Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door hemmie »

LuukW schreef:De status in Nederland houden is hoe dan ook niet moeilijk (ik vraag me eigenlijk af of ik me uberhaupt -mag- uitschrijven, want volgens de rijksoverheid kan dat pas vanaf 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland).
Zo ver ik weet MOET je je uitschrijven als je in een jaar meer dan 8 maanden buiten NL woont, ik heb nooit iets gelezen over een minimum periode.

Ik zou gewoon Allianz eens bellen, en vragen of je in jouw situatie de Globetrotter verzekering kunt gebruiken. Het verschil in kosten met een echte expatverzekering zal zijn dat de Gloebtrotter verzekering zal verwachten dat je in het buitenland alleen in noodgevallen medische hulp zoekt, en dus geen reguliere dingen die je kon voorzien. Maar dat zal voor jou geen probleem zijn als je ook vaak in NL bent. Daarbij verwachten zij wellicht dat je zorgverzekering in NL een deel vergoedt. Ik zou dus ook goed bij die zorgverzekering navragen hoe zij hier mee om gaan.
Terug in Texas!
Fellow2012

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Fellow2012 »

@Hemmie, je hebt helemaal gelijk. Er is geen addertje onder het gras maar wel een duidelijk verschil tussen de twee verzekeringen.

Een expatverzekering gaat ervan uit en is bedoeld voor mensen die in Amerika wonen. De expatverzekeraars zijn duidelijk op de hoogte van de kosten van zorgverzekeringen in Amerika. Zo te zien van de website is de Globtrotter niet echt geïnteresseerd voor welk land je de verzekering nodig hebt, ze gaan immers minimaal naar Nederlandse maatstaven vergoeden. Voor de expatverzekering is het land erg belangrijk en alles bepalend. Als je bijvoorbeeld met spoed opgenomen en geopereerd moet worden en de uiteindelijke kosten boven de $150K uitkomen (dat is niet overdreven) zal de expatverzekering dit grotendeels vergoeden na aftrek van eigenbijdrage etc, dat zie ik Globtrotter niet doen.
LuukW
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2017, 16:54

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door LuukW »

Ik heb inmiddels al contact opgenomen met Globetrotter, maar ja, wat onafhankelijk advies is dan ook wel fijn, want "wij van WC-eend adviseren WC-eend".

@adam747: Dat gevoel heb ik ook, echter staat in de voorwaarden gewoon dat ze de kostprijs vergoeden (zonder maximum). Het lijkt dus dat ze dat daadwerkelijk wel zullen vergoeden. Overigens zal je in zo'n ernstig geval wel gewoon terug gebracht worden naar Nederland voor vervolgbehandeling (maar dat wil je waarschijnlijk ook in dat geval). Daardoor kunnen de kosten mogelijk wel iets gedrukt worden. Overigens betaal je voor werelddekking ook wel een toeslag. Ik ga er van uit dat Allianz (wat zich de grootste internationale verzekeraar noemt) toch echt wel op de hoogte is van de hoge kosten van zorgverzekeringen in Amerika. Ze hebben op hun website (van de Globetrotter verzekering) zelfs een aparte pagina voor Amerika, waar ze met geen woord reppen over extra kosten of beperkingen. Wel noemen ze daar expliciet dat de zorgkosten in Amerika hoog zijn en dat je dus een aanvullende (lees: hun) verzekering nodig hebt en dat hun verzekering ook die hogere kosten dekt.

Ik zal ook nog eens contact opnemen met OOM. Hun voorwaarden lijken niet meteen veel beter, maar ze zijn wel duurder. Wellicht dat ze goed kunnen uitleggen waar dat dan in zit.
Fellow2012

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Fellow2012 »

Dan zou ik zonder twijfel voor Allianz kiezen. De expatverzekering is wel handiger, of zelfs de enige optie, voor mensen die zich uitgeschreven hebben van de GBA, want dan vervalt ook meteen je Nederlandse zorgverzekering. Maw, teruggebracht worden naar Nederland is geen optie.
Fellow2012

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Fellow2012 »

Ik vraag me af wat de Allianz verzekering zal doen als je als woonadres Amerika opgeeft. Dat misschien het addertje.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door hemmie »

In dat geval zou je ook uitgeschreven zijn in NL, en daar geen zorgverzekering meer hebben. Dan kun je deze verzekering nog steeds afsluiten (iets duurder), maar nog steeds kun je er dan alleen terecht voor noodgevallen. Alles dat kan wachten tot je weer in NL bent wordt niet vergoed. Maar TS zou maar 3 weken per keer in de VS blijven, dus dan zou dat ook voldoende moeten zijn. Tenminste, zo begrijp ik het uit de voorwaarden.

Ik zie eigenlijk niet echt een addertje onder het gras, als je ingeschreven blijft in NL, daar je zorgverzekering behoudt, en ook veel in NL bent lijkt me dit een prima verzekeringen voor noodgevallen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door goldenhills »

LuukW schreef:Het lijkt bovendien dat ik me pas kan uitschrijven indien ik minimaal 8 maanden binnen 1 jaar niet in Nederland woon.
Ik heb me een paar dagen voor de verhuizing naar de VS uitgeschreven, je hoeft inderdaad niet 8 maanden te wachten. USCIS boeit het overigens totaal niet of je je hebt uitgeschreven, voor hun blijft NL je thuisland omdat je in de VS een non-immigrant status hebt, en daar 'op bezoek' bent voor werk. Dat NL andere regels heeft is jouw probleem.

Maar zoals US Insider al aangeeft, denk er serieus over na om de zaak zoveel mogelijk hetzelfde te houden. Als je met een L-1 gewoon in NL kan worden betaald, en je kunt zorgen dat je ieder jaar onder de substantial presence test limiet blijft, dan ga je eigenlijk gewoon steeds voor een paar weken op werkbezoek in de VS, en op basis van je L-1 mag je daar dan ook echt werken (meer dan alleen maar meetings en congresbezoek). Dat houdt je belastingsituatie en sociale zekerheid redelijk simpel. Probeer via je werk te zorgen voor een goede reisverzekering inclusief medische dekking, het huren van bijv. een long-stay hotel appartement en een huurauto. Dat lijkt me een prima manier om in de VS ervaring op te doen, en te kijken of je een meer permanente overstap wilt.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Dakloze »

LuukW schreef:
thenextdtrump schreef:Het gaat om waar je je hoofdverblijf hebt. Is je hoofdverblijf in de VS, dan kan je je gewoon uitschrijven. Hou er wel rekening mee dat je dan op AOW etc gekort bent, en niet verzekert bent voor ziektekosten etc.
Hoe wordt je hoofdverblijf bepaald? Ik vermoed dat dit nog wel wat te sturen is aangezien het in mijn geval ongeveer 50/50 is. Wat in ieder geval wel relevant is, is dat ik een koophuis in Nederland heb (en ook aan zal houden). Ook heb ik (vooralsnog) de intentie om terug te gaan naar NL.
Voor de VS ben je tax resident als je er 185 dagen per calendarjaar hebt verbleven. Voor Nederland geldt dat als je korter dan 4 maanden in Nederland woont, je je niet hoeft in te schrijven. (als je je uitschrijft ga je automatisch naar het RNI).

Als ik in jouw schoenen stond, ging ik me lekker uitschrijven uit Nederland.
LuukW schreef: De korting op de AOW is me bekend. De vrijwillige verzekering lijkt me belachelijk duur (~5500 euro per jaar voor 2% opbouw). Dan kan ik die 5500 euro beter in een persoonlijk lijfrentepolis stoppen. Dat kan de overheid ook niet zo gemakkelijk afpakken. Geeft een Amerikaanse zorgverzekering normaliter geen dekking in NL (uiteindelijk is de rekening hier goedkoper dan in de VS)?
Amerikaanse zorgverzekeringen verschillen heel erg. De mijne geeft dekking voor Emergency rooms over de hele wereld. Voor de rest wordt het als out-of-network vergoed (da's meestal duurder dan in-network).
--
I route, therefore you are.
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door heidem »

Houdt er wel rekening mee dat uitschrijven geen gevolgen heeft voor de Nederlandse inkomstenbelasting.

Volgens artikel 2.1 Wet IB 2001 ben je binnenlands belastingplichtig als je in Nederland woont. Volgens artikel 4 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen wordt waar iemand woont “naar de omstandigheden beoordeeld”. Daarbij moet volgens de Hoge Raad “acht worden geslagen op alle in aanmerking komende omstandigheden van het geval en komt het erop aan of deze omstandigheden van dien aard zijn dat een duurzame band van persoonlijke aard bestaat tussen belanghebbende en Nederland”. Bij 3 weken op, 3 weken af heb je grote kans dat de belastinginspecteur zich op het standpunt gaat stellen dat je in Nederland woont en dus inkomstenbelasting verschuldigd bent. Bovendien zou er dan wel eens een probleem met dubbele belasting kunnen ontstaan doordat het belastingverdrag tussen NL en VS spreekt van “inwoner” zonder dat te definiëren.

Kortom, laat je in ieder geval in Nederland goed adviseren door een belastingadviseur die ook verstand heeft van internationaal belastingrecht, want anders zou je wel eens voor vervelende en dure verrassingen kunnen komen te staan.
LuukW
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2017, 16:54

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door LuukW »

Bedankt voor alle hulp. Ik heb toevallig een belastingadviseur in de buurt wonen die veel ervaring met expats heeft, dus daar zal ik binnenkort eens een afspraak mee gaan maken. Ik werd daar ook op de hoogte gesteld van de zogenaamde "Salary split" mogelijkheid, waardoor de helft van het salaris dus in Amerika belast wordt en de andere helft in NL, waardoor je dus ook in beide landen in lagere belastingtarieven valt. Dat zou in mijn geval echt een enorm belastingvoordeel (meer dan 1000 euro netto per maand) opleveren.

Mijn appartement in Boston wordt overigens gewoon betaald door de werkgever en deze zal dan op loopafstand van kantoor zijn. De ziektekostenverzekering wordt als het goed is ook gewoon betaald, maar als zo'n Globetrotter verzekering voldoende is dan maak ik me over die kosten niet zo druk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer