Tips voor DV lottery interview

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Tips voor DV lottery interview

Bericht door Dakloze »

Hi,

Een familielid van mij in het buitenland is 1 van de gelukkigen in de DV-2018 en heeft in November het interview. Man, vrouw en baby. Ik heb ze een Affidavit of Support gegeven met paychecks en bank statements. Vrouwlief heeft een BSc, man heeft MBO-equivalent.

Wat moeten ze verwachten bij het interview? Mijn L1-interview was 2 minuten en ze waren niet geinteresseerd in ons huwelijkscertificaat, werkverklaring etc. Dus ik vroeg me af of het DV-lottery net zo makkelijk is.

Wie kan er meer licht op schijnen? Er vanuitgaande dat het wordt goedgekeurd, wordt er ter plekke een visum uitgegeven?
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door USInsider »

Een L-1 is een temporary visa. Een Lottery winner krijgt een Groene Kaart. Er is derhalve beduidend meer vereist.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door Dakloze »

Yup, dat vermoeden heb ik ook, dus vandaar dat ik dacht: laat ik in plaats van antwoorden eens een vraag stellen over iets waar ik 0 ervaring mee heb :)

Bij mijn L1 kreeg ik de indruk dat de beslissing al genomen was voor ik uberhaupt op de stoep stond, en dat het interview een formaliteit was om m'n vingerafdrukken en paspoort te krijgen.

Voor de DV lottery vragen ze om een hoop bewijsstukken (zoals diplomas en werkervaring etc) die ze dan vermoedelijk ter plekke moeten beoordelen. Ik vraag me af in hoeverre dat daadwerkelijk daar gebeurd of dat er een dossier wordt opgebouwd om later een beslissing te nemen.
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door USInsider »

Alle vereiste documentatie moet tijdens het Visa Interview worden overlegd. En wordt dan en daar gecontroleerd.
In sommige gevallen kan de Ambassade/het Consulaat betrokkene vragen kopieen van documenten tevoren toe te zenden.
Visum aanvragers moeten of vlak tevoren of tijdens het Visa Interview voor hun aanvrage betalen.
Is het visum goedgekeurd dan moeten ze, liefst voor vertrek, ook de immigrant fee betalen per persoon.

De Visa Interview procedure kan per land verschillen. Maar overal geldt dat het dossier volledig moet zijn (en perfect).

Betrokkene moeten hun paspoorten achterlaten op de Ambassade/het Consulaat. In de meeste landen worden ze teruggezonden (er zijn wat varianten) tezamen met het Visa Packet. Dat is een envelop (per persoon) die perse dicht moet blijven en de eerste keer dat men naar de US gaat aan de CBP officer moet worden overhandigd. Eerste plaats van aankomst heet Port of Entry. De paspoorten worden daar door CBP gestempeld met de I-551 stempel en de Groene Kaarten worden naar het opgegeven US adres toegestuurd.
Laatst gewijzigd door USInsider op 30 sep 2017, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door meyem »

Wat spannend! Wens ze maar succes van mij :D
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door ADE01 »

Alle gevraagde documenten worden uitvoerig gecontroleerd. Kloppen de gegevens, is het document echt, enz. Daarnaast kunnen ze vragen gaan stellen over van alles, waar wil je gaan wonen, hoe ga je jezelf onderhouden, enzovoorts. Zorg dat de documenten in orde zijn, je goed voorbereid bent en dat je verhaal klopt.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door Dakloze »

Dank ADE01, daar heb ik wat aan. In eerste instantie zullen ze bij mij gaan wonen terwijl ze werken aan board certification als physical therapist. Als ze dat eenmaal hebben vermoed ik dat het relatief simpel zal zijn om een baan te vinden. Op dit moment zijn er 482 job openings op Indeed.

Fingers crossed. En ik hoop dat er dit jaar ook wat meer Medelanders de DV winnen!
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door USInsider »

Heb je dat ook ingevuld op de I-134 ?
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door Dakloze »

Ik heb 'm net nog even bekeken, maar er was geen ruimte op de I-134 die ik heb ingevuld om zoiets aan te geven. Ze vroegen om mijn inkomen, werkgever, assets en dependents.
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door USInsider »

Op de nieuwe versie van de form - de oude wordt niet meer geaccepteerd - is het vraag 38.
Indien je de box voor "I intend" aankruist, moet je naar Part 7 gaan om daar additional information te geven.

I intend to make specific contributions to the support of the person(s) named in Part 2.
If you select "intend," indicate the exact nature and duration of the contributions you intend to make in Part 7. Additional Information.
For example, if you intend to furnish room and board, state for how long and, if money, state the amount in U.S. dollars and whether it is to be given in a lump sum, weekly or monthly, and for how long.

Als je Do Not Intent aankruist, is de I-134 in feite waardeloos.

Check of de Ambassade/het Consulaat in kwestie vereist dat de I-134 genotarieerd moet zijn.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door Dakloze »

Aaah, da's een goeie tip. Ik heb wel het juiste formulier, maar had dat inderdaad niet ingekruist. Ik heb 'm aangepast.

Overigens zag ik ook dat als ze eenmaal hier zijn, ze waarschijnlijk meer gaan verdienen dan ik :) Ze zijn beide fysiotherapeut, en een korte zoektocht op Indeed leverde meer dan 500 jobs, sommige met salarissen van $110 per uur(!!!) op.
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door USInsider »

Je weet dat je de I-134 + bewijsmaterialen moet opsturen aan je familie-leden (de DV-2018 gelukkigen) zodat ze de form kunnen overleggen tijdens het Visa Interview ? (Just checking.)
Laatst gewijzigd door USInsider op 03 okt 2017, 02:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door Dutchess »

Ik ben benieuwd hoe hun board certificatie proces gaat verlopen. Tegenwoordig zijn hier de physical therapy opleidingen op doctorate niveau (zelfs master degrees worden niet meer aangeboden volgens APTA). MBO niveau zal misschien vergelijkbaar zijn met physical therapy assistant (hier een associate degree). Er zijn hier nog wel fysiotherapeuten met een bachelor, maar die zijn dan al lang geleden afgestudeerd en hebben vele jaren ervaring. Er zal dus nog wel door enige hoepels gesprongen moeten worden. Maar komen ze eenmaal door het proces heen, dan is er inderdaad veel vraag naar fysiotherapeuten en zullen ze gauw werk vinden.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door Dakloze »

USInsider schreef:Je weet dat je de I-134 + bewijsmaterialen moet opsturen aan je familie-leden (de DV-2018 gelukkigen) zodat ze de form kunnen overleggen tijdens het Visa Interview ? (Just checking.)
Ja, ik heb ze alles in een pdf gemaild. I-134, bankafschriften en employment verification.
Dutchess schreef:Ik ben benieuwd hoe hun board certificatie proces gaat verlopen. Tegenwoordig zijn hier de physical therapy opleidingen op doctorate niveau (zelfs master degrees worden niet meer aangeboden volgens APTA). MBO niveau zal misschien vergelijkbaar zijn met physical therapy assistant (hier een associate degree). Er zijn hier nog wel fysiotherapeuten met een bachelor, maar die zijn dan al lang geleden afgestudeerd en hebben vele jaren ervaring. Er zal dus nog wel door enige hoepels gesprongen moeten worden.
Ja ik zag dat inderdaad op je linkje. Heel raar allemaal. Je kan als direct-entry vanaf high school worden geaccepteerd, en na 3 jaar heb je een doctoraal?

Voor de licensing moet er eerst een diploma evaluation komen, dan moet er een TOEFL test worden gedaan, en daarna nog eens een written test van de licensing board. Dus makkelijk is het allemaal niet inderdaad.
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door USInsider »

Ik denk dat het van belang is dat je familieleden weten waar ze aan toe zijn qua professie.
En dat ze een plan maken. Hoe gaan ze hun studie overdoen/aanvullende educatie volgen ?
Er zal een keuze gemaakt moeten worden: dat eerst de man of de vrouw aan het werk gaat hier (als wat ?) en dat de ander de studie doet.
Als de ander dan afgestudeerd is en aan het werk is gegaan, kan de een de studie gaan afmaken (in een ideale wereld).
Het zal waarschijnlijk tegenvallen hoeveel geld hiermee is gemoeid.

Ik denk niet dat een Consular Officer zal accepteren dat jij je familieleden twee, drie jaar kunt/wilt onderhouden en onderdak bieden.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door Dutchess »

thenextdtrump schreef: Ja ik zag dat inderdaad op je linkje. Heel raar allemaal. Je kan als direct-entry vanaf high school worden geaccepteerd, en na 3 jaar heb je een doctoraal?
Nee, bij de direct entry moet je eerst nog door een bachelor fase heen (maar meestal verkort - 3 ipv 4 jaar), of aantonen dat je een equivalente opleiding hebt die aan de eisen voldoet, en daarna moet je dan je doctorate van 3 jaar doen. Hier een tweetal voorbeelden:
> http://drexel.edu/cnhp/academics/underg ... py-Option/
> https://www.evansville.edu/majors/physi ... eshman.cfm
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door Dakloze »

USInsider schreef:Ik denk dat het van belang is dat je familieleden weten waar ze aan toe zijn qua professie.
En dat ze een plan maken. Hoe gaan ze hun studie overdoen/aanvullende educatie volgen ?
Ze zijn beide al bezig met de evaluatie van hun credentials via ierf.org. Zoals ik het begrepen heb hoeven ze in principe alleen nog maar een TOEFL en licensing examen te doen.
USInsider schreef: Er zal een keuze gemaakt moeten worden: dat eerst de man of de vrouw aan het werk gaat hier (als wat ?) en dat de ander de studie doet.
Als de ander dan afgestudeerd is en aan het werk is gegaan, kan de een de studie gaan afmaken (in een ideale wereld).
Het zal waarschijnlijk tegenvallen hoeveel geld hiermee is gemoeid.
Werk voor manlief is al geregeld, die kan aan het werk bij het stagingbedrijf van een kennis terwijl alles loopt.
USInsider schreef: Ik denk niet dat een Consular Officer zal accepteren dat jij je familieleden twee, drie jaar kunt/wilt onderhouden en onderdak bieden.
Dat was ik ook niet van plan, en ik denk ook niet dat dat nodig zal zijn. Er zullen ook weinig DV gelukkigen zijn die dat hebben. Maar drie maanden is geen enkel probleem, en dat lijkt me voldoende om op eigen benen te kunnen staan. Ze hebben beide een Bachelor's degree en zijn gezond, en in deze omgeving is werk genoeg.
Dutchess schreef: Nee, bij de direct entry moet je eerst nog door een bachelor fase heen (maar meestal verkort - 3 ipv 4 jaar), of aantonen dat je een equivalente opleiding hebt die aan de eisen voldoet, en daarna moet je dan je doctorate van 3 jaar doen. Hier een tweetal voorbeelden:
Da's al redelijker. Voor de meeste doctorale opleidingen moet je een MSc hebben, en die zijn meestal 4+2. Ik vond het al gek :)
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door USInsider »

Je hoeft MIJ geen antwoord te geven ! Ik gaf aan wat blijk van kennis omtrent (on)mogelijkheden zou inhouden, van belang voor het Visa Interview.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door Dakloze »

Ok :) Ik vind het zo onbeleefd om niet te reageren als iemand de tijd neemt om wat te schijven :)
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Tips voor DV lottery interview

Bericht door USInsider »

Oh ! Die mogelijkheid realiseerde ik me niet. Dat vind ik heel aardig van je !
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer