 »

Nu zijn de plannen sterk geweizigd en zou enkel ikzelf de officiële overstap zetten om voor een Amerikaanse maatschappij te gaan vliegen, en m’n vrouw met de kindjes in Europa blijven wat veel eenvoudiger is voor school en hun sociaal leven.
Is dit wel houdbaar voor een gezinsleven? Misschien een unsolicited advice; uit persoonlijke ervaring, mijn vader werkte lange tijd in het buitenland, kan ik je vertellen dat deze situatie onhoudbaar is voor een gezin, zeker als je om het welzijn van de kinderen geeft. Het heeft zeker negatieve gevolgen voor de kinderen. Als je denkt dat het beter is voor hun sociaal leven om in een soort single-parent-family te leven, please think twice!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Op zoek naar advies na winst Green Card Lottery

Bericht door Willem1 »

CptJack schreef:M’n vrouw werd geselecteerd en we hebben nu een interview staan.
Nu zijn de plannen sterk geweizigd en zou enkel ikzelf de officiële overstap zetten om voor een Amerikaanse maatschappij te gaan vliegen, en m’n vrouw met de kindjes in Europa blijven wat veel eenvoudiger is voor school en hun sociaal leven.
Nu zou ik dus enkel de green card lottery willen aanvragen, want ik denk dat ook zij allen anders in de U.S. Moeten verblijven, of hoe zit dit nu juist?
Kan enkel ik doorgaan met de green card lottery interview op basis van m’n vrouw haar ‘’selectie’’?
Als de visa-loterij net zo werkt als de andere visa-processen in de VS (en ik denk dat dat zo is), dan zal dit je niet lukken. Je vrouw is geselecteerd en komt in aanmerking voor een immigrant visa. Zij is de primary applicant (vanwege het winnen van de loterij); jij en kinderen zijn 'dependent's. Als je vrouw het traject niet doorzet, dan houdt het voor ieder van jullie op.

Om toch antwoord te geven op je tweede vraag: als je nu met het hele gezin emigreert, krijgt iedereen tegelijkertijd een green card. Als op dit moment alleen de loterij-winnaar emigreert (en dat zou dus je vrouw moeten zijn) zonder de rest van het gezin, dan kunnen echtgenoot en/of kinderen op een later moment een visum-aanvraag indienen op basis van de relatie met de ouder/echtgenoot die dan al Legal Permanent Resident is. Maar dat wordt dan een apart visum-traject in de 'family-based' categorie (F2A en/of F2B in dit geval), met alle voorwaarden die daarbij horen (er moet een financiele sponsor zijn (meest voor de hand ligt: de LPR, maar die moet dan wel voldoende inkomen hebben), en er gelden wachttijden in deze visa categorieen - google op 'visa bulletin' voor de actuele stand van zaken).
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Op zoek naar advies na winst Green Card Lottery

Bericht door Dakloze »

CptJack schreef: Ik heb me ingeschreven voor Dv2018, m’n vrouw ook. Hebben 2 kindjes.
M’n vrouw werd geselecteerd en we hebben nu een interview staan.
Nu zijn de plannen sterk geweizigd en zou enkel ikzelf de officiële overstap zetten om voor een Amerikaanse maatschappij te gaan vliegen, en m’n vrouw met de kindjes in Europa blijven wat veel eenvoudiger is voor school en hun sociaal leven.
Zoals anderen ook al hebben opgemerkt: ten eerste moet je vrouw ook een GC aanvragen om dat jij en de twee kindjes "dependent" zijn. Jij mag dus niet alleen GC aanvragen.

Ten tweede: het is niet zo makkelijk om hier zomaar te vliegen. Je EASA ATPL kan dacht ik hier worden omgezet tot maximaal een PPL (https://www.law.cornell.edu/cfr/text/14/61.75). Ik kan me daarin vergissen. De ATP eisen zijn hier een stuk hoger, maar als je momenteel werkzaam bent als vlieger dan heb je vast wel al 1500 uur, met MEP/MCC/IR en de nodige type ratings. Uiteraard ben je je senioriteit kwijt. IR zal je sowieso de theorie voor over moeten doen. Ook moet je een FAA medical halen.

Ik heb destijds in 2010 mijn JAR/FCL PPL over laten zetten en een foreign-based FAA PPL gekregen. Deze is deze maand verlopen dus ik moet de FAA written test + checkride opnieuw doen. Gelukkig mag ik m'n uren meenemen.

Het vliegen is hier anders dan in Nederland, tenminste voor ons low-life PPL-ers. Veel meer vrijheid. Probeer in Nederland maar eens naar de 12000ft te klimmen in je SEP, dan heb je zo een F16 naast je. Hier: nema problema, en vergeet je supplemental oxygen niet, sir.
--
I route, therefore you are.
CptJack
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2017, 15:55
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Op zoek naar advies na winst Green Card Lottery

Bericht door CptJack »

Hoi all!

Dat was snel, veel en nuttige reacties. Thanks!

Eerst de essentie: dus m’n vrouw is idd de primary en wij zijn dependents. Dat wordt met zn allen doordoen dan, maar krijgen we problemen als zij en de kids gewoon heel veel in NL of BE blijven, en enkel in de schoolvakanties naar de V.S. komen?

Bedankt voor verdere feedback hierop nog...

Wat het single patent idee betreft, ik ben piloot, de kindjes zijn niets anders gewend. Ik heb een rooster kunnen uitwerken met nieuwe werkgever die me toelaat 2wks in 1 wk off te vliegen. Bovendien is er veel trans-Atlantische bij dus dat scheelt ook ;-)
Bovendien ben ik ook zo opgegroeid, m’n vader heeft 25jaar in Saoedi Arabië gewerkt en gewoond en ik zag hem drie keer een paar weken per jaar. Lang leve Skype - toen het er een keer was - maar daarvoor was het de normaalste zaak, elke week een miniutje bellen... en ik ben er denk ik alleen maar sterker en zelfstandiger uit gekomen, zeker toen we onze moeder op m’n 16 permanent naar daar verscheept hebben ;-)))

Mijn License zijn FAA dus dat is een no brainer. Flying in the States is indeed sweetness. Hier is het betalen en niets mogen, daar quasi niets betalen en de stratosphere is the limit sort off. Das ook de reden dat GA hier zo beperkt is... Het is in de u.s. wel wat veranderd sinds 911, toen ik leerde vliegen, maar toch...

Tof een groep te vinden die zo leeft, keep iT uw people. Ik draag graag m’n steentje bij achteraf!

Captain Jack.
Texas
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 sep 2014, 06:03

Re: Op zoek naar advies na winst Green Card Lottery

Bericht door Texas »

Ja, je krijgt zeker problemen als je te lang wegblijft. Het hele idee van een Green Card is dat je als je hem "wint" je kunt emigreren. Het is geen accessoire voor erbij in je portemonnee die je af en toe gebruikt als het goed uitkomt. Het enige wat een beetje in de buurt komt is in ieder geval 5 jaar blijven en citizenship aanvragen. Dan kun je komen en gaan wanneer je wilt.

Als je piloot bent zou ik mij overigens geen zorgen maken over de kwaliteit van de school van je kinderen, dat wordt dan misschien alleen maar beter in de VS.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Op zoek naar advies na winst Green Card Lottery

Bericht door ADE01 »

Gefeliciteerd!

De intentie om permanent te vestigen moet er zijn. Als je langer dan 6 maanden weg blijft loop je risico. Als je constant heen en weer vliegt zonder geldige reden zullen ze ook vragen gaan stellen. Er is wel een andere procedure waarmee je langer dan een jaar weg kunt blijven. Een re-entry permit I-131. Maar ook die is geen garantie voor het behoud van je green card, de intent om te vestigen moet er altijd zijn. Heb je die niet en komen ze er achter is het klaar.
CptJack
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2017, 15:55
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Op zoek naar advies na winst Green Card Lottery

Bericht door CptJack »

Allemaal duidelijk.

Als je de DV 2018 hebt doorlopen, en je krijgt je green card toegewezen, wat is dan de uiterste First entry date voor de emigratie? En kan deze verschoven worden mits formaliteiten?
Emigreren is in elk geval de intentie maar vanaf high school van de kleinste zou dan ideaal zijn. Is zo bij hun neefje ook het vlotst gegaan, Engels stond dan ook helemaal op punt voor een vlotte integratie.

Kwestie van best timing for all bepalen nu dus!

Thans again voor de reacties!!!

Cpt Jack.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Op zoek naar advies na winst Green Card Lottery

Bericht door hemmie »

Als je toch van plan bent te emigreren, waarom zou je er dan bewust voor kiezen dat met een tiener te doen? Lijkt mij juist de lastigste periode. Is toch juist veel handiger om dan z.s.m. de overstap naar Amerikaans onderwijs te maken.

Volgens mij moet je na ontvangst van het visum dat binnen 6 maanden activeren door de VS te bezoeken, daarna is er volgens mij geen vastgestelde termijn, meestal wordt 6 maanden gezegd, maar er zijn hier op het forum ook wel mensen geweest die een jaar wegbleven.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Op zoek naar advies na winst Green Card Lottery

Bericht door ADE01 »

Je krijgt eerst een visum in je paspoort. Die is 6 maanden geldig vanaf je medische test. Met dat visum en het gesealede pakket met documenten die je krijgt nadat je goedgekeurd bent bij het interview, reis je naar de VS. De douane neemt je apart, neemt je documenten weer door en als alles goed is komt er een stempel die het visum met een jaar verlengd vanaf dat moment. Na het inreizen wordt ook je greencard uitgave automatisch geactiveerd en zul je deze enkele weken later ontvangen op het eerder aangegeven adres in de VS. Dan heb je eigenlijk je visum al niet meer nodig, je paspoort nog wel uiteraard.

Het eerste visum heeft een vaste verloop datum en die mag je echt niet missen. Daarna heb je als het goed is je greencard en anders de stempel van een extra jaar. Dan is het zover ik weet enkel een richtlijn met 'intent' als voornaamste reden om iemand z'n status af te nemen. Binnen de 6 maanden terug is vaak ok, over de 6 maanden is meestal uitleg geven, meer dan een jaar is een probleem en daar zou je dus van te voren dat formulier voor kunnen gebruiken. Het schooljaar afmaken zou in ieder geval geen probleem op moeten leveren. Ik weet niet wanneer je medisch examen was, maar je hebt wel een redelijk veilige marge van een jaar na je medisch examen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer