(Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Fellow2012

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Fellow2012 »

Hey thenextdtrump,
Wat jij hier beschrijft neemt de zorgen van FlyingKat toch niet weg? De info beschrijft hoe een oud-Nederlander een verblijfsvergunning in Nederland kan aanvragen en weer zijn/haar Nederlandse nationaliteit terug kan krijgen – maar dan zijn we back to square one – namelijk hij/zij moet weer kiezen en zijn/haar Amerikaanse nationaliteit opgeven.

Praktisch voorbeeld; als mijn zoontje (enkel!) met zijn Amerikaans paspoort in Nederland 6 maanden bij oma & opa wil vertoeven, dat is niet mogelijk. Hij kan slechts 90 dagen in NL verblijven. Dubbele nationaliteit zal dat veel makkelijker maken.

Maw, deze optie is alleen van toepassing voor mensen die voorgoed naar Nederland willen terugkeren en geen moeite hebben om hun Amerikaanse nationaliteit op te geven - en dat is juist wat FlyingKat niet wil.
Fellow2012

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Fellow2012 »

Ter aanvulling, een situatie die zeker niet geheel theoretisch is; als het kind van Hemmie of mijn zoontje na 18 jaar lang in Amerika te hebben gewoond en in het bezit zijn (waren) van dubbele nationaliteit en op hun 18 of 21 voor de Amerikaanse hadden gekozen en daarmee hun Nederlands paspoort verloren… zij kunnen niet aanmerking komen voor deze optie die jij beschreef omdat ze niet aan de voorwaarden voldoen – oa zij hebben nooit lange tijd in NL gewoond, hebben er geen opleiding gevolgd etc.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door KnurfDutch »

namelijk hij/zij moet weer kiezen en zijn/haar Amerikaanse nationaliteit opgeven.
Ik kan niet volgen. Als je de Amerikaanse nationaliteit had en je volgt het 1 jaar NL verblijfsvergunning traject als oud-Nederlander etc en je krijgt de Nederlandse nationaliteit (weer terug), kan je de Amerikaanse toch niet verliezen. Nederland kan de Nederlandse nationaliteit intrekken, niet de Amerikaanse.

Ik denk dat we een scenario-matrix nodig hebben, maar at ter zijde.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door USInsider »

Als het zo werkte zouden we de US nationaliteit kunnen aannemen, de Ned. verliezen. Dan terug naar Ned., daar de Ned. nationaliteit opnieuw aannemen en plus de US nationaliteit houden. Iemand die het wil proberen ?

Ik woon inmiddels meer dan 20 jaar in de US, ik ben het zo zat daar 2e rangs te zijn.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door hemmie »

Ik vind de link niet echt duidelijk, maar zo te zien is er altijd een eis dat je een tijd in NL moeten hebben gewoond. Dat is voor 2 van mijn kinderen dan sowieso geen optie, en ik betwijfel zelfs of mijn oudste die in NL is geboren maar daar maar 17 maanden heeft gewoon hier gebruik van zou kunnen maken.

USInsider, als ik dit zo lees zou dit voor jou wel degelijk een optie zijn, als je nu je Nederlanderschap zou verliezen door Amerikaanse te worden, en dan na een tijdje toch terug naar NL wil. Maar dan zou je je amerikaanse nationaliteit kwijt zijn als je weer Nederlander zou worden, maar dat maakt misschien niet zo veel uit, je green card zou je immers ook kwijtraken.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Bennogr »

Een in de VS geboren kind met tenminste 1 Nederlandse ouder hoeft NIET te kiezen na zijn/haar 18e. Toen mijn zoon (geboren in Manhattan) de 18 jaar gepaseerd was en een nieuw Nederlands paspoort aanvroeg, moest ik bewijzen dat ik op zijn 18e verjaardag Nederlander was. Wat ik was, want ik had alleen nog maar een groene kaart omdat de dubbele nationaliteit voor Nederlanders nog niet ingevoerd was. Toen ik in 2003 Amerikaan werd en Nederlander bleef, was hij al onder de pannen en heeft nog steeds twee paspoorten.

Aanrader: zorg dat je kind van zo vroeg mogelijk een Nederlands paspoort heeft. En dat elke vijf jaar op tijd verlengen (10 jaar geldig is pas vanaf zijn/haar 18e.) Kost misschien wel iets, maar je hebt dat een duidelijk 'papierspoor'. En ambtenaren houden daarvan.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Dutchess »

Maar Benno, dat is juist wat er kan gaan veranderen met deze nieuwe voorstellen, toch? Jij en ik, als 1ste generatie emigranten zouden dubbele nationaliteit mogen houden, maar de volgende generaties, dus onze kinderen, zouden op een gegeven moment moeten kiezen (net zoals vóór de wetsverandering in 2003 als ik me goed herinner, toen moesten ze 10 jaar nadat ze 18 werden ook kiezen).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door FlyingKat »

Inderdaad Dutchess, dat is nu juist wat men wil veranderen. Dat ze wel moeten kiezen.

Voor mijn kinderen geldt dan dat als ze voor US citizenship kiezen, ik hen wel voor een NL verblijfsvergunning zou kunnen sponsoren, als ik het allemaal goed gelezen heb dit weekend. Ik vind het zo dom allemaal en hoop echt dat dit er niet doorkomt. Ze (kids) zouden wellicht nog steeds hier kunnen wonen, maar als tweederangsburger. Je nationaliteit wordt ingeruild voor een verblijfsvergunning (als je mazzel hebt). Waar heb je het dan nog over. Dan krijg je m.i. pas dat latere generaties zich niet betrokken voelen bij hun 'tweede' land.

Wat een zotteklap.
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door FlyingKat »

Benno, mijn oudste is inmiddels de 18 gepasseerd en heeft vlak na die verjaardag haar NL paspoort 'verlengd' (had vanaf haar geboorte een NL paspoort). Inmiddels had ik (NL) ook dual citz (US) gekregen, maar het was geen enkel probleem voor haar.

De jongste heeft al vanaf 4 maanden zowel een US als NL paspoort. NL paspoort ook 'verlengd' nadat ik dual citz kreeg. Ook geen probleem.

Maar als dit slechte plan doorgaat, wordt het dus wel een probleem straks.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door USInsider »

Hemmie, ik wil mijn Nederlanderschap niet kwijt. Mijn man ook niet. En dan houdt het op onder de huidige wetgeving.

Ik heb ervaringen gelezen van vrouwen die een andere nationaliteit hadden aangenomen en na het overlijden van hun partner terug wilden naar Ned. Dat was echt niet zo simpel als hier wordt voorgesteld. Je bent nl. op dat moment geen Nederlander, maar een vreemdeling.
Ik schreef daar toen iets over want ik vond het onjuist.
Ik kreeg daar toen wat onaardige opm. over, zo van "dat iedereen tegenwoordig maar van alles van de overheid verwacht".
Maar daar ging het niet om, het ging om de vele, vaak tegenstrijdige, regelgeving waar je dan in verward raakt. En dat is het laatste dat je op zo een moment aankunt (been there, done that).
Fellow2012

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Fellow2012 »

KnurfDutch schreef:
namelijk hij/zij moet weer kiezen en zijn/haar Amerikaanse nationaliteit opgeven.
Ik kan niet volgen. Als je de Amerikaanse nationaliteit had en je volgt het 1 jaar NL verblijfsvergunning traject als oud-Nederlander etc en je krijgt de Nederlandse nationaliteit (weer terug), kan je de Amerikaanse toch niet verliezen. Nederland kan de Nederlandse nationaliteit intrekken, niet de Amerikaanse.
Ik denk dat we een scenario-matrix nodig hebben, maar at ter zijde.
Je zult de Amerikaanse wel kwijtraken omdat je als Amerikaan (en oud-Nederlander) je gegevens; kopie van je Amerikaans paspoort etc aan IND hebt doorgegeven op het moment dat je een verblijfsvergunning aanvroeg. Want op het moment dat je een verblijfsvergunning aanvraagt ben je toch niet stateloos. Zodra je dan weer de Nederlandse nationaliteit wilt aanvragen zal IND eisen dat je een brief van het Amerikaanse consulaat brengt dat je afstand had genomen van de Amerikaanse, dit is namelijk de huidige wetgeving. En dat zijn ze niet van plan te veranderen voor mensen die in Nederland wonen.
Fellow2012

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Fellow2012 »

USInsider, Ik heb wel een manier voor je hoe jij dit kunt omzeilen.

Ten eerste, de enige instantie die zo dadelijk kan weten dat je de Amerikaanse nationaliteit hebt aangenomen is het Nederlandse consulaat in Amerika, en wel alleen op het moment dat je je Nederlands paspoort wilt vernieuwen en je niet meer in bezit bent van een Green Card – want die moet je bij de deur inleveren op het moment dat je Amerikaanse wordt.

Maw, men kan in Nederland nooit weten dat je een andere nationaliteit hebt aangenomen. Je bent immers decennialang van de GBA uitgeschreven, je houdt op te bestaan voor NL zodra je je uitschrijft.

Welnu, zodra je je Nederlands paspoort, bij het Nederlandse consulaat, voor 10 jaar hebt verlengd, vraag je de Amerikaanse nationaliteit. Je zult de Amerikaanse nationaliteit binnen enkele maanden in handen hebben, meestal 4-5 maanden afhankelijk van de staat/USCIS locatie.
Opgegeven moment heb je dus zowel een Nederlands paspoort en een Amerikaans beide 10 jaar geldig met een paar maanden verschil.

Je keert naar Nederland terug en komt NL binnen met je Nederlands paspoort, verder houdt je je mond dicht over je Amerikaanse nationaliteit. Je schrijft je in bij de gemeente waar je gaat wonen, nog steeds met je Nederlands paspoort. Vanaf dat moment kan je dus telkens je Nederlands paspoort met 10 jaar in NL verlengen en er zal niemand hier iets van merken!
Fellow2012

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Fellow2012 »

USInsider schreef:Ik heb ervaringen gelezen van vrouwen die een andere nationaliteit hadden aangenomen en na het overlijden van hun partner terug wilden naar Ned. Dat was echt niet zo simpel als hier wordt voorgesteld. Je bent nl. op dat moment geen Nederlander, maar een vreemdeling.
Inderdaad. Er wordt hier beweerd dat het kwestie is van €1003 dokken en paar formuliertjes invullen om je Nederlanderschap terug te krijgen maar als ik de voorwaardes zo lees dan zie ik vooral veel ruimte voor discretion voor de ambtenaar/minister om de aanvraag goed dan wel af te keuren. Bijvoorbeeld, de reden van terugkeer kan bepalend zijn. Ik verwacht dat het makkelijker wordt voor iemand die weer economisch actief gaat worden en niet zo makkelijk voor iemand die straks AOW en allerlei andere ondersteuning gaat aanvragen.

https://ind.nl/overig/Paginas/Terug-naar-Nederland.aspx
U hebt voor deze aanvraag 5 jaar in Nederland verbleven met een geldige verblijfsvergunning of u was toen Nederlander. Nederland is het meest aangewezen land voor u om te wonen. Dit wordt beoordeeld door de minister. Er wordt hierbij gekeken naar:
uw reden van terugkeer naar Nederland
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door KnurfDutch »

Zodra je dan weer de Nederlandse nationaliteit wilt aanvragen zal IND eisen dat je een brief van het Amerikaanse consulaat brengt dat je afstand had genomen van de Amerikaanse, dit is namelijk de huidige wetgeving.
Begrijp ik nou goed dat NL je dwingt afstand te doen in dit geval van de Amerikaanse NL? Is dit common practice? Zijn hier bewijzen van? Is dit wat ze bedoelen met kiezen voor een bepaalde nationaliteit?
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Queste »

Als je van elders komt en naturaliseert tot Nederlander (of Duitser) moet je inderdaad je oorspronkelijke nationaliteit opgeven (tenzij EU burger). Een uitzondering is er alleen als je andere staatsburgerschap niet opgegeven kan worden door wetgeving in dat land.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Fellow2012

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Fellow2012 »

@KnurfDutch, de wet is duidelijk, en zeker meer dan 10 jaar lang, voor alle buitenlanders die in Nederland legaal verblijven (straks ben je als oud-Nederlander ook zeker 1 van) en Nederlander willen worden dat ze hun oorspronkelijke nationaliteit moeten opgeven. Er zijn natuurlijk uitzonderingen… maar ja je moet maar net, gepland of ongepland, binnen deze uitzonderingen vallen.

Als je de info van de IND site goed leest, laten ze er geen twijfel over bestaan dat de Nederlandse overheid je Nederlandse nationaliteit zal intrekken indien je geen stappen onderneemt om je oude nationaliteit op te geven.

https://ind.nl/Paginas/Afstand-national ... ionaliteit
Hoe doe ik afstand van mijn nationaliteit?

Als u niet onder een uitzondering valt, moet u zelf afstand doen van uw nationaliteit. Voor veel landen geldt dat u alleen afstand kunt doen als u de Nederlandse nationaliteit al hebt.

U tekent bij uw naturalisatieverzoek een verklaring. In deze verklaring staat dat u bereid bent afstand te doen van uw nationaliteit. Nadat u Nederlander bent geworden, doet u afstand van uw oorspronkelijke nationaliteit. Dit heet een afstandsprocedure. U doet dit bij de autoriteiten van uw land van herkomst. Dit kan vaak bij het consulaat of de ambassade van uw land in Nederland.

Als de afstandsprocedure klaar is krijgt u een officiële verklaring van de autoriteiten van uw land. Deze verklaring stuurt u op naar de IND. Als u geen afstand doet, en dit moet wel, dan kan de IND uw Nederlandse nationaliteit intrekken.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door KnurfDutch »

Ok Queste, Adam bedankt voor de duidelijkheid.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door USInsider »

Adam, de Ned. overheid is in deze kleinzielig, maar niet dom.
Als ik aankom wordt dat geregistreerd door de douane.
Het moment dat ik me probeer te laten nationaliseren zullen mijn gegevens worden opgevraagd.
De overheid zal zien wanneer ik ben vertrokken (uitgeschreven).
Het IND formulier zal vragen of ik (ook) een andere nationaliteit heb. Ik lieg niet.
Men zal kijken of ik mogelijk onder de uitzondering val. (Niet dus).
De US nationaliteit moet ik dan opgeven.

Overigens maakt het voor de AOW niet uit waar je woont, wat voor nationaliteit je hebt.
De enige toets is het aantal jaren dat je legaal in Ned. hebt gewoond. Dat levert voor ieder jaar 2% op.
(Er zijn dus USers die 20 jaar in Ned. woonden, niet werkten, terug gingen naar de US, en bijna een halve AOW uitkering kunnen krijgen.)
Yep, de druiven zijn soms heel zuur.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Dakloze »

adam747 schreef:USInsider, Ik heb wel een manier voor je hoe jij dit kunt omzeilen.

Ten eerste, de enige instantie die zo dadelijk kan weten dat je de Amerikaanse nationaliteit hebt aangenomen is het Nederlandse consulaat in Amerika, en wel alleen op het moment dat je je Nederlands paspoort wilt vernieuwen en je niet meer in bezit bent van een Green Card – want die moet je bij de deur inleveren op het moment dat je Amerikaanse wordt.

Maw, men kan in Nederland nooit weten dat je een andere nationaliteit hebt aangenomen.
Er valt niks te omzeilen. Bij het aannemen van een andere nationaliteit raak je de Nederlandse kwijt, tenzij je onder de uitzonderingen valt. Dat de Nederlandse overheid dat op dat moment niet weet, is niet van belang. Voor de Nederlandse wet ben je geen Nederlander meer, en op het moment dat je vervolgens een Nederlands reisdocument aanvraagt pleeg je knalhard valsheid in geschrifte.

En daardoor heb je met jouw advies de forumregels ook overtreden, maar dat terzijde.
adam747 schreef: Je bent immers decennialang van de GBA uitgeschreven, je houdt op te bestaan voor NL zodra je je uitschrijft.
En dit is klinkklare onzin. Jouw gegevens gaan van het GBA naar het RNI. Bekende gegevens over andere nationaliteiten staan in het Nationaliteitenregister.
adam747 schreef: Er wordt hier beweerd dat het kwestie is van €1003 dokken en paar formuliertjes invullen om je Nederlanderschap terug te krijgen
Nee. Dat wordt hier niet beweerd. Wat hier beweerd wordt is dat het verlies van het Nederlanderschap niet noodzakelijkerwijs permanent, of een groot probleem hoeft te zijn. En een selectieve quote helpt daarbij ook niet, want het stukje wat je gequote hebt geldt alleen in het geval "U hebt als minderjarige in Nederland gewoond. U bent nog steeds minderjarig.". Voor een "Geboren en getogen oud-Nederlander" gelden die voorwaarden niet.

Ook de verplichting om de Amerikaanse nationaliteit weer op te geven bij hernaturalisatie/optieverklaring tot Nederlander is in de meeste gevallen niet van toepassing, omdat de Nederlandse wet voorschrijft: "tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden verlangd". Zie Art 6a.1 van de Rijkswet op het Nederlanderschap. De VS is een van de weinige landen die een expatriatie-tax heeft, wat inhoudt dat je bij het opgeven van de Amerikaanse nationaliteit (of, for the record, greencard), je eenmalig wordt belast op je gehele vermogen. Daarnaast hoeft het niet als je nog getrouwd met een Nederlander.
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door USInsider »

Wat moet ik met "tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden verlangd".

Ik maak me overigens geen zorgen over expat tax.
30% van niets is nog altijd - niets.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer