2e Hands Auto kopen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Seppie
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 okt 2017, 15:46

2e Hands Auto kopen

Bericht door Seppie »

Hoi ,

Ik vroeg mij af of het verstandig is om binnen een paar dagen na het emigreren een (2e hands) auto aan te schaffen, en of dit heel anders is dan in nederland.
Gast

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door Gast »

Ja hoor. Waarom niet?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door hemmie »

Het ligt er natuurlijk aan waar je woont, maar in de meeste gebieden in de VS heb je een auto meer nodig dan in NL, dus dan is het zeker aan te raden z.s.m. een auto te kopen. Huren is duur.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door ADE01 »

Huren is inderdaad veel duurder. Let wel op je tax, dealer fees e.d. Vraag om 'out of the door' prijzen en houd rekening met een hoge premie wat betreft verzekeren. Ik betaal me de eerste 6 maanden scheel vanwege het ontbreken van historie.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door Max Kool »

Hoe makkelijk is het om een auto op je naam te zetten als je nog geen lokaal rijbewijs hebt? Geen idee...
LA, LA, LA....
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door USInsider »

Sommige verzekeraars accepteren een verklaring van verzekerd zijn geweest zonder schade claims uit het buitenland, en laten deze meewegen.
Daar zijn hier reakties over geweest. Dus even zoeken.

In veel staten moet je een bewijs van verzekering hebben om je auto te registreren.
Sommige verzekeraars willen een US rijbewijs zien.
moosy
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 aug 2015, 11:33
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door moosy »

In GA mag het alvast om zonder amerikaans rijbewijs een auto te kopen.
Je moet wel eerst een autoverzekering hebben, en die kunnen dan weer wel moeilijk doen. Ik ben bij Geico gegaan, en die gaven mij de voorwaarde om binnen de 60 dagen een rijbewijs te halen of ze gingen stoppen mij te verzekeren; ik ben akkoord gegaan.
In georgia kan je vrij snel een rijbewijs halen: gewoon binnenlopen bij je plaatselijke DMV of DOS waar ze de schriftelijke testen doen eerst; zorg dat je je i-94 hebt afgeprint en bij hebt, samen met paspoort; online kan je zien wat je nog nodig hebt. Nadien vragen ze of ze je praktische test mogen plannen; dat is meestal een week of twee-drie nadien. Als je een internationaal rijbewijs hebt, mag je natuurlijk ook de eerste dertig dagen daarmee rondtrekken, maar gezien zo'n rijbewijs gedoe wel ongeveer zo lang duurt ... Het centrum dat de praktische testen doet, kan ergens anders zijn dan degene waar je je schriftelijke hebt afgelegd, trouwens.

Je krijgt dan na het slagen voor beide testen, een afgeprint papiertje mee als rijbewijs met de duur tot je i-94. Indien je zoals mij enkele maanden extra nodig hebt, dan mag je eenmaal laten hernieuwen, en dan geven ze je vier maanden extra.

Dit is absoluut niet het geval in elke staat. Sommige staten weigeren je tot je een greencard hebt!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door Dakloze »

In GA mag het alvast om zonder amerikaans rijbewijs een auto te kopen.
Je moet wel eerst een autoverzekering hebben, en die kunnen dan weer wel moeilijk doen. Ik ben bij Geico gegaan, en die gaven mij de voorwaarde om binnen de 60 dagen een rijbewijs te halen of ze gingen stoppen mij te verzekeren; ik ben akkoord gegaan.
Zelfde in California. Ik heb een auto gekocht voor ik uberhaupt verhuisd was, alleen het hebben van m'n visum was voldoende. Mijn verzekering wilde hetzelfde: bewijs van goed gedrag uit Nederland, en een rijbewijsnummer binnen 60 dagen. Dat rijbewijs nummer kreeg ik al toen ik de written test had gedaan bij de DMV. De road test duurt meestal even.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door Max Kool »

Oja, I-94 printen een meenemen, da's waar ook.

Is mijn vrouw een keer vergeten, kon mooi terug naar huis....
LA, LA, LA....
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door USInsider »

De meeste tijdelijke visa geven recht om een rijbewijs aan te vragen, zelfs de H-4.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door hemmie »

Hier in Texas was auto kopen en verzekeren zonder VS rijbewijs geen probleem. Waar ze dan weer wel moeilijk over deden was de proefrit.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door goldenhills »

Autoleningen zijn hier (nog) gebruikelijker dan in NL, maar als verse immigrant heb je geen krediethistorie opgebouwd. Een betaalbaar 2e handsje kan dan inderdaad handig zijn. Om snel krediet op te bouwen kun je overwegen om toch een (relatief dure) lening te nemen, en deze snel af te betalen.

Ik vind het kopen van een auto hier wat minder prettig dan in NL, meer theater rondom het onderhandelen over de prijs.
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door FlyingKat »

Hou ook in de gaten als je een plaatselijk rijbewijs haalt, dat je je NL rijbewijs NIET aan hen afgeeft. Officieel mag je geen twee verschillende rijbewijzen hebben (in OH temninste), maar ik had dus geen zin om mijn duurbetaalde NL rijbewijs te verliezen en dan met heel veel gedoe vanuit het buitenland in NL een andere aan te vragen.
Seppie
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 okt 2017, 15:46

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door Seppie »

interresant kat,

je mag hem niet omruilen omdat nederland geen verdrag heeft, ik kan me niet voorstellen dat ze dan het recht hebben om de nl af te pakken. maar snap dat het met dingen als dui e.d. misbruikt zou kunnen worden. maar na 3 mnd mag je toch niet meer met je nl rijbewijs rijden als ik me niet vergis.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door USInsider »

De regel dat je geen twee rijbewijzen mag hebben, is nu vooral vanwege ID theft (bij mijn weten).
Het is van belang als je van de ene staat in de US naar een andere verhuist.

Niet met je Ned. rijbewijs gaan zwaaien. Ik zei, desgevraagd, dat ik het moest inleveren in Ned.

Iedere staat heeft andere regels hoe snel je na vestiging een rijbewijs moet halen. CA kent een termijn van 10 dagen als ik me niet vergis.
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die problemen kreeg door het niet opvolgen van deze regel.
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door FlyingKat »

Net als USInsider (ik blijf het steeds lezen als 'UIsnijder', sorry! :lol: ) heb ik destijds geloof ik iets gezegd dat het rijbewijs eigendom is van de staat der Nederlanden en ik mag hem niet afgeven en boetes en blah blah en ik hem bovendien niet bij me had (brandt een gat in m'n portemonnee). :twisted:

Ik was op dat moment in de veronderstelling weg=weg en ik denk vrij zwartwit en recht-door-zee, dus had me niet gerealiseerd dat ik hem in NL als 'vermist' kon opgeven en alsnog een vervanging krijgen... dus ik heb ervoor 'gevochten' zeg maar. :wink:

Het kon ze overigens helemaal niet zoveel schelen. Al dat buitenlandse gedoe maakt hun werk alleen maar lastig en als ze dat zonder problemen met hun supervisor kunnen overslaan doen ze dat het liefst (in elk geval, die vestiging).

Ik moest in Ohio theorie en praktijk examens afleggen. Was bijzonder simpel. Ik was denk ik al geslaagd toen ik niet wegreed aan het begin en de examinator vroeg waarom niet, en ik vroeg of hij ook nog even z'n gordel wilde omdoen. :lol: In Ohio mag je 30 dagen met een out-of-state license rijden.
Fellow2012

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door Fellow2012 »

USInsider schreef:edere staat heeft andere regels hoe snel je na vestiging een rijbewijs moet halen. CA kent een termijn van 10 dagen als ik me niet vergis.Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die problemen kreeg door het niet opvolgen van deze regel.
Klopt. Onze buren hebben zeker een jaar lang met hun out-of-state kentekens en rijbewijzen rondgereden, weet niet precies waarom. Na onze verhuizing van VA naar NC wilden wij geen gezeik met papieren rompslomp en hadden onze rijbewijzen na twee maanden vervangen. De rompslomp gaat beginnen zodra je property tax & registration fee moet betalen voor twee of meer auto’s. Bovendien moet je de verzekeraar meteen inlichten zeker als financieel in je voordeel valt. Voor ons scheelt het honderden dollars besparingen... als je dus van een omgeving 30 minuten vanaf Washington, DC naar een kleine suburban bedroom community verhuist.

De property tax & registration fees kunnen ook financieel in je voordeel vallen als je bijvoorbeeld naar een staat verhuist die geen emission, safety inspection vereist zoals SC. Wellicht pakt VA dingen slimmer aan want zodra je aan VA-DMV doorgeeft dat de auto's & eigenaar van staat zijn gewijzigd, maw stuur mij aub geen rekeningen meer, revoken ze je rijbewijs onmiddellijk en mag je vervolgens nergens meer als ID-bewijs gebruiken. Als je halverwege het jaar verhuisd was en je had registration fees voor het hele jaar (of misschien voor 2 jaar) betaald zijn ze verplicht om het verschil terug te storten. Je moet wel de kentekenplaat per post terugsturen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door USInsider »

Nog even: de license fee voor je auto is voor een deel property tax, aftrekbaar van je inkomstenbelasting (als je itemized).

Met groet, de UIsnijder (hahaha).
JanouGeraats
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2018, 04:52
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door JanouGeraats »

moosy schreef:In GA mag het alvast om zonder amerikaans rijbewijs een auto te kopen.
Je moet wel eerst een autoverzekering hebben, en die kunnen dan weer wel moeilijk doen. Ik ben bij Geico gegaan, en die gaven mij de voorwaarde om binnen de 60 dagen een rijbewijs te halen of ze gingen stoppen mij te verzekeren; ik ben akkoord gegaan.
In georgia kan je vrij snel een rijbewijs halen: gewoon binnenlopen bij je plaatselijke DMV of DOS waar ze de schriftelijke testen doen eerst; zorg dat je je i-94 hebt afgeprint en bij hebt, samen met paspoort; online kan je zien wat je nog nodig hebt. Nadien vragen ze of ze je praktische test mogen plannen; dat is meestal een week of twee-drie nadien. Als je een internationaal rijbewijs hebt, mag je natuurlijk ook de eerste dertig dagen daarmee rondtrekken, maar gezien zo'n rijbewijs gedoe wel ongeveer zo lang duurt ... Het centrum dat de praktische testen doet, kan ergens anders zijn dan degene waar je je schriftelijke hebt afgelegd, trouwens.

Je krijgt dan na het slagen voor beide testen, een afgeprint papiertje mee als rijbewijs met de duur tot je i-94. Indien je zoals mij enkele maanden extra nodig hebt, dan mag je eenmaal laten hernieuwen, en dan geven ze je vier maanden extra.

Dit is absoluut niet het geval in elke staat. Sommige staten weigeren je tot je een greencard hebt!



Goedenavond,

Dit forum maakt me helemaal gelukkig. Eindelijk antwoord op een aantal vragen.
Ik woon momenteel in the united states, om precies te zijn in Virginia. Ik heb een J-1 Visa omdat ik een halfjaartje stage loop vanuit school. Ik ben van plan een tweedehands auto aan te schaffen. Ik heb de verzekeringsmaatschappij, Geico al gebeld en zei zeiden dat ze mij een verzekering konden geven, zonder dat ik daar een USA rijbewijs voor nodig had. Echter, moest ik wel binnen 30 dagen bij het DMV zijn geweest voor een application?
Mijn vraag is: heb ik nou wel of niet een USA rijbewijs nodig om de auto te kunnen verzekeren? Ter info, ik heb een internationaal rijbewijs, een adres, een social security number.
Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mn vraag!
Tips zijn heel erg welkom.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: 2e Hands Auto kopen

Bericht door Max Kool »

Onze ervaring met Geico: ze konden ons wel per direct een verzekering bieden, echter, de staat vereiste dat we binnen een bepaalde tijd (weet niet meer of het 10 of 30 dagen was) een lokaal rijbewijs haalden. En dat verlangde Geico ook van ons.

Veel politie agenten kennen deze regels ook niet uit hun hoofd en vinden het prima als je als visum houder een Europees rijbewijs toont. Krijg je echter een ongeluk dan kun je er vanuit gaan dat verzekeraars er alles aan doen om onder betaling uit te komen.

En daarmee kom je in een kip-ei situatie. Geico verkoopt je graag een verzekering, maar de vraag is of deze wel rechtsgeldig is als je geen lokaal rijbewijs haalt binnen de gestelde tijd.

Dit was in Calfornia btw, weet niet wat de regels zijn in de staat waar jij nu woont.
LA, LA, LA....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer