(Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Dakloze »

USInsider schreef:Volgens mij gaat die vlieger niet op. Loek's vrouw is Ned. van geboorte en heeft dankzij haar man US citizenship.
Als zij US citizen was geworden op een andere manier, dan kon Loek zijn Ned. burgerschap wel terugkrijgen en zijn US citizenship behouden.
Het is iets genuanceerder.

Er zijn twee manieren om Nederlander te worden: naturalisatie en de optie-procedure.

Om voor de optie-procedure in aanmerking te komen moet je in de meeste gavllen oud-Nederlander zijn en minimaal een jaar in Nederland wonen. Wanneer je via de optie-procedure de Nederlandse nationaliteit (terug) krijgt, geldt de afstands-plicht in sommige gevallen niet. Een van die gevallen is wanneer je getrouwd bent met een Nederlander. Dit is geregeld in art 6 en 6a van de Rijkswet op het Nederlanderschap.

Om voor naturalisatie in aanmerking te komen gelden andere regels. Dit staat open voor elke auslander die aan de voorwaarden voldoet, meestal 3 tot 5 jaar legaal in Nederland wonen. Er is een uitzondering voor buitenlanders die met een Nederlander getrouwd zijn, maar die mogen dan weer niet in het "eigen" land wonen (zoals Loek). Daarnaast is de afstandsplicht wel van toepassing, dus als Loek even snel 3 maanden in Canada gaat wonen en vervolgens wil naturaliseren, moet hij alsnog de Amerikaanse nationaliteit opgeven. Dit is geregeld in art 8 en 9 van de Rijkswet op het Nederlanderschap.

Mocht je vanavond niet in slaap kunnen komen, lees het even door: http://wetten.overheid.nl/BWBR0003738/2017-03-01

Je ligt gegarandeerd binnen 20 minuten met je ogen dicht, en je bent een stukje wijzer geworden :)
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door USInsider »

Dit was nieuwe informatie voor mij. Dank !
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Pepito »

Ik heb het slaapmiddel hierboven niet doorgelezen, maar als ik het me goed herinner uit de tijd dat mijn vrouw naturaliseerde was het dat je na 3 jaar kon naturaliseren als je op het moment van aanvraag in Nederland woonde, getrouwd was, en 3 jaar onafgebroken samen woonde.
Je moest niet per se die drie jaar getrouwd te zijn, mijn vrouw en ik waren toen nog maar een aantal maanden getrouwd. En de 3 jaar samenwonen hoefde volgens mij ook niet per se in Nederland te zijn. Wat dan weer wel belangrijk is, is dat men altijd officieel op dezelfde dag verhuist, de in- en uitschrijvingen moeten matchen.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4011
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Loek »

De regels schijnen iedere keer weer te veranderen, en aangezien ik voorlopig niet het plan heb om in NL te gaan wonen, ga ik er me op dit moment maar niet in verdiepen. Ik heb ook niet het nationale gevoel wat anderen weleens noemen. Ik voel mezelf niet zodanig echt Nederlander, dat ik perse een NL paspoort wil hebben. Als dat in de toekomst verandert, dan zal ik mijn huiswerk weer gaan doen.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door KnurfDutch »

Aangezien dit een hoop mensen, mijzelf incluis, bezighoudt kan iemand met een lijntje naar Eelco Keij eens vragen wanneer dit geagendeert gaat worden. Lijkt mij vreemd dat we nu beweging hebben en de politiek (lees D66) niks meer van zich laat horen. Of zijn de stemmen al binnen. In de media blijft het in ieder geval heeeeeeeel stil omtrent dit topic.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door hemmie »

Het is pas een regeerakkoord, daar zou ik op korte termijn niet veel van verwachten.
Terug in Texas!
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door KnurfDutch »

Hemmie, helaas heb ik de illusie dat na 7 maanden vergaderen alles al geregeld is. Hoe lichtzinnig!
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door KnurfDutch »

Ik zal wel te veramerikaanst zijn. Ik wilde dat iemand met connecties Dhr Keij aansprak op zijn beloften. Oh nee. Die had hij natuurlijk niet gemaakt.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Dakloze »

KnurfDutch schreef:Ik zal wel te veramerikaanst zijn. Ik wilde dat iemand met connecties Dhr Keij aansprak op zijn beloften. Oh nee. Die had hij natuurlijk niet gemaakt.
Ik weet zeker dat Dhr Keij zijn beloften graag had waargemaakt. Ware het niet dat hij de voorkeursdrempel niet heeft gehaald en dus niet in de Tweede Kamer is gekomen.

Overigens heb je niet zo heel veel connecties nodig om Dhr Keij aan te spreken: ejkeij bij de googols email. Doe je ding.
--
I route, therefore you are.
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door KnurfDutch »

Dus het geheel hangt af of hij verkozen is. Dat zal me dus worst zijn. Het was meer een idee of iemand wist wie die kar gaat trekken in de Nederlandse politiek. Maar het zit er naar uit dat er niets getrokken gaat worden (voorlopig). En nee, ik ga hem niet mailen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door hemmie »

Nu haal je dingen voor elkaar, Eelco Keij zet zich in voor NLers in het buitenland en dubbele nationaliteit. Hij was verkiesbaar op de lijst van D66, en die partij zet zich daar dus ook voor in. Eelco is niet gekozen, maar D66 heeft er nu wel voor gezorgd dat dit in het regeerakkoord is opgenomen. Maar dingen uit een regeerakkoord worden natuurlijk niet 1-2-3 doorgevoerd, daar gaat tijd overheen, en het is ook nog niet zeker.
Terug in Texas!
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door KnurfDutch »

Ik denk niet dat ik dingen door elkaar haal. Hij is een D66-er en heeft dit aangezwengelt. Zijn contacten zijn niet ineens verbroken omdat hij niet in het pluche terecht komt. Zijn verdienste misschien dat het op de agenda staat. Maar je kan niet je base ongeïnformeerd achterlaten.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door hemmie »

Maar dat doet hij toch ook niet? Hij heeft het nieuws van het regeringsakkoord direct op zijn website en FB pagina gedeeld. Meer zal er voorlopig niet te melden zijn. Ik vraag me af wat je nu verwacht?
Terug in Texas!
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Queste »

Eelco zal zich blijven inzetten ook al is hij niet verkozen. Hij is member van een aantal expat FB groepen waar hij ook consequent alle nieuws post als er wat te melden is. Hij lijkt erg aanspreekbaar. Het is inderdaad afwachten hoe het nu verder gaat en op welke termijn. Het feit dat het op de agenda staat is al een grote winst!
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door KnurfDutch »

Eelco zal zich blijven inzetten ook al is hij niet verkozen
Uitstekend nieuws. En hij zit ook op Facebook!
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Wanderlust »

Ik wou hier nog even op inhaken nu D66 vandaag een 'regeerakkoord in begrijpelijke taal' heeft gepubliceerd.

Hierin staat deze kwestie als volgt:
We breiden de mogelijkheden uit om twee paspoorten te hebben.
Heb je een buitenlandse nationaliteit en kom je naar Nederland? Dan mag je je eigen nationaliteit houden.
Gaan Nederlanders in het buitenland wonen? Dan mogen ze Nederlander blijven, zolang als ze dat zelf willen.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gast

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Gast »

Ik zou nooit zomaar mijn Nederlandse paspoort opgeven. Het is nog steeds een van de meest gewilde paspoorten en staat in de top 5 van paspoorten waarmee je naar de meeste landen kunt reizen.

https://www.passportindex.org/byRank.php

Uit ervaring weet ik dat het al super lastig is om als Nederlander weer terug te komen naar Nederland als je ooit bent uitgeschreven als ingezetene, laat staan als je geen Nederlands paspoort meer hebt en je wilt toch terug komen.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: (Nederland) Regels dubbele nationaliteit versoepeld

Bericht door Dakloze »

Wanderlust schreef:Ik wou hier nog even op inhaken nu D66 vandaag een 'regeerakkoord in begrijpelijke taal' heeft gepubliceerd.

Hierin staat deze kwestie als volgt:
We breiden de mogelijkheden uit om twee paspoorten te hebben.
Heb je een buitenlandse nationaliteit en kom je naar Nederland? Dan mag je je eigen nationaliteit houden.
Gaan Nederlanders in het buitenland wonen? Dan mogen ze Nederlander blijven, zolang als ze dat zelf willen.
Ik hoop dat ze hiermee opschieten, wij zijn vanaf deze maand eligible voor citizenship en ik heb m'n papieren klaarliggen om te versturen. Maar ik wacht toch nog even af.
--
I route, therefore you are.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer