Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
LuukW
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2017, 16:54

Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door LuukW »

Mijn werkgever en ik zijn de mogelijkheid aan het onderzoeken om met een L1-visum afwisselend 3 weken in (ons kantoor in) Boston te werken en 3 weken in (mijn huidige kantoor in) NL te werken. Ik zou hierbij kunnen kiezen om op de payroll te gaan in de VS. Ik vraag me af of dit belastingtechnisch interessant kan zijn aangezien de inkomstenbelasting in de VS een stuk lager is.

Van wat ik kan vinden lijkt dit niet te kunnen zo lang ik in Nederland ingeschreven sta. Het lijkt bovendien dat ik me pas kan uitschrijven indien ik minimaal 8 maanden binnen 1 jaar niet in Nederland woon. Logischerwijs lijkt het (in ieder geval wat belasting betreft) dus geen voordeel te hebben om vanuit de VS betaald te worden. Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft?

Verder vraag ik me af wat voor soort (extra) verzekering ik zou nodig hebben indien ik vanuit Nederland betaald zou worden. Ik ga er van uit dat mijn huidige zorgverzekering dan niet voldoende dekking heeft, maar dat een expatverzekering weer onnodig is. Wat zou ik in dit geval nodig hebben?

Bedankt voor jullie bijdrage! :)
Pompeius
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 29 nov 2016, 14:05

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Pompeius »

Bijzonder lastige constructie. Neem een belastingadviseur in NL en VS en een immigratie-advocaat in de VS in de arm.
LuukW
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2017, 16:54

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door LuukW »

Heb je suggesties voor een adviseur die hier goed advies over kan geven? Ik kan me voorstellen dat dit niet meteen onder de expertise valt van een gemiddelde belastingadviseur (of wel?).

Vanwaar overigens het voorstel om drie verschillende experts in te schakelen? Ik wil dit natuurlijk wel goed uitgezocht hebben, maar deze mensen zijn ook niet de goedkoopste en ik vraag me wel af wat dan de toegevoegde waarde is van een advies door elk van deze experts. Heb je hier een specifieke reden voor (vooral m.b.t. de immigratie-advocaat)?
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Dakloze »

LuukW schreef:Mijn werkgever en ik zijn de mogelijkheid aan het onderzoeken om met een L1-visum afwisselend 3 weken in (ons kantoor in) Boston te werken en 3 weken in (mijn huidige kantoor in) NL te werken. Ik zou hierbij kunnen kiezen om op de payroll te gaan in de VS. Ik vraag me af of dit belastingtechnisch interessant kan zijn aangezien de inkomstenbelasting in de VS een stuk lager is.

Van wat ik kan vinden lijkt dit niet te kunnen zo lang ik in Nederland ingeschreven sta. Het lijkt bovendien dat ik me pas kan uitschrijven indien ik minimaal 8 maanden binnen 1 jaar niet in Nederland woon. Logischerwijs lijkt het (in ieder geval wat belasting betreft) dus geen voordeel te hebben om vanuit de VS betaald te worden. Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft?

Verder vraag ik me af wat voor soort (extra) verzekering ik zou nodig hebben indien ik vanuit Nederland betaald zou worden. Ik ga er van uit dat mijn huidige zorgverzekering dan niet voldoende dekking heeft, maar dat een expatverzekering weer onnodig is. Wat zou ik in dit geval nodig hebben?
Het gaat om waar je je hoofdverblijf hebt. Is je hoofdverblijf in de VS, dan kan je je gewoon uitschrijven. Hou er wel rekening mee dat je dan op AOW etc gekort bent, en niet verzekert bent voor ziektekosten etc.
--
I route, therefore you are.
Pompeius
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 29 nov 2016, 14:05

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Pompeius »

Een NL belastingadviseur kan adviseren qua implicaties voor NL. De VS belastingadviseur voor de VS. Een VS immigratie-advocaat kan adviseren qua vereisten/beperkingen van binnen/buiten de VS (of een staat) werken. Ik heb in het verleden banen afgewezen omdat zelfs binnen de VS loonbelasting en dergelijke irritant ingewikkeld zijn zodra je in meerdere staten werkt door het jaar heen. Dat kan erg veel geld kosten qua belastingen en vaak zijn regelingen bij bedrijven erg ingewikkeld of onbetrouwbaar. Zeker wanneer je hoofdzetel in NV / FL / TX is waar geen loonbelasting voor de staat geldt.
Fellow2012

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Fellow2012 »

Pompeius schreef:zelfs binnen de VS loonbelasting en dergelijke irritant ingewikkeld zijn zodra je in meerdere staten werkt door het jaar heen. Dat kan erg veel geld kosten qua belastingen en vaak zijn regelingen bij bedrijven erg ingewikkeld of onbetrouwbaar. Zeker wanneer je hoofdzetel in NV / FL / TX is waar geen loonbelasting voor de staat geldt.
Onzin. Als je in staat X woont en regelmatig in staat Y werkt dan moet je een non-resident state income tax opgeven, dat kan je zelfs met doe-het-zelf software als Turbotax doen. Miljoenen Amerikanen wonen in grensstreken en hebben hiermee te maken, niets nieuws dus. Ik werk in verschillende staten en moet wekelijks op mijn Time Sheet applicatie opgeven waar ik gewerkt heb. Afhankelijk van de staat (aangezien sommige staten onderling afspraken hebben zodat afzonderlijke opgaves niet meer nodig zijn) houdt het systeem bij in welke staten ik gewerkt heb en kan zelfs loonbelastingen inhouden. Ik heb dus te maken met state income tax van mijn residentie en soms 1 of 2 non-resident income tax die alsnog moet opgeven.

Back on topic; LuukW is goed bezig om via dit forum en het internet opzoek te gaan naar antwoorden.Ik zou niet direct naar een advocaat/belastingadviseur stappen als ik sommige zaken zelf kan uitzoeken.
Pompeius
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 29 nov 2016, 14:05

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Pompeius »

Helemaal geen onzin. Grote advieskantoren/accountantskantoren houden automatisch loonbelasting in voor iedere staat en vervolgens moet je dit terug zien te krijgen via ingewikkelde procedures. En belastingadviseurs brengen extra kosten in rekening voor iedere staat waar aangifte wordt gedaan voor dat jaar.

Verder is NL/VS-belasting heel anders dan tussen verschillende staten binnen de VS. Ook qua inbetalen sociale zekerheid / pensioenregelingen in de VS en/of in NL.
LuukW
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2017, 16:54

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door LuukW »

@Allen, bedankt voor jullie bijdrage. Ik neem alles zeer ter harte.
thenextdtrump schreef:Het gaat om waar je je hoofdverblijf hebt. Is je hoofdverblijf in de VS, dan kan je je gewoon uitschrijven. Hou er wel rekening mee dat je dan op AOW etc gekort bent, en niet verzekert bent voor ziektekosten etc.
Hoe wordt je hoofdverblijf bepaald? Ik vermoed dat dit nog wel wat te sturen is aangezien het in mijn geval ongeveer 50/50 is. Wat in ieder geval wel relevant is, is dat ik een koophuis in Nederland heb (en ook aan zal houden). Ook heb ik (vooralsnog) de intentie om terug te gaan naar NL.

De korting op de AOW is me bekend. De vrijwillige verzekering lijkt me belachelijk duur (~5500 euro per jaar voor 2% opbouw). Dan kan ik die 5500 euro beter in een persoonlijk lijfrentepolis stoppen. Dat kan de overheid ook niet zo gemakkelijk afpakken. Geeft een Amerikaanse zorgverzekering normaliter geen dekking in NL (uiteindelijk is de rekening hier goedkoper dan in de VS)?
Pompeius
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 29 nov 2016, 14:05

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Pompeius »

VS verzekeringen in NL gebruiken? Geen idee. Ik sluit altijd een VS reisverzekering af bij verblijf in NL. Goed navraag doen bij zorgverzekering in de VS en in NL lijkt me. Lang geleden heb ik ook aan een soortgelijke constructie gewerkt met mijn werkgever toendertijd. PZ heeft het toen afgeschoten vanwege de papierwinkel en het grijze gebied. Plus de hoge kosten van iedere drie weken op en neer vliegen. Let ook op "intermittent" gebruik van L1 (http://www.kellywachs.com/intermittent- ... inationals).

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... woonplaats

Zorgverzekeringen in de VS hebben vaak hele hoge eigen bijdragen / risico's dus een NL zorgverzekering is vaak beter. Maar die is dan weer niet toereikend voor de VS en ook weer een grijs gebied. Plus het is vaak een hoop gedoe omdat NL zorgverzekeringen geen prijsafspraken hebben met zorgverleners in de VS. En vice versa. In de afgelopen jaren heb ik binnen het bedrijfsleven in de VS daarom steeds minder internationale werknemers gezien (dat wil zeggen: mensen die op en neer vliegen voor langere periodes). Dan worden zaken lokaal uitbesteed of worden mensen lokaal ingehuurd. PZ is vaak ook niet gecharmeerd van mensen die heel veel reizen: hoog risico op ziekte (niet gezond / slecht voor huwelijk en gezin).
Fellow2012

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Fellow2012 »

Pompeius schreef:Helemaal geen onzin. Grote advieskantoren/accountantskantoren houden automatisch loonbelasting in voor iedere staat en vervolgens moet je dit terug zien te krijgen via ingewikkelde procedures. En belastingadviseurs brengen extra kosten in rekening voor iedere staat waar aangifte wordt gedaan voor dat jaar.
Nogsteeds onzin zoals de gebruikelijke one-liners van je. Hier een real-life voorbeeld ipv van een nietszeggend algemene uitspraak; wonend in VA en een paar maanden her en der gewerkt. Op de W2 form verschijnt doorgaans welke staten loonbelastingen hebben ingehouden – in dit geval OH. Staten die afspraken hebben met VA zoals naburige MD, zal je op je W2 niets van merken, daar hoef je dus niets voor te doen.

Mocht je geen tijd of geen zin hebben om je belastingen zelf te doen dan zou je naar HR & Block kunnen gaan die dan 45 minuten met je federal income tax bezig zijn en slechts 15 minuten nodig hebben om state income tax te doen. En dat gaat je geen honderden dollars kosten, hooguit $40- 50 meer als ze meerdere staten moeten doen. Je kan het ook zelf doen met Turbotax. Kost veel minder en je hebt alles zelf in de hand.
Pompeius
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 29 nov 2016, 14:05

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Pompeius »

Altijd bijzonder op de persoon makker. :mrgreen:
KnurfDutch
Amerika-ontdekker
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:02
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door KnurfDutch »

Waarom heb ik nu het gevoel dat het iets ingewikkelder is als je zelfstandig bent bijvoorbeeld, voor verschillende werkgevers werkt, in verschillende contractuele constructies en in verschillende staten met verschillende belastingregimes werkt dan een 'Turbotaxje' doen. Sorry Adam747, maar je eigen positie extrapoleren op iemand anders zijn positie die je niet kent komt op mij niet vertrouwwekkend over. Even iets meer inlevensvermogen alsjeblieft.
Pompeius
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 29 nov 2016, 14:05

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Pompeius »

Mijn punt is niet zo zeer belasting bepalen/betalen maar dat weer gecompenseerd krijgen. Voorbeeld: functie betaalt $150K in NYC (LB gemeente, LB staat, LB federaal) en $120K in Tampa (LB federaal). Werkgever stuurt werknemer uit Tampa naar NYC voor 6 maanden: die gemeente / staat LB hakt er nogal in op een veel lager bruto salaris. Hele grote bedrijven hebben afdelingen / processen om dat te compenseren maar dat is vaak ingewikkeld / traag en zeer foutgevoelig.

Afgezien van reistijd voor eigen rekening (of fopuren: vakantietijd die je nooit kan opnemen of laten uitbetalen omdat de "klant altijd eerst komt").
Fellow2012

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Fellow2012 »

@KnurfDutch, ik neem je advies voor meer inlevingsvermogen van harte. Bedankt. Ik vraag me echter af waar dat ingewikkelde voorbeeld van de zelfstandige vandaan komt. Heeft iemand in deze draad iets geroepen over zo’n een geval? Want dan zou ik idd mij Turbotaxje niet als voorbeeld opgeven.

Anyway, terug naar topic:

@LuukW, laten we zeggen dat je 7 maanden in Amerika zou werken, 4 maanden in NL en 1 maand elders vakantie aan het vieren bent, hoe kan men in Nederland nagaan of je daadwerkelijk 8 maanden weg bent uit NL? Volgens mij is dat moeilijk na te gaan zodra je je uitgeschreven bent van de GBA.

Als je ervoor kiest in NL ingeschreven te blijven en je wilt je verzekeren voor de tijd dat je in de VS bent zou je Expat verzekering kunnen overwegen. Ooms uit NL biedt zulke verzekeringen. Cigna, Amerikaanse verzekeraar biedt ook expat dacht ik - Google ExpatPlus. Het is duur en heeft heel wat uitsluiting maar je bent in ieder geval verzekerd. Je zou eventueel met je werkgever kunnen onderhandelen om de premies voor hun rekening te nemen.

Zie ook;
https://www.irs.gov/individuals/interna ... tax-status
lees vooral : Substantial Presence Test
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door goldenhills »

@LuukW Het lijkt me inderdaad een vraag voor een belastingadviseur met zowel ervaring met NL en US belastingen. Daarnaast vraag ik me af of je wel een L-1 kan krijgen als je niet door de US vestiging wordt betaald. Dat is een vraag voor de immigratie-advocaat.

Zoals Adam al schrijft, je belastingaangifte in de VS wordt mede bepaald door de substantial presence test. Als je onder de 183 dagen blijft in het eerste jaar ben je nog geen 'resident for tax purposes', maar de volgende jaren moet je een deel van de eerdere jaren meetellen, en dan kun je boven de drempel uitkomen. Je hebt ook nog te maken met regels over het voorkomen van dubbele belastingaanslag. Ik heb het jaren geleden allemaal zelf uitgezocht toen ik halverwege het jaar naar de VS verhuisde, wat een redelijke klus was, maar wel te doen. Ondertussen zijn de regels vast weer wat anders, dus ik ga geen specifiek advies geven. De IRS website heeft veel info, een kwestie van zoeken en lezen.

En ben je echt van plan om iedere drie weken in het vliegtuig te stappen? Dat ben je na een half jaar wel zat, lijkt me...
LuukW
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2017, 16:54

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door LuukW »

Het is me wat visum betreft ook niet helemaal duidelijk wat wel en niet mag. Dat laat ik voornamelijk over aan de werkgever, maar mocht er een keuze zijn dan is het natuurlijk wel handig om te weten wat voor mij het meest interessant is :)

Wat betreft het volhouden van de hele constructie is iets context op zijn plaats. Het liefste wil mijn werkgever mij (met mijn gezin) permanent in de VS, maar dat staat de carriere van mijn vrouw in de weg. Die optie hebben we onderzocht en afgeschoten. De 3 weken op-, 3 weken af-constructie is plan B. Ter compensatie zou ik een hoger loon krijgen en meer vakantie in Nederland. Of dit het mij uberhaupt waard is, is nog maar de vraag. Het zal echter niet lang zo door gaan. Na ~6 maanden zullen we evalueren of ik dit nog eens 6 maanden wil blijven doen en na ~12 maanden zullen we moeten bekijken of we in NL willen blijven of naar de VS willen verhuizen.

Van wat ik in ieder geval tot nu toe heb begrepen lijkt het eigenlijk weinig uit te maken of ik nu vanuit Nederland of vanuit de VS wordt betaald. Ik ben hoe dan ook belastingplichtig in NL en in beide gevallen lijkt het belastingverdag te werken en zal ik voor ongeveer de helft inkomstenbelasting moeten betalen aan de VS en de andere helft in NL.

In mijn beslissingsproces is het denk ik het verstandigste om uit te gaan van Nederlandse belastingen (worst case?) en als ik ja heb gezegd naar een belastingadviseur te gaan. Dan kan het alleen maar positief uitpakken, toch?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door hemmie »

Er was hier laatst iemand die voor een half jaar op L1 zou gaan en vanuit NL betaald zou worden, ik vroeg me toen ook af hoe dat visumtechnisch zat, maar was blijkbaar geen probleem.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door USInsider »

Je wordt belastingplichtig in de US volgens IRS regels mbt. resident status.
Het is mogelijk non-resident status te behouden als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Dat is de "closer connection to a foreign country".
NR status hoeft niet te betekenen dat je minder belastingen betaalt in de US op je inkomen. Maar: "income from sources outside the US that is not effectively connected with a trade or business in the US is not taxable if you receive it while you are a non-resident alien".
https://www.irs.gov/individuals/interna ... gn-country

Mbt. Soc. Sec.:
Nederland heeft een tax treaty/totalization agreement met de US.
Je status hangt ervan af of de werkgever Nederlands is of US, en of de periode dat je in de US werkt korter of langer is dan 5 jaar.
https://www.ssa.gov/international/Agree ... herld.html

Als ik de keuze had, zou ik proberen mijn status in Ned. te houden vanwege de (sociale) voorzieningen, de aow, enz.
De werkgever zal voor de periodes dat je in de US bent een doorlopende reisverz. kunnen afsluiten met ziektenkostendekking voor de US.
Stel dat je opeens ernstig ziek wordt of in een ongeval betrokken raakt in de US, dan zal de eerste behandeling in de US zijn.
Voor langduriger behandeling zul je terug gaan naar Ned.

Ik zou niet gaan proberen de oplossing van het meeste geld te vinden, ik zou gaan voor de oplossing waarbij alles zoveel mogelijk blijft zoals het nu is.
LuukW
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2017, 16:54

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door LuukW »

De status in Nederland houden is hoe dan ook niet moeilijk (ik vraag me eigenlijk af of ik me uberhaupt -mag- uitschrijven, want volgens de rijksoverheid kan dat pas vanaf 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland). Maar je hebt gelijk, het is waarschijnlijk verstandig om het allemaal zo veel mogelijk "normaal" te houden.

Dan zit ik echter nog wel met de kwestie van de verzekering. Als ik via het Amerikaanse kantoor betaald zou worden, dan zou ik via hen verzekerd zijn. Als ik echter vanuit Nederland betaald wordt kan ik (meen ik) niet zo maar aan de verzekering deelnemen van het Amerikaanse kantoor. Ik heb dan dus gewoon mijn normale Nederlandse verzekering en zou dan nog een aanvullende verzekering moeten afsluiten om de hogere kosten in Amerika te dekken. Je hebt natuurlijk de expatverzekeringen, maar die zijn erg duur en wellicht niet nodig in mijn situatie. Ik zag namelijk bijv. https://www.allianz-assistance.nl/reisv ... erzekering. Zou zo'n verzekering niet al voldoende zijn (i.c.m. de Nederlandse reisverzekering)? Als ik de voorwaarden zo door lees lijkt dit een prima oplossing te zijn, maar ik twijfel erg vanwege het gigantische verschil in kosten tussen deze verzekering en een expatverzekering. Waar zit daar het addertje?
Pompeius
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 29 nov 2016, 14:05

Re: Belasting & verzekering bij 3 weken op-, 3 weken af-constructie

Bericht door Pompeius »

Geen idee. Het is een scenario dat buiten de norm valt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer